Rysk whisky i hamnen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Rysk whisky i hamnen

Inlägg av Martin Tunström » 1 juni 2003, 16:41

Rysk whisky i hamnen

Bild
Helsingörskajen har nu fått en gäst, U194, som ska stanna i två år.
Helsingborgs Dagblad skrev: En i högsta grad verklig rysk ubåt har siktats mitt i Helsingborg. Det är välkända U 137:s systerfartyg, U 194, som förtöjts vid stadens finaste tilläggsplats - Helsingörskajen.

HELSINGBORG. Med sina dryga75 meter och 1 050 ton blir "194:ans" svartmålade och buckliga skrov ett småruggigt inslag där hon ligger mellan Kvickbron och sjöfartsmonumentet.
När U 137, en stormig oktobernatt 1981, rände rakt upp på Torumskär långt in på militärt skyddsområde i Karlskrona skärgård, höll hela nationen andan.
Samtidigt som dramat på Gåsfjärden utspelade sig, smög en rysk undsättningsstyrka runt utanför Sveriges territorialvattengräns.
På den svenska sidan pågick motsvarande aktiviteter till sjöss, i luften och på land. Under några dagar skapades två fronter. Supermakten Sovjet och det lilla neutrala Sverige rustade upp, 12 sjömil från varandra.

I den ryska flotteskader som kommit till undsättning ingick den grundstötta ubåtens systerfartyg, U 194. Redan då ansågs dessa u-båtar, som Natoledningen döpt till Whisky-klassen, ålderstigna.
Hela 250 ubåtar av denna typ byggdes 1950-1957. Whisky-ubåtarna var kärnan i den sovjetiska ubåtsflottan under Kalla kriget.
- Det var ett av Stalins stora projekt. Fartygen byggdes i nio städer. Tempot var otroligt, det sjösattes en ubåt var tredje månad och det stora antalet verkade onekligen avskräckande på Natoledningen, säger Timo Wallin ägare till U 194.

Det är en rustik och väldigt rysk miljö som möter besökaren. Från högtalare hörs autentiska ubåtsljud som Timo Wallin delvis själv spelat in ombord på en annan rysk ubåt.
Timo uttrycker sin beundran för den funktionella ryska tekniken:
- Det är stort, överdimensionerat och inte speciellt vackert, men det fungerar. Glöm inte att ryssarna var först i rymden, säger han och vrider på en strömbrytare.
Trots att en del utrustning avlägsnats och luckor vidgats är det trångt och ganska bökigt att ta sig från det främre till det bakre torpedrummet.
Det är lätt att föreställa sig hur svårt det måste ha varit för de 56 besättningsmännen ombord på U 137 när hon satt fast på grynnan för 22 år sedan.
Att en Whisky-ubåt nu anlöpt Helsingborg är en finsk fiskodlares förtjänst. Timo Wallins svärfar drev under många år en laxfarm i Hangö. Till anläggningen behövdes en vågbrytare, men en sådan skulle bli orimligt dyr.
Men 1993, efter Sovjetimperiets sönderfall, låg den ryska ekonomin i ruiner och varje bidrag mottogs tacksamt.
Timo betalade då två och en halv miljon kronor för U 194 och lade nästan lika mycket på att renovera fartyget.
194:ans nya karriär som vågbrytare blev kortvarig. Det var så många som ville gå ombord att Timo fick en idé - ubåten skulle bli museum!

Sedan sommaren 1994 har ubåten turnerat i hamnstäder längs de finska och svenska kusterna.
De senaste tre åren har ubåten legat i Kalmar vid Ölandsbron, men i onsdagskväll drogs hon in i Helsingborg av bogserbåten Alice af Råå.
De första att gå ombord var Bertil och Bente Bondesson från Laröd.
- Detta är helt spontant. Vi tyckte det verkade spännande att se ett systerfartyg till 137:an.
- Hur kunde de hålla reda på alla rattarna? undrade Bente.
- Det var 56 man i besättningen, svarade Timo.
- Då fick alla varsin.

Ett gäng tjejer ålar sig förbi oss i kommandorummet och försvinner skrattande akteröver med kommentaren:
- Det blir mindre och mindre.
Timo Wallin har ett kontrakt på två år med Helsingborgs hamn och han hoppas på lika många besökare som i Kalmar.
Totalt har över 200 000 personer varit ombord, men enligt Timo är kringkostnaderna så stora att överskottet inte blir så stort som man kan tro.
- Folk håller på med allt möjligt, gamla tåg, bilar, flygplan eller ångbåtar, jag har min ubåt, säger han, ruskar på huvudet och skrattar.
Flottister i uniform och före detta statsministrar har alltid fritt intr äde ombord.

