Echelon - USA tjuvlyssnar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 18 maj 2003, 01:47

Emilen skrev:
Ressel skrev:
Emilen skrev:
Johan Elisson skrev:Cobra18, nej jag är inte heller ständigt för USA, men att som Emilen påstå att USA inte gjort något gott här i världen är att överdriva en hel del.

/Johan
Jag sa bara att USA inte räddat världen, varken från andravärldskriget eller något annat.
Dom har säkert gjort något bra någon gång. :)
Ehm? Så du menar att UK och CCCP hade klarat av hitler själv utan USAs hjälp?
Nej, det har jag inte sagt, jag sa att dom nog gjort något bra någon gång och det måste nog varit när dom gick med i Andravärlds kriget. MEN jag anser inte att dom rädda hela världen genom att göra det.
Det var ju Hösten 1942 vändpunkten för de allierade kom och den kom vid Stalingrad och El Alamin (två ställen där Amerikanska styrkor inte var närvarande). Nordafrika invandrades samtidigt av de Allierade styrkorna. Bland dessa styrkor fanns många Amerikanska soldater men även många soldater från andra länder Tex Nya Zeeland, Storbritannien, Indier med flera om jag inte har helt fel.
Amerikanarna gjorde riktigt bra saker men dom räddade väl inte världen mer än Fransmän, Engelsmän, Indier, Norrmän?
Det som hade hänt om inte Japan angripit USA och tvingat med dem i kriget det har jag inte en aning om.

Jag tycker bara man kan önska att Amerikanarna kunde ha gått med i Andra världskriget 1939. Med USA:s militära potential vid den tiden (fyra gånger Tysklands) så skulle nog Hitler fått tänka om.
Vad jag hört så hade USA en krigsmakt i klass med Rumäniens vid tiden för krigsutbrottet. Dvs. rätt kass. Tror inte att USA hade full slagstyrka föränns sensommar 1942.

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 18 maj 2003, 03:03

Sensommaren 42? Det tror jag inte, om jag minns rätt så var dom rätt utslagna efter Pearl Harbour. Och att då ha full slagstyrka 9 månader senare. är inte möjligt.

Henrik

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 18 maj 2003, 06:13

Fullt utslagna efter Pearl Harbor? Nix! En del slagskepp sänkta, inte ett enda hangarfartyg skadades vad jag minns. Inte heller så speciellt många människor egentligen, om man ser till landets folkmängd. Full styrka nåddes nog inte förrän långt senare, men helt handikappade var man inte efter PH. Sedan stämmer det bra att militären, speciellt US Army under förkrigstiden var svag, men inget annat land hade en sådan industriell kapacitet, kombinera detta med en omställning till krigsproduktion, som man till skillnad från ex vis Tyskland gjorde snart, så har man relativt snabbt oerhörda mängder utrustning, tillräckligt för USAs egna behov och dess allierade, inkluderande en stor mängd materiel (flygplan, Shermans, jeepar, lastbilar) åt Sovjetunionen.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 18 maj 2003, 11:23

Emilen skrev:Det var ju Hösten 1942 vändpunkten för de allierade kom och den kom vid Stalingrad och El Alamin (två ställen där Amerikanska styrkor inte var närvarande).
Det fanns inga amerikanska soldater där, det har du rätt i. Men titta lite på vilken materiel engelsmännen och ryssarna hade, så ser du att USA var närvarande i allra högsta grad.

Emilen
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 maj 2003, 22:53
Ort: Linköping

Inlägg av Emilen » 18 maj 2003, 12:25

1) Jag skrev att USA:s militära potential var fyra gånger större än Tyskland, då manade ländernas rustingsproduktion, USA skulle kunna rusta för 4 ggr så mycket som Tyskland.

2) Jo det är sant att det fanns militär utrustning från USA i många Arméer.

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 20 maj 2003, 10:15

Emilen skrev:1) Jag skrev att USA:s militära potential var fyra gånger större än Tyskland, då manade ländernas rustingsproduktion, USA skulle kunna rusta för 4 ggr så mycket som Tyskland.

