Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
elsz
Tidigare medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 oktober 2005, 22:15
Ort: elsz

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av elsz » 26 januari 2009, 23:53

Deceptorsmotive skrev:Politiska lönnmord: palmemordet ( svensk text ) kan nu ses på video.google:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 0109232489

NY BOK UTE !
Sven Anérs senaste "Affären Anti Avsan" om palmemordet kom ut i Juni 2008 där Olle Alsén och Anér identifierar Dekorimamannen , den man med walkie-talkie och pistol som de båda finska kvinnorna "Katja" o "Pirjo" kände igen och tilltalade minuter före mordet som Anti Avsan , numera riksdagsman för moderaterna , som då i Februari 1986 tillhörde norrmalmspolisens A-tur , piketpolis.
Sven Anér har fått ett flertal hotbrev , Anér har kunnat koppla en del av dessa mail till Anti Avsan.

"Affären Anti Avsan" , 41 kr som pocket på kulturbutik.se:
http://shop3.kulturbutik.se/searchbeta/ ... id=4514491

Recension Bok:

Affären Anti Avsan
Sven Anér.
Sven Anér förlag, 2008.

"Tystnad om Anér och Palmemordet"

Denna bok är skriven under dödshot, står det på bokens näst sista sida. Både författaren och hans närmaste är hotade. Det framgår av de mejl han redovisar – en bisarr samling texter som bland annat handlar om två finska flickor som Anér bör tiga om och helst glömma bort.

Bokens första del handlar om de två flickorna. De kom gående Sveavägen söderut på kvällen den 28 februari 1986. Utanför Dekorima stod en man som de kände igen och som de visste talade finska. De stannade och frågade vad klockan var. Just då sprakade det till i en komradio mannen höll i handen och en röst sa på finska: Nu kommer dom. Mannen svarade på finska: Jag är igenkänd. Vad ska jag göra. Rösten sa: Skit i det. Gör det du ska!
Flickorna såg att mannen hade ett skjutvapen i bältet. De tyckte det var obehagligt och gick därifrån. Strax därefter hörde de ett skott. Senare fick de veta att Olof Palme var skjuten.
Sven Anér anser sig ha klarlagt att mannen utanför Dekorima var den 27-årige polisen Anti Avsan, medlem av den ökända A-turen vid Norrmalmspolisen.

Olof Palme och hans fru Lisbeth hade varit på biografen Grand och promenerade söderut på Sveavägen. Vittnen såg flera män med walkie-talkies i omgivningarna. Det här var före mobiltelefonernas tid då den som gick och pratade i en apparat på stan väckte uppmärksamhet.
Sven Anér samlar pusselbitar till det som kan ha hänt. En vapenhandlare Östling hade en våning vid David Bagares gata – i mördarens flyktväg. Han låg nyopererad på sjukhus men smet därifrån på mordkvällen och kan ha dirigerat händelserna från sin våning. Östling var finsktalande.
Följande kväll höll ett femtiotal poliser fest med sina respektive och söp och skålade för att Palme var mördad.

De båda finska flickorna teg länge med vad de upplevt. När de så småningom förhördes av spaningsledaren Ölvebro blev de aldrig konfronterade med Anti Avsan. Det ordnades en fotokonfrontation men där fanns inte Avsans bild med. Sven Anér menar att Ölvebro hela tiden vetat vad som hänt och medvetet styrt bort all uppmärksamhet från sånt som brukar kallas polisspåret.
Sven Anér framhåller noga att han inte påstår att Anti Avsan är gärningsmannen, bara att Avsan befann sig på mordplatsen.
Anti Avsan studerade sedan vidare, blev rådman och så småningom moderat riksdagsman i kretsen kring Fredrik Reinfeldt.
Denna bok är skriven under dödshot. Man kan tycka att bara den meningen borde väcka medias uppmärksamhet, men i dagspressen kan man inte läsa ett ord om boken. Eller om Sven Anér över huvud taget!

Sven Anér är gammal DN-journalist, född 1921, och tycks efter sin pensionering ha jobbat heltid med att forska kring Palmemordet. Det har kostat en hel del pengar. Han nämner att han ibland har fått beställa fram kopior på upp till 3 000 sidor offentligt material à 3 kronor sidan. Resultatet av sina forskningar har han redovisat i flera böcker som bemötts med tystnad.

