Falklandskriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Falklandskriget

Inlägg av Hans » 4 april 2010, 11:38

Psilander kommer strax komma med något som förklarar att den sidan som hade ett slagskepp skulle garanterat ha vunnit. :P :wink:

Jag för min del undrar om argentinarna igångsatte det hela då Ark Royal var under skrotning. Hade britterna hållt kvar båten några år så hade det inte varit så jämt skägg.

809 sqn. 12 Buccaneer S2 Strike
892 sqn. 14 Phantom FG1 Fighter, Inteceptor, Bomber
849 sqn. B flt. 4 Gannet AEW3 Airborne Early Warning
849 sqn. 1 Gannet COD4 Carrier Onboard Delivery
824 sqn. 7 Sea King HAS1 Helicopter ASW
Ships Flight 1 Wessex HAS1 Search and Rescue

Min fetstil
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Ark_Royal_(R09)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Falklandskriget

Inlägg av Ragnar Svedje » 5 april 2010, 13:41

OK, så det var ingen god ide från början att låta Belgrano med eskort utgöra någon andra skänkel på kniptången. Hon borde (med lämpligt tillbehör och eskort) sänts till Port Stanley direkt.

Om britterna haft Ark Royal kvar i tjänst tror jag Argentinas regering (efter övertalning från en samlad militärledning) löst Georgienkrisen genom att hämta hem flaggan och alla argentinare från sydgeorgien och be om ursäkt.

Hans: Jag noterade just nu att Du har en holländsk flagga på din profil. Jag har alltid räknat dig som "fransman"! Jag bor själv i Norge och har skrivit in Oslo som destination men har fortfarande en svensk flagga på min profil. Konstigt.

En sak till. Tror ni att Storbritanien vid ett militärt nederlag i sydatlanten kunde ha dragit hem flottstyrkan men lämnat kvar atomubåtarna och utvidgat TEZ till Falklands plus allt vatten som tillhör Argentinas ekonomiska zon och förklarat oinskränkt u-båtskrig där? Det skulle försvåra Argentinas handel med omvärlden och förvärra den redan påtagliga ekonomiska krisen i landet och kanske mjuka upp Argentina till en för Storbritanien godtagbar diplomatisk lösning?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Falklandskriget

Inlägg av varjag » 5 april 2010, 13:46

att Storbritanien vid ett militärt nederlag i sydatlanten
Med vad Great Britain redan hade satsat - var ett nederlag otänkbart. Den som tror det - känner inte engelsmännen!

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Falklandskriget

Inlägg av dc » 5 april 2010, 15:10

Hade Argentinarna haft ett slagskepp i drift hade detta utgjort primärmål för bekämpning. Engelsmännen var oroliga för vad Belgrano skulle kunna göra om hon lyckades ta sig inom räckhåll för stridsgruppen. Dock skulle hon kunna nedkämpas av eskorten. Ett slagskepp i samma läge skulle kunna tillfoga både hangarfartyg som RFA-skutor betydande skador även efter att ha tagit träffar av sjömålsrobot. Om besättningen hade uppvisat en högre utbildningsnivå dvs...

Ett Engelskt slagskepp i drift vid den tiden hade varti guld värt. Bara det faktum att hon skulle utgöra en fysisk sköld för en stridsgrupp. Argentinarnas Exocet skulle sannolikt välja ett slagskepp framför en fregatt, och hon skulle kunna vara operativ även efter träffar. De 500.kilosbomber som dödade fregatter hade inte gjort stor skada. Och eldunderstödseffekten av ett slagskepp är flera gånger större än hela den befintliga flottstyrkan....Ett slagskepp hade helt enkelt kunna ligga på lämplig plats och mosa sönder alla viktiga mål utan att behöva bekymra sig om argentinska motåtgärden.

