Det vet jag inte, men med nybyggena på den tiden tror jag att det ofta var en allmän kulturell yttring. Lite som med den starke ariske mannen i Tyskland på 30-talet, som lika gärna kunde ha varit den starke sovjetmannen.adlercreutz skrev: ↑31 jul 2025 19:42...
Jag tror vi har olika bild av anledningarna till att man rev hus, men vilken ideologi är det i så fall som ligger bakom? Utöver rent krass ekonomi alltså. Och jag förstår inte riktigt tesen att den ideologin skulle skilja sig radikalt från resten av Europa, men det kanske klarnar om man vet vad du menar.
Främst gäller väl det här hyreshus, där jag inte tror att det var någon väldig skillnad mellan Sovjet och västerut till UK. DDR producerade också betonglådor.
Just det tycker jag har blivit mycket bättre. Det har blivit en återgång till estetiskt mer tilltalande hus, med lite mer brutna linjer, och enkla knep som att bryta upp fasaden, med vad jag tror är dekorativt tegel.
Kvillebäcken i Göteborg är väl ett exempel på det, och arkitekterna pratar om feng shui och liknande
Här är från saluhallen, där de har lyckats någorlunda att skapa något gemytligt.
När jag växte upp var det en betong och plåtlåda för spårvägen, med pressbyrå, Morgans korvmoj och polisen. Utanför var det en stor asfaltsplatta som var en bussterminal.
Så här såg det ut.
Nu är det så här.
Det enda som finns kvar är trappan. På asfaltsplattan står det nu ett antal hus. Man kan se ett till höger.