Sabeln i bruk

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Sabeln i bruk

Inlägg av hans lindquist » 27 maj 2003, 17:48

Jag har fått en obekräftad uppgift om att sista året som svenska kavallerister utbildades på sabel var 1942.
Somliga påstår emellertid att husarer i Skövde och dragoner i Umeå svingat sabel och ridit chock så sent som under 50-talet. Vet någon något närmare i ämnet? Dock - det är ju så här krig ska föras!
Krigsromantisk hälsning
Hasse L

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 maj 2003, 18:57

Jag gissar att de tränade på ploj. Jag vet ingenting om vare sig husarerna eller dragonerna ifråga, men min gissning är att de inte tränade chockridning på fullt allvar utan som en ploj när de ändå hade ridexercis. Det är ju en utmärkt övning i balansridning med samtidigt kontroll av sig själv OCH hästen. Kräver också viss mod.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 27 maj 2003, 18:58

jag vet att min polare (17 bast) vars hela familj är militärer och som åker på militär läger när andra åker på lajv eller till landstället. han har lärt sig att fäktas med sabel. fast bara lite.

//Palle

Artilleristen
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 maj 2003, 00:18
Ort: Sundsvall

Inlägg av Artilleristen » 27 maj 2003, 23:01

En jobbarkompis till mig gjorde militärtjänsten på k4 när det fortfarande
låg i Umeå, han är ca 55 år och borde alltså gjort lumpen ungefär -67.
Då red dom för fullt fortfarande. Han hade två hästar, en packhäst och
en ridhäst.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 27 maj 2003, 23:11

Jo, de sista årskullarna beridna kavallerister utbildades under sextiotalet. Jag vet inte hur långe sabeln var en del av kavalleristernas utrustning i Sverige. Dock var vi ett av de länder som behöll beridet kavalleri längst.

Sedan tror jag att försök gjordes att sätta jägargrupper på hästryggen för lätt och snabb förflyttning i de Jämtländska och Värmländska skogarna på 90-talet, dock verkar det som försöken inte ledde till någon hästutrustning...

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 29 maj 2003, 14:20

Von Adler skriver:"Sedan tror jag att försök gjordes att sätta jägargrupper på hästryggen för lätt och snabb förflyttning i de Jämtländska och Värmländska skogarna på 90-talet, dock verkar det som försöken inte ledde till någon hästutrustning..."

Svar:
I Nordvästra Dalarna infördes en beriden hemvärnsstyrka för gränspatrullering på 90-talet. Tyvärr utan sabel. Har själv ridit med dem på en FBU-övning. Rykten förmäler emellertid att högkvarteret inte längre ger hv-kavalleriet sin fulla välsignelse.
Kavalleristisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 29 maj 2003, 14:29

Hans: jag hatar att göra sånna har inlägg men det finns en "Quote" funktion som det blir mycket tydligare om du använder. ursäkta att det blev lite OT. förlåt.

//Palle

Venom
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 september 2002, 03:20
Ort: King's Island

Inlägg av Venom » 29 maj 2003, 22:45

Som livdragon årgång -99 kan jag informera om att vi numera mest övar sabelputsning och orädda dyk från sadeln med huvudet före.

Vad innebär "chock" förresten?

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Hallå Palle

Inlägg av hans lindquist » 30 maj 2003, 11:16

Palle skriver:
[quote]Hans: jag hatar att göra sånna har inlägg men det finns en "Quote" funktion som det blir mycket tydligare om du använder. ursäkta att det blev lite OT. förlåt. [/quote]

Svar:
Så här blir det när jag använder quotefunktionen. Jag måste lik förbannat klistra in citatet manuellellt mellan orden "quote". Det enda jag får ut av finessen ör ordet "quote" och ingenting annat. Antagligen beror det på att jag skriver på en Mac.
hälsningar
Hasse L

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hallå Palle

Inlägg av MD650 » 30 maj 2003, 13:58

hans lindquist skrev:Palle skriver:
Hans: jag hatar att göra sånna har inlägg men det finns en "Quote" funktion som det blir mycket tydligare om du använder. ursäkta att det blev lite OT. förlåt.
Svar:
Så här blir det när jag använder quotefunktionen. Jag måste lik förbannat klistra in citatet manuellellt mellan orden "quote". Det enda jag får ut av finessen ör ordet "quote" och ingenting annat. Antagligen beror det på att jag skriver på en Mac.
hälsningar
Hasse L

Du är förlåten..... ;)


:)

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

En chock

Inlägg av hans lindquist » 30 maj 2003, 18:12

Venom undrade vad en "chock" är för något.

Chock är den vedertagna benämningen på ett överraskande kavallerianfall i fyrsprång med blanka vapen, där strävan är att mer eller mindre rida ned fienden. Om Du slår upp Nordisk Familjebok från 1900-talets början finns bilder, som visar kavallerichock mot infanteri, artilleri och annat kavalleri.
I första världskriget satte taggtråd, skyttegravar och automatvapen helt osportsligt stopp för kavallerichocker.
Churchill skildrar i Kriget vid floden hur det kavalleriförband han medföljer i slaget vid Omdurban prompt ska göra chock med lans och sabel mot dervischerna. Vilket innebar att man avstod från att utnyttja sin överlägsna eldkraft och gav sig in på en medeltida strid, som araberna var ungefär lika duktiga på som britterna. Följaktligen var lansiärerna det enda brittiska förbandet som drabbades av svåra förluster i slaget.

med chockerande hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 maj 2003, 20:58

En Nordisk Familjebok som för övrigt finns i digital version här, med uppslagsordet Chock här och bilden här.

/Johan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 30 maj 2003, 22:50

hans lindquist skrev:Så här blir det när jag använder quotefunktionen. Jag måste lik förbannat klistra in citatet manuellellt mellan orden "quote". Det enda jag får ut av finessen ör ordet "quote" och ingenting annat. Antagligen beror det på att jag skriver på en Mac.
Det beror på att du har avaktiverat BBCode i din profil.

/Marcus

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 2 juni 2003, 14:14

Marcur säger:
[/quote]"Det beror på att du har avaktiverat BBCode i din profil." [quote]




Nu har jag aktiverat BBCCoden, men det tycks inte hjälpa nämnvärt.
hälsn
Hasse L[/quote]

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 2 juni 2003, 14:32

hans lindquist skrev:Nu har jag aktiverat BBCCoden, men det tycks inte hjälpa nämnvärt.
Det beror på att du skrev fel i koden, ett tips är att använda "citera" knappen när du svarar.

Rätt kod skulle varit:

Kod: Markera allt

[quote]"Det beror på att du har avaktiverat BBCode i din profil." [/quote]
"Det beror på att du har avaktiverat BBCode i din profil."
Eller ännu bättre:

Kod: Markera allt

[quote="Marcus Wendel"]"Det beror på att du har avaktiverat BBCode i din profil." [/quote]
Marcus Wendel skrev:"Det beror på att du har avaktiverat BBCode i din profil."
/Marcus

Skriv svar