Närmast total tystnad mötte också den tidskrift Palme-nytt som han gav ut mellan åren 1993 och 2005. De stora medierna tiger fortfarande. Man får googla in honom på nätet för att se hans böcker nämnas.
I den här senaste boken förklarar han tystnaden med ”en ordergivning som inte är synlig men ytterst effektiv”. Som skribent blir jag nyfiken. De journalister jag talat med – även i vänsterpressen – försäkrar att de inte tar order av någon. Men tiger gör de.
En av dem sa: ”Ä, Sven Anér, han är ju så jobbig!” Kan vara. Men ska han därför få mordhotas utan att det är en nyhet, utan att media reagerar?
Om ett par år är Palmemordet preskriberat. Ska bli intressant att se om något händer dessförinnan.

Sven Wernström

En till recension av boken:
http://www.fria.nu/artikel/74143

En utmärkt bok. Lästen den när den kom ut. Egentligen inget nytt för oss som har följt Paleme mordet från början.
Olle Alsén skrev om det här för ett 20 tal år sedan under signaturen Friskytten i DN, till han blev förbjuden att skirva om Palme mordet, om jag inte missminner mig.

Sven Wernström. Författaren?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Psilander » 1 februari 2009, 20:09

Har funderat lite kring detta och funnit att vår kära gamla rikspundare Christer Petterson stämmer rätt bra in på även en möjlig "hitman" åt en svensk konspiration. Framförallt om den har kopplingar till polisen.

C-P är känd våldsman med svaghet för pengar och droger vilket är känt hos stockholmspolisen. Den grupp som vill ta bort Palme (kanske hans egna tom med hjälp av sin egen polis Hr Homlér) tar kontakt med C-P erbjuder honom pengar och kanske även skydd en tid efter dådet. Genom att det är känt hos vissa nyckelpersoner att Palme saknar livvaktskydd just denna kväll och man vet vart han ska, så purrar man C-P ger honom tid, plats och utrustning.

Även om han sedan grips och pekas ut så är det enkelt att skydda konspirationen genom att skylla honom som en ensam galning pga hans problem och många skumma bekanta och även fippla undan lite bevis. Dessutom så vet han peka ut konspirationen bara skulle ses som ett desperat försök av honom att skydda sig och fungera mer som enkelt erkännande bara. Det som pekar på att det kan vara en konspiration av de egna är att polismästaren Holmér har väldigt nära kontakter med S, är hans agerande är minst sagt rökridåer och vilseledande i felriktning. Även vapenfrågan är intressant, om C-P är rekryterad av en konspiration med poliser så kan vapnet mycket väl vara hämtat ur polisens depå av beslagtagna vapen, och sedan återlämnat där, destruerat och försvunnet för alltid.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av loop » 2 februari 2009, 03:15

Psilander skrev:Har funderat lite kring detta och funnit att vår kära gamla rikspundare Christer Petterson stämmer rätt bra in på även en möjlig "hitman" åt en svensk konspiration. Framförallt om den har kopplingar till polisen.

C-P är känd våldsman med svaghet för pengar och droger vilket är känt hos stockholmspolisen. Den grupp som vill ta bort Palme (kanske hans egna tom med hjälp av sin egen polis Hr Homlér) tar kontakt med C-P erbjuder honom pengar och kanske även skydd en tid efter dådet. Genom att det är känt hos vissa nyckelpersoner att Palme saknar livvaktskydd just denna kväll och man vet vart han ska, så purrar man C-P ger honom tid, plats och utrustning.

