Mao och Ho Chi Minh

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Mao och Ho Chi Minh

Inlägg av Ereyk » 8 maj 2003, 21:00

Varför blev dessa människor ikonfigurer för 68-vänstern och inte Stalin och Lenin? Visste man/ville man inte veta vilka grymheter dessa personer utförde? När var det som kommunisterna började skämmas för Stalin (inom Vänsterpartiet pseudokommunisterna iaf)?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 8 maj 2003, 21:25

Ho Chi Minh var ju en befrielsekrigare och ingen tyrann , vilka grymheter menar du att han begick?

Mao beundrades väl mest av s.k Maoister och inte av vänstern i gemen , han var trots allt lite för USA-vänlig.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 8 maj 2003, 23:33

Nej, du har tätt, det var jag som skrev fel om Ho Chi Minh, hade först tänkt att skriva om honom innan jag bytte ämne.

När vi ändå är inne på ämnet: Hade inte Pol Pot ett stort stöd av KPML(r), SKP och andra kommunistorganisationer i Sverige, och förnekade att Pol Pot skulle ha begått grymheter?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 maj 2003, 07:21

wreezig skrev:Ho Chi Minh var ju en befrielsekrigare och ingen tyrann , vilka grymheter menar du att han begick?

Mao beundrades väl mest av s.k Maoister och inte av vänstern i gemen , han var trots allt lite för USA-vänlig.
"Uncle Ho" ledde ju kommunisterna i nordvietnam, således var han hjärnan för en antidemokratisk rörelse som gjorde sig skyldiga till otaliga krigsförbrytelser i Sydvietnam (fast det vill man gärna glömma bort idagens vänstersamhälle) och är numera föremål för en glamorös och världsfrånvänd personkult.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 maj 2003, 07:23

Nej, du har tätt, det var jag som skrev fel om Ho Chi Minh, hade först tänkt att skriva om honom innan jag bytte ämne.
Nej du hade rätt, Hô Chi Minh var Nordvietnams diktator och demokratins slaktare
När vi ändå är inne på ämnet: Hade inte Pol Pot ett stort stöd av KPML(r), SKP och andra kommunistorganisationer i Sverige, och förnekade att Pol Pot skulle ha begått grymheter?
Ja, och desto värre så stöddes de t.o.m. av (s). Det värsta är att flertalet kommunister i väst (i hög grad Sverige) nuförtiden fortfarande förnekar terrorn i Kambodja m.m.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 9 maj 2003, 11:31

Ho Chi Minh slogs för friheten för sitt folk.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 9 maj 2003, 15:02

Flensburg skrev:Ho Chi Minh slogs för friheten för sitt folk.
Så du tycker att det rätt att anfalla Sydvietnam?

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 9 maj 2003, 15:41

om du menar att det var en oprovocerad attack så är du ju lite väl naiv?!

och vilken demokrati slaktades i Vietnam? Den som Ngo Din Diem upprätthöll på sånt bra och underbart sätt?

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 9 maj 2003, 16:40

suck... jovisst, Ho Chi Minh ledde en odemokratisk rörelse, men jag kan inte minnas att de gjorde några törre grymheter, snarare var det att han blev en hjälte för befolkningen även om det inte blev så bra sen efter att USA lämnat Vietnam och gerillan fick makten, men det är en annan sak.

Jag är ändå förvånad att Sossepartiet stödde Pol Pot, visste att de har stött Castro (illa nog!) men Pol Pot var faktiskt en överraskning. Var det Olof Palme eller någon annan minister som gav honom sitt stöd?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 maj 2003, 16:44

Jag är ändå förvånad att Sossepartiet stödde Pol Pot, visste att de har stött Castro (illa nog!) men Pol Pot var faktiskt en överraskning. Var det Olof Palme eller någon annan minister som gav honom sitt stöd?
Vad jag vet så stödde inte (s) kambodja, däremot så sa vår fd talman Birigita Dahl något korkat att det var en lögn att det döades folk där nere, johan har ett citat från henne!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 maj 2003, 19:53

Anno skrev:
Jag är ändå förvånad att Sossepartiet stödde Pol Pot, visste att de har stött Castro (illa nog!) men Pol Pot var faktiskt en överraskning. Var det Olof Palme eller någon annan minister som gav honom sitt stöd?
Vad jag vet så stödde inte (s) kambodja, däremot så sa vår fd talman Birigita Dahl något korkat att det var en lögn att det döades folk där nere, johan har ett citat från henne!
Sa inte Palme ngt i stil med "Nu är Kampuchea befriat!" då Les Chmere rouge hade tagit Phnom Phen...? I vart fall stod det ungefär så i kvällstidningarna

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 maj 2003, 19:56

Djinghis Khan skrev:
Anno skrev:
Jag är ändå förvånad att Sossepartiet stödde Pol Pot, visste att de har stött Castro (illa nog!) men Pol Pot var faktiskt en överraskning. Var det Olof Palme eller någon annan minister som gav honom sitt stöd?
Vad jag vet så stödde inte (s) kambodja, däremot så sa vår fd talman Birigita Dahl något korkat att det var en lögn att det döades folk där nere, johan har ett citat från henne!
Sa inte Palme ngt i stil med "Nu är Kampuchea befriat!" då Les Chmere rouge hade tagit Phnom Phen...? I vart fall stod det ungefär så i kvällstidningarna
Ja, det var innan folkmorden så det har väl inte med saken och göra, Olof var väl för tusan ingen siare om vad som skulle hända.(lätt och vara efter klok) :roll:

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2003, 00:46

Djinghis Khan
"Uncle Ho" ledde ju kommunisterna i nordvietnam, således var han hjärnan för en antidemokratisk rörelse som gjorde sig skyldiga till otaliga krigsförbrytelser i Sydvietnam
Nepp , han befriade sitt land från Fransmännens tyranni som du verkar stödja.
Du och dina fascistiska vänner skulle kanske kunna lägga ner ert gnäll om odemokratiska kommunister när ni stödjer fascister.
Nej du hade rätt, Hô Chi Minh var Nordvietnams diktator och demokratins slaktare
Han var inget av det lille vän , läs på tack...
Var det verkligen demokrati i vietnam innan Ho Chi Minh revolterade... patetiskt... :D

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2003, 00:49

Djinghis Khan
Ja, och desto värre så stöddes de t.o.m. av (s). Det värsta är att flertalet kommunister i väst (i hög grad Sverige) nuförtiden fortfarande förnekar terrorn i Kambodja m.m.
Vet du inte att Pol Pot störtades av just Vietnam trots att han stöddes av dina älsklingar i USA och England???
Världen är inte svart eller vit och kommunister är inte nödvändigtvis inte "ondare" än kapitalister fast det lär du dig väl när du kommer upp i tonåren...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 10 maj 2003, 08:25

wreezig skrev:Djinghis Khan
Ja, och desto värre så stöddes de t.o.m. av (s). Det värsta är att flertalet kommunister i väst (i hög grad Sverige) nuförtiden fortfarande förnekar terrorn i Kambodja m.m.
Vet du inte att Pol Pot störtades av just Vietnam trots att han stöddes av dina älsklingar i USA och England???
Världen är inte svart eller vit och kommunister är inte nödvändigtvis inte "ondare" än kapitalister fast det lär du dig väl när du kommer upp i tonåren...
USA och Storbritannien är inte mina älsklingar, även om jag ser UK som bättre än USA. Att kommunister bekämpade varandra - Kambodja vs. Vietnam - togs med stor förrviring bland vänsterkretsar i Europa.

Skriv svar