Sverige och BRD

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Sverige och BRD

Inlägg av adlercreutz » 29 oktober 2023, 16:30

Tråden handlar för all del om Västtyskland, men man kan tillägga att:

Nationale Volksarmee deltog, utan att hamna i strid, i invasionen av Tjeckoslovakien 1968. Inte helt utan kontrovers.

Tack för alla bra inspel förresten. VM 2006 är intressant som möjlig milstolpe, jag minns hur Tyskland liksom öppnade sig på ett helt nytt sätt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sverige och BRD

Inlägg av Amund » 29 oktober 2023, 16:35

Mellan 1944 och 1950 fanns den svenska Flyktkapitalbyrån FKB. Deras uppgift med stor inblandning av Gunnar Myrdal var att se till så att tyska företag i Sverige kvarstod inom landet istället för att under amerikansk ledning styckas och försäljas som krigsskadestånd, ett scenario vi delade med Schweiz. Sverige lyckades ganska bra med detta och företagen slukades upp av svenska företag, både privata och kooperativa. Man la stor vikt vid att inte ASEA och LME inte skulle tillskansa sig alltför stora marknadsandelar. Vi lyckades alltså hålla USA utanför mycket tack vare britterna som motsatte sig att Sverige skulle straffas med begränsningar av kolimport som det hotades med.

En liten knorr med avvecklingen av de tyskägda företagen är att om USA hade tagit försäljningslikviden som skadestånd hade detta kunnat uppfattats som ett svenskt skadestånd. Eftersom de tyska företagen kvarstod i svensk ägo istället för att integreras i Anglosaxiska bolag så normaliserades ganska snart förhållandet till moderföretagen i Tyskland, Siemens, AEG, Bosch etc.

Från och med mitten av 1950-talet kunde västtyska företag åter etablera sig på den svenska marknaden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och BRD

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2023, 16:41

Det var ett trauma för Tyskland när de blev ombedda att deltaga i kriget mot terrorismen. Plötsligt blev det OK i Tyskland att prata om minnena från såväl kriget och nazismen. Gamla farbröder sätt plötsligt och grät i TV och berättade hur illa behandlade de blev i de allierades "förvaringsläger". Jag lyssnade på en hel del och det blev starka känslor hos mig också.

På det viset har det ökade engagemanget i stridande uppdrag runt om i världen hjälpt till att läka Tyskland och tyskarna.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Sverige och BRD

Inlägg av sveahk » 29 oktober 2023, 16:54

Lärde mig tyska först när jag flyttade till Klockrike, så det blev som det blev...men det blev/blir ändå under årens lopp en hel del besök hos den norra grannen. Och att det inte finns en gemensam nämnare för de som nu bor i Tyskland är helt klart!

En av de viktigare: var du än hamnar i Tyskland, så hittar du olika karaktärer - vid Nordsjön är de så, ute på Bayernlandet är de si, i öst och väst har de språket någorlunda gemensamt, resten inte mycket. Berlin, München, Frankfurt, herregud, om du inte är en banktjänsteman så är inte ens klädseln densamma!

Trots en för tillfället svag regering och stora inre problem - säger en stor del av tyskarna själva - så är Tyskland nog fortfarande Europas medelpunkt, politiskt, faktiskt också militärt, men nej, inte längre i fotbollen! Väldigt lite kan hända i vår världsdel utan att tyskarna har ett nej eller ja med i spelet...
Hans skrev:
29 oktober 2023, 15:19

Vilka tre kända tyskar känner Svensson på gatan till, Hitler, Merkel och Becker? Vi här är inte genomsnittet, speciellt då vi har några medlemmar med tyskspråkigt ursprung eller miljö.

MVH

Hans
Alltså, där tror jag att vår gode Hans har tillbringat för lång tid i furstendömet! Ytterligare ett par tyskar är nog bekanta, även på de svenska bakgatorna.!

Hur vore det med Luther, Beethoven, Bach, Goethe, Marx, Bismarck, Nietsche etc, eller lite närmare i tiden (förutom den österrikiska grabben), Einstein, Anne Frank, Michael Schumacher, Kästner, Karl Lagerfeld, Porsche och Benz och så han, den tyske påven, som just lämnade in silverhuvan....

Jag antar och hoppas att den svenska kännedomen beträffande de flesta av de ovan uppräknade influensarna inte försvunnit helt!

Eller - säg inte att jag har fel...!

undrar han i förskingringen, Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och BRD

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2023, 17:07

Jodå, nog känner folk till dem men få tänker på dem som tyska. Anne Frank är känd som - holländare.

