Olof Palmes baneman
-
a81
- Medlem
Re: Olof Palmes baneman
Ja, uppenbarligen kom Skandiamannen tillbaka till mordplatsen kort efter att Palme förts bort i ambulansen. Skandiamannen talar också om en slemsug (tror jag det kallas) som låg kvar på mordplatsen. Det finns alltså väldigt mycket rimligt tvivel när det gäller Skandiamannen som gärningsman. Med största sannolikhet var han helt oskyldig.
Mycket spekulativt, men möjligen skulle man kunna tänka sig att Skandiamannen exempelvis hade en roll i Stay Behind och exempelvis skulle träffa statsministern hemligt av något skäl den kvällen, men att någon annan i samband med detta planerade möte mördade Palme. Obs! Jag säger inte att jag tror att det var så, men det skulle kunna förklara det lite skumma beteendet hos Skandiamannen efter mordet. Kanske var han rent av utskickad för att rädda Palme men misslyckades?
Mycket spekulativt, men möjligen skulle man kunna tänka sig att Skandiamannen exempelvis hade en roll i Stay Behind och exempelvis skulle träffa statsministern hemligt av något skäl den kvällen, men att någon annan i samband med detta planerade möte mördade Palme. Obs! Jag säger inte att jag tror att det var så, men det skulle kunna förklara det lite skumma beteendet hos Skandiamannen efter mordet. Kanske var han rent av utskickad för att rädda Palme men misslyckades?
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Enligt uppgift försökte Krister Peterson koppla Skandiamannen till Stay Behind och när det misslyckades hade han inget annat val än att presentera honom som en ensam gärningsman.a81 skrev: ↑17 okt 2025 20:17
Mötesscenariot, som väl Lars Borgnäs är mest inne på, skulle också kunna förklara Lisbeth Palmes ovilja att prata med polisen. Kanske visste hon mer än hon ville berätta.
-
Gerrgul
- Stödjande medlem 2025
Det påstått skumma beteendet bestod i att han tog kontakt med polisen efter mordet vid ett flertal tillfällen. Han tilldelade sig själv en större roll än vad han hade grund för. Visade upp sig i ett TV inslag bland annat. Högst mänsklig svaghet som vi alla har lite av. En ostraffad timid tjänsteman som hitman?a81 skrev: ↑17 okt 2025 20:17Ja, uppenbarligen kom Skandiamannen tillbaka till mordplatsen kort efter att Palme förts bort i ambulansen. Skandiamannen talar också om en slemsug (tror jag det kallas) som låg kvar på mordplatsen. Det finns alltså väldigt mycket rimligt tvivel när det gäller Skandiamannen som gärningsman. Med största sannolikhet var han helt oskyldig.
Extraordinärt påstående! Och extraordinära påståenden tarvar extraordinärt starka bevis.
Beträffande vittnesuppgifter och obs på brottsplatsen så är de notoriskt otillfölitliga. Särskilt om vittnen hörs flera gånger och över lång tid. Elementär vittnespsykologi!
Minst tillförlitlig är fru Palme. Mycket talar för att hon drabbades av retrograd amnesi efter den chockartade upplevelsen.
Proffs eller amatör? Tja, med tanke på att mördaren snabbt kom undan utan att lämna minsta spår efter sig så förefaller det första alternativet mest sannolikt.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Jag håller mig till det jag vet något om.Gerrgul skrev: ↑16 okt 2025 21:31Ja, spädgrisen väger kring kilot.Hans skrev: ↑16 okt 2025 20:32Spädgris?
viewtopic.php?f=22&t=660&p=784889&hilit ... ck#p784878
MVH
Hans
Liknelsen inte min utan Leif GWs.
...
Revolvern ifråga väger ett kilo och ett par hekto mer, pistolen ett par hekto mindre än revolvern. Absolut ingen radikal skillnad. Känner man på skjutbanan.
Min revolver är f.ö. frikänd från mordet, den var inte i min ägo än men hade då provskjutits av polisen. Att jag skulle hitta pappret på det är lika troligt som att vi hittar förövaren.
