Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 9 februari 2024, 20:20

Jag kan ingenting egentligen om hur spionverksamhet fungerade på 1980-talet, men Sven Aspling var nära vän med Olof Palme och aktiv inom Stay Behind (om det som står på Wikipedia är korrekt). Jag tänker att Asplings telefon kan ha varit avlyssnad. Sedan kan man i så fall undra om det var av andra personer inom Stay Behind eller främmande (fientligt inställd) makt.

Jag tänker nog att lösningen på Palmemordet antingen är ensam galning (typ Grandmannen) eller något slags spiondrama. Jag tror mindre på något slags "mellanting" som PKK eller en amatörmässig konspiration av svenska högerextremister. Någon PKK:are eller svensk högerextremist skulle ha råkat försäga sig på 38 år... Eller varit för intresserad av belöning på 50 miljoner kronor till den som löser mordet. Antingen var det nog en ensam galning som inte vill sätta dit sig själv, eller så starka makter att de inte är intresserade av 50 miljoner kronor.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Sören F » 9 februari 2024, 22:49

Smalandsman skrev:
9 februari 2024, 13:46
hilbert skrev:
7 februari 2024, 15:24
Då är man iofs tillbaka till ett grundläggande problem med alla storslagna konspirationsteorier.
Hur visste man att makarna Palme skulle ge sig ut på stan den kvällen?
- Hur vet någon annan än min sambo att jag ska promenera bort till järnvägsstationen i eftermiddag?
Tja..hon kan ha pratat i telefon med någon eller några väninnor eller nämnt det för någon som frågat efter mig etc. etc.
OP och hans hustru hade säkerligen många kontaktytor både inom och utanför familjen.
Det uppslag som rör högerextremism kring Swedenborgskyrkan, Tegnérlunden, laborerar med att det ringdes från Grand till medkonspiratör - som jag förstått det: https://poddtoppen.se/podcast/108638744 ... onas-nyman

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 14 februari 2024, 08:02

Att någon eller flera hade kännedom om vad Palmeparet skulle göra på mordkvällen är helt rimligt, och därmed också full koll på när bion var slut och hempromenaden skulle äga rum. Även promenaden från bion och hemåt vore enkelt att förutse.

Så..med det sagt så är själva planeringen - om man utgår ifrån att mordet var planerat - inte så omständlig vad gäller tillfälle för skjutningen. Om flykten från platsen planerades, så borde man tagit höjd för att situationen precis före, under och efter skotten skulle kunna se ut hursomhelst. Vittnen till fots, i bilar, på cyklar etc.
Den "ta höjd":en skulle i så fall kunna bestå av att man tog beslut om att skjuta eller inte skjuta helt beroende på ögonblickssituationen. Oplanerat planerat.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

hilbert
Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 14 februari 2024, 13:45

Att någon eller flera hade kännedom om vad Palmeparet skulle göra på mordkvällen är helt rimligt
Nja om man skall tro Lisbeth Palme så var det ett spontant beslut som togs eftermiddag /tidig kväll i makarnas hem.
Så rimligtvis borde de enda som kände till det i förväg vara makarna Palme och sonen Joakim med partner som följde med på biobesöket.
Om nu inte lägenheten var avlyssnad förstås, eller att någon av Lisbeth Joakim eller hans partner var inblandad.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 15 februari 2024, 07:39

hilbert skrev:
14 februari 2024, 13:45
Att någon eller flera hade kännedom om vad Palmeparet skulle göra på mordkvällen är helt rimligt
Nja om man skall tro Lisbeth Palme så var det ett spontant beslut som togs eftermiddag /tidig kväll i makarnas hem.
Så rimligtvis borde de enda som kände till det i förväg vara makarna Palme och sonen Joakim med partner som följde med på biobesöket.
Om nu inte lägenheten var avlyssnad förstås, eller att någon av Lisbeth Joakim eller hans partner var inblandad.
- Även om hon uppfattade det så, vet ingen vem som tog det beslutet eller ens när under eftermidagen det bestämdes.
Det utesluter inte att någon av de andra hade kontakt med någon innan de gick på bio på kvällen.
Jag utesluter helt enkelt inte att Palmes biobesök var känt för andra än närmaste familjen.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 15 februari 2024, 18:19