Göran Stenberg
ran.stenberg@hd.se
Tel 042-489 90 89
Källa: Helsingborgs Dagblad

Bild
Timo Wallin köpte båten av ryssarna för tio år sedan för att ha den som vågbrytare men ändrade sig och gjorde den i stället ett flytande museum.
Bild
Bente och Bertil Bondesson imponerades av den ryska tekniken.
Bild
Den berömda navigations-utrustningen som inte fungerade på U137.
Bild
Docka i kaptenens sommaruniform.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 1 juni 2003, 16:50

Kul!

I vilket skick är hon? Kan hon gå för egen maskin på ytan eller kan man, om man är suicidalt lagd, rentav dyka med henne?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 juni 2003, 17:02

Per Andersson skrev:Kul!

I vilket skick är hon? Kan hon gå för egen maskin på ytan eller kan man, om man är suicidalt lagd, rentav dyka med henne?
Ingen aning, men vad jag vet så blev mercai vetskrämd när han såg u-båten på natten, han trodde väl USSR hade återuppstått och att de anföll Sverige. :lol:

Ps. chansen att Carl Bildt eller Ingvar Carlsson kommer på besök är inte så stor! :)

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 1 juni 2003, 17:17

Blev ju skiträdd när man lite halvdimmig runt 2 på natten rantar runt i hamnen och upptäcker en jävla ubåt vid kryssningskajen... Ännu mer otäckt när man ser den sovjetiska fanan vaja!

8O

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 juni 2003, 15:23

Systerskeppet låg i Kalmar förrförra sommaren, vet inte fall det ligger kvar ännu. Det var mäktigt att traska på.

Kropotkin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 juni 2003, 15:29

Systerskeppet låg i Kalmar förrförra sommaren
nej, det var nog detta skeppet:
Helsingborgs Dagblad lite ovan skrev:De senaste tre åren har ubåten legat i Kalmar vid Ölandsbron, men i onsdagskväll drogs hon in i Helsingborg av bogserbåten Alice af Råå.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 juni 2003, 15:33

Aha...Sorry..tack för rättningen anno....i så fall var det ännu mäktigare, jag var dock inte så intresserad vid den tiden. Det var därför jag inte registrerade :D

Kropotkin

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 3 juni 2003, 17:10

haha, mercai. Jag skulle betala för att få samma upplevelse.

vad tänkte du när du såg att den var sovjetisk?

Ole
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 juli 2002, 20:05

Inlägg av Ole » 4 juni 2003, 06:52

Jag besökte undervattensfartyget i Kalmar hamn förra sommaren (för övrigt den sista dagen innan de lämnade staden för ny destination) och passade då på att fråga om dess transportmöjligheter. De uppgav då att det är fullt möjligt att låta den gå för egen maskin (om det inbegriper undervattensläge glömde jag att fråga), men det kräver så pass många besättningsmän att det vore oekonomiskt och svårt att genomföra. Därför väljer de att bogsera den (precis som man tidigare nämnt i denna tråd).

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 4 juni 2003, 17:13

Kommer dom till storsjön nångång? :roll:

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 4 juni 2003, 23:07

Slickepinnen skrev:haha, mercai. Jag skulle betala för att få samma upplevelse.

vad tänkte du när du såg att den var sovjetisk?
Ungefär: "Oj", "Vad har jag druckit?", "Kan man gå ombord?"

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 14 juni 2003, 21:11

Säljer dom fortfarande sovjetisk skräpmilitaria i den lilla husvagnen med röda stjärnan på? När den låg i Stockholm så satt en liten gubbe inne i den kioskvagnen och sålde märken och nån uniformsjacka till fantasipriser :D

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 juni 2003, 23:38

staraya.cjb.net skrev:Säljer dom fortfarande sovjetisk skräpmilitaria i den lilla husvagnen med röda stjärnan på? När den låg i Stockholm så satt en liten gubbe inne i den kioskvagnen och sålde märken och nån uniformsjacka till fantasipriser :D
Jepp, de sålde byster på Lenin, först skulle han 450 kr för dem, men sen skulle han ha 1500 kr. Fast jag köpte några märken på Lenin som gammal och när han var ung. Vadå säljer han falska saker?


/Anno

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 14 juni 2003, 23:41

Nja, knappast falska grejor men värdelösa pins och sån skit. Dom ville ha flera tusen kronor för en "blank" uniform, dvs. utan medaljer eller utmärkelser. Och det var 1994, då såna saker ännu var någorlunda billiga.

/Patrik

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 juni 2003, 23:48

staraya.cjb.net skrev:Nja, knappast falska grejor men värdelösa pins och sån skit. Dom ville ha flera tusen kronor för en "blank" uniform, dvs. utan medaljer eller utmärkelser. Och det var 1994, då såna saker ännu var någorlunda billiga.

/Patrik
Själv tyckte jag de tog överpris på Lenin bysten, dessa massproducerades trots allt fram till 1989-1990. Däremot skulle jag kunna betala så mycket för en byst från Tredje riket som är från en mer eftertraktat period och en period som inte varade så länge.

/Anno

Skriv svar