Jag har sedan länge gett upp hoppet med alla teorierna om förövaren men inser att spekulationerna kommer pågå för evigt. Men jag kan bidra med lite fakta om vapen.
MVH
Hans
-
Gerrgul
- Stödjande medlem 2025
Tack! Skulle du kunna beskriva knallen från detta vapen? På ett ungefär. Jämfört med t ex en smällare, fågelstudsare eller knallskott om man står alldeles intill den som skjuter?Hans skrev: ↑18 okt 2025 11:46Jag håller mig till det jag vet något om.Gerrgul skrev: ↑16 okt 2025 21:31Ja, spädgrisen väger kring kilot.Hans skrev: ↑16 okt 2025 20:32Spädgris?
viewtopic.php?f=22&t=660&p=784889&hilit ... ck#p784878
MVH
Hans
Liknelsen inte min utan Leif GWs.
...
Revolvern ifråga väger ett kilo och ett par hekto mer, pistolen ett par hekto mindre än revolvern. Absolut ingen radikal skillnad. Känner man på skjutbanan.
Min revolver är f.ö. frikänd från mordet, den var inte i min ägo än men hade då provskjutits av polisen. Att jag skulle hitta pappret på det är lika troligt som att vi hittar förövaren.
Jag har sedan länge gett upp hoppet med alla teorierna om förövaren men inser att spekulationerna kommer pågå för evigt. Men jag kan bidra med lite fakta om vapen.
MVH
Hans
-
Hans
Jag kan inte svara på decibel. När jag skjutit enhandsvapen har jag alltid burit hörselskydd. Men det smäller hyfsat. Är du inom 50m hör du tydligt smällen, om inte mer, om vapnet inte är ljuddämpat.
Edit: AI kan: A handgun shot can range from approximately 140 dB to over 160 dB, depending on the caliber and firearm. This level of noise is dangerously loud, and even a single shot can cause permanent hearing damage. For comparison, a rock concert is around 140 dB, and a jet engine is about 130 dB.
https://www.google.com/search?q=decibel ... s-wiz-serp
MVH
Hans
Edit: AI kan: A handgun shot can range from approximately 140 dB to over 160 dB, depending on the caliber and firearm. This level of noise is dangerously loud, and even a single shot can cause permanent hearing damage. For comparison, a rock concert is around 140 dB, and a jet engine is about 130 dB.
MVH
Hans
-
Gerrgul
- Stödjande medlem 2025
Ok, min sökning på Magnum .357 angav upp till 169 DB.Hans skrev: ↑18 okt 2025 14:26Jag kan inte svara på decibel. När jag skjutit enhandsvapen har jag alltid burit hörselskydd. Men det smäller hyfsat. Är du inom 50m hör du tydligt smällen, om inte mer, om vapnet inte är ljuddämpat.
MVH
Hans
Anledningen till min fråga är Lisbeths utsaga om att hon uppfattade ljudet som kommande från lek med smällare på avstånd. Oförenligt med vad vi vet om ljudnivåer hos aktuellt vapen.
-
a81
- Medlem
Med tanke på att det inte lät mer måste väl mördaren ha haft ljuddämpare på revolvern?
-
Gerrgul
- Stödjande medlem 2025
Visst, och det det gör vapnet större. Knappast något man stoppar innanför byxlinningen. Ryms det ens i ett hölster?
Vittnet Anders som gick några meter bakom beskrev en lång pipa på revolvern. Han noterade också att ljudet var påfallande lågt.
En annan lösning är väl att förse patronerna med en svagare krutladdning. Dämpar knallen. Rätt portionerat går det väl likväl att försäkra sig om att det lämpar sig för en "avrättning"? Mördaren/mördarna måste då ta höjd för att offret bär skyddsväst.
-
von Adler
- Medlem
Generellt har man väl inte ljuddämpare på revolver, detta då trumman och pipan inte sluter tätt, så mycket ljud kan komma ut där.
Mig veterligen är Nagant den enda revolver man kan ha ljuddämpare på, detta då trumman har små runda flänsar framför sig och när man spänner hanen flyttar trymman fram och passar in i pipan, varvid det blir en tät förslutning.