Tänk er in i situationen hos en värnpliktig argentinsk infanterist som från sin postering plötsligt ser HMS Vanguard dyka upp i dimman. Att komma till insikt att det är döden som kommer på besök.... Alla modiga räder med Harrier hade kanske lösts med lika modiga grupper från SBS som kallat in tung eld mot mål efter mål...
Senast redigerad av 1 dc, redigerad totalt 5 gånger.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Falklandskriget

Inlägg av Martin Lundvall » 5 april 2010, 15:29

Ragnar Svedje skrev:Hans: Jag noterade just nu att Du har en holländsk flagga på din profil. Jag har alltid räknat dig som "fransman"! Jag bor själv i Norge och har skrivit in Oslo som destination men har fortfarande en svensk flagga på min profil. Konstigt.
Jag tror det har att göra med från vilket land man registrerade sig eller skrev det första inlägget. Om du vill ändra din flagga så skriv ett pm till Marcus.

/Martin

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Falklandskriget

Inlägg av Psilander » 5 april 2010, 15:45

mmm HMS Vanguard eller HMS King George V hade mycket riktigt gjort mos av det mesta, särskilt med en modifiering likt den som Iowa klassen fått. När TLAMs börjar landa på Argentinska fastlandet hade nog Argentina varit en ännu mer bruten nation. Blackbuck räder skrämde ju dem rejält.

Slagskeppen hade kunna ligga på gränsen till räckvidden på landbaserade exocet (och radar) och pumpat 14" eller 15" granter i valfria mål över hela öarna. I Irak gav ju tom irakiska soldater upp till USS Missouris eldlednings UAV, jag tror synen varit liknande på Falkland.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Falklandskriget

Inlägg av Hans » 5 april 2010, 18:29

Det var väl då själva... så kommer dc med understödseld för slagskepp som om inte psilander var illa nog :wink:

Slagskeppen var passe 1942. Punkt.
Att de har funkat några få gånger som flytande atilleribatterier ändrar inte den saken.

Vad britterna hade behövt var ett riktigt hangarfartyg. Ark Royal var inte illa men Maggie hade blivit gladare om hon hade fått låna USS Nimitz än om hon hade fätt låna USS Iowa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Falklandskriget

Inlägg av Sarvi » 5 april 2010, 19:17

Hans skrev:Vad britterna hade behövt var ett riktigt hangarfartyg. Ark Royal var inte illa men Maggie hade blivit gladare om hon hade fått låna USS Nimitz än om hon hade fätt låna USS Iowa.
Hear, hear!

Och vad argentinarna hade behövt var att vänta ett år eller så, tills de planerade nedskärningarna av RN hade gjort ett militärt återtaganda av Falklands till en praktisk omöjlighet. Hade man väntat två år hade britterna varit utan Vulcans, nere på två hangarfartyg, mycket färre eskortfartyg samtidigt som argentinarna hade haft kapabla tyska 209-ubåtar och ett betryggande förråd av Exocets. Men invasionen var inte militärt motiverad, anledningen var att stärka det inhemska stödet och man räknade inte med ett seriöst brittiskt svar.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Falklandskriget

Inlägg av Psilander » 5 april 2010, 19:28

Sarvi skrev:
Hans skrev:Vad britterna hade behövt var ett riktigt hangarfartyg. Ark Royal var inte illa men Maggie hade blivit gladare om hon hade fått låna USS Nimitz än om hon hade fätt låna USS Iowa.
Hear, hear!

Och vad argentinarna hade behövt var att vänta ett år eller så, tills de planerade nedskärningarna av RN hade gjort ett militärt återtaganda av Falklands till en praktisk omöjlighet. Hade man väntat två år hade britterna varit utan Vulcans, nere på två hangarfartyg, mycket färre eskortfartyg samtidigt som argentinarna hade haft kapabla tyska 209-ubåtar och ett betryggande förråd av Exocets. Men invasionen var inte militärt motiverad, anledningen var att stärka det inhemska stödet och man räknade inte med ett seriöst brittiskt svar.
Sant, bara ett par månader senare hade britterna suttit på fisens mosse mht vädret dessutom.

Tror man gick så långt att man räknade på hur lång tid det skulle ta att sparka liv i Ark Royal igen, och några veckor det föll på för att det skulle vara värt det. FGR-2 Phantom och Buccaner kärrorna hade ju övergått till RAF.

