1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Markus Holst » 04 maj 2021 12:18

Jag lärde mig på Wikipedia att Väst-Berlin aldrig blev en del av Västtyskland utan förblev ockuperat av allierade trupper ändå till återföreningen. Det visste jag inte. Hurdana pass hade invånarna? Vilken rättslig status hade Väst-Berlin?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Hans » 04 maj 2021 12:42

Västberlinarna slapp värnplikt är det enda jag vet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 04 maj 2021 13:12

Jag läste vidare och fann att västberlinarna, ehuru underställda segermakterna, sågs som medborgare i Förbundsrepubliken men inte hade rösträtt, endast närvarorätt i Bundestag.

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 04 maj 2021 15:38

Om jag har det rätt i huvudet så hade många västberlinare (minst) två pass, ett "Behelfsmässiger Personalausweis", som väl kan översättas med provisoriskt pass(grönt), och ett BRD pass(grått). Förmodligen behövde de en bostadsadress i Västtyskland för det tyska passet, men det var nog mer en formsak...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Hans » 04 maj 2021 17:09

Strangely enough, the
likelihood of war has hardly affected Berlin's
tourist industry. The Templehof terminal daily
teems with new arrivals, deeply tanned, wellmuscled young men in ill-fitting sport coats. Only
a handful of people inside Berlin knows that these
new arrivals are part of the 10th Jagerbridgade.
Operation Werewolf is in progress. When the ex~
pected Warsaw Pact assault commences, there will
be a surprise lurking within the city.
https://www.spigames.net/PDFs/Berlin85Rules.pdf

MVH

Hans

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 07 maj 2021 13:18

sveahk skrev:
04 maj 2021 15:38
Om jag har det rätt i huvudet så hade många västberlinare (minst) två pass, ett "Behelfsmässiger Personalausweis", som väl kan översättas med provisoriskt pass(grönt), och ett BRD pass(grått). Förmodligen behövde de en bostadsadress i Västtyskland för det tyska passet, men det var nog mer en formsak...

Mvh Hans K
Orsaken till att de hade två pass var att DDR inte godtog västtyska pass, eftersom de aldrig erkände Väst-Berlin som en del av förbundsrepubliken, (vilket det egentligen inte var helt och hållet). För Västberlinare blev det ju många transitresor genom DDR, bl.a. till Förbundsrepubliken.

Väst-Berlin hade särskild ockupationsstatus och var indelat i amerikansk, brittisk och fransk sektor. Förbundsrepublikens försvarsmakt fick inte tjänstgöra där, utan det var de allierades militär som höll till där. Därför gjorde inte västberlinare värnplikt. Väst-Berlin skickade representanter till förbundsdagen i Bonn, men dessa saknade rösträtt där. Däremot var västberlinare fullt valbara till regering, som förbundskansler eller president. De lagar förbundsdagen i Bonn stiftade gällde inte automatiskt i Väst-Berlin utan fick antas på nytt av Väst-Berlins parlament för att gälla där. De allierade hade också vetorätt mot all beslut i Väst-Berlins parlament.