Ursäkta OT. viewtopic.php?f=40&t=39095&start=45#p798234
MVH
Hans
Att resa från väst till öst
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 32264
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 12044
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Att resa från väst till öst
Har visserligen bara varit i Ukraina, men det fanns en tid då jag samlade på en hel del ryskt material, också reseböcker. Så här är ett par:
-En rysk "Baedeker" (på franska) från 1893, med både Finland och Polen. Väldigt Baedeker-utförligt, bra kartor. Transsibiriska är inte helt färdig, men i stora Ryssland gäller tåg som färdmedel, och naturligtvis trojka, vinter som sommar.
-"Führer durch die Sowjetunion Gesamtausgabe". En av de första sovjetiska resehandböckerna, kom ut i ett sovjetiskt förlag i Berlin 1928. En historisk översikt finns, med tyngdpunkt på de senaste "svåra" 8 åren, världs- och inbördeskrig.Naturligtvis mycket politisk propaganda, femårsplanerna i detalj. Kanske det som intresserade de fåtaliga turisterna vid den tiden?
Tilltalen "Herr" och "Fru" har försvunnit...nu gäller "grashdanin" och "grashdanka" (medborgare).
Osv.
Bilar nämns knappast, efter vad jag sett - men järnvägen fungerar - "...vid tågets avgång klämtar det tre gånger: ett slag (perwij swonok) 15 minuter innan avgång, två slag (wtoroj swonok) 5 minuter innan avgång, tre slag (tretij swonok) vid avgång..."
Två klasser finns: mjuka waggons (tidigare I och II klass) och hårda waggons (tidigare III klass).
Osv.
Och han, Stalin? Njet, bara distriktshuvudorten Stalin nämns (tidigare Jusowka), och Stalinverken - och, som överallt i reseguiden, potentiell årsproduktion: Gjutjärn 540 000 ton, Stål 510 000 ton och Rulljärn 625 000 ton...
-"Reiseführer durch die Sowjetunion" - tryckt på tyska i Moskva ca 1960. Modernare, mer turistmål, städer, monument, museum. Men, en hel del politik, fördelarna med det överlägsna sovjetiska samhället..."I oktober 1917 övertog det kommunistiska partiet makten.
Sedan dess har det gått 40 år, och nu måste inte bara vännerna, utan också socialismens fiender erkänna de storartade framsteg, som sovjetfolket uppnått under det kommunistiska partiets ledning..."
Ja, och en hel del liknande satser har hittat sin plats i den sovjetiska turistguiden. F.ö. 800.000 turister kom 1961.
Tågen går fortfarande, ett par "motorvägar" för biltrafiken har byggts i den europeiska delen, och, självklart, nu flyger man. Sovjetiska TUs, ILs och ANs ingår i "Aeroflots" flotta - varje plats har en knapp för planets flygvärdinna, en läslampa och säkerhetsbälte!
Och Stalin? 1960, nämns knappt, han dog och "tack för det"...
Ytterligare en sak som inte nämns - vodka. I en parlör nämns vin, öl och konjak(!)...men inte ett ord om landets vodka!
Till slut en sida ur en sovjetisk bilatlas från 1980
(Återigen, klicka på bilden för skärpa)
Hans K
-En rysk "Baedeker" (på franska) från 1893, med både Finland och Polen. Väldigt Baedeker-utförligt, bra kartor. Transsibiriska är inte helt färdig, men i stora Ryssland gäller tåg som färdmedel, och naturligtvis trojka, vinter som sommar.
-"Führer durch die Sowjetunion Gesamtausgabe". En av de första sovjetiska resehandböckerna, kom ut i ett sovjetiskt förlag i Berlin 1928. En historisk översikt finns, med tyngdpunkt på de senaste "svåra" 8 åren, världs- och inbördeskrig.Naturligtvis mycket politisk propaganda, femårsplanerna i detalj. Kanske det som intresserade de fåtaliga turisterna vid den tiden?
Tilltalen "Herr" och "Fru" har försvunnit...nu gäller "grashdanin" och "grashdanka" (medborgare).
Osv.
Bilar nämns knappast, efter vad jag sett - men järnvägen fungerar - "...vid tågets avgång klämtar det tre gånger: ett slag (perwij swonok) 15 minuter innan avgång, två slag (wtoroj swonok) 5 minuter innan avgång, tre slag (tretij swonok) vid avgång..."
Två klasser finns: mjuka waggons (tidigare I och II klass) och hårda waggons (tidigare III klass).
Osv.
Och han, Stalin? Njet, bara distriktshuvudorten Stalin nämns (tidigare Jusowka), och Stalinverken - och, som överallt i reseguiden, potentiell årsproduktion: Gjutjärn 540 000 ton, Stål 510 000 ton och Rulljärn 625 000 ton...
-"Reiseführer durch die Sowjetunion" - tryckt på tyska i Moskva ca 1960. Modernare, mer turistmål, städer, monument, museum. Men, en hel del politik, fördelarna med det överlägsna sovjetiska samhället..."I oktober 1917 övertog det kommunistiska partiet makten.
Sedan dess har det gått 40 år, och nu måste inte bara vännerna, utan också socialismens fiender erkänna de storartade framsteg, som sovjetfolket uppnått under det kommunistiska partiets ledning..."
Ja, och en hel del liknande satser har hittat sin plats i den sovjetiska turistguiden. F.ö. 800.000 turister kom 1961.
Tågen går fortfarande, ett par "motorvägar" för biltrafiken har byggts i den europeiska delen, och, självklart, nu flyger man. Sovjetiska TUs, ILs och ANs ingår i "Aeroflots" flotta - varje plats har en knapp för planets flygvärdinna, en läslampa och säkerhetsbälte!
