B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av sveahk » 31 oktober 2023, 14:31

Inte direkt trådens tema...men påminde mig om något...en B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

------------------------

Om jag kommer ihåg det rätt, så kom mellan 1978 och 1982 det uppåt 10.000 vietnamesiska flyktingar till Schweiz. De flesta flydde väl sjövägen, de som vi då började kalla båtflyktingar.

Ett par av dessa vietnamesiska familjer hamnade hos mig i praktiken. Då de flesta i början bara kunde sitt eget språk, blandat med lite kinesiska, så skaffade jag en liten ordbok...och rådbråkade deras språk till deras stora skratt och förnöjelse! Och det var ju bra, annars hade de inte haft mycket att skratta åt under de senaste åren...

Anyway, en pappa, kinesisk lärare i Saigon när det begav sig, hörde om mitt historiska intresse, och skänkte mig ett antal små pamfletter och propagandasnuttar som han tagit med sig från hemlandet - (varför frågar man sig?)

Och dessa papperslappar kom jag på nu...i en låda. Har glömt bort hur läraren beskrev dem, och vietnamesiskan, tja, förstår jag inte. De flesta är väl nordvietnamesiska, men vore tacksam om någon kan beskriva dem bättre...?
IMG_0243.jpeg
IMG_0241.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av Hans » 31 oktober 2023, 14:54

De fick till flygetygen bra, F 100 och B 52. En snabbtrål på Chieu Hoi gav i alla fall: https://en.wikipedia.org/wiki/Chieu_Hoi

Min vietnamesiska är ehrmmm... lätt begränsad.

Väntar också med spänning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av sveahk » 31 oktober 2023, 15:21

Ah, tack för det Hans. Då vänder jag på bladet och tänker att propagandabladen var sydvietnamesiska. Som släpptes över fiendesidan - som vi ser på Wikibilden.

Gör mig ännu mer nyfiken på vad texten står för!

Hans K

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp

Inlägg av hilbert » 31 oktober 2023, 17:12

Samtidigt kan man fundera över hur tiderna förändras.
Idag finns det 25000 vietnamesiska gäststudenter i USA , och ett vietnamesiskt bilmärke har etablerat sig där, om än i liten skala.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp

Inlägg av Hans » 31 oktober 2023, 18:26

Tja grunden fanns nog redan, uppemot miljonen trivdes inte så väl i den vietnamesiska varianten av arbetarnas paradis och drog mellan 1975 och 1995 varav ungefär hälften valde USA. M.a.o. en ganska stor grupp av vietnameser finns redan där. : https://sv.wikipedia.org/wiki/Vietnames ... flyktingar
Undrar hur många som flydde före eller i samband den Nordvietnamesiska fullskaliga invasionen 1975?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp

Inlägg av Hans » 31 oktober 2023, 18:41


masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp

Inlägg av masase » 31 oktober 2023, 19:31

Det är rätt intressant var man springer på Vietnameser i USA.

Det finns en stor grupp i Californien samt i större städer men även i mellanvästern där protestantiska kyrkor "adopterade" vietnamesiska flyktingar under slutfasen och efter kriget. Finns också massor inom fiskeri och jordbruk runt mexikanska gulfen.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp

Inlägg av sveahk » 31 oktober 2023, 20:00

Tar det här klippet från en av Hans länkar(tack ska du ha):

"Refugees from Southeast Asia were resettled in the United States in waves. The first wave arrived in 1975 as part of President Ford’s initial 140,000 evacuees. Those refugees, most of whom were educated and spoke some English, received a warm welcome from an American public eager to absolve some of its guilt over the military’s sudden exit from South Vietnam.