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Sverige och BRD

Inlägg av Grönis » 29 oktober 2023, 17:53

adlercreutz skrev:
29 oktober 2023, 16:30
Tråden handlar för all del om Västtyskland, men man kan tillägga att:

Nationale Volksarmee deltog, utan att hamna i strid, i invasionen av Tjeckoslovakien 1968. Inte helt utan kontrovers.

Tack för alla bra inspel förresten. VM 2006 är intressant som möjlig milstolpe, jag minns hur Tyskland liksom öppnade sig på ett helt nytt sätt.
Förändrades inte vår syn på Tyskland i samband med EU inträdet. Många tror jag uppfattade Tyskland lite som synonymt med EU. Varför vet jag inte men att "Kunna tyska pga. EU var en vanlig kommentar i min familj och bekantskapskrets. Dessutom ansågs Tyskar dåliga på Engelska..

När jag pluggade i Europa var de Tyska studenterna tillsammans med skandinaverna och holländarna bäst på Engelska.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sverige och BRD

Inlägg av a81 » 29 oktober 2023, 18:59

Markus Holst skrev:
29 oktober 2023, 15:07
Tyskar köar inte. Det vet jag av erfarenhet. En annan lika vanlig bild av tysken var en hashrökande hippie körande en CV4. Jag hade båda prototyperna i släkten.

Jag vill hävda att det var Boris Becker som förändrade bilden av tysken. Med honom fanns det en tysk person att känna igen och identifiera sig med. Det var tidigare, och är kanske fortfarande, tunnsått med sådana.
Ja, det är möjligt. Jag håller med om att nidbilden antingen var pedantiske "herr doktor" som utseendemässigt såg ut som Helmut Kohl, eller så var det hippies som protesterade mot Nato, kärnkraft, etc. Jag gissar att de flesta tyskar på 80-/90-talet var någonstans mittemellan och mer lika svenskar än vi brukar vilja erkänna i Sverige. Fast å andra sidan läste jag någonstans att svenskar är "halvvägs mellan engelsmän och finnar" snarare än nordliga tyskar. :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige och BRD

Inlägg av Hans » 29 oktober 2023, 19:05

När jag får frågan om hur svenskar är brukar jag svara 'Som tyskar fast värre'.

Sorgligt nog så faller många av våra fördomsfulla värderingar samman när man lär känna folk personligen. Livet är aningen mindre skoj när man inser detta men man är förmodligen en bättre människa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sverige och BRD

Inlägg av a81 » 29 oktober 2023, 19:12

Tyskar som "alla" svenskar känner till är väl kanske:

Drottning Silvia, några av de mest ökända nazistledarna (Himmler, Goebbels och Göring känner nog de allra flesta till), Albert Einstein, Anne Frank och Angela Merkel, kanske någon mer. (Men många tror nog att Albert Einstein var från Schweiz eller Österrike och Anne Frank från Nederländerna.)

Tänker man svenskar som är över 40-50 år och/eller har läst åtminstone ett teoretiskt program på gymnasiet, så kan man kanske lägga till: Bach, Beethoven, Wilhelm II, några fler nazister än ovan, Benedictus XVI, drottning Victoria (av Sverige), prinsessan Sibylla, Bismarck, etc.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sverige och BRD

Inlägg av a81 » 29 oktober 2023, 19:16

Hans skrev:
29 oktober 2023, 19:05
När jag får frågan om hur svenskar är brukar jag svara 'Som tyskar fast värre'.

Sorgligt nog så faller många av våra fördomsfulla värderingar samman när man lär känna folk personligen. Livet är aningen mindre skoj när man inser detta men man är förmodligen en bättre människa.

MVH

Hans
Haha! Brukar man inte säga att svenskar är som tyskar fast bättre på engelska. :D

Jag tänker att de här stereotyperna om olika europeiska nationaliteter försvann till stor del när många svenskar började resa mera "fritt" över kontinenten. Jag menar att fortfarande på 1990-talet hade de flesta svenskar bara varit i nordiska grannländer och/eller på solsemester till Medelhavet.

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Sverige och BRD

Inlägg av South End Court » 1 november 2023, 02:07

Av vad jag minns från Sverige så,
Det hade inte varit inte vanligt att utbilda sig utomlands på 50-60 talen men en del
läkare och forskare gjorde det på universitet i Västtyskland i någon mån och kom hem till
Sverige mer intellektuella och med mer avancerade kunskaper och tekniker och
en utvidgad vänkrets.

Skriv svar