Smalandsman skrev:
15 februari 2024, 07:39
hilbert skrev:
14 februari 2024, 13:45
Att någon eller flera hade kännedom om vad Palmeparet skulle göra på mordkvällen är helt rimligt
Nja om man skall tro Lisbeth Palme så var det ett spontant beslut som togs eftermiddag /tidig kväll i makarnas hem.
Så rimligtvis borde de enda som kände till det i förväg vara makarna Palme och sonen Joakim med partner som följde med på biobesöket.
Om nu inte lägenheten var avlyssnad förstås, eller att någon av Lisbeth Joakim eller hans partner var inblandad.
- Även om hon uppfattade det så, vet ingen vem som tog det beslutet eller ens när under eftermidagen det bestämdes.
Det utesluter inte att någon av de andra hade kontakt med någon innan de gick på bio på kvällen.
Jag utesluter helt enkelt inte att Palmes biobesök var känt för andra än närmaste familjen.
Jo, det är väl klarlagt. Paret bestämde sig inte fören 18:30-18:40 när de ringer till Mårten, då är tanken att de ska gå och se mitt liv som hund, men ändrar sig när Mårten berättar att han köpt biljetter till Mozart.

Innan dess har Lisbet pratat med Ingrid Klering, Mårtens flickvän, vid 17-tiden om bio, men då diskuterat mitt liv som hund och Mozart, men inget bestäms.

Mårten köper två biljetter till Mozart när han går hem från jobbet vid 17:15. Hade han vetat om att även Olof och Lisbeth skulle gå hade han så klart köpt fyra biljetter.

Så jo, ganska väl klargjort när beslutet om bio togs och även hur det kom fram samt vilka de pratat med det om. Biljetterna till bion köper paret Palme vid biografen precis före föreställningen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 15 februari 2024, 23:50

Palme talade ju i telefon med Stay Behind-aktive vännen och S-kollegan Sven Aspling precis innan paret Palme begav sig till bion. Jag tror absolut inte att vännen Aspling ville undanröja Palme, men hans telefon kan ha varit avlyssnad. Eller så sade Aspling: "Gå förbi Skandiahuset på vägen hem, Engström har några papper att ge dig." Kanske hann någon mörda Palme innan Engström ens hann få kontakt med Palme. Pratglade Engström kanske "fastnade" hos väktarna och missade Palme?

Det är bara spekulationer, kanske är den ensamme galning ändå troligast, men visst är det konstigt att Palme pratar med Stay Behind och sedan blir skjuten utanför "Stay Behinds Skandiahuset" i närvaro av en Boforsanställd samt en moderat fritidspolitiker med kontakter uppåt i samhället. Jag tror inte att någon av de här tre herrarna (Aspling, Skandiamannen och Anders B) hade med mordet att göra, men kanske kanske var det något slags övning eller underrättelseoperation som gick väldigt fel.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 16 februari 2024, 05:24

Jag förstår inte vad det skulle vara för övning.

Agent Engström är hittepå.

Han finns inte på plats när Palme skjuts, men strax efteråt.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 16 februari 2024, 09:06

koroshiya skrev:
16 februari 2024, 05:24
Jag förstår inte vad det skulle vara för övning.

Agent Engström är hittepå.

Han finns inte på plats när Palme skjuts, men strax efteråt.
- Övningen är egentligen en polisiär aktion som pågick i närområdet samtidigt som mordet begicks.
"Cosi fan Tutte".
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 16 februari 2024, 22:44

Jo, men Skandiamannen kan ju har varit anknuten till Stay Behind på något sätt, kanske haft något slags enklare roll "Cosi fan Tutte", samtidigt som en ensam galning helt orelaterat mördade Palme. Om underrättelseoperationer och/eller Stay Behind-aktiviteter pågick ganska frekvent är det inte alltför osannolikt att en sådan pågick samma kväll som Palme blev mördad.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 3 mars 2024, 00:55

Signaturen Klippo skriver följande i Flashback-tråden om Palmemordet 2024-02-20:

En liten summering av allt jag läst senaste året: Palme sköts framför ögonen på dem som skulle gripa honom. På detta sätt undveks det förödande avslöjandet.

(Av vem, med vem och för vem är fritt för vidare funderingar)


Något sådant kan också vara ett alternativ. Jag tänker på telegrammet från Licio Gelli (italiensk högerextremist med CIA-koppling) till Philip Guarino (italiensk-amerikan aktiv i Republikanerna) att "the Swedish tree will be brought down" tre dagar före mordet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Assassi ... Olof_Palme

Kan "brought down" ha handlat om något slags gripande eller avslöjande (som inte behöver ha varit speciellt allvarligt, men ändå tvingat honom att avgå)? Kan någon ha mördat Palme för att förhindra det? Att både "Cosi fan Tutte" och sovjetiska agenter var aktiva under kvällen pekar kanske lite i den riktningen? Det stämmer också överens med Holmérs: "Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar." Min känsla är att det antingen är något åt det här hållet, eller en ensam gärningsman typ Christer A.

Skriv svar