Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 24 februari 2016, 22:41

a81 skrev:Diskussionerna om mordet på Olof Palme verkar ofta landa i ensam galning utan politiska motiv (läs: Christer Pettersson) eller en stor konspiration av exempelvis poliser. Det kan lika gärna, eller kanske ännu troligare, vara en ensam galning med politiska motiv.
Det är nog ingen som utesluter det du är inne på. Helt nyss diskuterades bl.a. den här nu avlidne personen i tråden: viewtopic.php?p=734888#p734888

Avsevärt mer trolig än t.ex. Christer Pettersson, men även här kvarstår frågor om polisens insatser och varför man inte utredde alla de oberoende vittnesutsagor om walkie talkie-bärande män som befann sig i närheten av paret Palme under mordkvällen. Det finns mer som indikerar att det inte rör sig om en ensam mördare.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Donkeyman » 25 februari 2016, 08:24

a81 skrev:Diskussionerna om mordet på Olof Palme verkar ofta landa i ensam galning utan politiska motiv (läs: Christer Pettersson) eller en stor konspiration av exempelvis poliser. Det kan lika gärna, eller kanske ännu troligare, vara en ensam galning med politiska motiv.
Det är i vart fall min teori. Ungefär 50% av Svenska folket älskade Palme. Medan 50% hatade honom. Jag var en vuxen man redan då och minns detta mycket väl, tror inte någon Svensk politiker i modern tid har skapat så mycket känslor. Och jag tror att mordet var en oplanerad gärning som utfördes av en Palmehatare som råkade vara där och se möjligheten. "Där är den dj****n, nu tar jag honom". Men folk flest springer inte omkring med jättepuffror, folk flest klarar inte heller av att genomföra ett attentat på ett så kliniskt sätt och folk flest har inte kondition nog till att hålla undan för tränade unga polismän uppför trapphelvetet till Malmskillnadsgatan och sedan vidare åt något håll. Alltså är det en vapenkunnig, vältränad person med god lokalkännedom. Som dessutom var Palmehatare. Tror jag.

Lisbeth Palmes vittnesmål kan mycket väl vara riktigt. På så vis att Christer Petterson råkade vara i närheten och fru Palme fick syn på honom. Men en yrkeskriminell stannar knappast för att hjälpa till eller vara åskådare efter att ha råkat var vittne till en "shoot out". En sådan försvinner blixtsnabbt åt något håll för att slippa bli inblandad.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1159
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 25 februari 2016, 12:24

Donkeyman skrev:Lisbeth Palmes vittnesmål kan mycket väl vara riktigt
Nej, det kan det inte. I polisprotokollen från de första förhören finns inget alls från henne om mördarens ansikte. Det kom långt senare och är ett typiskt inplanterat minne. Och konfrontationen som genomfördes används nu som skolexempel vid polisutbildningar. På hur det INTE ska gå till!

Till det nationella svenska traumat hör inte bara ett ouppklarat statsmord utan också vetskapen om en icke-utredning. Ingen organiserad jakt på mördaren mordnatten. Och SÄPO helt passivt. K-O Feldt berättar att han när han efter mordet ringde till Nacka-polisen och bad om eskort till Rosenbad så undrade dom förvånat varför.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 25 februari 2016, 12:50

Donkeyman skrev:
Och jag tror att mordet var en oplanerad gärning som utfördes av en Palmehatare som råkade vara där och se möjligheten. "Där är den dj****n, nu tar jag honom". Men folk flest springer inte omkring med jättepuffror......
Nej flest folk springer inte omkring en Smith & Wesson .38/.357......Det är en tung och skrymmande grej att ranta omkring med
i väntan på ''tillfället''.

Jag hävdar löst ''planerad''! Men - en ''vanlig förbannad svensk'' som grunnat på saken någon tid. men - var beredd agera när chansen gavs.

Polisinblandning - nej. En tränad man, hade skjutit 4-5 skott i Palme för att vara på den säkra sidan.
Dessutom - hade polisens obegränsade tillgång till ''svarta vapen och ammunition'' - medgett att mördaren INTE hade behövt använda
den mest olämpliga ammunitionen för jobbet.....Remington AP - :roll:
''den säkra sidan'' hade föreskrivit .357 Magnum/.38 Spl Hollow-points. Det hade mördaren inte tillgång till......

