Mao och Ho Chi Minh

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 10 maj 2003, 08:31

Nepp , han befriade sitt land från Fransmännens tyranni som du verkar stödja.
Du och dina fascistiska vänner skulle kanske kunna lägga ner ert gnäll om odemokratiska kommunister när ni stödjer fascister.
Suck, att det alltid ska komma till den här nivån när man debatterar med bolsjeviker...
Har jag stött fascister? År 1958 var den Franska 4:e republiken så demokratisk man kan vara, så jag förstår inte vad du fått fascister ifrån
Han var inget av det lille vän , läs på tack...
Var det verkligen demokrati i vietnam innan Ho Chi Minh revolterade... patetiskt... :D
Vietnam hade naturligtvis ingen demokratisk tradition innan krigen och avkoloniseringen, men det har de å andra sidan aldrig haft efter det. Ho's makttagande och erövring av Sydvietnam omöjligjorde demokratisering för en lång tid framöver i hela regionen.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2003, 13:04

Djinghis Khan
Att kommunister bekämpade varandra - Kambodja vs. Vietnam - togs med stor förrviring bland vänsterkretsar i Europa.
Att kalla Pol Pot för kommunist är som att kalla Pinochet för liberal.
Har jag stött fascister? År 1958 var den Franska 4:e republiken så demokratisk man kan vara, så jag förstår inte vad du fått fascister ifrån
Jaså , så Frankrike höll demokratiska val i Algeriet och Vietnam???
Det måste jag ha missat. :D

Varför klagar du inte på Frankrike istället som faktiskt var orsaken till att Vietnam blev kommunistiskt?
Kanske för att det är lättare att gnälla på dom onda vänstermänniskorna.
även om jag ser UK som bättre än USA.
Kommentera gärna Margret Thatchers stöd till Pol Pot eller har det försvunnit ur din version av historien?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 10 maj 2003, 13:57

Lugna ner er.

mvh/ Daniel

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 10 maj 2003, 14:01

"Att kalla Pol Pot för kommunist är som att kalla Pinochet för liberal."

Vad skulle du (wreezig) kalla Pol Pot, galen masmördare till diktator som sa att han var komunist/sosialist?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2003, 14:17

Vad skulle du (wreezig) kalla Pol Pot, galen masmördare till diktator som sa att han var komunist/sosialist?
Pol Pot var knappast ute efter att skapa en arbetarstat utan att göra om Kambodja till en stenålderstat.
Vad han kallade sig är ju helt oviktigt eftersom ingen kallar Pinochet liberal trots att det var så han kallade sig eller hur?
Jag kallar Pol Pot för en massmördande fascist , han gick ju under namnet broder nummer ett vilket visar den fascistiska kulturen där.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 10 maj 2003, 14:19

Pol Pot var kommunist, liksom Hitler var nazist och Pinochét var (ny)liberal. Jag känner inte till Frankrikes ev. demokratiska system i sina kolonier, men Frankrike som stat var demokratisk och det var det som också ledde till avkoloniseringen. Jag kännner inte till Thatchers ev. stöd till Pol Pot, men hon är inte UK.
Att påstå att det var Frankrikes fel att Vietnam blev kommunistiskt är väl som att anklaga ententen för att tyskland blev nazistiskt. Visst hade de en skuld i det hela, men man kan inte förenkla det så.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2003, 14:30

Pol Pot var kommunist, liksom Hitler var nazist och Pinochét var (ny)liberal.
Fråga gärna alla folkpartister du kan hitta om dom skulle vilja kalla Pinochet för nyliberal så får vi se vilka svar du får.
men Frankrike som stat var demokratisk och det var det som också ledde till avkoloniseringen.
Hur kan en stat vara demokratisk när den styr över andra stater med diktatoriska metoder?
Vietnam och Algeriet blev heller aldrig avkoloniserade p.g.a eventuella demokratiska åtgärder utan p.g.a befrielsekrig.
Att påstå att det var Frankrikes fel att Vietnam blev kommunistiskt är väl som att anklaga ententen för att tyskland blev nazistiskt. Visst hade de en skuld i det hela, men man kan inte förenkla det så.
Det enda sättet för Vietnam att bli fria var ju att vända sig till öst så alltså är det fransmän nens "fel" att det blev komunistiskt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 10 maj 2003, 14:38

