När ryska piloter blev hjältar i väst

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av Amund » 11 februari 2023, 20:24

Under slutet av 50-talet forcerades utvecklingen av ett nytt stridsflygplan i Ryssland och som bland annat skulle ersätta de åldrande JAK 26 och JAK 27. Så förhoppningarna var stora när Yakovlev Yak-28 togs i tjänst på 1960-talet. En ny generation jetmotorer och betydligt bättre prestanda.
JAK 28.jpg

Självklart var nyfikenheten stor hos underrättelsetjänsterna i Väst - prestanda, för och nackdelar bör ha varit superintressant information att komma över. Men det kunde man som vanligt bara drömma om eftersom ett toppmodernt jaktplan aldrig får falla i fiendens händer för undersökning.

Nu hoppar vi fram i tiden till den 6:e april 1966 och vi förflyttar oss till den Östtyska militärflygplatsen Eberswalde-Finow ca 30 km nordost om Berlin. Något som var extra intressant för västmakterna var den nya radarn Orjol-D som planet var utrustat med. Men som sagt var ett foto av dålig kvalitét på en JAK-28 det enda man hade att gå efter.

Nu är klockan ca 15:20 (6:e april) och de sovjetiska piloterna Boris Kapustin och navigatören Jurij Janov är beredda att starta för att överföras till flygstridskrafterna på den numera nedlagda militärflygplatsen i Köthen DDR.
Eberswalde Finow militärflugplatz.jpg

Våra ryska piloter hade landat i Eberswalde-Finow redan den 3:e april på grund av tekniska problem med motorerna och flygmekanikerna hade arbetat intensivt för att åtgärda problemen. Men nu var det dags för den sista etappen till Köthen och de båda piloterna sugs bakåt när det toppmoderna stridsplanets motorer drar på och man kommer upp i luften som beräknat – men när man efter bara cirka 50 sekunder i luften kommer upp på höjden 4700 meter så stannar plötsligt bägge motorer… och de går inte att starta om igen…

På radio får de genast tillstånd att skjuta ut sig ur planet med katapultstol, något som de flesta skulle göra omgående - men inte dessa två. Planet kommer att störta över tätbefolkade delar av Västberlin och Kapustin söker förtvivlat efter en yta att nödlanda på. Man förlorar snabbt den lilla höjd man hade och den tappre piloten lyckas till slut manövrera bort det dödsdömda planet från att störta i tätbebyggt område genom att styra mot den lilla sjön Stössensee, även den för sovjetisk del tyvärr inom brittisk sektor i Västberlin. Strax innan nedslaget vädjar Kapustin till sin kollega Janow att denne ska skjuta ut sig vilket han inte gör och kraschen i den lilla sjön är ett faktum och planet och dess vrakdelar sjunker snabbt till botten.
Stössensee.jpg
Stössensee.jpg (50.86 KiB) Visad 1578 gånger


Samtidigt som det är katastrofstämning på den sovjetiska sidan så börjar den brittiska underrättelsetjänsten att vakna. Man har ingen aning om vilken flygplanstyp som störtat men nu agerar man snabbt. De första dykningarna görs av Västberlins polis och brandkår men hittar inga kroppar i det dyiga vattnet. Brittisk och amerikansk militärpolis söker i området med helikopter efter eventuella överlevande men utan resultat.

Slut Del 1 av 2 Fortsättning följer:

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av Amund » 11 februari 2023, 20:28

Fortsättning:

7:e april på förmiddagen anländer dykare från Royal Navy och nu vet man vilket enormt underrättelsefynd det rör sig om och alla möjliga säkerhetsåtgärder vidtas. Klockan 17:45 konstaterar man att båda piloter sitter kvar i sina stolar och dykarteamet går naturligtvis mycket försiktigt till väga när kropparna avlägsnas, så att man inte katapultstolarna ska utlösas. Båda antas ha avlidit omgående vid kraschen.

