Sverige och DDR

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Markus Holst » 30 oktober 2021, 13:27

Än så länge kramar ni varandra och då ler jag mot er som en lycklig förälder.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Amund » 30 oktober 2021, 17:33

Markus Holst skrev:
30 oktober 2021, 13:27
Än så länge kramar ni varandra och då ler jag mot er som en lycklig förälder.
Absolut! :kramis:
hilbert skrev:
30 oktober 2021, 12:48
Då är vi väldigt långt från ett "DDR system".
På något sätt har hela värderingsskalan för den personliga integriteten förskjutits i och med digitaliseringen av samhället. Innan kreditkortseran och kamerautvecklingen tog fart med ansiktsigenkänning och sådant krävdes det tillstånd till allt möjligt. Minns hur många vägrade att uppge personnummer (som då blev = kundnummer) när de skulle hyra en videofilm. Idag kan man lätt googla fram det mesta om andra människor och ingen bråkar över att man lämnar digitala spår hela tiden med allt från vad jag köper till min IP-adress.
Något jag däremot inte förstår är det här med GDPR... Är jag den ende som inte fattar varför jag flera gånger per dag måste godkänna cookies samtidigt som de ändå kartlägger allt man gör? På något sätt känns GDPR som en Pyrrhusseger för Bryssels byråkrater - de har åstadkommit en formell framgång som knappast betyder ett skit i verkligheten (eller var det kanske det som var meningen?)

Om Stasi fortfarande varit aktiva hade de varit stormförtjusta över digitaliseringen. Inte underligt att Kommunistpartiet i Kina är världsledande att använda sig av tekniken för att kontrollera sina medborgare.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sverige och DDR

Inlägg av hilbert » 15 oktober 2022, 14:16

Sådär nu har jag registrerat mitt kontantkort, så nu kan stasi hålla koll på var jag befinner mig :( .

Det är alltså så att man numera måste registrera alla simkort som man skaffar sig, tidigare kunde man vara anonym.
Och vi som har gamla kontantkort måste registrera dem före 1:a februari 2023, annars stängs dom.
Så lagom till den nya regeringen tillträder är jag registrerad.

Skriv svar