Mig veterligen är Nagant den enda revolver man kan ha ljuddämpare på, detta då trumman har små runda flänsar framför sig och när man spänner hanen flyttar trymman fram och passar in i pipan, varvid det blir en tät förslutning.
-
Gerrgul
- Stödjande medlem 2025
Visst! Jag har hört olika versioner om hur måttligt effektiv en ljuddämpare är för revolvrar.von Adler skrev: ↑19 okt 2025 17:13Generellt har man väl inte ljuddämpare på revolver, detta då trumman och pipan inte sluter tätt, så mycket ljud kan komma ut där.
Tycker man då ska påpeka två saker:
1. Inget vittne talar om något som liknar ljuddämpare. "Lång pipa" är en beskrivning.
2. Ljuddämpare torde göra utpekade som Crister P och Stig E som än mindre sannolika gm.
En pundare som inte bara lyckats få tag i en puffra utan också en ljuddämpare? Knappast!
Tjänstemannen Stig E som tar med sig både revolver och ljuddämpare från kontoret? Nja,,
-
a81
- Medlem
Måste mordvapnet ha varit en revolver? Eller kan samma ammunition ha använts i någon pistol med ljuddämpare?
Om man istället tänker revolver och svagare krutladdning, så indikerar det väl viss planering? Jag antar att krävs en viss kunskap och arbetsinsats att modifiera ammunitionen på detta sätt?
Om man istället tänker revolver och svagare krutladdning, så indikerar det väl viss planering? Jag antar att krävs en viss kunskap och arbetsinsats att modifiera ammunitionen på detta sätt?
-
Gerrgul
- Stödjande medlem 2025
Pistol kastar ut hylsor. Ingen sådan hittades på mordplatsena81 skrev: ↑19 okt 2025 20:47Måste mordvapnet ha varit en revolver? Eller kan samma ammunition ha använts i någon pistol med ljuddämpare?
Att fixa till krutladdning på patroner har jag själv ingen erfarenhet av. Känner till en del folk som gör det, dock. Ska inte vara alltför komplicerat.
-
Hans
Fördel när man mördar, inget bevis på plats.
Man kan handladda patroner till en .357 med ganska enkel utrustning. Men att få den tystare om man vill ha effekt är svårare. Utan ljuddämpare.
MVH
Hans
Man kan handladda patroner till en .357 med ganska enkel utrustning. Men att få den tystare om man vill ha effekt är svårare. Utan ljuddämpare.
MVH
Hans
-
a81
- Medlem
OK, men det tyder ändå på vapenkunskap och vapenintresse. Det är också något som talare emot Skandiamannen som gärningsman. Mordet ger väl på flera sätt ett "semiprofessionellt" intryck, vilket liksom pekar i riktningen ensam galning med vapenvana.
Samtidigt är det flera underliga sammanträffanden i samband med Palmemordet, t.ex. att mordet skedde utanför Skandiahuset där Stay Behind hållit till, att ett gäng Bofors-medarbetare på AW (inte ett begrepp som användes 1986) befann sig vid mordplatsen, att Dekorima i sitt skyltfönster hade masker liknande den Gustav III hade på sig när han sköts 1792, observationer av walkie talkie-män, Säpos underrättelseoperation "Cosi fan tutte" på mordkvällen, etc. Mycket är säkert bara slumpmässiga konstigheter, men kanske inte allt?
Intressant ledarkrönika från UNT: https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/ ... s/r08g3nqj
Samtidigt är det flera underliga sammanträffanden i samband med Palmemordet, t.ex. att mordet skedde utanför Skandiahuset där Stay Behind hållit till, att ett gäng Bofors-medarbetare på AW (inte ett begrepp som användes 1986) befann sig vid mordplatsen, att Dekorima i sitt skyltfönster hade masker liknande den Gustav III hade på sig när han sköts 1792, observationer av walkie talkie-män, Säpos underrättelseoperation "Cosi fan tutte" på mordkvällen, etc. Mycket är säkert bara slumpmässiga konstigheter, men kanske inte allt?
Intressant ledarkrönika från UNT: https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/ ... s/r08g3nqj