Echelon - USA tjuvlyssnar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Echelon - USA tjuvlyssnar

Inlägg av Spica » 7 maj 2003, 08:34

Tjänare!
Letar efter en bra faktasida om Echelon, USA:s 'hemliga' övervakningssystem för att kunna tjuvläsa folks email och så. Tacksam för en reko sida. :D

Hungrig
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 april 2003, 23:16
Ort: Ännu ett taget anfallsmål

Echelon

Inlägg av Hungrig » 7 maj 2003, 20:44

Gå in på google.com och skriv echelon som sökord.... :idea:

echelonwatch.org
cipherwar.com

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 maj 2003, 22:50

Jävla förbannade skit-jävla maktmissbruklande jävla halvfabrikatstesippande "we are the best" skithalvengelsmän som inte ens orkar föra ett riktigt krig med förluster utan att gnälla amrikaner!


*Ber en stilla bön för att bara för denna gång så skall moderatorerna inte visa sin oändliga makt lver mig så de låter bli att ändra. ;)*

Finarvas
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 15 januari 2003, 13:02
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 8 maj 2003, 00:06

*this message has been censored by the goverment of the united states of america*

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 8 maj 2003, 10:20

Finarvas skrev:*this message has been censored by the goverment of the united states of america*
Skulle inte förvåna mej. NSA, och NRO, de kan ju göra vad som helst. Hundratjugo - Det är 120 - sateliter har Echelon! Och med det kan de till och med höra när den äkta maken pratar med sin älskarinna. KJa, amerikanerna är skit. Engelsmännen ställde ju i alla fall upp för fransoserna under kriget, men amerikanerna, de tänker bara på sitt eget arsle!

*Det här börjar likna verkligheten i spelet Deus Ex*

Mvah (med vänliga och avlyssnade hälsningar) Henrik Strömblad 8)

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Inlägg av larsleo » 8 maj 2003, 17:54

skulle hellre säga att det liknar boken 1984 litegrann....fast inte lika brutalt utan mer en smygande storebror på nått sätt

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 8 maj 2003, 22:23

OT: Cobra 18, ja USA svek vekligen Frankrike, speciellt på D-Dagen!

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 8 maj 2003, 23:24

Echelon är väl en kul uppfinning , fråga prins Charles som fick sin otrofhetsaffär avslöjad genom den och Boeing som vann en budgivning p.g.a tips om motståndarens bud.

Epsilon
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 maj 2003, 21:36
Ort: kristianstad

Inlägg av Epsilon » 8 maj 2003, 23:32

Varför denna anti-u.s.a anda? Jag ser då ingen anledning till att racka ner på
det landet som räddat världen från diverse hemskheter genom tiderna.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 8 maj 2003, 23:45

Så du menar att det rättfärdigar detta beteende?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 9 maj 2003, 10:18

Epsilon skrev:Varför denna anti-u.s.a anda? Jag ser då ingen anledning till att racka ner på
det landet som räddat världen från diverse hemskheter genom tiderna.
D. Löwenhamn skrev:Så du menar att det rättfärdigar detta beteende?

mvh/ Daniel
Exakt!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 9 maj 2003, 10:54

I krig och kärlek är allt tillåtet.

Allvarligt talat finns Echelon verkligen? Ni menar verkligen att om jag skriver "kill" och "President" i samma mening, så upptäcks det av alla miljarders email.

Hm? :?
Det kan inte vara så att detta är en fantasi av den "paranoidavänsternsomgerUSAskuldenföralltonthärivärldensedantidernasbegynnelse"?

Sonderling

Ps Vad har Frankrike att tacka USA för? Tja, republiken kanske.

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 9 maj 2003, 11:06

sonderling skrev:I krig och kärlek är allt tillåtet.

Allvarligt talat finns Echelon verkligen? Ni menar verkligen att om jag skriver "kill" och "President" i samma mening, så upptäcks det av alla miljarders email.

Hm? :?
Det kan inte vara så att detta är en fantasi av den "paranoidavänsternsomgerUSAskuldenföralltonthärivärldensedantidernasbegynnelse"?

Sonderling

Ps Vad har Frankrike att tacka USA för? Tja, republiken kanske.
Så här går det till om jag förstått Echelon rätt. I hela världen finns det hundratals avlyssningsantenner och stationer som NSA kontrollerar. Dessa snappar upp radiovågorna från elektronisk kommunikation (email, telefon, fax, cchatrum, etc.) och vidarebefordrar det med satelit till NSA:s högkvarter, Fort Meade, där Echelon finns. Om de innehåller misstänkta ord, som 'bombare', 'bin Laden', etc. så registreras meddelandena, (troligen mexd hjälp av A.I) och sedan får NSA-operatörer läsa igenom ett antal meddelanden och bedöma om de utgör ett hot eller inte. (De är säkert tusentals så det blir inte så mycket jobb som man kan tro)
På så vis kan de hålla koll på allt som händer. De kan också rikta in Echelon på en speciell person, och avlyssna honom i REAL TIME! Storbritannien, Kanada, Nya Zeeland och Australien är alla med på detta. Kul, va?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 9 maj 2003, 11:28

Jaha? Storebror ser oss.
Fast email är ju att betrakta som vykort så det är inte konstigare än att SÄPO skulle ha en massa snubbar på tomteboda för att läsa alla vykort. (det är rätt kul faktiskt det gjorde jag också när jag pryade på posten 1983. :) )
Jag vet inte, jag försöker att bli indignerad men trots allt vill jag ju också att bin Laden med efterföljare ska döden dö.

Övervakning av alla det slag är bra när skurken åker dit men inte om det missbrukas. Jämför nu med en här domen angånde tv-övervakning i taxi och restauranger (Fasen, jag som alltid drömt om att hångla upp en brud i baksättet på en taxi.).
Eller hastighetskamerorna längs vägarna. (hatar dem) :x

Ja ni ser jag är själv ambivalent i frågan.

Sonderling

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 9 maj 2003, 11:34

sonderling skrev:Jaha? Storebror ser oss.
Fast email är ju att betrakta som vykort så det är inte konstigare än att SÄPO skulle ha en massa snubbar på tomteboda för att läsa alla vykort. (det är rätt kul faktiskt det gjorde jag också när jag pryade på posten 1983. :) )
Jag vet inte, jag försöker att bli indignerad men trots allt vill jag ju också att bin Laden med efterföljare ska döden dö.

Övervakning av alla det slag är bra när skurken åker dit men inte om det missbrukas. Jämför nu med en här domen angånde tv-övervakning i taxi och restauranger (Fasen, jag som alltid drömt om att hångla upp en brud i baksättet på en taxi.).
Eller hastighetskamerorna längs vägarna. (hatar dem) :x

Ja ni ser jag är själv ambivalent i frågan.

Sonderling

Så kan man ju också se det :)
Men faktum är att Säpo är säpo, det får man ha förståelse för. De är inte MUST, precis, de spionerar på allt från KPML(r):are till stalinister och marxister, ju. USA använder Echelon på alla, utan tillåtelse och utan sin regerings medgivande, för de vet inte om det. Eller de vet om det, men de gör inget och kan inget göra eftersom man inte erkänner att man har det.
Och tro mej, du är inte den ende som drömmer om att hångla med en brud i baksätet på en taxi. Kleta ett tuggummi på kameran, eller stanna framför en vägkamera, och räck finger åt polisen, eller pissa på kameran, och se om PÖNI stormar ditt hus när du kommer hem:)

Skriv svar