Även om han sedan grips och pekas ut så är det enkelt att skydda konspirationen genom att skylla honom som en ensam galning pga hans problem och många skumma bekanta och även fippla undan lite bevis. Dessutom så vet han peka ut konspirationen bara skulle ses som ett desperat försök av honom att skydda sig och fungera mer som enkelt erkännande bara. Det som pekar på att det kan vara en konspiration av de egna är att polismästaren Holmér har väldigt nära kontakter med S, är hans agerande är minst sagt rökridåer och vilseledande i felriktning. Även vapenfrågan är intressant, om C-P är rekryterad av en konspiration med poliser så kan vapnet mycket väl vara hämtat ur polisens depå av beslagtagna vapen, och sedan återlämnat där, destruerat och försvunnet för alltid.
Läst allas vår favoritkriminolog, Leffe GW?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Psilander » 7 februari 2009, 21:45

Läst allas vår favoritkriminolog, Leffe GW?
Faktiskt utklurat själv, under en längre vistelse i en trist sjuksäng.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av loop » 8 februari 2009, 03:09

Psilander skrev:
Läst allas vår favoritkriminolog, Leffe GW?
Faktiskt utklurat själv, under en längre vistelse i en trist sjuksäng.
Ok, det var inte identiskt, det var mest tanken på att det skulle vara ett vapen från polisen. I sann konspiratorisk anda, måste jag då fråga, har inte militären också en massa underliga vapen i sina gömmor?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Psilander » 8 februari 2009, 12:06

loop skrev:
Psilander skrev:
Läst allas vår favoritkriminolog, Leffe GW?
Faktiskt utklurat själv, under en längre vistelse i en trist sjuksäng.
Ok, det var inte identiskt, det var mest tanken på att det skulle vara ett vapen från polisen. I sann konspiratorisk anda, måste jag då fråga, har inte militären också en massa underliga vapen i sina gömmor?
JAag skulle bedömma att de finns i så fall i s litet antal att det enkelt skulle märkas om ett var borta. Det rör sig mest om prov och försöks vapen.

Upprinnelsen till teorin är att jag satt och funderade på hur Palme skulle kunna skjutas av sina egna, eftersom jag är övertygad han är sovjetisk intresseagent vilket var på väg att läcka ut och arbetarrörelsen fick en chans att rädda ansiktet innan en eventuell rättegång.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 8 februari 2009, 12:34

JAag skulle bedömma att de finns i så fall i s litet antal att det enkelt skulle märkas om ett var borta.
Jag tror knappast det finns en enda polismydighet i varlden, som inte har naagra 'kalla' bossor undanstoppade naagonstans. 'Kalla' = oregistrerade och, som jag skrev i traaden for lange sedan 'sist avhorda som stulna i Nigeria' eller ngt liknande :D , Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av G:son » 8 februari 2009, 12:46

Det mest sannolika är väl ändå, att Christer Petterson var gärningsmannen, och att han agerade ensam, av en tillfällighet. Han var utslagen och våldsbenägen, och han kan mycket väl ha varit beväpnad bara för säkerhets skull, eller för att han kanske tyckte att det var lite kul. Han råkade se Palme med fru på gatan, och bestämde sig för att handla. Att han ogillade Palme torde vara dokumenterat.

/G:son

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av loop » 8 februari 2009, 18:04

G:son skrev:Det mest sannolika är väl ändå, att Christer Petterson var gärningsmannen, och att han agerade ensam, av en tillfällighet. Han var utslagen och våldsbenägen, och han kan mycket väl ha varit beväpnad bara för säkerhets skull, eller för att han kanske tyckte att det var lite kul. Han råkade se Palme med fru på gatan, och bestämde sig för att handla. Att han ogillade Palme torde vara dokumenterat.

/G:son
Tror samma sak även jag. Den enda teori som skulle kunna utmana denna är ju att det är nån som är övertygad om att han är en sovjetisk agent. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Hans » 8 februari 2009, 18:29

loop skrev:Tror samma sak även jag. Den enda teori som skulle kunna utmana denna är ju att det är nån som är övertygad om att han är en sovjetisk agent. :)
Delar G:son's och Loop's uppfattning. Jag var väl aldrig en större beundrare av Palme men att han var anti-amerikansk mest för hemmakonsumption torde vara klart. Ungefär samtidigt som den berömda demonstrationen så fick vi faktiskt som första land köpa bland det häftigaste jänkarna hade, läs Redeye.