My tuppence, Varjag

MWilkman
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 14 november 2014, 19:39

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av MWilkman » 25 februari 2016, 13:56

Det är inte CP, men kanske en ensam mördare med politiskt motiv, typ CA…

Annars så känns Stay Behind som en möjlig konspiration.. .

Det man inte kan bortse ifrån är:
Stay behind spanade på Palme den kvällen.
De använde WT…
De var mörkblå till brun-svarta politiskt.
Polisman Ö var en av ledarna i gruppen, baseboll ligan var medlemmar i den.
De hade tillgång till vapen.
De spanade på allt möjligt typ narkotika för att få öva samband via radio..

Vilket leder till frågor om varför Stay Behind inte förts in i utredningen… Polisen hörde alla som hade lägenheter som kunde sett något, men de hör inte Stay behind som spanade på Palme under kvällen.. De förs inte ens in i utredningen..
Vad de såg eller inte såg MÅSTE ju varit väldans intressant för utredarna… Här har man ju också svaret på alla WT iakttagelser som polisutredningen fnyst åt, som fantasier. .. Men som de visste var just Stay Behind..

Om man spekulerar lite:
En ledare för stay behind kan ju varit spindeln i nätet här. Han kan beordrat staybehind gruppen att spana på Palme. Den stay behind grupp som spanade på Palme behövde ju inte heller varit införstådda i att det fanns en mordplan. De hade uppdrag att följa Palme och via radio (WT) förmedla hans rörelser.
Mördaren behövde då enbart lyssna passivt på stay behind gruppens WT kommunikation för att veta hur Palme rörde sig. Sedan var det bara att placera sig… Så gruppen kan varit stor, men de flesta ovetande..

Om man får rekommendera: Den bok man gärna kan läsa för att få ABC123 i Palmemordet är Walls bok: "Mordgåtan Olof Palme : makten, lögnerna och tystnaden "
I boken går Wall igenom vad resp vittne sett genom att han förmedlar vad de sagt i förhören, och viktigaste av allt vad de sa vid de första förhören innan de färgats av fantombilder, grandmansbilder och information om fyllon och till slut polisens video et al…
Här får man en inblick i den tidiga mordutredningen och t ex hur 33-åringen (VG) var misstänkt och hur de inte spillde någon energi för att sätta dit VG. Hade Holmer fått som han velat så hade VG åtalats för Palmemordet. Tänkvärt.. Hur man hanterade utredningen mot VG skrämmer, iaf mig… Inkompetens eller en syndabock?

http://wilkmans-antikvariat.storedo.com ... l-gunnar-6

Varjag, det du säger om AP ammo är fel. Det var inte en .22 AP som användes utan en 357 MAGNUM AP som användes. Det var rätt val av ammo säger experterna som Wall talar med, avståndet mellan pipa och mål var också rätt. Placering av skottet var helt rätt.. En AP är rätt val för att tränga igenom en ev skyddsväst, något man inte uteslöt att Palme bar. Skadan som den förorsakar är massiv, fullt tillräcklig så det blir över för en säker död. Läs gärna obduktionsprotokollet.. Det är inte en liten kanal den bildar. Och, den som sköt hade Olof som sitt mål, inte Lisbeth.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 26 februari 2016, 12:43

MWilkman skrev:
Varjag, det du säger om AP ammo är fel. Det var inte en .22 AP som användes utan en 357 MAGNUM AP som användes. Det var rätt val av ammo säger experterna som Wall talar med, avståndet mellan pipa och mål var också rätt.
Tack f den biten.
Jag tillåter mig tvivla på svenska eller andra ''experter'' i facket, som påstår det...
Jag har aldrig nämnt nån .22AP....finns det nåt sånt för revolvrar?
Men att använda en AP-patron .38/.357 - vid mordförsök strider mot all expertis!
Kevlarväst....att sitta igenom en filmföreställning med Kevlar - näe.... :)

Om jag fattat obduktionsrapporten korrekt - dog Palme av ett absolut ''lyckoskott'' - rakt igenom och knappast ett riktat sånt.....

mvh, Varjag

MWilkman
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 14 november 2014, 19:39

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av MWilkman » 26 februari 2016, 14:16

varjag skrev: Tack f den biten.
Jag tillåter mig tvivla på svenska eller andra ''experter'' i facket, som påstår det...
Allmänt tyckande trumfar alltid expertisen..
varjag skrev: Jag har aldrig nämnt nån .22AP....finns det nåt sånt för revolvrar?
Vad du skriver om olämpligheten med att använda AP för ändamålet skulle möjligen vara korrekt om du talade om .22 AP och inte 357 MAGNUM AP...

