1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 6 april 2021, 17:12

Så kommer de sista klippen, Vi har kommit fram till den de sista dagarna i augusti 1961. Rymdfararen - som det hette då - German Titov, besöker Östberlin för att försöka polera den politiskt ramponerade imagebilden av DDR...
Och västtyska författare uppmanar de östtyska kollegerna att ta ställning till avspärrningarna...! Bl.a. Günter Grass vars "Blecktrumman" snart kommer ut på svenska! Oj, tiden går....
IMG_1662.jpeg
IMG_1662 2.jpeg
IMG_1667.jpeg
IMG_1667 2.jpeg
IMG_1668.jpeg

Som lovat fortsätter jag med några foton från mitt nästa Berlinbesök, sommaren 1974...

Forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 11 april 2021, 16:03

"Glöm inte att le, ni blir fotograferade!"

Poliserna från Väst-Berlin hade vi träffat på semester långt söder om Europa. Nu var vi inbjudna till deras hemstad. Året var 1974, för mig var det alltså tretton år sedan sist. Inget tåg den här gången, det blev Pan Am till Tegel.
IMG_1568.jpeg
IMG_1569.jpeg

Sommar och sol i deras Schrebergarten (koloniträdgård), stora öl, grill och "Mampe Halb und Halb"...

I tjänsten hade de förutom allt annat, också ett avsnitt vid muren att patrullera. Lite ingenmansland. Ett särskilt tillstånd behövdes naturligtvis för det, var mer en symbolisk presens från polisen i Väst-Berlin - här kommer vi igen, vi finns ! Väl kända av det gränsavsnittets Vopos och Grenzwächter, de som satt uppe i tornen, med k-pist och kamera.

Och dit tog de oss. Lite utanför centrum, norrut i ett av Berlins många grönområden.
Todeszone.jpg
Todeszone.jpg (267.24 KiB) Visad 449 gånger

Men först en kort förklaring varför bilderna ser ut som de ser ut, lite "grumliga". Jo, det var på den tiden, 70-talet, när jag laddade min Nikon med diapositiv film, Kodak Kodachrome om någon kommer ihåg...! För att få en digital bild hit till forumet, projicerade jag diabilderna på husets filmduk, och knipsade med en I-phone.
IMG_1548.jpeg

Inte helt up to date, I know, med en dia-scanner vore det enklare, men det är som det är!

Vi blir instruerade över förhållningsreglerna - om vi över huvud taget vill, vi blir fotograferade ("Glöm inte att le...!) och hamnar ev. i Stasi-arkivet...Naturligtvis vill vi!
IMG_1551.jpeg

Det är folktomt, bara vi - och de, och ja, lite pirrar det...
IMG_1550.jpeg

Snart blir vi iakttagna inte bara från avsnittets gränstorn utan där kommer också en ombygd militär-Trabbi, med lite nyfiken östtysk gränspolis. Även det mer på det symboliska planet, man känner sig...
IMG_1546 2.jpeg
IMG_1549.jpeg

Forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Hans » 11 april 2021, 18:23

Skägglurven i turkos, är det du?

Helt otroligt hur man kan få ett land förvandlat till ett fängelse. Stort tack för att du tar dig tiden att dela.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Markus Holst » 11 april 2021, 18:28

Fascinerande med berlinmuren är att de innanför kände sig friare än de utanför. Ja, generalisering, men ändå.

Visst är det en strålkastare ner i vattnet mitt på bron som bilen står på?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 11 april 2021, 20:41

Hans skrev:
11 april 2021, 18:23
Skägglurven i turkos, är det du?

Hans
Nänä, det är en av Berlins finest, som förde oss in i Niemandsland - men damen till vänster, det du, är modern till tre av mina barn. En kvinna med stort tålamod, har henne att tacka för mycket!

Mvh hans K
men

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 11 april 2021, 21:27

Markus Holst skrev:
11 april 2021, 18:28
Fascinerande med berlinmuren är att de innanför kände sig friare än de utanför. Ja, generalisering, men ändå.