(Fp) är inte nyliberaler, utan socialliberaler. Vad dom vill kalla Pinochét är ovesäntligt, huvudsaken är vad han själv ville bli sedd som. Naturligtvis var han ingen fullvärdig liberal enligt modern definition. Själv är jag liberal, men inte på Pinochéts sätt.
Att Frankrike drog bort sina trupper från kolonierna berodde på att opinionen inte tillät blodiga strider, och att ta hänsyn till opinionen är grundläggande i demokratier. Vietnam kunde sökt hjälp hos UK eller USA. Men istället vände dom sig norrut (österut ligger ju still havet)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 10 maj 2003, 14:42

wreezig skrev:Pol Pot var knappast ute efter att skapa en arbetarstat utan att göra om Kambodja till en stenålderstat.
Jag tvivlar nog trots allt på att han strävade efter en stenåldersstat ...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2003, 14:45

Lindir
Jag tvivlar nog trots allt på att han strävade efter en stenåldersstat ...
Naturligtvis inte i förlängningen men han ville bygga upp ett perfekt samhälle från år noll utan några moderna hjälpmedel , förutom vapnen förstås...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2003, 14:48

Djinghis Khan
Vad dom vill kalla Pinochét är ovesäntligt, huvudsaken är vad han själv ville bli sedd som.
Så man är alltså vad man kallar sig och inte vad man gör???
Hitler var följdaktligen västvärldens räddare och Franco var dom kristna värdenas försvarare.

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 11 maj 2003, 01:05

Pol Pot var knappast kommunist i vanlig mening, ideologin var knappast marxistisk .

Vad gäller Birgitta Dahls uttalande som sprids flitigt via Contra-texter har jag för mig , dock, i de texterna står inget om den stora okunskap som fanns, anade gjorde många men uppgifterna var osäkra, uttalandet gjordes flera år innan morden blev kända f ö. I de texter jag sett undviker man att nämna USA:s roll, inte särskilt smickrande att jänkarna stödde honom efter invasionen 1979 (vietnameserna visade omvärlden bevisen) också....

I Sverige stödde SKP Pol Pot, de var maoister, KPML(r) troligen inte, de var inte så Kinavänliga , har för mig att han avfärdas helt idag av (r):are iaf.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 maj 2003, 01:23

Sen är det väl så att kommunismen går ut på att arbetarna ska ta över det kapitalisterna byggt upp(dom olika stadierna), och inte börja om från början som Pol Pot gjorde, därför var han inte kommunist eftersom han inte följde Marx ett smack!

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 11 maj 2003, 11:08

Djinghis Khan skrev:(Fp) är inte nyliberaler, utan socialliberaler. Vad dom vill kalla Pinochét är ovesäntligt, huvudsaken är vad han själv ville bli sedd som.
Vad han ville bli sedd som är mindre viktigt än hans handlingar då hans politiska hemvist skall bedömas.

Pinochets politiska gärning inkluderar en militärkupp mot landets lagliga regering, massmord på politiska meningsmotståndare samt fler års diktatur. Inget av detta brukar anses som liggande i linje med liberalismens kärnvärderingar. Att han liberaliserade den ekonomiska politiken räcker liksom inte till för att man skall kunna se honom som en liberal.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 maj 2003, 12:37

Pinochet kallade sitt ledarskap för liberalt, ska vi manifestera mot liberalismen då?
Ulf Sennerlin (m), ledamot av kommunfullmäktige i Karlskrona, som röstade mot en motion från folkpartiet där kommunism jämställdes med nazism.

Skriv svar