The second wave of refugees, which began arriving in the United States in 1978, received a colder reception. These were the so-called “boat people,” generally poorer and less educated with a large contingent of single men. Because of the trauma they suffered in escaping a war-torn homeland and surviving sea crossings and refugee camps, many of these second-wave refugees had a harder time adjusting to life in America. To make matters worse, the American public’s support for refugees had waned by 1978 as the economy sunk into a recession
." https://www.history.com/news/vietnam-war-refugees

1970 var jag redan i Klockrike...så hur var det med välkomstkulturen i Sverige för de vietnamesiska flyktingarna efter 1975/78...?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp

Inlägg av Markus Holst » 31 oktober 2023, 20:06

Jag flyttade till nuvarande ort 2021. Här finns ett företag som bereder skinn för bilinredningar. För 10+ år fick de frågan från kommunen/arbetsförmedlingen om de kunde ta emot ett gäng vietnameser för arbetsträning och få betalt för det. Företaget vägrade detta. Istället anställde de vietnameserna och gav dem lön. Företaget tyckte det kändes bättre.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av koroshiya » 1 november 2023, 00:03

Jag kan jämföra med den Nguyen vi hade i klassen. Råkommunisten menade nog att de också var kommunister, men jag är inte så säker.

Jag tror vietnamesiskan kan ha varit flykting från Syd.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av sonderling » 1 november 2023, 09:41

Vad intressant Sveahk! Vilken historisk skatt, just propaganda blad har väl ingen längre livslängd? Men det måste varit förenat med en viss fara att plocka på sig fiendens propaganda eller? Sa de nått om det?

Den vietnamesiska flykting vågen till Sverige. Det känns som om den var rätt anonym eller? Jag minns tv bilderna på båtflyktingarna och att några kom till den staden vi hade sommarställe (Vetlanda) Men som sagt de verkar inte gjort så mycket väsen av sig eller? (Fast spränger de en hasch-odling på landet påstås det alltid att den drivs av vietnamesiska maffian? Ja man köper ett ruckel Småland och odlar i inomhus tält med artificiell belysning vad jag förstår. Efter ett tag ruttnar huset upp och man köper ett nytt. Ja enligt typ Smålandsnytt för 15- 20 år sedan.)

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av sveahk » 2 november 2023, 20:22

sonderling skrev:
1 november 2023, 09:41
Vad intressant Sveahk! Vilken historisk skatt, just propaganda blad har väl ingen längre livslängd? Men det måste varit förenat med en viss fara att plocka på sig fiendens propaganda eller? Sa de nått om det?

Sonderling
Som sagt, bilderna ser till en viss del "nordvietnamesiska" ut, men jag tror nog de producerades i Sydvietnam som laissez-passer sedlar för krigströtta Vietcongare, som vi kunde läsa om i tråden den andra Hans grävde fram https://en.wikipedia.org/wiki/Chieu_Hoi

Om så mer efter det att jag i samma låda hittat ett vietnamesiskt "nyhetsblad" från 1969(?) där tydligen Tricky Dick presenteras som USAs nya big chief! Ser allt starkt sydvietnamesiskt ut...
IMG_0244.jpeg
IMG_0245.jpeg


Men, texten..? Ingen som känner någon som känner någon som känner...!?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av Hans » 2 november 2023, 22:03

Jag känner, ganska väl, en snubbe vid namn Google. Han föreslog att fråga här:
https://hoinguoivietstockholm.org/?page_id=506
Eller något liknande i Klockrike?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av sveahk » 2 november 2023, 23:29

Ok...innan jag snubblar över en vietnames/iska med intakta språkkunskaper här ute på vischan..., så prövar jag den här översättarsidan https://www.webtran.eu/sv/oeversaett_vi ... l_svenska/

...och här resultatet, två satser tagna från den första bilden (krafset ovanför var och varannan bokstav lämnar jag bort):
1. CHIEU HOI THAT SU CO NGHIA? Och på svenska: "Vad betyder det egentligen?"... :roll:
2. DAY LA MOT CAI CHET DIEN RO VA PHI L Y. Som betyder: "Detta är en galen och kravlös död." Ni kan nog tänka er vilken bild som åsyftas... 8O

Alltså, är det säkert "safe conduct" sedlar made in Sydvietnam...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: B-52 på en vietnamesisk papperslapp...

Inlägg av Markus Holst » 2 november 2023, 23:58

Berätta, hur ser den "sydvietnamesisk ut"?

Skriv svar