1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Hans » 18 maj 2023, 22:24

Klottret är jätteintressant, synd att Banksy (Бэнксі) inte hade någon förfader i österled.
https://edition.cnn.com/style/article/b ... index.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 4 februari 2024, 17:24

Att bjuda på information är helt min sak. Information om vår historia, den obekanta, den skrämmande, den otroliga och roliga, yes, det är min sak...

Men - att ändra texten i böckerna om Pippi Långstrump, att riva ner statyer i sydstaterna, att sudda ut historien därför att den inte passar i nutidens tänkande etc, etc - nä, det är inte min sak...

...så när en förslagslista på gatunamn och platser i Berlin nu dök upp, förslag att ta bort namnen därför att vederbörande i sitt liv haft en antisemitisk sida...nej, fel väg, fel väg tycker jag !

Listan https://img.welt.de/bin/Dossier_bn-235636290.pdf - utgiven av Berlins "Landesstelle für Gleichbehandlung – gegen Diskriminierung (LADS)" (Likvärdig behandling - mot diskriminering), bjuder på personnamn på 290 gator och platser i Berlin, namn på människor som tyckt öppet minst en eller två gånger i sina liv om just antisemitism. Listans författare (Dr F. Sassmanshausen) föreslår visserligen i vissa fall mer forskning innan åtgärder, andra mer information(tack för det!), men ytterligare andra skall direkt slängas på den antisemitiska skräphögen!

Som gator och platser med t.ex. de här namnen: Richard Wagner(och fru Cosima) och alla hans operor, Martin Luther, Kaiser Wilhelm II, Hindenburg... men också Charles Lindbergh och en svensk, jodå, Sven Hedin.

Mer forskning och information fordras i listan t.ex. vid de "stora", Goethe och Kant. Också vid gatorna nämnda efter Jules Verne och Charles de Gaulle. Jean Sibelius, tja, där är det också tveksamt om han får stanna kvar i Berlin.

Liksom ytterligare ett par svenskar som är med på denna antisemitiska listan: Alfred Nobel, August Strindberg och...Olof Palme.
IMG_3643.JPG

Alla de nämnda har någon gång i tiden yttrat sig ofördelaktigt om judarna, ja, hos Olof Palme var det väl mer hans positiva inställning till palestinensarna...!? Men det räckte tydligen...

Min egen mening - behåll alla namnskyltarna på Berlins gator och torg med, om det behövs, en extra skylt med information. Det vore i mina ögon nog...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Hans » 5 februari 2024, 16:33

Instämmer, var skall gränsen dras? Och vem bestämmer den? Eller kommer vi snart få se bokbål på gatorna av det som inte passar just idag?

MVH

Hans

Skriv svar