varjag skrev:Men att använda en AP-patron .38/.357 - vid mordförsök strider mot all expertis!
Källa? Eller med tanke på "all" så, källor..
varjag skrev: Kevlarväst....att sitta igenom en filmföreställning med Kevlar - näe.... :)
Du utgår från att mördaren visste att Palme skulle gå på bio... Visste han det?
varjag skrev: Om jag fattat obduktionsrapporten korrekt - dog Palme av ett absolut ''lyckoskott'' - rakt igenom och knappast ett riktat sånt.....
Får jag gissa, om du läst det skulle du inte skriva det du nu gjorde. ... :lol:

Så här säger rättsläkaren som går igenom protokollet. "Palme dör redan under fallet, projektilen spränger aorta, den stora kroppspulsådern. Det är inge cirkulation i kroppen, den upphörde omedelbart."... Vidare, "Struphuvudet var sönderskjutet, vilket i sig skulle varit dödande genom kvävning i sitt eget blod". Vidare blev ryggmärgen avskjuten...
På frågan om det är ett bra ställe att skjuta säger rättsläkaren: "Ja, det är ett väldigt bra ställe. Ryggtavlan är stor och den rör sig inte så väldigt mycket. Huvudet snurrar ju så här (visar). Man tittar på något, böjer sig framåt, eller skakar på huvudet. Dels är det (huvudet) litet, mer rörligt och dels ganska stora möjligheter att man överlever ett skott i huvudet. Det skall prickas väldigt bra för att man med säkerhet inte skall överleva."
Om ryggen: "Man uppnår lättast sin avsikt att döda om man siktar nära mitten. Det spelar ingen roll om man träffar ganska högt eller lågt. "

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 27 februari 2016, 10:04

Låt oss enas om att vi är - oense MWilkman.

mvh, Varjag

Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 27 februari 2016, 14:43

varjag skrev:Låt oss enas om att vi är - oense MWilkman.

mvh, Varjag
Är det här ett försök att linda in det faktum att du har fel i precis allt av det du påstår så här långt?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 28 februari 2016, 04:30

Geronimo skrev:
varjag skrev:Låt oss enas om att vi är - oense MWilkman.

mvh, Varjag
Är det här ett försök att linda in det faktum att du har fel i precis allt av det du påstår så här långt?
Nej, Varjag

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Der Löwe » 28 februari 2016, 21:30

Ok, men exakt vilka experter är det då som tycker det är bra att lönnmörda någon med ap ammunition? Jag kan hålla med om att AP ger en säkerhet mot en svagare skyddsväst, men absolut kombinerat med ett par skott genom huvudet när offret fallit av de första skotten. Andra alternativet är ju hålspetsammunition. Om offret bär skyddsväst lär den kraftiga anslagenergin ändå få offret på fall eller imobiliserat så att de dödande huvudskotten kan skjutas. Ett par AP rätt genom kroppen är inte en säker metod. Jag är ingen lönnmördare men jag har studerat och arbetat med vapen professionellt och för mig känns det där med AP skott i ryggen som amatörmässigt i den aktuella situationen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 28 februari 2016, 21:40

Ett par AP rätt genom kroppen är inte en säker metod. Jag är ingen lönnmördare men jag har studerat och arbetat med vapen professionellt och för mig känns det där med AP skott i ryggen som amatörmässigt i den aktuella situationen
Absolut!
Dessutom är termen AP helt fel i detta sammanhang. Korrekt kallades ammunitionen för Metal Piercing.
Framtogs i USA för polisiärt bruk mot bovar i bilar. Och var avsedd orsaka personskador inne i bilen.
Inte - nåt ''spräckande av motorblock'' som hävdats här och där.....(Det klarar inte .357 Magnum eller ens .44)

Varjag

MWilkman
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 14 november 2014, 19:39

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av MWilkman » 28 februari 2016, 22:12

Der Löwe skrev:Ok, men exakt vilka experter är det då som tycker det är bra att lönnmörda någon med ap ammunition? Jag kan hålla med om att AP ger en säkerhet mot en svagare skyddsväst, men absolut kombinerat med ett par skott genom huvudet när offret fallit av de första skotten. Andra alternativet är ju hålspetsammunition. Om offret bär skyddsväst lär den kraftiga anslagenergin ändå få offret på fall eller imobiliserat så att de dödande huvudskotten kan skjutas. Ett par AP rätt genom kroppen är inte en säker metod. Jag är ingen lönnmördare men jag har studerat och arbetat med vapen professionellt och för mig känns det där med AP skott i ryggen som amatörmässigt i den aktuella situationen.


