Tågolyckan i Ställdalen, mest omtalade?

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Tågolyckan i Ställdalen, mest omtalade?

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 maj 2026, 08:39

Denna tågolycka är nog Sveriges mest omtalade sådan och inträffade strax söder om Ställdalen i norra Västmanland den 13 januari 1956. Det var ett skenande malmtåg som kolliderade med två ihopsatta rälsbussar med fullt av skolbarn. Det var tjugo personer som omkom varav tolv skolbarn och när malmtåget passerade stationen i Ställdalen så syntes det gnistor från tåget. Själva begravningen av skolbarnen finns på film och de begravdes på samma plats på kyrkogården till Ljusnarbergs kyrka i Kopparberg.
Vi kanske åker förbi olycksplatsen i sommar eftersom min mor vill se den och själva kollisionen skedde vid ledningsstolpen 98 har jag för mig. Det skulle vara en minnestavla på platsen där det hände och min mor minns olyckan vid Ställdalen. När jag hade en korttidstjänst som vaktmästare på en låg- och mellanstadieskola i början på 1990-talet så var en av lärarna med i olyckan som skolelev. Det kom fram när vi pratade i hennes klassrum och hon låg på sjukhuset under ett par månader med frakturer i båda benen. Hon sade själv att det är nog många som mer eller mindre hört talats om olyckan, även de som föddes efter 1956.

Stefan

hilbert
Medlem

Re: Tågolyckan i Ställdalen, mest omtalade?

Inlägg av hilbert » 31 maj 2026, 08:57

Det här har jag aldrig hört talas om.
Däremot känner jag till en annan olycka också 1956 i akkavare lappland.
Men det har sina speciella skäl.
Bland de omkomna fanns mamman och en son till den man som 40 år senare blev sambo med min mamma.
Det är så, katastrofer glöms bort fortare än man tror om man inte någon form av anknytning till dem.
Märkligt förresten att två så stora katastrofer inträffade samma år.
I akkavare omkom 16 personer.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Tågolyckan i Ställdalen, mest omtalade?

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 maj 2026, 09:33

Olyckan i Akkavare känner jag till, men jag minns även annan tågolycka med skolungdomar från Leksand som var med i olyckan i Hinssnoret mellan Borlänge och Falun i juni 1980, de var på väg till Furuvik (sju av dem omkom).

Om själva olyckan i Ställdalen!

https://m.youtube.com/watch?v=1j27brl-g ... W4%3D&ra=m

Omtalad eller inte?!

Stefan

Skriv svar