Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av ERland » 19 februari 2022, 16:29

Tage och Geijer, Lyndons lakejer, skanderades det i vietnamdemonstrationerna på 1960-talet. Men vilken Geijer var det som avsågs?
Var det statsrådet Lennart Geijer, sedermera justitieminister, eller var det LO-ordföranden Arne Geijer?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av a81 » 12 mars 2022, 09:55

Måste väl vara Lennart Geijer som avses:

Han var ingen odelat entusiastisk makthavare; att tvingas medge åtal mot unga demonstranter som skändat den amerikanska flaggan betecknade han som förnedrande.

Källa: https://www.aftonbladet.se/kultur/bokre ... dellharvan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av Sarvi » 12 mars 2022, 11:08

Slagord och profetior har ju det gemensamt att det är viktigare att det låter bra, än att det är kirurgisk precision i formuleringarna… Arne Geijer blev utbuad som 1 maj-talare 1967 med bland annat ramsan ”Tage och Geijer, Lyndons lakejer!”, iallafall om vi ska tro pressens rapportering från tillfället: https://www.svd.se/1-maj-1967-polisingr ... ggbrytning

Så det berodde nog på vem som för tillfället stod i talarstolen och i skottgluggen för massans upprördhet, även om jag håller med om att det företrädesvis var justitieministern som åsyftades, vilket inte hindrade att även LO-ordföranden fick en släng av sleven emellanåt.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av hilbert » 12 mars 2022, 13:01

Mad tanke på att Lennart Geijer blev justitieminister först 1969 så tror jag nog det var Arne Geijer som åsyftades.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av Sarvi » 12 mars 2022, 13:59

Efter minister- och presidentutbyte så justerades ju ramsan till ”Palme och Geijer, Nixons lakejer”.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av a81 » 12 mars 2022, 16:01

Lennart Geijer var konsultativt statsråd och juristkonsult (biträdande justitieminister med nutida terminologi?) 1966-1969, så nog kan han ha hanterat frågan om den amerikanska flaggan redan 1966-1967 någon gång. Men jag vet inte. Jag har bara svårt att koppla ihop LO:s ordförande och USA:s president.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av hilbert » 12 mars 2022, 18:20

Jag har bara svårt att koppla ihop LO:s ordförande och USA:s president.
Säg inte det:

Geijer och Kugelberg kongressgäster i U.S.A.

LO-ordföranden Arne Geijer och SAF-direktören Bertil Kugelberg har enligt ST:s New York-korrespondent inbjudits till Washington som amerikanska kongressens gäster. Det ar senatens “utskott for anställningar och arbetskraft” som står bakom inbjudan. Man vågar väl gissa, skriver ST, att det blir en repris på fjolårets framgångsrika informationsservice om de fredliga relationerna mellan Sveriges arbetare och arbetsgivare.
https://cdnc.ucr.edu/cgi-bin/cdnc?a=d&d ... N--------1

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av a81 » 14 mars 2022, 13:24

OK, så kan det också vara. Intressant att det verkar så svårt att få svar på frågan om vilken Geijer som avses.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vilken Geijer var Lyndons lakej?

Inlägg av hilbert » 14 mars 2022, 14:05

OK, så kan det också vara. Intressant att det verkar så svårt att få svar på frågan om vilken Geijer som avses.
Jag är nästan helt säker på att det var Arne Geijer, som LO;s ordförande var han en känd person som förekom mycket i den tidens medier.
De centrala löneförhandlingarna mellan LO och SAF var en stor nyhet där Geijer och SAF ordföranden Giesecke fick stor uppmärksamhet.

Lennart Geijer blev inte allmänt känd förrän en bit in på 70-talet när han ville humanisera kriminalvården.
Som kuriosum kan nämnas att Lennart G finns med i Sjöwall Wahlöös deckare som en positiv motbild till den ondskefulle Palme :) .

Skriv svar