Hm, tja.

Kan vi kalla en rättsläkare expert på AP-ammo? Nej, kanske inte.
Hm, jag vill nog tro att en rättsläkare är en expert på att fastställa dödsorsaker. Ett arbete hen kanske sysslar med dagligen. Så kan man säga att en rättsläkare kan vara rätt person att säga vad som dödar och vad som är en bra och effektiv metod för att döda? Expert?

Om vi nu läser vad rättsläkaren säger om just skottet som dödade Palme:
"Palme dör redan under fallet, projektilen spränger aorta, den stora kroppspulsådern. Det är inge cirkulation i kroppen, den upphörde omedelbart."... Vidare, "Struphuvudet var sönderskjutet, vilket i sig skulle varit dödande genom kvävning i sitt eget blod". Vidare blev ryggmärgen avskjuten...
På frågan om det är ett bra ställe att skjuta säger rättsläkaren: "Ja, det är ett väldigt bra ställe. Ryggtavlan är stor och den rör sig inte så väldigt mycket. Huvudet snurrar ju så här (visar). Man tittar på något, böjer sig framåt, eller skakar på huvudet. Dels är det (huvudet) litet, mer rörligt och dels ganska stora möjligheter att man överlever ett skott i huvudet. Det skall prickas väldigt bra för att man med säkerhet inte skall överleva."
Om ryggen: "Man uppnår lättast sin avsikt att döda om man siktar nära mitten. Det spelar ingen roll om man träffar ganska högt eller lågt. "


Här talar rättsläkaren om skadorna på O Palme. Implicit, så talar denne om skador som uppstått av det vapen och ammo som dödar Palme. Vi utgår från att Palme blev mördad med ett vapen, en 357 magnum, vi utgår från att det var AP ammo som användes. Rättsläkaren som är expert på dödsorsaker verkar mena att ett skott mot ryggen med detta vapen och ammo som användes är ett väldans bra sätt att döda.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 28 februari 2016, 22:50

utgår från att Palme blev mördad med ett vapen, en 357 magnum, vi utgår från att det var AP ammo som användes
Det är ett rent antagande, men troligast - då .357-revolvrar var ganska vanliga i Sverige, medan 38:or bortsett från S&W K-38 målskytterevolvrar, var ovanliga.
Vi vet - att det var amerikansk helmantlad Metal Piercing-ammunition som användes -
Olof Palme kulan 1.jpg
Olof Palme kulan 1.jpg (26.62 KiB) Visad 1817 gånger
Vi vet inte att den kom ur en .357 Magnum-hylsa. .38 Special M/P-ammunition var betydligt vanligare i USA än .357 Magnum.
Med exakt samma projektil!
MP38.jpg
MP38.jpg (74.24 KiB) Visad 1817 gånger
Av den enkla orsaken att amerikanska polisrevolvrar nästan genomgående - var i kalibern .38 Special.

Enda skillnaden, är att en .38 Spl inte kan skjuta .357 Magnum. Medan Magnumrevolvern kan skjuta 38:or.

Allt det sagt - bestrider jag inte att det enda skott som träffade OP - var ögonblickligt dödande.
Men mera som en ''lyckoträff'' - än ett expertriktat skott.

Varjag

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 28 februari 2016, 23:04

varjag skrev:Allt det sagt - bestrider jag inte att det enda skott som träffade OP - var ögonblickligt dödande.
Men mera som en ''lyckoträff'' - än ett expertriktat skott.

Varjag
Fast, hur går det att avgöra det ena eller det andra, utan att veta vem som sköt?

Lyssnar man på rättsläkaren, låter det som ett väldigt bra ställe att skjuta, för att vara säker på att personen ska dö. Ett huvud, är visserligen lika stort, men rör sig betydligt mer.

I detta fall, vill mördaren skjuta två skott och snabbt ta sig därifrån utan att behöva skjuta ett tredje för att vara "säker". 1a skottet är säkert dödande, alltså räcker det med ett till mot Lisbeth. Skottet som träffar henne, verkar enbart med en ytterst liten korrigering, kunnat gett samma resultat som på Olof P. Avsliten ryggrad och troligen dödande ganska snabbt.

Skriv svar