Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stilleben » 16 mars 2009, 11:51

Stilleben skrev: Jag är också övertygad om att Christer P. var gärningsmannen. Att detta antagande ( och det är mycket mer än ett antagande!) väckt en sådan opposition har väl att göra med att dådet då verkar så simpelt. Att alltså Palme blev mördad av en vanlig A-lagare vill man inte tro, nej det måste vara en konspiration!

Flertalet mord eller mordförsök på politiska ledare, även på USA-presidenterna, har dock visat sig vara utförda av psykiskt störda personer med inga eller svaga politiska motiv. "Konspirationsmord" är sällsynta.

Det finns en omständighet som i varje fall jag funderat över betr. Palmemordet , men som jag konstigt nog aldrig har hört eller sett nämnas om brottet eller i de oändliga diskussionerna om det. Nämligen att Palme i en radiointervju strax före mordet och där det talades litet om hur han kopplade av, nämnde att han hade för avsikt att gå och se filmen "Bröderna Mozart"! Eventuellt nämnde han biografen också, det kommer jag nu inte ihåg, men den gick ju har jag för mig enbart på Grandbiografen i Stockholm. Där var ju Palme mordkvällen med Lisbet och såg filmen. Christer P., som ju tydligen ofta uppehöll sig i trakten kring biografen, kan ha hört intervjun och alltså haft en förväntan om att se Palme där. - Jag hörde själv en repris av radiointervjun efter mordet (och sände strax in tipset till spaningsledningen dock utan att någonsin erhålla de 50 millionerna!)
Jag finner anledning att repetera ovanstående inlägg, som jag tycker vara väsentligt och som i de två rättegångarna om Palmemordet mot Christer Petersson måhända kunde ha tillagts gärningsbeskrivningen!

Men - är jag den ende i landet (förutom intervjuaren av Palme och Sveriges Radio, troligen P1, men de har tydligen inte gjort något väsen av sig om det!) som känner till radiointervjun med Olof Palme där han klart och tydligt talar om sin avsikt att gå och se filmen "Bröderna Mozart"?!?

Tipset skickade jag som sagt till spaningsledningen, men jag har aldrig sett något om det!

P.S. Nu finns den möjigheten, vilket jag inser efter ytterligare funderande, att det kan röra sig om en intervju som spelades in strax före mordet, men som aldrig hann sändas. Den sändes alltså efter mordet. Då är naturligtvis kretsen som kände till att Palme skulle gå på "Bröderna Mozart" rätt begränsad.

Hir det än förhåller sig skulle det vara intressant att få klarhet i det hela!

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Jokke » 27 mars 2009, 23:05

Det blandas friskt mellan fiktion och sanning i GW:s bok om Palmemordet. Men där framgår att det bästa vittnet (som stod i trappan) borde känt igen mördaren om det skulle vara Christer Petterson. Detta eftersom han och Christer Petterson var från samma stad och där var Petterson en lokalkändis. Nu kände vittnet inte igen mördaren och var säker på att det inte var Christer Petterson. Stämmer detta?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stilleben » 28 mars 2009, 10:02

Jokke skrev:Det blandas friskt mellan fiktion och sanning i GW:s bok om Palmemordet. Men där framgår att det bästa vittnet (som stod i trappan) borde känt igen mördaren om det skulle vara Christer Petterson. Detta eftersom han och Christer Petterson var från samma stad och där var Petterson en lokalkändis. Nu kände vittnet inte igen mördaren och var säker på att det inte var Christer Petterson. Stämmer detta?
I Leif GW Perssons bok alltså! Ja, det är ytterligare en uppgift som inte verkar ha blivit känd. Om den hade varit det är det väl dock ingen tvekan om att försvarsadvokaten vid rättegångarna gjort bruk av den.

Sannolikheten för att det skulle ha stått en person i trappan, dessutom barndomsvän med CP i en annan ort, som kunnat känna igen honom är väl dock ytterligt låg!?!

Karl-Erik Svensson
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 juni 2009, 17:57

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Karl-Erik Svensson » 9 juni 2009, 18:28

Hur är det med Lisbeth Palmes vittnesmål? Hon pekade ut Christer Pettersson som gärningsmannen. Varför tog man inte notis om det från polisens håll? Det är märkligt att ett så viktigt vittne som Lisbeth avfärdades. Enligt min uppfattning var Christer Pettersson mördaren, men det slutade med att han fick skadestånd på 300 000 kronor och kunde gå fri.

Fänriken
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 juni 2008, 18:43

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Fänriken » 11 juni 2009, 06:06

Stilleben skrev:
Jokke skrev:Det blandas friskt mellan fiktion och sanning i GW:s bok om Palmemordet. Men där framgår att det bästa vittnet (som stod i trappan) borde känt igen mördaren om det skulle vara Christer Petterson. Detta eftersom han och Christer Petterson var från samma stad och där var Petterson en lokalkändis. Nu kände vittnet inte igen mördaren och var säker på att det inte var Christer Petterson. Stämmer detta?
I Leif GW Perssons bok alltså! Ja, det är ytterligare en uppgift som inte verkar ha blivit känd. Om den hade varit det är det väl dock ingen tvekan om att försvarsadvokaten vid rättegångarna gjort bruk av den.

Sannolikheten för att det skulle ha stått en person i trappan, dessutom barndomsvän med CP i en annan ort, som kunnat känna igen honom är väl dock ytterligt låg!?!
Hej stilleben

Kanske inte barndomsvän men väl boende i samma kvarter.

Leif GW Persson chattade med tittare till programmet Efter Tio i TV4*

http://www.tv4.se/1.343068/2008/03/14/j ... dje_gangen

och en av frågorna lydde:

Anneli: Hur mycket i Faller fritt som i en dröm är fakta när det gäller Palmeutredningen?

