Efterkrigs Finland

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Efterkrigs Finland

Inlägg av sonderling » 17 april 2020, 08:52

Jag undrar lite över efterkrigs Finland. Hur funkade den här kontrollkommisionen? Var det som en ockupation light?

Läser just nu en bok som visat sig vara en stor besvikelse. Agent Jan Seger Farans år 1948 av Patrik Berghäll som utspelar sig under tids perioden 1944-48 där huvudpersonen ska förhindra ett kommunisktisk maktövertagande som ska förvandla Finland till en satellit stat.
Där verkar röda armén och dess kontroll kommission etablerat sig i landet och många på ledande poster har bytts ut mot kommunister. Och det är även nån slags kommunistisk statspolis? Många som flydde 1918 verkar kunna komma tillbaka på olika poster också?

Men eftersom boken en så länge har ett flertal sakfel och jag har bara kommit halvvägs, så börjar jag undra. T.ex. huvudpersonen får ju tillgång 44 till ett bankfack med pass, pengar och vapen. B.l.a ett israeliskt pass!?
Och sen åker han till USA för att tränas av nya CIA och de har tiger stripe kamo. Men hallå, hösten 1944? Hade det varit frogskinn/ duckhunting kamo hade jag köpte det.
Jag började undra om kronologin stämmer, ja menade han 54? Eller om det är en alternativ verklighet? Jag blir förvirrad...

Övrigt:
Vad jag vet är boken skriven i orginal språk som är svenska vad jag kunde se i försättsbladet men vad är är "stridskamrat" och "stridsfältet" är det finska termer? Finlandssvenska? Istället för militärpolis så tror jag det stod "soldatpolis" också? Ja jag bara undrade. Men mest undrar jag över hur det var i efterkrigs Finland.

Sonderling

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Efterkrigs Finland

Inlägg av Schwemppa » 17 april 2020, 09:32

Patrik Berghäll är en finlandssvensk författare, det stämmer.
Patrik Berghäll är född 1973 i Ekenäs och bosatt i Åbo. Berghäll debuterade 2013 med boken “I Fjärrpatrullerna, Karl-Johan Norrgårds 13 patrullfärder med avdelning Kuismanen 1941–1944”. År 2016 utgavs hans andra bok “Vid dödens portar, Avdelning Hartikainens fjärrpatruller 1942”. Patrik Berghäll arbetar som utomhuspedagog och vildmarksguide och gillar att skriva faktabaserade böcker.
https://www.forlaget.com/author/patrik-berghall/

Jag har inte läst den här boken, men nog hans "I fjärrpatrullerna". Kan inte direkt klaga, men språket var lite slarvigt, måste erkännas. Han får lov att öva lite för att bli en ordentlig stilist, tänke jag då.

https://litteratur.sets.fi/bok/i-fjarrpatrullerna/

Angående kontrollkommissionen och farans år: det är ett omfattande ämne, men några länkar:

https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok/vi ... mmissionen
https://www.biblioteken.fi/fraga/jag-le ... ion-om-den
https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok/vi ... -FaransAar
kontroll kommission etablerat sig i landet och många på ledande poster har bytts ut mot kommunister. Och det är även nån slags kommunistisk statspolis? Många som flydde 1918 verkar kunna komma tillbaka på olika poster också?
- Så där i stora drag, svar ja.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6da_Stapo
Men eftersom boken en så länge har ett flertal sakfel och jag har bara kommit halvvägs, så börjar jag undra. T.ex. huvudpersonen får ju tillgång 44 till ett bankfack med pass, pengar och vapen. B.l.a ett israeliskt pass!?
Och sen åker han till USA för att tränas av nya CIA och de har tiger stripe kamo. Men hallå, hösten 1944? Hade det varit frogskinn/ duckhunting kamo hade jag köpte det.
Jag började undra om kronologin stämmer, ja menade han 54? Eller om det är en alternativ verklighet? Jag blir förvirrad...
Inte läst som sagt. Men det är ju fråga om en roman - fiktion alltså. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Efterkrigs Finland

Inlägg av sonderling » 17 april 2020, 12:46

Tackar

Nu har jag lite att bita i.

Ja jag har läst att han skrivit fakta böcker innan därför är jag lite förvånad över "missarna". Han borde kontaktat oss först. 8-)

Och jo han skulle nog behöva gå en skrivar kurs när det gäller det skön litterära. Saknar djupare person porträtt över de inblandande (blir lätt kuliss figurer) och miljöbeskrivning. Jag vill ju känna lukten av barrskog eller hotell foajé (tycker detta saknas rent generellt i modern litteratur. :? )

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Efterkrigs Finland

Inlägg av Lasse O » 17 april 2020, 13:09

Påminner om författarfirman Alistair MacLean. De sista av företagets romaner har ofta kallats för filmmanus eftersom handlingen bara förs framåt av replikerna och saknar nästan all person- och miljöbeskrivning.
Nåja, man får åtminstone veta att Berghälls hjältinna är vacker och man får väl nöja sig med det.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2256
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Efterkrigs Finland

Inlägg av cats » 17 april 2020, 15:15

sonderling skrev:
17 april 2020, 12:46

Och jo han skulle nog behöva gå en skrivar kurs när det gäller det skön litterära. Saknar djupare person porträtt över de inblandande (blir lätt kuliss figurer) och miljöbeskrivning. Jag vill ju känna lukten av barrskog eller hotell foajé (tycker detta saknas rent generellt i modern litteratur. :? )

Sonderling
Vilho Helanen är en annan samtida romanförfattare, som själv satt i fängelse för landsförräderi efter kriget på grund av samarbete med Tyskarna efter separatfreden med Sovjet, och som skrev romaner som utspelade sig i efterkrigstidens Finland.

Tyvärr är hans bok ”Fredlös kust” (min översättning) ganska blek, och om man söker en litterär upplevelse blir man nog besviken. Hjälten Rautas fru är vacker, det får man i alla fall veta. Där är det en viss likhet med boken du läser. En annan likhet är att handlingen främst baserar sig på dialog. En dialog som är fylld av stereotyper. Däremot finns det inga direkta faktafel i den. Handlingen utspelas under kontrollkommissionens tid.

Skriv svar