Nobelpris - ett politiskt pris?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Nobelpris - ett politiskt pris?

Inlägg av überjunge » 27 april 2003, 23:29

Hade Winston fått nobelpriset om Nazityskland segrat över England? Enligt mig har nobelpriset i literatur varit tvivelaktigt MÅNGA gånger. Är nobelpriset 1953 ett i raden av dessa?

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 28 april 2003, 00:32

Kissinger och någon Nord-vietnamisisk ledare eller nåt fick nobelpriset i fred detta fick ju också Arafat och nån Israelisk ledare. Tror det är rätt politiskt i alla fall fredspriset. Men det kan vi skylla på normännen då de är dom som har hand om det.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 28 april 2003, 13:09

Hej!

Det finns inget entydigt svar på frågan om nobelpriset i litteratur skulle vara ett "politiskt" pris. Vissa år har prisnomeringen onekligen påverkats av det politiska dagsläget.

Några exempel:

1905 mottog den polske författaren Henryk Sienkiewicz priset. Priset kan betraktas som politiskt med tanke på att Polen inte existerade som självständig stat vid den tiden.

1965 Michail Sjolochov

1970 Alexandr Solzjenitsyn

1997 Dario Fo

Det finns säkerligen fler "politiska" nobelpris. Men det finns också en mängd pris som inte bär någon stämpel som helst. Jag menar: 1994 Kenzaburo Oe; 1996 Wislawa Szymborska priset: dessa pristagare kan knappast anklagas för att vara politiska.

mvh artur

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 15:42

Om det är politiskt vet jag inte, men desto mer flummigt. Kolla bara på Nobelpriset i litteratur - herr Alfred måste vrida sig i sin grav!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 28 april 2003, 18:28

Angående nobelpriset så har jag för mig att Alfred Nobel avsåg att det var den/de som gjort störst insats inom de angivna områdena under det gångna året som skulle belönas. Det skulle sålunda inte varit Alfred Nobels avsikt att ge priset till de som gjort ett upptäckt för åratal sedan eller att belöna en hel författargärning.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 28 april 2003, 22:01

eftersom det är vinnarna som både skriver nutid och historia så tycker vi om och ger priser till vinnarna...

//palle

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 maj 2003, 13:17

Fredspriset ar val det mest politiserade - men oxa det svaaraste att utdela och naturligtvis lattast att kritisera. Jag gissar att salig Alfred - levde i en varld dar polariseringen inte gjorde det saa svaart for ett Fredspris att hitta en vinnare som det har varit sedan 30-talet. Litteratur-priset ar det andra 'politiska' priset, helt enkelt for att det maaste bli subjektivt. Det har ju sagts om litteraturpriset att det maaste vart annat aar minst - gaa till en totalt okand forfattare i ett nastan okant land som ligger bortom fjärran - och som vars skriverier FÖRTJANAR en battre belysning - an popularlitteraturen forvantas ge dem. I det fallet tycker jag att Akademin - med en del undantag, har skott sig ganska bra och forsoker i alla fall att fokusera paa 'den vackraste visan om kärleken' som annars hade forsvunnit i popularlitteraturens massgrav. Dessa tvaa priser ar de enda dar 'allmanheten' faar naagon insyn alls. De andra, fysik,medicin o.s.v. skjuter saa hogt over den allmanna kunskapsnivaan att naagon kommentar, utom av en framrullad professor i amnet - knappast naar allmanheten - jag kan bara dra slutsatsen - att priserna troligen ar fortjanade.

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 april 2003, 20:32
Ort: Gislaved (Partille)

Inlägg av Ringo » 9 juni 2003, 13:20

Hitler själv va ju påtänkt som kandidat till Nobels fredspris en gång i tiden... lite tveksamt kanske

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 9 juni 2003, 13:26

Ringo skrev:Hitler själv va ju påtänkt som kandidat till Nobels fredspris en gång i tiden... lite tveksamt kanske
Påtänkt (dvs av Nobelkommiten eller vad det nu heter i Norge) eller föreslagen (dvs av någon utomstående) ?

/Marcus

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 april 2003, 20:32
Ort: Gislaved (Partille)

Inlägg av Ringo » 9 juni 2003, 14:02

Tror han va föreslagen som kandidat till fredspriset. Lite konstigt kanske när Hitler 1938 förbjöd alla tyskar att för all framtid motta Nobelpriset... efter att regimkritikern Carl von Ossietzky fick ta emot fredspriset 1936.

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 april 2003, 20:32
Ort: Gislaved (Partille)

Inlägg av Ringo » 9 juni 2003, 14:10

Jag läste nu att det va en grupp inom socialdemokraterna som yrkade för att ge Hitler fredspriset

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 9 juni 2003, 15:11

Är det inte Norges parlament som beslutar om/föreslår kandidater till fredspriset? Inte konstigt att det blir politiskt då.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 9 juni 2003, 15:23

Besuchov skrev:Är det inte Norges parlament som beslutar om/föreslår kandidater till fredspriset? Inte konstigt att det blir politiskt då.
Jag tror det är Norges Nobelkommitte(stavn?). Hur den fattar sitt beslut är rimligtvis lika höljt i dunkel som hur dess svenska motsvarighet arbetar. Löst folk kan med andra or 'nominera' och 'yrka' tills de blir blåa i ansiktet utan att för den skull ha någon som helst inverkan på slutresultatet.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 11 juni 2003, 12:10

Norrmännen vill ju ge George W. Bush och Blair Nobelsfredspris. Då tycker jag att man har gått lite för långt. De ska INTE ha Nobelsfredpris. Alla norrmänn får ursäkta mig men vad fan tänker den Norskanobelkommitén med? Arslet? Mycket troligt

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 11 juni 2003, 12:12

Förra året fick en fd Amerikansk president priset (kommer inte ihåg vad han heter) och nu får Bush det. jag tycker att norrmännen "smörar" lite väl mycket för Amerika. Någon måtta får det vara.

Skriv svar