Och Stalin? 1960, nämns knappt, han dog och "tack för det"...
Ytterligare en sak som inte nämns - vodka. I en parlör nämns vin, öl och konjak(!)...men inte ett ord om landets vodka!
Till slut en sida ur en sovjetisk bilatlas från 1980
(Återigen, klicka på bilden för skärpa)
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 12044
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Att resa från väst till öst
1987 vågade man visa på vissa bristfälligheter i det sovjetiska paradiset - "Motoring Atlas of the USSR"
Hans K
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
a81
- Medlem
- Inlägg: 4648
- Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
- Ort: Uppsala
Re: Att resa från väst till öst
Kunde verkligen en västerlänning köra runt helt fritt i Sovjetunionen om bara alla papper var i sin ordning?
Jag tänker också att det måste ha varit svårt om man på 1980-talet reste runt i Sovjetunionen med någon modern västerländsk bil med en massa elektronik. Tänk en ny Toyota eller Audi som 1987 går sönder någonstans på den ryska landsbygden...
Jag tänker också att det måste ha varit svårt om man på 1980-talet reste runt i Sovjetunionen med någon modern västerländsk bil med en massa elektronik. Tänk en ny Toyota eller Audi som 1987 går sönder någonstans på den ryska landsbygden...
-
hilbert
- Medlem
- Inlägg: 2989
- Blev medlem: 30 jun 2008 22:07
Re: Att resa från väst till öst
På 80-talet var det väl inte så mycket elektronik i bilarna.
-
a81
- Medlem
- Inlägg: 4648
- Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
- Ort: Uppsala
Re: Att resa från väst till öst
Nja, men det var väl då det började komma på allvar, med insprutning och liknande. En riktigt modern bil 1987 kunde se ut nästan som en nutida (2025) bil:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Audi_80 ... 081201.jpg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubi ... 15)_02.jpg
Samtidigt tillverkades 1987 fortfarande mer traditionella bilar som Volvo 240, så det var väl lite av en brytningstid.
Men hur fritt kunde man röra sig som turist? Blev man övervakad?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Audi_80 ... 081201.jpg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubi ... 15)_02.jpg
Samtidigt tillverkades 1987 fortfarande mer traditionella bilar som Volvo 240, så det var väl lite av en brytningstid.
Men hur fritt kunde man röra sig som turist? Blev man övervakad?
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
- Ort: Göteborg
Re: Att resa från väst till öst
Jag skulle tro att det var olika.
Vi var där som gymnasieelever, och det fanns nog inget värde i att övervaka oss. Moralen till att upprätthålla systemet var nog inte stor.
Däremot skulle jag tro att vi hade en organiserad resa, eftersom vi hade en guide och en egen buss. Majjen hade nog inte fixat det själv, utan hittat ett lämpligt paket. Så sätt var det bra, för vi hade väl bara drivit runt annars, gått till en bar, och försökt hångla med tjejerna som var med.
Jag minns det som ganska trist, om man jämför med livet för en 18-åring i en storstad i Sverige. Några arkadhallar fanns inte, och inget nöjesfält.
Största behållningen på kvällarna var att gå till en bar och snacka med kvinnor där. Positivt var att ingen fråga om ålder, eller menade att man var för ung för en öl eller sup.
Vi var där som gymnasieelever, och det fanns nog inget värde i att övervaka oss. Moralen till att upprätthålla systemet var nog inte stor.
Däremot skulle jag tro att vi hade en organiserad resa, eftersom vi hade en guide och en egen buss. Majjen hade nog inte fixat det själv, utan hittat ett lämpligt paket. Så sätt var det bra, för vi hade väl bara drivit runt annars, gått till en bar, och försökt hångla med tjejerna som var med.
Jag minns det som ganska trist, om man jämför med livet för en 18-åring i en storstad i Sverige. Några arkadhallar fanns inte, och inget nöjesfält.
Största behållningen på kvällarna var att gå till en bar och snacka med kvinnor där. Positivt var att ingen fråga om ålder, eller menade att man var för ung för en öl eller sup.
-
a81
- Medlem
- Inlägg: 4648
- Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
- Ort: Uppsala
Re: Att resa från väst till öst
Jo, men det verkar även ha varit möjligt att som västerlänning åka på bilsemester i Sovjetunionen. Hur fungerade det i praktiken? Jag gissar att man inte kunde röra sig helt fritt och obevakat.
Sedan halkade väl Sovjetunionen efter västvärlden alltmer på slutet. Den västerlänning som besökte Sovjetunionen exempelvis 1960 upplevde nog inte samma dramatiska skillnad i levnadsstandard som den som besökte Sovjetunionen 1990.
Dessutom var det stor skillnad mellan Sovjetunionen och satellitstaterna i Öst- och Centraleuropa, som ändå lite mer var som "vanliga" europeiska länder. De tillät t.ex. småföretagande, säkert fler som ägde sin bostad, o.s.v. Dock har jag läst att villaägande förekom även i Sovjetunionen.
Sedan halkade väl Sovjetunionen efter västvärlden alltmer på slutet. Den västerlänning som besökte Sovjetunionen exempelvis 1960 upplevde nog inte samma dramatiska skillnad i levnadsstandard som den som besökte Sovjetunionen 1990.
Dessutom var det stor skillnad mellan Sovjetunionen och satellitstaterna i Öst- och Centraleuropa, som ändå lite mer var som "vanliga" europeiska länder. De tillät t.ex. småföretagande, säkert fler som ägde sin bostad, o.s.v. Dock har jag läst att villaägande förekom även i Sovjetunionen.