Någon som har kunskaper eller synpunkter på ett av de största massmorden i Sveriges moderna historia då den ålderstigna lastångaren Energi sänktes med dynamit på Ålands Hav klockan 8 på kvällen den 21 september 1950? Enligt sjöförklaringen dog 10 personer. Kring denna historia finns många frågetecken. Svenska myndigheter verkade vilja läga locket på och tysta ner. Dynamitarden själv, som överlevde, påstod sig vara utbildad av Otto Scorzeny i guerilla- och stay behind verksamhet. Rederiets estniske huvudägare startade redan från sin cell på Långholmen ett entreprenad- och rederiföretag som i huvudsak levde på en utbyggnad av Sverges då hemligaste militärbas vid Muskö.
Jag har gått igenom en och annan hyllmeter arkiv om detta och anser att historien är mycket intressant.
Någon?
Lastfartyget Energi
Re: Lastfartyget Energi
Låter som en typisk fråga för den fartygskunnige varjag
Re: Lastfartyget Energi
En snabb sökning gav följande på nätet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 2149464.ab
http://www.europeana.eu/portal/record/2 ... 2D063.html
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 2149464.ab
http://www.europeana.eu/portal/record/2 ... 2D063.html
Re: Lastfartyget Energi
Välkommen LeffeK.
Det vore intressant att veta din källa. Var kommer uppgifterna ifrån? Och tack Urban för länkarna.
MVH
Hans
Det vore intressant att veta din källa. Var kommer uppgifterna ifrån? Och tack Urban för länkarna.
MVH
Hans
Re: Lastfartyget Energi
Man kan lägga till att Estland var en stor sjöfartsnation före kriget med många rederier, fartyg och sjömän. Efter WW2 flydde ett antal av de Estniska redarna till Sverige där man etablerade sig på nytt. Men dessa rederier arbetade under främmande flaggor och gjorde inte mycket väsen av sig i Sverige. Snarare var de påfallande diskreta. Det finns inte mycket skrivet om de här rederierna. Fartygen var i huvudsak gamla "rustbuckets" med besättningar som till stor del bestod av flyktingar från de områden som hamnat under Sovjetunionen.
Re: Lastfartyget Energi
Som han går bet påLasse Odrup skrev:Låter som en typisk fråga för den fartygskunnige varjag
Kan inte minnas jag ens hört om detta förr.
Vad jag minns - var just ''diskreta estniska redare'' - med (billiga) ''rustbuckets''.Inlägg av Donkeyman » sön jan 31, 2016 8:29 pm
Man kan lägga till att Estland var en stor sjöfartsnation före kriget med många rederier, fartyg och sjömän. Efter WW2 flydde ett antal av de Estniska redarna till Sverige där man etablerade sig på nytt. Men dessa rederier arbetade under främmande flaggor och gjorde inte mycket väsen av sig i Sverige. Snarare var de påfallande diskreta. Det finns inte mycket skrivet om de här rederierna. Fartygen var i huvudsak gamla "rustbuckets" med besättningar som till stor del bestod av flyktingar från de områden som hamnat under Sovjetunionen.
Står inget om denna ''ENERGI's'' tonnage men framgår att det var en 52 år gammal ångare, byggd i Tyskland.
Dom var mycket noga med att segla i västra delarna av Östersjön p.g.a. den (befogade!) rysskräcken.
P.g.a. sina bekvämlighetsflaggor, fick dom heller inte gå i svensk kustfart. Fartygen var inte sällan underbemannade och vad som
frapperar mig - var att ENERGI var försäkrad!
''Estniska rustbuckets'' ekonomi var marginell och många av dom - hade inte ens råd att försäkra båtarna. Dom var som regel klassade
i Bureau Veritas (lägsta kraven...) men det var mera för att ö.h.t. kunna få laster.
Vad är kisbränder?
https://en.wikipedia.org/wiki/Merilaid_%26_Co.The ship continued to generate attractive profits but as she was old and in need of a major overhaul, the cost of which was uncertain, the ship was sold to a Greek firm. Mägi writes that their experience with the Mérida turned out very profitably .[16]
As a footnote, Mägi turned out to be an unscrupulous ship-owner who ended up in jail for committing insurance fraud for the 1950 sabotage and sinking of SS Energi, in which 10 crewmembers were killed. While this event raised some suspicions at the time, there was no evidence to disprove the subsequent investigation's plausible conclusion that the ship had struck an old WWII mine and then sunk. It wasn't until 15 years later that additional information came to light, primarily from a confession, that dynamite had been placed on board the ship and had been the cause of her fate, and Mägi and his accomplices went to jail.
Varjag
Re: Lastfartyget Energi
Kisbränder består av järnoxid. Boliden svavelsyretillverkning består delvis i att ta in järnsulfid (kattguld) elda på det så att det bildas järnoxid och svaveldioxid. Den senare blir svavelsyra och den förra skickas till en masugn