Fanns det till exempel ett vittne som såg skotten och som kunde säga att det inte var Christer pettersson eftersom han visste vem han var och kunde säga att det inte var han?

Leif GW Persson: Ja. Det vittnet fanns i verkligheten. Fast det dröjde två och ett halvt år innan han fick frågan om CP för första gången.

Nedan följer det avsnittet där LJ blir tillfrågad om detta:

Jämför gärna med foto nr 4 av (6) på sidan 551 nästan i slutet av nedanstående länk. Fotot visar vad LJ såg av GM när han passerade Luntmakargatan.

http://www.itdemokrati.nu/page36am4.html

Spaningsuppslag i grövre brottmål Utskriftsdatum 1989-08-30 EÅ sid 22Vi övergår till konferensförhör.

F = Förhörsledare

J = LJ

Vi har tidigare i förhöret berört Christer Pettersson och hans sätt att röra sig och hans sätt att vara. Du har kunnat tala om för oss att du sedan -84 har observerat Christer Pettersson i Sollentuna centrum och att du även på håll ganska lätt igenkänner Christer Pettersson. Det jag vill fråga dej om nu Lars är om den här personen som du observerar när du mordkvällen befinner dej på Tunnelgatan, om denne person kan vara identisk med den Christer Pettersson vi i förhöret har berört?

J. Ja, jag har hittills inte gjort några sammankopplingar med den nu dömde och den person jag såg. Det ligger inom möjlighetens gräns att det är, men jag kan tyvärr inte säga bestämt om det är han eller inte eller om det är någon annan.

F. Kan du nämna någon detalj i signalementet på Christer Pettersson som i så fall skulle överensstämma med den man du obseverade den 28 februari 1986?

J. Ja, det skulle kunna va den här framåtlutade lite lufsakt-, lufsigheten. Lite lufsiga stilen.

F. Du har tidigare sagt att du ganska lätt igenkänner Christer nere då han befinner sig i Sollentuna centrum, är det inte rimligt att du skulle känna igen honom även den här kvällen då 1986, då med baktanke att du har sett honom cirka femtio gånger tidigare?

J. Ja, det verkar rimligt men jag har inte alls kopplat ihop dessa två.

F. Ja, Lars det är Lennart Gustavsson som ställer en fråga nu. Jag undrar , det är inte så Lars att du känner rädsla inför Christer Pettersson och att det är därför du inte vågar tala om att det är honom du har sett den 28 februari 1986 på Tunnelgatan?

J. Ja, det kan stämma att jag känner rädsla inför honom men det är inte därför jag undviker att göra någon bestämd identifikation. Jag vill undvika att säga något bestämt då.


Länkar till tidigare förhör med LJ.
http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html
http://www.itdemokrati.nu/page36am2.html
http://www.itdemokrati.nu/page36am3.html
http://www.itdemokrati.nu/page36am4.html

För min del tycker jag detta vittnesmål är ett av de argument som styrker att CP inte var GM.

RickardJ
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 september 2012, 18:33
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av RickardJ » 28 oktober 2012, 23:10

Harni läst Gunnar Walls "Mordgåtan Olof Palme"? Den är bra men lite sövande (vilket inte bara är en nackdel). Polisen verkar vara en sällan skådad grupp förvirrade losers, även om man inte blir klok på vem som gjort det, är det intressant. Möjligen blir man mer inne på GW.s linje att det vore osannolikt att CP gjorde det. helt galna uppgifter om att det finns en hejdlös förhörsledare som inte spelar in sina förhör utan verkar vinkla in dem som en kvällstidningsjournalist. Efter 11 - till 14 förhör börjar huvudvittne Sigge cedergren komma på att det kanske kunde vara CP och att han kanske lånat ut en revolver, (detta var efter att belöningen annonserats). ja, har ni läst den och ni som läst annat i ämnet - hur bedömer ni den?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 maj 2014, 10:59

Gårdagens Expressen hade följande artikel om en grupp män med walkie-talkies hade varit synliga på platsen innan mordet.

http://www.expressen.se/nyheter/sapo-ch ... -mordet-1/

Efter allt som har kommit fram så är allt möjligt om jag uttrycker det så.

Stefan

Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 7 augusti 2013, 10:44

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Bränner » 29 maj 2014, 23:31

Denna grupp finns nämnd första gången i Åke Ortmarks bok Maktens redskap från 1971.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2014, 09:33

Bränner skrev:Denna grupp finns nämnd första gången i Åke Ortmarks bok Maktens redskap från 1971.
Enligt Expressens artikel så var denna grupp mer eller mindre okänd i början av utredningen.

Stefan

Qmannen
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 april 2011, 21:49

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Qmannen » 1 juni 2014, 14:50


Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 7 augusti 2013, 10:44

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Bränner » 17 juni 2014, 20:26

För att lämna ett bidrag till frågans allsidiga belysning. Det finns en interjuv med Bjarne Moelv om man söker på Bjarne Moelv det demokratiska självmordet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 mars 2015, 07:33

Enligt en artikel i Expressen nyligen skulle mordet på Olof Palme vara nära en upplösning, vad tror ni???

Men det har ju samtidigt cirkulerat ganska så frisk om det emellanåt, man vet inte själv vad man skall tro.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 3 mars 2015, 12:25

Fan tro't :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Johan Ekstrand » 3 mars 2015, 12:31

Varjag - är på rätt spår.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 mars 2015, 21:13

varjag skrev:Fan tro't :roll: , Varjag
Sur??? :D *skämt*

Men de eviga svängningar som har varit kring Palmemordet så förstår jag Varjags reaktion.

Stefan

Skriv svar