Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av Knurd » 27 juli 2021, 15:03

Gröna vågen var en rörelse som nådde sin höjd på 1970-talet, då unga familjer flyttade från städerna till landet, med ambitionen att leva traditionellt, miljömedvetet och solidariskt.

Eller var den verkligen det?

Begreppet "gröna vågen" har nämnts många gånger i massmedier de senaste åren. Men då har det varit en ingress till reportage om familjer som flyttat från storstäder. Men de flesta utflyttare hamnar i förorter och medelstora städer, inte till verklig landsbygd.

Det är svårt att hitta dokumentära skildringar av 1970-talets gröna våg.

Gröna vågen har associerats till framgångar för Centerpartiet. Men de fick en halv miljon nya röster. Och migrationen till landsbygden kan inte ha varit en bråkdel så stor.

Var det någonsin en verklig folkrörelse? Hur många hushåll var det som permanent flyttade till landet, och inte bara bodde där på sommaren? 1970-talets stora flyttströmmar gick ju från landsbygd och stadskärna till nybyggda förorter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6na_v%C3%A5gen

(Som en parentes kan nämnas "första gröna vågen" runt år 1800 och "andra gröna vågen" runt år 1900. Det handlade om att samhällseliten började tillbringa sin fritid på landet, och var aldrig någon egentlig migration.)

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av Knurd » 27 juli 2021, 15:05

Här är en sällsynt reportageserie om 1970-talets gröna våg.
https://sverigesradio.se/artikel/6129426

Det är svårt att hitta i mängden av reportage från 2015-2021 om stockholmare som flyttat till Norrköping eller Karlstad och framställs som pionjärer och normbrytare.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av sonderling » 28 juli 2021, 11:29

När det gäller moderna gröna vågare så tycker jag det mest verkar som hipsters som jobbar med media nånting eller är art director typ. De poängterar att de kan jobba hemma och komma bort från stan. Andra verkar "lajva" nått slags lantbruksliv. Många poängterar att det bara är att bestämma sig för att göra det. Flytta till landet alltså. (Själva har vi försökt i snart 20 år men jag är inte bitter.)
Hörde också på P1 att utflyttningen från Sthlm för första gången har ökat mer än inflyttningen. Men det handlar nog också om att många flyttar ut till olika tätorter som Nyköping. (Verkar vara ett radio reportage minst en gång i veckan om utflyttare.)

När det gäller 70-talets gröna vågare skulle jag också gärna vilja veta mer. Hur mycket snack var det och hur mycket verkstad tex.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av Markus Holst » 28 juli 2021, 11:40

Jag läste för en bunt år sedan där en f.d. gröna vågade berättade. De hade en romantisk bild av landet när de flyttade ut, hur mysigt det skulle vara med alla djuren och att sitta hos dem på julafton. Snart insåg de att lantliv betyder så mycket arbete att på julen hade de bara tid med de dagliga rutinerna och var dödströtta hela tiden.

Vad grönavågarna inte verkar ha fattat var att småbrukarna bytte liv av en anledning.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av adlercreutz » 28 juli 2021, 12:24

När man läser reportage om den moderna varianten verkar det inte vara en grön våg som i att starta jordbruk, snarare att flytta ifrån stress och jobbpendling. Ofta har personerna ifråga rätt välavlönade jobb och har gjort bostadskarriär, så när de säljer det dyra boendet i t.ex. Stockholm kan de få en del pengar över som gör att de kan gå ner i arbetstid och få mer tid till annat. Det är få förunnat att kunna göra så, men det kan nog funka för detta fåtal. Nån folkrörelse är det nog inte. Jag tror inte heller det är drömmar om småskaligt jordbruk som lockar idag. Mer kanske lantlig miljö och som sagt, mer tid som inte ägnas åt lönearbete och pendling.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av a81 » 28 juli 2021, 14:57

Både 70-talsvarianten och den pågående gröna vågen handlar väl mest om att unga vuxna ur medelklassen (i vid mening, även mera välbeställd arbetarklass) upptäcker att man får mer livskvalitet om man flyttar lite längre från stan.

På 1970-talet gick flytten till nybyggda villaområden i ytterförort. Nu handlar det väl mera om nybyggen av enskilda hus i stadsnära landsbygd eller att man köper befintliga hus. Varken idag eller på 1970-talet är det dock någon större utflyttning till riktig glesbygd, snarare handlar det om att landsbygden kring våra stora om medelstora städer lever upp.

Intressant att det i så hög grad var bilen som räddade landsbygden (nästan ingen jobbar på landet längre, men många bor där). Det talas det sällan om.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av Der Löwe » 10 augusti 2021, 22:49

Är inte miljöpartiet som bildades i slutet av den tredje gröna vågen ett tecken på att den gröna vågen övergick från en "aktionsfas med individuella initiativ" till en politisk fas som lever än idag?

