Sovjetiska elitförband

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Johnson
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 januari 2003, 20:55
Ort: Jönköping

Inlägg av Johnson » 15 juni 2003, 11:58

Sen har vi ju det berömda alpha team också

BZoMBa
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 juli 2003, 00:11
Ort: Stockholm

Inlägg av BZoMBa » 14 juli 2003, 00:14

Varför envisas alla med att betona Combat Sambo's benlås?
Finns lika många smärtsamma armlås och nacklås.

Sambo e snarare Kungen av smärtsamma subs :)

Neck crank "say no more, say no more."

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 14 juli 2003, 06:55

BZoMBa skrev:Varför envisas alla med att betona Combat Sambo's benlås?
Finns lika många smärtsamma armlås och nacklås.

Sambo e snarare Kungen av smärtsamma subs :)

Neck crank "say no more, say no more."
ja visst finns det andra submissions än benlås i sambo, men min erfarenhet är att just benlåsen är det man bör se upp med mest när man brottas med sambokillar. neckcrank, är det signifikant för sambo??

BZoMBa
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 juli 2003, 00:11
Ort: Stockholm

Inlägg av BZoMBa » 14 juli 2003, 18:58

hangatyr skrev: ja visst finns det andra submissions än benlås i sambo, men min erfarenhet är att just benlåsen är det man bör se upp med mest när man brottas med sambokillar. neckcrank, är det signifikant för sambo??
Nope men det var det första greppet som fick mig att säga "AHA!" (å "ÖhgrbleAAAAAJ!") när jag börja med combat sambon. Jag vaknade i extrem smärta i två månader efteråt.
Men ärligt talat. Allt som en sambo-nisse gör, gör svinont. Jag skulle tro att det där med benlås dök upp i samband med att sport sambo-killarna började dyka upp runt om i världen. Eftersom strypningar e olagliga inom sport sambo så fokuserade man väl sig på lite mera laglydiga delar. Annars så har ju nacken å halsen alltid varit det lättaste målet att attackera inom militärt självskydd då dessa e lätta att komma åt och lätta att sabba.


Slänger in ett svar angående spetsnaz osså. En hemvärnskollega beskrev en händelse som inträffa under en gemensam övning med baltiska motsvarigheter. En kille som tidigare varit spetsnaz-soldat hade tydligen "sprungit som en hjort igenom skogen och non-stop skjutit täckande eld mot b-styrkan". Sen hade han och hans kamrater tydligen, vid sjukvårdsstationen reagerat på övningsledningens direktiv om att "er kamrat är skadad, vad gör ni nu?" med att hugga ner lite granris, lägga kompisen vid sidan av vägen och sen täcka över honom med granriset varpå de snabbt marscherade iväg :)
Sensmoralen e väl kanske "Se upp vart du kliver i skog och mark, annars kanske du åker på en rykande heel hook"

:lol:

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 14 juli 2003, 21:06

ok, då hänger jag med i resonemanget.
neckcranks är ju för övrigt måttligt kul att åka på, men min favvo är helt klart triangelstrypning. mums, vad skojigt det ser ut när motsåtndarens ansikte blir lila! :lol: .
Jag vaknade i extrem smärta i två månader efteråt.
hehe, lär ni er inte att klappa på sambon? :wink:

BZoMBa
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 juli 2003, 00:11
Ort: Stockholm

Inlägg av BZoMBa » 15 juli 2003, 07:18

hangatyr skrev:ok, då hänger jag med i resonemanget.
neckcranks är ju för övrigt måttligt kul att åka på, men min favvo är helt klart triangelstrypning. mums, vad skojigt det ser ut när motsåtndarens ansikte blir lila! :lol: .
Jag vaknade i extrem smärta i två månader efteråt.
hehe, lär ni er inte att klappa på sambon? :wink:
Jo och ådrorna börjar se ut som brandslangar på motståndarens panna.
:D

Klappa? Eh, jo. Det till propageras starkt för att man ska klappa :lol:
Men jag har alltid varit lite macho när det gäller det där med att ge upp alltför tidigt. Men jag har lärt mig. Nästan 8)

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 20 augusti 2003, 15:30

Jag skulle säga att hårdheten mäts delvis i snoriga ungjäklars imponeringshalt av specialförbanden. (Med andra ord: är ungarna imponerade av dej så är du stenhård), men hårdheten mäts nog mest i hur jobbig utbildningen är, vilken som är värst, och så vidare. Och så förstås, vem som har värst rykte.
Har jag rätt?

//Henrik the S alias Spica

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 21 augusti 2003, 22:20

roninn skrev:
Ingen soldater vill ju vara så hård att han är spröd och lätt knäcks :)

hahaha! :lol:

Skriv svar