Svenskar som flyttade till Albanien

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
hilbert
Medlem
Inlägg: 2159
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Svenskar som flyttade till Albanien

Inlägg av hilbert » 10 mars 2021, 20:12

På 70 talet var det några svenskar som flyttade till Albanien efter en propagandaoffensiv där Albanien framställdes som landet utan arbetslöshet och utlandsskuld.

Jag minns att jag såg en TV dokumentär där man fick träffa en svensk familj som flyttat dit.
Bland annat sade mannen i familjen att det var väldigt annorlunda mot Sverige.
Dock hade man ingen arbetslöshet och det tyckte han var fantastiskt.

Jag har letat på nätet efter information om detta, och vad som hände med de svenskarna, men jag har inte hittat någonting.
Är det någon som känner igen det här, eller vet något?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenskar som flyttade till Albanien

Inlägg av a81 » 12 mars 2021, 10:19

Men arbetslöshet var ju ett mycket marginellt problem i 1970-talets Sverige också. Varför skulle någon lämna rika Sverige p.g.a. arbetslösheten och flytta till Europas fattigaste land som dessutom var en stenhård kommunistisk diktatur? Måste handla om rent politiska orsaker (kommunister), eler möjligen att hålla sig borta från svenska myndigheter (skatteskulder?).

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Svenskar som flyttade till Albanien

Inlägg av von Adler » 12 mars 2021, 11:16

Under oljekrisen och den efterföljande strukturella industrikrisen gick ju arbetslöheten up till 3-4%, lågt med dagens mått mätt, men högt för tiden och svenskar vana vid rekordåren.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2159
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Svenskar som flyttade till Albanien

Inlägg av hilbert » 15 mars 2021, 14:05

Det är väl inte otroligt att de som flyttade till Albanien var kommunister, det är bla det jag undrar över.
KPMLr , idag kommunistiska partiet, hade kontakter med Albanien och ordnade resor dit.

Det fanns också en romantisk bild av Albanien i vänsterkretsar, landet som klarade sig själv utan att låta sig styras av några stormakter,
en slags geopolitisk version av gröna vågen.

För det var ju så att Albanien var en kommunistisk stat som från mitten av 70-talet hade brutit helt med resten av världskommunismen, både den sovjetiska och kinesiska varianten.
Men som sagt var vad hände med de svenskarna?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Svenskar som flyttade till Albanien

Inlägg av masase » 16 mars 2021, 12:34

a81 skrev:
12 mars 2021, 10:19
Men arbetslöshet var ju ett mycket marginellt problem i 1970-talets Sverige också. Varför skulle någon lämna rika Sverige p.g.a. arbetslösheten och flytta till Europas fattigaste land som dessutom var en stenhård kommunistisk diktatur? Måste handla om rent politiska orsaker (kommunister), eler möjligen att hålla sig borta från svenska myndigheter (skatteskulder?).
Sannolikt samma saker som fick personer att resa till Muslimska staten under 2010 talet.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Svenskar som flyttade till Albanien

Inlägg av Amund » 7 augusti 2021, 17:55

hilbert skrev:
10 mars 2021, 20:12
På 70 talet var det några svenskar som flyttade till Albanien efter en propagandaoffensiv där Albanien framställdes som landet utan arbetslöshet och utlandsskuld.

Jag minns att jag såg en TV dokumentär där man fick träffa en svensk familj som flyttat dit.
Bland annat sade mannen i familjen att det var väldigt annorlunda mot Sverige.
Dock hade man ingen arbetslöshet och det tyckte han var fantastiskt.

Jag har letat på nätet efter information om detta, och vad som hände med de svenskarna, men jag har inte hittat någonting.
Är det någon som känner igen det här, eller vet något?
Var det inte bara fråga om några enstaka maoister som försökte imponera inom den egna kommunistiska sekten? De kan ju knappast ha åkt dit för att få jobb under en tid när andra nationaliteter som greker och jugoslaver åkte från Balkanområdet till Sverige för att få jobb.

Skriv svar