Visst är det en strålkastare ner i vattnet mitt på bron som bilen står på?
Upptäckte just nu strålkastaren - en liten detalj i den skrämmande stora logistiken, bakom hela mur-historien...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 13 april 2021, 16:14

Och hit bör man helst inte förirra sig när man vill ut och spatsera..!
IMG_1547 2.jpeg

Vi beger oss upp i (Väst-)Berlins Funkturm, härlig utsikt! Bilder tog jag västerut. Inte långt bort i Grunewald ligger Teufelsberg, näst högsta "berget" i Berlin, 120 möh. Tippningsplats för det sönderbombade Berlin, växte från 1950 fram till sista tippningen 1972. US National Security Agency (NSA) byggde sitt "öra" mot öster däruppe, fullt aktiv när vi var där - idag är det bara skrot kvar...
IMG_1553.jpeg

Inte långt därifrån ser vi Le Corbusier-huset, byggt på 50-talet som "reaktion av Östberlins byggnationer runt om Karl-Marx-Platz". Ok...!?
IMG_1552.jpeg

I Olympia-området mer norrut hittar vi det här Nazi-byggda Deutscher Sportforum. Klart till Olympiaden 1936. Delvis förstört under kriget, fram till 1994 var den brittiska Militärförvaltningen inhyst där. Med stor svimpöl som vi ser...
IMG_1554.jpeg

In i Berlin, och där har vi den - inte helt obekanta Reichstagsgebäude. Här utan Kuppel som de tog bort på femtitalet, inuti politikerfritt.
IMG_1556.jpeg
Här en sevärd minutsnutt från den sönderskjutna byggnaden 1945 - notera mot slutet Trümmerfrau med barn, som kommer ut ur huvudingången med de sista resterna trä att elda med...https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:SFP ... chstag.ogv

IMG_1555.jpeg
Forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Hans » 13 april 2021, 17:21

Gick det som svensk att ta sig till Östberlin från Västberlin då?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 13 april 2021, 23:43

Hans skrev:
13 april 2021, 17:21
Gick det som svensk att ta sig till Östberlin från Västberlin då?

MVH

Hans
Frugan och jag skulle i Öst-Berlin upp till det då tämligen nybyggda Berliner Funkturm vid Alexanderplatz. Tre hissar fanns upp till den roterande restauranten på 200 meters höjd. Men bara en hiss fungerade. Där stod vi framför den stängda hissdörren...fyra från Kina, gissningsvis, två från Ungern, gissningsvis, fyra från DDR, gissningsvis, och två från Sverige/Schweiz, helt säkert.

Dörren öppnas, där är hissen, vi klämmer in oss. En uniformerad dam i bästa östtysk ålder har rest sig från sin pall strax innanför dörren, och räknar högt hissgästernas antal:

"...10,11,12. Hallå, ni är en för mycket!"
"--------"
"En måste gå ut. Reglementet säger att det bara får vara tolv i hissen...!"
"--------"
"Här bestämmer jag. Det bara är så. Mitt jobb, och jag bestämmer hur många som kommer med...och det är nu tolv. En måste ut!"
"--------"

"Ja, ska det va på det viset...jag kan vänta" (och hon sätter sig på sin pall, kniper ihop munnen, ansiktet lyses upp av maktens triumf, armarna försöker hon ostentativt korsa över den mulliga överbyggnaden - en bild av en som har rätt!)

Och vi, vi står alla stilla, ingen rör på sig. En pinsam tystnad som samtidigt är skrattretande. Och så till slut efter flera minuter, går de två från Ungern ut ur hissen...)

"Na, se där, varför inte med en gång" - och hon drycker på hissknappen för restaurangen längst upp...

Så ja Hans, som svenskar var det möjligt!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Hans » 15 april 2021, 10:54

Tack för den historien han med det trevliga namnet. Hur var gränsövergången?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 15 april 2021, 17:27

Hans skrev:
15 april 2021, 10:54
Tack för den historien han med det trevliga namnet. Hur var gränsövergången?

MVH

Hans
Svagt minne. I passet hittar jag inga stämplar - konstigt nog inte heller ut och in vid Tegel flygplatsen!

Men övergången som var per pedes, det gick utan större byråkratiskt trassel. Möjligtvis gick vi över här - har glömt var jag tog fotot, Chausseestrasse? - och tog spårvagnen till Alexander. Den östtyska reglementtron och dito byråkratin lärde vi som sagt först känna i Funkturmhissen...
IMG_1563.jpeg

Innan murbyggandet hade man kunnat ta U-Bahn från Friedrichstrasse Bahnhof, men Alexanderplatz Bahnhof i Ost-Berlin var igenmurad 1974 - security above all!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 16 april 2021, 17:09

Men det här kommer jag ihåg. Jag hade förr i tiden olaten eller fräckheten - vilket man vill - att vid mina utlandsresor fråga folk på gata och torg om de hade medaljer, minnesnålar eller liknande att sälja. Även här på Alexanderplatz i Östberlin. Och en äldre man där hade - han verkade vänta på just den frågan!

