Krigsuppgifter till arméförband

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Tuchatjevskij
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 augusti 2010, 16:08

Krigsuppgifter till arméförband

Inlägg av Tuchatjevskij » 28 december 2021, 19:01

Söker info om hur stora ytor och tider för olika arméförbands lösande av olika krigsuppgfter under kalla kriget. Dessa var en gång redovisade i respektive förbands reglementen.
För Norrlandsbrigad har jag i boken om Kalixlinjen sett följande on Norrlandsbrigaderna:
Inom 3 dygn kunna SLÅ mekaniserat regemente 30 km ifrån vägslut. FÖRDRÖJA mek. Division på bredd av 30-40 km och med djup av 50-60 km under minst 3 dygn.

Men vad var kraven på andra förband som skyttekompani/pluton, olika pansarförband, artilleriförband mm och i vilka terrängtyper? T.ex. öppen terräng, småbruten eller betäckt terräng, mm.
Finns det någon gång också avhemligade uppgifter om hur länge olika landsändar beräknades hålla? Eller tex uppgifter om hur länge olika fördelningar skulle beräknas klara sina krigsuppgifter?

Det har ju under kalla kriget bedömts kräva 6-10 divisioner för att ta Sverige. Jag förutsätter då med kärnvapen eller genom kuppanfall?
Men om man disponerat 20 divisioner i ett scenario där krig på kontinenten ännu inte inletts -hur länge hade vi då kunnat "hålla emot"?
Vad jag sett någonstans på nätet så fanns en planering under 50-talet att MB Syd skulle hålla emot i skåne upp till en vecka för att under andra veckan Milo Väst skulle kunna fördröja upp emot Göteborg där flankanfall i södra Halland skulle utföras av Milo Syd. Under tredje veckan skulle Fi fördröjas upp emot norska gränsen och motanfall skulle utföras av Milo B i norra Bohuslän. Milo Ö skulle också i detta skede genomföra motanfall mot Skaraslätten norrifrån.

Känner någon här möjligen till fler uppgifter? De är ju avhemligade sedan många år.

Skriv svar