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av HJ » 11 augusti 2021, 09:24

Jag delar Knurds observation. Jag tror vi hamnar i ett definitionsproblem: Vilka personer menas med gröna vågen?

wiki:
För första gången minskade storstädernas invånarantal och ökade landsbygdens[ifrågasatt uppgift]. Detta bland annat eftersom man ville leva ett enkelt liv utan moderna bekvämligheter och storstadsstress, och många av dessa så kallade grönavågare var även miljömedvetna[ifrågasatt uppgift]. Frasen "gröna vågen" behöver dock inte avse flytt till ren landsbygd eller omoderna förhållanden, utan kan också avse utflyttningen från städerna till nybyggda villa- och radhusförorter under 1970-talet och åren däromkring. Även senare trender av liknande karaktär har gått under samma namn.
(min fetning).
Antingen syftar man på de mer "hard-core" den första gruppen. Det är de som poppar upp i mitt huvud (några av mina barndomsvänners familjer skulle jag sätta i den kategorin, även om jag inte kände till begreppet då), men jag tror inte de var så många rent numerärt (i den grad att de skulle kunna påverka utfall i riksdagsval). I mina ögon är det något helt annat än alla de som flyttade till egethus-baserade förorter med lite gräsmatta och närhet till naturen. Antar att man låtit benämningen på de få (i första gruppen) spilla över på den bredare gruppen, och att det funnits ett ideal om att ha sitt eget. Kan nämnas att en tredjedel av miljonprogrammet faktiskt utgjordes av småhus.

/Håkan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av a81 » 13 augusti 2021, 23:25

Som jag minns användes begreppet "gröna vågen" i vid mening redan på 1980-talet, kanske redan på 1970-talet, alltså även om flytt till villaförort utanför stan. Det finns exempelvis utanför Uppsala ett flertal mindre tätorter som från ungefär 1965 till ungefär 1980 tiodubblade sin folkmängd. Det skedde en tydlig avurbanisering av Sverige under sent 1900-tal. Många svenskar födda i mitten av 1900-talet växte upp i lägenhet (eller mindre villa i stan), medan deras barn nästan alltid växte upp i villa eller radhus (ofta någon mil utanför stan).

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av Ördög » 15 augusti 2021, 09:07

Själva begreppet gröna vågen ska ha lanserats 1971 i den nystartade tidningen Land. Och den finns ju gudbevars kvar!

https://www.land.se/artiklar/land-startade-1971/
Håkan Rydén myntade begreppet Gröna vågen och i stimulerande reportage berättade tidningen om unga människor som flyttade till landsbygden, en motrörelse till tidens fixering vid urbanisering och centralisering (en fixering som finns fortfarande, tyvärr).

Land lyfte fram klassiskt, fint hantverkskunnande, slog ett slag för dialekter och blev under 1970-talet också ett faktaspäckat forum för miljörörelsen och det växande kärnkraftsmotståndet.
KB:s tidningsarkiv är en enastående källa till kunskap om olika kulturella fenomen, och om nya ord i språket. När man söker i arkivet efter "gröna vågen", märker man att begreppet slog igenom med expressfart. En sökning i alla tidningar från perioden 1 juli 1971-31 december 1974 ger hela 2.552 träffar. Däribland reklamslogans som Följ den gröna vågen! Köp bil billigare på landet! (Göteborgsposten, 9 oktober 1973).

https://tidningar.kb.se/

TS efterlyser dokumentära skildringar av den gröna vågen. Jag har tyvärr inga tips att ge, men just i tidningar från den där tiden (inte bara Land) finns helt visst mycket att läsa.

Och säkert berörs fenomenet även i skönlitteraturen. I Polismördaren från 1974, den nionde delen i Sjöwall-Wahlöös magnifika dekalogi Roman om ett brott, har kommissarie Martin Beck rest till Anderslöv i Skåne för att utreda en kvinnas mystiska försvinnande. Ortens polis, den fryntlige Herrgott Nöjd, suckar lite över hur tiderna ändrats, och hur svårt det blivit att hålla koll på alla som bor i området.
Ända tills den här gröna vågen började kände jag varenda kotte i distriktet. Nu är det lite värre. Folk bor i gamla ödehus och utdömda statarlängor. De skriver sej inte i kommunen och när man kommer dit har de ofta redan flyttat. Någon annan har flyttat in. Det är bara geten och det makrobiotiska grönsakslandet som är kvar.
Herrgott Nöjds ord tyder på att grönavågandet redan då ofta visat sig vara en rätt kortvarig företeelse.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Var gröna vågen mer än en kuriositet?

Inlägg av a81 » 15 augusti 2021, 12:24

Gröna vågen avser både de som verkligen försökte bli småbrukare och de som flyttade ut till villor i snabbväxande kransorter. Jag menar inte radhus i stan var del av gröna vågen, men däremot utflyttning till villor på orter 1-3 mil från stan som krävde bil- eller busspendling till jobb och studier (till högstadium, gymnasium, universitet i alla fall).

Skriv svar