8:e april på morgonen så kan man överlämna de båda kropparna via den berömda Glienecker Brucke med militära hedersbetygelser.
Glienicke Brucke.jpg
Glienicke Brucke.jpg (18.36 KiB) Visad 1577 gånger


Nu är det bråttom för britterna. Efter sega förhandlingar beslutas att vrakdelarna ska överlämnas till ryssarna senast den 13:e april. Radarn och annan elektronisk utrustning Igenkänningsutrustningen) skickas omgående till England för undersökning men det är jetmotorerna som är mest intressanta och rysarna pressar på, men problemet är att man inte lyckas hitta någon av motorerna i sjön. Något som är svårt att övertyga ryssarna om. Vingarna skulle det dröja innan man kunde lokalisera och bärga men nu är det motorerna som är viktiga. Den 13:e överlämnas de vrakdelar man har enligt överenskommelse till en rysk färja.
Bärgningen på Stössensee.jpg



Britterna intensifierar sitt sökande och först den 18:e april hittas den första motorn – något man undanhåller för den ryska kommissionen. Istället smugglar man under stort hemlighetsmakeri motorn till flygplatsen Gatow där influgna experter kan undersöka den i en avsides välbevakad hangar. Samtidigt klagare ryssarna dagligen på den brittiska ineffektiviteten i sökandet efter de saknade motorerna.

25:e april och nu hittar britterna även den andra motorn, något man till ryssarna framställer som att det är den första motorn man hittar. När undersökningen av både motorn på flygplatsen Gatow och i England av den elektroniska utrustningen börjar bli klar så gör man klart med ryssarna om en överlämning av de sista resterna den 2:a maj. Den elektroniska utrustningen som satt under planets nos återlämnades aldrig (vet inte vad det var?), något som ryssarna naturligtvis syrligt kommenterade.
Innan vi avslutar denna korta berättelse ska vi återgå till den 7:e april, dagen efter kraschen. Ett ryskt amfibiefordon passerar Check Point Charlie med kurs mot Stössensee och en hel pluton soldater medföljer. Aktionen avbryts men hade förmodligen lett till skarp strid om ryssarna hade fullföljt försöket att säkra flygplansvraket.
Minnessten.jpg
Minnessten.jpg (88.12 KiB) Visad 1577 gånger


Så gick det alltså till när borgmästare Willy Brandt och sedermera tyska myndigheter i Väst lät resa en minnessten till de mycket tappra ryska stridspiloterna Kapten Boris Wladimirowitsch Kapustin och Överlöjtnant Juri Nikolajewitsch Janow osjälviskt styrde sitt dödsdömda plan bort från tät bebyggelse.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av Markus Holst » 11 februari 2023, 23:10

Tack för denna hjältesaga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av Femtiotrean » 12 februari 2023, 07:25


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av sveahk » 12 februari 2023, 09:35

Hade jag nästan glömt! Tack Amund för den historien - är väl fortfarande inte helt uppklarat vad som hände...

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av Femtiotrean » 12 februari 2023, 10:01

Enligt artikeln så flög ryska piloter med flit så att knallen när jetplanet passerar ljudvallen skedde över Väst-Berlin. Det lär ha varit en del av det kalla kriget att på det viset påminna befolkningen om Sovjetunionens militära makt.
Ruhig war diese Welt nicht. Regelmäßig donnerten sowjetische Düsenjäger über den Westteil Berlins, durchbrachen die Schallmauer. Fenster barsten.

„Es hat zum Kalten-Krieg-Terror gehört, über Westberlin am Tag mehrmals Düsenflugzeuge in Schallgeschwindigkeit fliegen zu lassen und den Schallknall auslösen zu lassen, um die Bevölkerung, man kann wirklich sagen, zu terrorisieren.“

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av Hans » 12 februari 2023, 13:45

Tack för historien.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av Amund » 12 februari 2023, 14:33

Tack alla! Och särskilt Femtiotrean för de utmärkta länkarna som gav så mycket mer intressant information runt händelsen.

En intressant tolkningsfråga är ju om de var sovjetiska hjältar eller inte. Den samtida Bresjnevregimen verkar inte ha varit helt roade av att stora delar av den hemliga utrustningen förblev intakt med en insjö som nedslagsplats. En krasch i ett bostadshus med efterföljande bränder hade nog varit bättre ur sovjetisk synpunkt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av Amund » 12 februari 2023, 14:36

sveahk skrev:
12 februari 2023, 09:35
är väl fortfarande inte helt uppklarat vad som hände...
Nej, antagligen är det en hel del som vi aldrig kommer att få svaret på. Jag tänkte själv att tänk om det är så ironiskt korkat enkelt att katapultstolarna helt enkelt inte fungerade eller var urkopplade på något sätt? :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: När ryska piloter blev hjältar i väst

Inlägg av sonderling » 14 februari 2023, 10:23

Tänk vad man får lära sig på det här forumet!
Spännande historia och heder till de båda piloterna!

Sonderling

Skriv svar