Nobelpris - ett politiskt pris?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 11 juni 2003, 19:06

Scrooge_McDuck skrev:Förra året fick en fd Amerikansk president priset (kommer inte ihåg vad han heter) och nu får Bush det. jag tycker att norrmännen "smörar" lite väl mycket för Amerika. Någon måtta får det vara.
Att ge Jimmy Carter Nobels fredspris var verkligen inte att 'smöra' för den nuvarande administrationen. Carter hör till fel parti, har fel åsikter och har den ofina vanan att kritisera vad han ser som missgrepp i den förda politiken.

Huruvida Buske d.y. får fredspriset eller inte är rimligtvis avhängigt slutresultatet i Irak samt eventuella framsteg längs den beryktade vägkartan.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 11 juni 2003, 19:52

...fast att få ett fredspris för att mot FN:s godkännande ha startat ett anfallspris tycker jag är lite skruvat endå.

//Palle

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 12 juni 2003, 00:23

För mig är det alldeles uppenbart att Norge smörar för USA. Att det sedan är svårt att förstå för vissa som redan är föblindade av USA:s propaganda kan jag förlåta. Att gå i krig med Fn emot sig, att bomba ett land och döda oskyldiga människor, för att sedan åberopa Fn:s krigslagar när Irak gör något fel. Det är lågt, rikigt lågt.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 juni 2003, 00:57

Jag vill inte påstå att Bush och Blair förtjänar fredspriset. Det vore emelleritd intressant om ni som kritiserar beslutet kunde nämna någon annan kandidat som ni tycker förtjänar priset bättre än de båda herrarn.

PS Ni får jättegärna nominera mig till priset :lol:

/Martin

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 12 juni 2003, 13:21

I sådana fall nominerar jag... det var inte lätt det här. Många som förtjänar priset har redan fått det. Jag skulle nog nominera min pappa, Michael von Beetzen, för hans otröttliga arbete för att befria Rumänien från komunismen under 1980-talet sedan att han hjälpte till att städa upp efteråt är bara ett plus, han åkte med hjälpsändningar till fattiga barn i forna Sovjet och i Rumänien. han förtjäner nobelsfredspris precis lika mycket som Bush och Blair.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2003, 14:05

Scrooge_McDuck skrev:Förra året fick en fd Amerikansk president priset (kommer inte ihåg vad han heter) och nu får Bush det. jag tycker att norrmännen "smörar" lite väl mycket för Amerika. Någon måtta får det vara.
Dags att läsa på lite va?
Carter har varit en stark kritiker av den nu förda amerikanska politiken, han har bl.a. haft mage att kritisiera Irak kriget, han för bl.a. en kampanj för att bojkotten mot Kuba ska hävas o.s.v.. :roll:

Så i det här fallet var verkligen inte Nobelkomitéens val smörande, snarare tvärt om.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 12 juni 2003, 15:23

om dom då efter att ha gett priset till carter sedan ger ett till busch då e fan lös. en utav dom största motsägelserna som...

//Palle

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 juni 2003, 15:55

Nu känner jag mig som djävulens advokat men de får väl priset för olika saker. Bara för att Carter har fått priset så innebär det inte att han har rätt i allting. Detsamma gäller för Bush bara för att han skulle få priset så är det väl inte detsamma som att hans politik hela tiden är den bästa. Dessutom har väl Carter fått priset som en belöning som han har samlat på sig under flera år och inte för att han kritiserar den nuvarande amerikanska administrationen.

Är det någon som ens vet vilken motivering Nobelkomitten har för att ge Bush nobelpriset?

/Martin

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 12 juni 2003, 23:09

En av de största anledningarna var just "freden" i Irak. Dessutom är det väl att smöra för Amerika om 2 Amerikanska presidenter för priset på raken. Även om presidenterna har olika åsikter, så vad då" läsa på lite..."? Jag ger blenka fan i deras politik (kanske inte i Carters för den verkar vara lite vettig). Det är själva handlingen i sig som är smörig. Inte att politikerna har olika åsikter. Så du kan ta dina kunskaper och skryta med dem någon annanstans.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 12 juni 2003, 23:14

Citerar ordföranden i norskanobelkomitén "En av anledningarna till att Bush och Blair får priset är att ibland behövs det ett krig för att skapa något bättre." Enligt mig är det bara humbug.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2003, 23:49