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gutekrigaren » 8 februari 2009, 22:05

varjag skrev:
JAag skulle bedömma att de finns i så fall i s litet antal att det enkelt skulle märkas om ett var borta.
Jag tror knappast det finns en enda polismydighet i varlden, som inte har naagra 'kalla' bossor undanstoppade naagonstans. 'Kalla' = oregistrerade och, som jag skrev i traaden for lange sedan 'sist avhorda som stulna i Nigeria' eller ngt liknande :D , Varjag
Oh ja. Men nu syftade Psilander på udda vapen i militärens ägo.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 9 februari 2009, 00:10

Oh ja. Men nu syftade Psilander på udda vapen i militärens ägo
Faktiskt mindre troligt enligt min erfarenhet. Militara vapen har en formaaga att hamna i 'uppbordslistor' och blir redovisningsskyldiga s.a.s. En civil myndighet som polisen - har lattare att fuska med saadana saker. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stilleben » 9 februari 2009, 08:06

loop skrev:
G:son skrev:Det mest sannolika är väl ändå, att Christer Petterson var gärningsmannen, och att han agerade ensam, av en tillfällighet. Han var utslagen och våldsbenägen, och han kan mycket väl ha varit beväpnad bara för säkerhets skull, eller för att han kanske tyckte att det var lite kul. Han råkade se Palme med fru på gatan, och bestämde sig för att handla. Att han ogillade Palme torde vara dokumenterat. /G:son
Tror samma sak även jag. Den enda teori som skulle kunna utmana denna är ju att det är nån som är övertygad om att han är en sovjetisk agent. :)
Jag är också övertygad om att Christer P. var gärningsmannen. Att detta antagande ( och det är mycket mer än ett antagande!) väckt en sådan opposition har väl att göra med att dådet då verkar så simpelt. Att alltså Palme blev mördad av en vanlig A-lagare vill man inte tro, nej det måste vara en konspiration!

Flertalet mord eller mordförsök på politiska ledare, även på USA-presidenterna, har dock visat sig vara utförda av psykiskt störda personer med inga eller svaga politiska motiv. "Konspirationsmord" är sällsynta.

Det finns en omständighet som i varje fall jag funderat över betr. Palmemordet , men som jag konstigt nog aldrig har hört eller sett nämnas om brottet eller i de oändliga diskussionerna om det. Nämligen att Palme i en radiointervju strax före mordet och där det talades litet om hur han kopplade av, nämnde att han hade för avsikt att gå och se filmen "Bröderna Mozart"! Eventuellt nämnde han biografen också, det kommer jag nu inte ihåg, men den gick ju har jag för mig enbart på Grandbiografen i Stockholm. Där var ju Palme mordkvällen med Lisbet och såg filmen. Christer P., som ju tydligen ofta uppehöll sig i trakten kring biografen, kan ha hört intervjun och alltså haft en förväntan om att se Palme där. - Jag hörde själv en repris av radiointervjun efter mordet (och sände strax in tipset till spaningsledningen dock utan att någonsin erhålla de 50 millionerna!)

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av loop » 9 februari 2009, 15:46

Gutekrigaren skrev:
varjag skrev:
JAag skulle bedömma att de finns i så fall i s litet antal att det enkelt skulle märkas om ett var borta.
Jag tror knappast det finns en enda polismydighet i varlden, som inte har naagra 'kalla' bossor undanstoppade naagonstans. 'Kalla' = oregistrerade och, som jag skrev i traaden for lange sedan 'sist avhorda som stulna i Nigeria' eller ngt liknande :D , Varjag
Oh ja. Men nu syftade Psilander på udda vapen i militärens ägo.

Mvh Petter
Nja, han syftade på snutens vapen och jag på militärens.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gutekrigaren » 9 februari 2009, 18:26

loop skrev:
Gutekrigaren skrev:Oh ja. Men nu syftade Psilander på udda vapen i militärens ägo.

Mvh Petter
Nja, han syftade på snutens vapen och jag på militärens.
Ja, ursäkta. Jag menade egentligen Psilanders svar på ditt meddelande, att det lätt skulle upptäckas även om militären de facto har udda vapen. Det blev en förvirrad sidodiskussion det här, pga alla missförstånd. :)

För övrigt håller jag med Hans, G:son och loop om osannolikheten i att Palme mördades pga av sovjetsympatier. Det förutsätter ju att han hade sådana, vilket är helt felaktigt.

Mvh Petter

Skriv svar