hilbert skrev: ↑13 jul 2020 12:50
Det som jag mer tycker talar emot Skandiamannen är att han var en tidigare ostraffad (vad vi vet), medelålders, övre medelklass-man. Det finns knappast något exempel i världshistorien på att någon med den bakgrunden begår ett politiskt mord.
Breivik uppfyllde i alla fall kraven på ostraffad medelålders övre medelklass.
Och hans gärning hade onekligen ett politiskt motiv.
Breivik var 32 år 2011, vilket (i alla fall numera) inte ses som medelålders. Dessutom fanns sociala och psykiska problem i barndomen och han skapade någon form av extremistiskt manifest. Skandiamannen hade förvisso en ovanlig uppväxt i Indien, men det verkar inte ha funnits några direkta psykiska/sociala problem (även om han i ett brev nämner mobbning när han kom tillbaka till Sverige). Jag håller dock med om att Skandiamannen och Breivik hade liknade social bakgrund (övre medelklass).
Georg Elser (som jag inte hade hört talas om tidigare) var bara 36 år 1939 (Skandiamannen var 52 år 1986). Han tillhörde dessutom snarare arbetar-/lägre medelklass, verkar ha varit något slags tysk "medel-Svensson", inte samma övre medelklass-bakgrund som Skandiamannen. Tröskeln att mörda en tyrann som Hitler borde också vara lägre än att att mörda en demokratiskt vald statsminister.
Charles J. Guiteau (som jag inte heller hade hört talas om tidigare) var bara 40 år 1881 (Skandiamannen var 52 år 1986) och verkar ha haft en mycket brokigare bakgrund med medlemskap i en sekt med mera.
Jag menar inte att Skandiamannen är omöjlig som gärningsman, men det saknas tydligt motiv, tecken på psykisk sjukdom, extremism, sociala problem, brottslighet, etc. Dessutom hade han ett bra jobb och var 52 år gammal.