Scrooge_McDuck skrev:Dessutom är det väl att smöra för Amerika om 2 Amerikanska presidenter för priset på raken.
Vaddå "smöra"??
Scrooge_McDuck skrev:Även om presidenterna har olika åsikter, så vad då" läsa på lite..."? Jag ger blenka fan i deras politik (kanske inte i
Carters för den verkar vara lite vettig).
Men tydligen bryr du dig om att de får nobelpris, hur ska du ha det? 8O
Scrooge_McDuck skrev:Det är själva handlingen i sig som är smörig.
På vilket sätt är utnämningen av Carter "smörig", den nuvarande administrationen ser nog knappast utnämningen av Carter som något odelat positivit, snarare tvärt om eftersom Carter de facto har varit en kritiker till mångt och mycket av idag förda politiken.
Scrooge_McDuck skrev:Inte att politikerna har olika åsikter. Så du kan ta dina kunskaper och skryta med dem någon annanstans.
För att inte bry dig så verkar du bry dig en jävla massa. :roll:

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 00:47

Jag tycker att hela denna diskussionen har urartat till någon form av hatpropaganda mot USA. Bara för att Carter fick fredspriset förra året (att han är kritisk mot den nuvarande administrationen förtigs) och att Bush nu är en nominerad kandidat gör diskussionen till någon konspirationsteori.

För det första är medlemmarna i kommiten politiskt oberoende. Det är alltså inga där som tillhör Stortinget. Därför kan man inte heller föra ut den norska politiken.

För det andra. Om Norge hade velat smöra för USA så hade de kunnat göra som Danmark skicka ner ett fartyg till Persiska Gulfen och göra i stort sett inget mer och Bush hade blivit jätteglad.

För det tredje. USA är ett av världens ledande länder inom de flesta områden. Att USA får många Nobelpris är därför i mitt tycke inget konstigt. Om det hade varit ett annat land än USA så tror jag inte att vi hade haft denna diskussionen. Sen undrar jag om det är någon som vet hur många det är som är nominerade mer än Bush?

/Martin

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 13 juni 2003, 01:11

I Kina bor det över 1,5 miljarder människor. Hur många kineser har fått nobelpriset? I Indien bor det över 1 miljard. Hur många Indier har fått nobelpriset? Jag kan 1 indier och det är Moder Theresa. Och jag kan informera er om att Tenzin Gyatso, Hans helighet den fjortonde Dalai Lama, inte är Indier. Han är Tibetan. Så det där med att Amerika är ett sort land har inget med saken att göra. Sverige är et litet land (sett till befolkningen och ytan) men ändå har vi frambringat några av de största vetenskapsmännen, några av de största författarna och några av de största sportstjärnorna. Folkmängden har inte något med det hela att göra

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 13 juni 2003, 01:16

Patrik skrev:
Scrooge_McDuck skrev:Dessutom är det väl att smöra för Amerika om 2 Amerikanska presidenter för priset på raken.
"Vad då "smöra?" Du vet. Slicka arsle.
Scrooge_McDuck skrev:Även om presidenterna har olika åsikter, så vad då" läsa på lite..."? Jag ger blenka fan i deras politik (kanske inte i
Carters för den verkar vara lite vettig).
"Men tydligen bryr du dig om att de får nobelpris, hur ska du ha det? 8O" Jag bryr mig itne om deras politik. Men jag bryr mig om vem som får nobelpriset. Det är två helt olika saker som vilken person som helst med en IQ över sin egen skostorlek kan räkna ut.
Scrooge_McDuck skrev:Det är själva handlingen i sig som är smörig.
"På vilket sätt är utnämningen av Carter "smörig", den nuvarande administrationen ser nog knappast utnämningen av Carter som något odelat positivit, snarare tvärt om eftersom Carter de facto har varit en kritiker till mångt och mycket av idag förda politiken." jag är väl medveten om att den nya administrationen kanske inte ser på det som något bra. Men det är handlingen mot det Amerikanska folket och mot Amerika i sig självt som är smörig.
Scrooge_McDuck skrev:Inte att politikerna har olika åsikter. Så du kan ta dina kunskaper och skryta med dem någon annanstans.
"För att inte bry dig så verkar du bry dig en jävla massa." :roll:
För att ha en IQ som är lägre än din skostorlek kan du skriva förvånadsvärt långa meningar.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 juni 2003, 01:17

Scrooge_McDuck skrev:För att ha en IQ som är lägre än din skostorlek kan du skriva förvånadsvärt långa meningar.
Och det var ett moget inlägg.

/Johan

Skriv svar