Lastfartyget Energi

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
LeffeK
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 januari 2016, 03:20
Ort: Norrtälje

Lastfartyget Energi

Inlägg av LeffeK » 31 januari 2016, 03:52

Någon som har kunskaper eller synpunkter på ett av de största massmorden i Sveriges moderna historia då den ålderstigna lastångaren Energi sänktes med dynamit på Ålands Hav klockan 8 på kvällen den 21 september 1950? Enligt sjöförklaringen dog 10 personer. Kring denna historia finns många frågetecken. Svenska myndigheter verkade vilja läga locket på och tysta ner. Dynamitarden själv, som överlevde, påstod sig vara utbildad av Otto Scorzeny i guerilla- och stay behind verksamhet. Rederiets estniske huvudägare startade redan från sin cell på Långholmen ett entreprenad- och rederiföretag som i huvudsak levde på en utbyggnad av Sverges då hemligaste militärbas vid Muskö.
Jag har gått igenom en och annan hyllmeter arkiv om detta och anser att historien är mycket intressant.
Någon?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Lastfartyget Energi

Inlägg av Lasse O » 31 januari 2016, 16:23

Låter som en typisk fråga för den fartygskunnige varjag :)

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Lastfartyget Energi

Inlägg av Urban » 31 januari 2016, 17:12


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lastfartyget Energi

Inlägg av Hans » 31 januari 2016, 19:20

Välkommen LeffeK.

Det vore intressant att veta din källa. Var kommer uppgifterna ifrån? Och tack Urban för länkarna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Lastfartyget Energi

Inlägg av Donkeyman » 31 januari 2016, 20:29

Man kan lägga till att Estland var en stor sjöfartsnation före kriget med många rederier, fartyg och sjömän. Efter WW2 flydde ett antal av de Estniska redarna till Sverige där man etablerade sig på nytt. Men dessa rederier arbetade under främmande flaggor och gjorde inte mycket väsen av sig i Sverige. Snarare var de påfallande diskreta. Det finns inte mycket skrivet om de här rederierna. Fartygen var i huvudsak gamla "rustbuckets" med besättningar som till stor del bestod av flyktingar från de områden som hamnat under Sovjetunionen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Lastfartyget Energi

Inlägg av varjag » 1 februari 2016, 00:10

Lasse Odrup skrev:Låter som en typisk fråga för den fartygskunnige varjag :)
Som han går bet på :(
Kan inte minnas jag ens hört om detta förr.
Inlägg av Donkeyman » sön jan 31, 2016 8:29 pm

Man kan lägga till att Estland var en stor sjöfartsnation före kriget med många rederier, fartyg och sjömän. Efter WW2 flydde ett antal av de Estniska redarna till Sverige där man etablerade sig på nytt. Men dessa rederier arbetade under främmande flaggor och gjorde inte mycket väsen av sig i Sverige. Snarare var de påfallande diskreta. Det finns inte mycket skrivet om de här rederierna. Fartygen var i huvudsak gamla "rustbuckets" med besättningar som till stor del bestod av flyktingar från de områden som hamnat under Sovjetunionen.
Vad jag minns - var just ''diskreta estniska redare'' - med (billiga) ''rustbuckets''.
Står inget om denna ''ENERGI's'' tonnage men framgår att det var en 52 år gammal ångare, byggd i Tyskland.
Dom var mycket noga med att segla i västra delarna av Östersjön p.g.a. den (befogade!) rysskräcken.

P.g.a. sina bekvämlighetsflaggor, fick dom heller inte gå i svensk kustfart. Fartygen var inte sällan underbemannade och vad som
frapperar mig - var att ENERGI var försäkrad!
''Estniska rustbuckets'' ekonomi var marginell och många av dom - hade inte ens råd att försäkra båtarna. Dom var som regel klassade
i Bureau Veritas (lägsta kraven...) men det var mera för att ö.h.t. kunna få laster.

Vad är kisbränder?
The ship continued to generate attractive profits but as she was old and in need of a major overhaul, the cost of which was uncertain, the ship was sold to a Greek firm. Mägi writes that their experience with the Mérida turned out very profitably .[16]

As a footnote, Mägi turned out to be an unscrupulous ship-owner who ended up in jail for committing insurance fraud for the 1950 sabotage and sinking of SS Energi, in which 10 crewmembers were killed. While this event raised some suspicions at the time, there was no evidence to disprove the subsequent investigation's plausible conclusion that the ship had struck an old WWII mine and then sunk. It wasn't until 15 years later that additional information came to light, primarily from a confession, that dynamite had been placed on board the ship and had been the cause of her fate, and Mägi and his accomplices went to jail.
https://en.wikipedia.org/wiki/Merilaid_%26_Co.

Varjag

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 oktober 2015, 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Lastfartyget Energi

Inlägg av Victorxxx » 9 oktober 2016, 07:53

Kisbränder består av järnoxid. Boliden svavelsyretillverkning består delvis i att ta in järnsulfid (kattguld) elda på det så att det bildas järnoxid och svaveldioxid. Den senare blir svavelsyra och den förra skickas till en masugn

Skriv svar