Skottlossningen utanför Profeten i Uppsala 1970

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Skottlossningen utanför Profeten i Uppsala 1970

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 apr 2025 13:58

Enligt en användare på Flashback skulle det finnas en tråd om denna händelse här på Skalman och jag kommer själv inte ihåg hur det var, kanske ligger den i det dolda här på Skalman.
Det hände i början på april 1970 utanför utestället Profeten på Sysslomansgatan i Uppsala och detta ställe var populärt bland ungdomar i staden. Nu finns det en mini-dokumentär på SVT om händelsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ig-ga-over

Det var en man som sköt mot en grupp ungdomar utanför Profeten och en person med namnet Leif Selin (född 1949) dog senare av sina skador. Mannen som sköt var själv juridikstuderande på universitetet och kunde gripas av polisen. Han dömdes senare till sluten psykiatrisk vård på Ulleråker också i Uppsala. Nu vet jag att rymde därifrån sent en kväll i början på juni 1973 och tog livet av sig genom springa ut framför ett tåg vid järnvägsövergången en bit därifrån (Vimpelgatan för er som känner till Uppsala). Lite kuriosa så inte Kungsängsleden över Fyrisån i början på 70-talet.(bytte ut ett ord i den sista meningen)

Från svenska mordfall:
Brottsoffer: Leif Selin, född 1949-08-05
Gärningsman: Lars Lundin, född 1943-08-03, död 1973-06-05
Datum: 1970-04-05
Adress/ort: Sysslomansgatan, Uppsala
Län: Uppsala
Modus: Skjutvapen
Brottsrubricering: Dråp, försök till dråp
Dom: Sluten psykiatrisk vård
Artiklar: Uppsalastudent skjuter med en k-pist på folk 1970 | Herrtidning
Händelse: Lars Lundin gick längs med Sysslomansgatan och sköt mot personer och bilar med en k-pist. Utanför restaurang Profeten sköt Lundin ner flera personer, däribland Leif Sellin som avled på sjukhus av sina skador den 24 maj. Lundin förklarade senare vansinnesdådet med att han blivit ilurad narkotika och fått en psykos.
Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Skottlossningen utanför Profeten i Uppsala 1970

Inlägg av Markus Holst » 12 apr 2025 16:09

En snabb sökning på Skalman ger vid handen att någon Lars Lund7n som passar in här inte finns nämnd på Skalman. Emellertid har jag tagit bort en bunt låsta trådar där samtalsklimatet varit så dåligt att rensning av tråden inte varit möjligt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 apr 2025 17:49

Markus Holst skrev:
12 apr 2025 16:09
En snabb sökning på Skalman ger vid handen att någon Lars Lund7n som passar in här inte finns nämnd på Skalman. Emellertid har jag tagit bort en bunt låsta trådar där samtalsklimatet varit så dåligt att rensning av tråden inte varit möjligt.
Det var nog innan du med i redaktionen eftersom inlägget på Flashback är från maj 2010 och provade att söka Profeten, fick upp en tråd som handlar om annat.

https://www.flashback.org/sok/uppsala?t=1195005

Stefan

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem

Inlägg av Sören F » 13 apr 2025 10:16

Stefan Lundgren skrev:
12 apr 2025 13:58
Han dömdes senare till sluten psykiatrisk vård på Ulleråker också i Uppsala. Nu vet jag att rymde därifrån sent en kväll i början på juni 1973 och tog livet av sig genom springa ut framför ett tåg vid järnvägsövergången en bit därifrån (Vimpelgatan för er som känner till Uppsala). Lite kuriosa så inte Kungsängsleden över Fyrisån i början på 70-talet.(bytte ut ett ord i den sista meningen)
Det borde ha varit Vindbron han tog sig över ån, och sen över slätten, inte så kort sträcka, mot änden av Kungsgatan/industriområdet.

Jag slås av att händelsen inte fastnade öht i en lokal 11-åring ändå läsandes UNT varje dag - fast mest serierna (Laban, Poeten).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 apr 2025 11:44

Sören F skrev:
13 apr 2025 10:16
Stefan Lundgren skrev:
12 apr 2025 13:58
Han dömdes senare till sluten psykiatrisk vård på Ulleråker också i Uppsala. Nu vet jag att rymde därifrån sent en kväll i början på juni 1973 och tog livet av sig genom springa ut framför ett tåg vid järnvägsövergången en bit därifrån (Vimpelgatan för er som känner till Uppsala). Lite kuriosa så inte Kungsängsleden över Fyrisån i början på 70-talet.(bytte ut ett ord i den sista meningen)
Det borde ha varit Vindbron han tog sig över ån, och sen över slätten, inte så kort sträcka, mot änden av Kungsgatan/industriområdet.

Jag slås av att händelsen inte fastnade öht i en lokal 11-åring ändå läsandes UNT varje dag - fast mest serierna (Laban, Poeten).
Förmodar att du också är från Uppsala och annars skulle nog inte har skrivit Vindbron som då var öppen för biltrafik. Jag antar också att borde vara vindbron och en filmsnutt om skjutningen utanför Profeten fanns tidigare på UNT:s hemsida. Han (glömt bort hans namn) som pratade var tidigare reporter på tidningen och han fick reda på självmordet via kriminalreportern.

Stefan

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem

Inlägg av Sören F » 13 apr 2025 12:52

Jag var t o m brovakt en dag en gång, öppnade för båtar, som reserv för en kompis

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 apr 2025 13:36

Så din kompis familj var i den röda stugan som ännu finns kvar på västsidan av ån och minns att det var en familj utanför en gång medan en gick för att stanna/öppna (det var min far som körde bilen o jag o syrran i bak.

Jag förmodar att det tog mellan 25-50 minuter i aktiv tid för att promenera från Ulleråker till järnvägsövergången på Vimpelgatan för skytten. Sedan tror jag han blev lite besvärlig för honom att gå och sedan utgår jag ifrån att skytten kände till hur han skulle gå också.

Stefan