Nobelpris - ett politiskt pris?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 13 juni 2003, 01:19

Jag ändrar det kloka ordet "Don efter person" till inlägg efter person. Om du inte förstår detta så kan jag förklara vad jag menar.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 juni 2003, 01:20

Jag ser snarare det där som ett personangrepp, och sådana är inte tillåtna här.

/Johan

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 13 juni 2003, 01:23

"Personliga angrepp är inte tillåtna här" Det är jag väl medveten om. Tycker du att det där var ett personligt angrepp så är det bäst att jag inte skriver det jag ahde tänkt att skriva härnäst. Jag står fast vid min åsikt och tycker att Amerika är skit och tycker att det är fel att ge Bush och Blair nobelpriset. Det enda bra Amerika har lyckats framställa är enligt mig Walt Disney (och allt somhar med honom att göra), Carl Barks och Don Rosa. Sedan ahr de inte mycket mer att komma med enligt mig.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 juni 2003, 01:27

Scrooge_McDuck skrev:"Personliga angrepp är inte tillåtna här" Det är jag väl medveten om. Tycker du att det där var ett personligt angrepp så är det bäst att jag inte skriver det jag ahde tänkt att skriva härnäst. Jag står fast vid min åsikt och tycker att Amerika är skit och tycker att det är fel att ge Bush och Blair nobelpriset. Det enda bra Amerika har lyckats framställa är enligt mig Walt Disney (och allt somhar med honom att göra), Carl Barks och Don Rosa. Sedan ahr de inte mycket mer att komma med enligt mig.
Nu går vi djupare OT, men jag skiter fullständigt i att du hatar Amerika, o s v, o s v, men när du skriver "För att ha en IQ som är lägre än din skostorlek kan du skriva förvånadsvärt långa meningar" till en annan debattör, då är du ute på djupt vatten.

/Johan

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 13 juni 2003, 01:28

Ska det där skrämma mig? Eller har du inget vettigare att skriva?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 01:33

Scrooge_McDuck skrev:I Kina bor det över 1,5 miljarder människor. Hur många kineser har fått nobelpriset? I Indien bor det över 1 miljard. Hur många Indier har fått nobelpriset? Jag kan 1 indier och det är Moder Theresa. Och jag kan informera er om att Tenzin Gyatso, Hans helighet den fjortonde Dalai Lama, inte är Indier. Han är Tibetan. Så det där med att Amerika är ett sort land har inget med saken att göra. Sverige är et litet land (sett till befolkningen och ytan) men ändå har vi frambringat några av de största vetenskapsmännen, några av de största författarna och några av de största sportstjärnorna. Folkmängden har inte något med det hela att göra
Egentligen borde jag inte svara på ditt inlägg då du bortser från det mesta jag skriver. En debatt ska enligt mig präglas av att man ger och tar. Jag försöker lyssna på alla dina argument och när jag svarar direkt på dina inlägg så tar jag hänsyn till allt du har skrivit. Tyvärr verkar du ha valt att bortse från det mesta jag skrev. Det enda som du svarar på är mitt avslut som du har missförsttåt.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte skrivit störst för då ligger Kanada, Ryssland och Brasilien också rätt bra till att vinna många pris. Jag skrev ledande inte störst eller folkrikast. USA är på gott och ont världspolis. Detta innebär också att Bushs attack mot Afghanistan och Irak blir så betydelsefullt.Sverige är ett rikt i-land och därför im itt tycke också ett ledande land. Jag har aldrig påstått att folkmängden har något att göra.


/Martin

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 13 juni 2003, 01:37

Gröfaz. jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade det du skrev. Men jag förstår inte hur man kan kalla Sverige för ett ledande land när vårt politiska inflytande på vår omgivning är obefintligt och vårt självstyre nu hotas av EU och EMU. Men jag haqr läst dina inlägg och begrundat hur du skrivit. Sedan missuppfattade jag det sista på grund av vissa... ska vi säga störande handligar?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 01:45

visst jag har inte tagit illa upp. Sen är allting relativt. Hur ska man definera att ett land är bra eller ledande? Enligt mina premisser så är Sverige ett av de (många) ledande länderna i världen. Fast om vi ska gå in på denfrågan så kommer vi utanför tråden.

/Martin

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 13 juni 2003, 12:14

Scrooge_McDuck skrev:För att ha en IQ som är lägre än din skostorlek kan du skriva förvånadsvärt långa meningar.
Moget... :roll:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 13 juni 2003, 12:19

Scrooge_McDuck skrev:"Personliga angrepp är inte tillåtna här" Det är jag väl medveten om. Tycker du att det där var ett personligt angrepp så är det bäst att jag inte skriver det jag ahde tänkt att skriva härnäst.
Gör inte det är du snäll, med tanke på nivån på dina tidigare inlägg så tycker jag du borde låta bli. :roll:
Scrooge_McDuck skrev:Det enda bra Amerika har lyckats framställa är enligt mig Walt Disney (och allt somhar med honom att göra), Carl Barks och Don Rosa. Sedan ahr de inte mycket mer att komma med enligt mig.
Intressant att du gillar den ärke konservative Walt Disney.... :roll:

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 13 juni 2003, 19:39

Patrik skrev:
Scrooge_McDuck skrev:"Personliga angrepp är inte tillåtna här" Det är jag väl medveten om. Tycker du att det där var ett personligt angrepp så är det bäst att jag inte skriver det jag ahde tänkt att skriva härnäst.
Gör inte det är du snäll, med tanke på nivån på dina tidigare inlägg så tycker jag du borde låta bli. :roll:
Scrooge_McDuck skrev:Det enda bra Amerika har lyckats framställa är enligt mig Walt Disney (och allt somhar med honom att göra), Carl Barks och Don Rosa. Sedan ahr de inte mycket mer att komma med enligt mig.
Intressant att du gillar den ärke konservative Walt Disney.... :roll:
Vad menar du med ärke konservative? Walt Disney var aldrig konservativ i sin syn på politik. Hans vänner har sagt att han var lite naiv, men han var aldrig ärka konservativ. Sedan att han höll hårt på sina rättigheter när det gäller hans tecknade figurer berodde på flera tidigare försök från andra företag att sno dem.

Knekten
Utsparkad
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 maj 2003, 22:38
Ort: Falun

Inlägg av Knekten » 13 juni 2003, 22:04

@Scrooge_Mcduck: Varför förvandla en debatt om Nobelpriset till ännu en meningslös anti-USA debatt? Håll dig till ämnet i stället :wink:

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 13 juni 2003, 22:06

Vad menar du med "ännu en anti-USA debatt"??? Det här är första gången jag talar om min ståndpunkt i Amerika frågan.

Knekten
Utsparkad
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 maj 2003, 22:38
Ort: Falun

Inlägg av Knekten » 14 juni 2003, 00:30

Menade inte dig specifikt :)
Men så fort det börjar diskuteras om USA osv. så har trådarna en tendens att spåra ur fortare än kvickt.

Tillbaka till ämnet:
Okunnig som jag är har jag en fråga :)
Varför bestämmer norrmännen över fredspriset och inte den svenska nobelkommiten? :?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 juni 2003, 00:36

Ingen vet riktigt varför men några teorier kan man få från den officiella sidan. http://www.nobel.no/eng_com_nor.html

/Martin

Skriv svar