För ett par Mark (västtyska) fick jag nedanstående.
IMG_1593.jpeg
IMG_1594.jpeg
IMG_1595.jpeg

En partinål och en sovjet-tysk vänskapsnål, inget märkvärdigt. Men en äldre variant av DR (Deutscher Reichsbahn) utmärkelsen för - efter vad jag förstår - tjugo års trogen tjänst är trevlig. Vi skrev alltså 1974, och det betyder att den som fick utmärkelsen hade minst börjat i de tyska järnvägarna under krigets sista år! Om han som sålde den också hade fått den glömde jag att fråga... För övrigt, efter 1973 fick "medaljen" ett annat utseende...

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Amund » 16 april 2021, 18:35

Åter tack för denna fantastiska tråd. Det sägs ju att få städer förändras hela tiden så mycket som just Berlin, och det får man ju hålla med om.
sveahk skrev:
15 april 2021, 17:27

Men övergången som var per pedes, det gick utan större byråkratiskt trassel. Möjligtvis gick vi över här - har glömt var jag tog fotot, Chausseestrasse? - och tog spårvagnen till Alexander.
Trodde först att din bild kommer från Potzdamer Platz som är helt rivet och ombyggt efter återföreningen.
Den platsen borde historiskt kunna likställas med vad Times Square är för New York och Piccadilly för London. Men enligt min åsikt är dagens glasfasader så fruktansvärt sterila, trista och tråkiga, helt utan charm, likaså Hauptbanhof. Det måste ha varit en glasmästare som ritade upp det återförenade Berlin. Då känns currywurst och bier-försäljarna på det lite slitna Alexanderplatz betydligt trevligare.

Nej bilden är i slutet av Bernauerstrasse och vyn vi ser är Eberswaldestrasse i Östberlin.

Bernauer Strasse.jpg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 16 april 2021, 23:24

eine-strasse-als-symbol-die-bernauer-strasse-trennlinie-zwischen-ost-und-west-ihre-be-folge-4-100~_v-varl_87134c.jpg
(ej min bild)


Tack Amund för att du hittade den rätta adressen i Berlin, Bernauerstrasse, beryktat för sin dramatiska flyktbilder. Din Bild är troligtvis tagen från samma utsiktspunkt som min. Även här är det slutstation för spårvagnen. Under tidigare år var det som man ser raka spår in i stadens vädras delar...även det nu igenmurat...

Jag förmodar att vi spatserade in i Östberlin genom Checkpoint Charlie - var väl en av de ytterst få gränsövergångarna i Berlin som man som icke-tysk kunde använda

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 19 april 2021, 15:56

Axel Hannemann föddes den 27 april 1945, tio dagar senare var andra världskriget i Europa slut.

Den 5 juni 1962 tog han tåget från sin hemstad Cottbus, DDR till Östberlin. Där gick han till Marschallbrücke - Blücherbron. Det var där DDR-tullen kontrollerade alla flodbåtar på väg genom Västberlin till DDR.

Från bron hoppade Hannemann ner på en båt som just passerat kontrollen. Båtens kapten märkte det, stannade och ropade upp till tullvakten. Hanneman hölls fast av kaptenen, lyckades befria sig och hoppade ner i Spree - för att simma de par meterna till kajen i Västberlin.

Två gränsvaktsoldater öppnade eld. Hanneman träffades av ett huvudskott och sjönk.

Flyktförsöket hände omedelbart bakom riksdagsbyggnaden. "Flüchtlingsmord am Reichstag" stod det i Västberlins tidningar.
I DDR betecknades Axel Hannemann som förbrytare som hade sig själv att skylla.

Västberlins Staatsanwaltschaft kopplades in. Efter murens fall fick en gränsvakt en villkorlig dom på två år. Resten av de ansvariga hade redan dött.

Ett bakom Riksdagsbyggnaden mot Spreefloden riktat kors påminner om 17-åringens död. Tillsammans med andra kors...de som dog under årens lopp just där...
IMG_1558.jpeg
M2.jpg
IMG_3416.JPG

Första bilden från 1974, den sista bilden tog jag för två år sedan.

Forts.

Skriv svar