Men erkänn att en mod av HMS King George V (Howe, & Anson) a la Iowa hade varit kul :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Falklandskriget

Inlägg av Hans » 5 april 2010, 19:34

Psilander*,

Har du mer om att skrämma igång Ark Royal?

MVH

Hans

*Psilander, fundementalistisk slagskeppsdyrkare med några få anhängare i sin radikala sekt på forumet

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Falklandskriget

Inlägg av Psilander » 5 april 2010, 20:40

Vill minnas det var en diskussion på forumet på warships1 för ett par år sedan...

Vid vidare efterforskning så är bara HMS Bulwark som "commando carrier" det mest troliga, seriösa och diskuterade förlaget. HMS Ark ROyal och HMS Eagle var för hårt skrotade vid tiden för konflikten för vara realistiska moderniserings objekt.

Från: Wikipedia HMS Bulwark
Nonetheless, the carrier remained intact for over a year, and during the early stages of the Falklands War it was announced that Bulwark would be reactivated. However, a rapid ship-survery had determined she had deteriorated too much for this to be practical.[5] The carrier was eventually scrapped in 1984.
Warships1 discussion

Ang. NGFS så fanns möjligheten att reactivera HMS Tiger eller Blake och iaf få ner 15,2cm kanoner i sydatlanten, och en rejäl hkp kapacitet.
HMS Tiger Wikipedia
When the Falklands War broke out in late March 1982, both ships were rapidly surveyed and it was determined both were in good enough material shape that both were drydocked (Tiger in Portsmouth and Blake at Chatham) and recommissioning work was begun, as it was deemed that their 6" guns would be useful for shore bombardment. By late-May it was realized that neither could be made ready in time for deployment and work was stopped. Though Chile showed a faint interest in acquiring Tiger (and sister-ship Blake), this did not get past the discussion stage, and Tiger lingered on tied to a mooring buoy in Portsmouth Harbour. Tiger existed in a slowly deteriorating condition until mid-1986, when she was sold for scrap. She was towed to Spain and scrapping started in October 1986.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Falklandskriget

Inlägg av Hans » 5 april 2010, 20:55

OK, tack Psilander.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Falklandskriget

Inlägg av Hans » 5 april 2010, 21:25

Ragnar Svedje skrev:Om britterna haft Ark Royal kvar i tjänst tror jag Argentinas regering (efter övertalning från en samlad militärledning) löst Georgienkrisen genom att hämta hem flaggan och alla argentinare från sydgeorgien och be om ursäkt.
:lol:

Bommade vid första läsningen.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Falklandskriget

Inlägg av Bjernevik » 5 april 2010, 21:38

Hans skrev:Slagskeppen var passe 1942. Punkt.
Att de har funkat några få gånger som flytande atilleribatterier ändrar inte den saken.
Nja. Slagskeppen var möjligtvis passé vid vackert väder 1942... Den allvädersförmåga som ett modernt slagskepp hade vid den tiden uppnådda hangarfartygen först en bra bit in på 50-talet.

Scharnhorst hade knappats sänkts av hangarfartyg i det väder som var vid den striden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Falklandskriget

Inlägg av Hans » 5 april 2010, 21:46

Bjernevik skrev:
Hans skrev:Slagskeppen var passe 1942. Punkt.
Att de har funkat några få gånger som flytande atilleribatterier ändrar inte den saken.
Nja. Slagskeppen var möjligtvis passé vid vackert väder 1942... Den allvädersförmåga som ett modernt slagskepp hade vid den tiden uppnådda hangarfartygen först en bra bit in på 50-talet.

Scharnhorst hade knappats sänkts av hangarfartyg i det väder som var vid den striden.
En till i Psilanders sekt :roll: :wink:

Finns naturligtvis undantag som bekräftar regeln - men i praktiken så försvann slagskeppen efter Midway fast många konservativa marinofficerare förnekade det uppenbara. Och fortfarande bevisligen gör :lol: :wink: Det närmaste jag kommer är kavalleriofficerarnas desperata försök att behålla hästen in i det sista, Om flygargossarna har slika dumheter för sig vet jag inte men jag tror det inte.

MVH

Hans

Skriv svar