2) Jo det är sant att det fanns militär utrustning från USA i många Arméer.
Men hallå. Först och främst vill jag påpeka att Storbritanniens flygindustri slog USA:s med hästlängder under kriget mot de koncentrerade tyskarna.
Man gjorde ju .tex Spitfire och Seafire, man gjorde det utmärkta planet Beaufighter, Mosquito, (fast osäker om det var britterna som uppfann den om jag ska vara ärlig) och även fransmännen hade en utmärkt flygindustri innan deras idiotiska ledare bestämde sej för att låta alla flygföretag ägas av dem, de busarna. Och då, först då, sket sej den franska flygindustrin.
Så UK använde visst egna flyg. De hade kanske en och annan Sherman, men de slog ju ändå inte Tigerstridsvagnarna, eller hur?

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 20 maj 2003, 10:51

Halo

Eftersom ingen har något att komma med så tänkte jag lägga in några ord. På 60-talet, tror jag, skapades ett globalt radioavlyssnings-sammarbete mellan USA, England och Nya Zeeland. Man skulle täcka in så mycket radiotrafik som möjligt och det främsta målet var förmodligen Ryssland och Kina. Det är ur detta sammarbete som man förmodar att echelon växte fram ur, det fanns några förslag på utvecklingen på sammarbetet som pekar mot echelon men tyvärr kommer jag inte ihåg några. Sedan har eu genomfört en undersökning och kommit fram till att echelon "förmodligen" existerar. Vidare är det intressant att atlantkabeln som förbinder usa med europa går igenom Manathill, eller något liknande, som är världens största officiella avlyssningsstation.

Fråga mig inte om källor för det var länge sedan jag gjorde arbetet. Det ska inte vara svårt att få tag på eus rapport eller fakta om radioövervakningen dock.

mvh Alex Robsahm

Knekten
Utsparkad
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 maj 2003, 22:38
Ort: Falun

Inlägg av Knekten » 20 maj 2003, 15:12

Har ni hört om DARPA då?
Dom arbetar tydligen på ett gigantiskt övervakningssystem. Det är ju nästan så att man får lite Big Brother känningar...
http://www.darpa.mil

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 21 maj 2003, 11:42

Knekten skrev:Har ni hört om DARPA då?
Dom arbetar tydligen på ett gigantiskt övervakningssystem. Det är ju nästan så att man får lite Big Brother känningar...
http://www.darpa.mil
Låter kul! Ännu en Echelongrej, ännu ett öra som tjuvlyssnar. Vilka ska man behöva fimpa för att få tala i telefon i fred?! :x

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Zed » 27 maj 2003, 18:48

Bjernevik skrev:
Emilen skrev:Det var ju Hösten 1942 vändpunkten för de allierade kom och den kom vid Stalingrad och El Alamin (två ställen där Amerikanska styrkor inte var närvarande).
Det fanns inga amerikanska soldater där, det har du rätt i. Men titta lite på vilken materiel engelsmännen och ryssarna hade, så ser du att USA var närvarande i allra högsta grad.
Jo dessutom fick Sovjet "magic" intel ang. tyskarnas disposition av styrkorna, Domo arigato Oshima ;)

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Zed » 27 maj 2003, 18:59

Knekten skrev:Har ni hört om DARPA då?
Dom arbetar tydligen på ett gigantiskt övervakningssystem. Det är ju nästan så att man får lite Big Brother känningar...
http://www.darpa.mil
Jo jag har hört att de redan har lagt grunden för ett världsomspännande nät - de finns redan i din dator. 8O 8) :P


annars...
http://www.globetechnology.com/servlet/ ... echnology/

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 28 maj 2003, 10:06

Zed skrev:
Knekten skrev:Har ni hört om DARPA då?
Dom arbetar tydligen på ett gigantiskt övervakningssystem. Det är ju nästan så att man får lite Big Brother känningar...
http://www.darpa.mil
Jo jag har hört att de redan har lagt grunden för ett världsomspännande nät - de finns redan i din dator. 8O 8) :P


annars...
http://www.globetechnology.com/servlet/ ... echnology/
Åh fy tusan! Ska man behöva oroa sej för att FSB nu också avlyssnar oss?! Jäkla ryssar. Jag måste säga att jag avlyssnas hellre av USA än av (så orespektfull och ryss-hatande jag är :cry:) rödingarna. Det vore för övrigt kul att kunna sabotera för dem, typ stå och skrika dem i öronen i telefonen, men tyvärr så läser de ju alla samtal, inte hör dem. Sorgligt. 8)

Skriv svar