Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 maj 2015, 15:34

Jag letade på standardverket "La Bataille de Dien Bien Phu" av Jules Roy, Paris 1963. Översatt till svenska av Claës Gripenberg "Det gröna helvetet". Har även den boken, men har inte hittat den. Troligen i källaren.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Hans » 24 maj 2015, 16:07

Väntar med spänning på det.

En av anledningarna till att dom valde just den platsen för det hela skall ha varit "T'ai Fedreration'. En lokal minoritet som var franskvänliga och gav Giap en en hel del problem. När Nordvietnam invaderade Laos blev de avskurna och för att hjäpa dem så valdes Điện Biên Phủ.

http://www.vietnamgear.com/Indochina1953.aspx

Att hitta mer information om T'ai Fedreration/La Federation T'ai är inte enkelt.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 24 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 24 maj 2015, 16:18

varjag skrev:
Stellan Bojerud skrev:Du är saknad här, Lars.
Instämmer till fullo!, Varjag

Instämmer jag också, Lasse Odrups inlägg är alltid en frisk fläkt i debatter. :)

Tack för länkarna Hans! Det är något ödesmättat över det här slaget, det är mycket som står på spel, de franska koloniala och legionärtrupperna omges av ett hjälteskimmer med hårdföra individer både bland officerare och manskap, och Vietminhsoldaterna är beundransvärda för sin disciplin och sitt dödsförakt som tillsammans ger ett enormt stridsvärde, lite som vita och indianer (även om nu vietnameserna är bra mycket vitare än de franska västafrikanerna).

Egentligen är det bara enstaka bataljoner som kämpar om en betydelselös dal uppe i bergen, men insatserna är höga och i potten ligger kolonialismen som världen då uppfattade den men detta överskuggas av kommunismens expansion och USA:s motåtgärder, logiskt sett borde detta slag där både Pentagon och Kreml drar i trådarna ha lett till ett nytt Koreakrig.
Hans skrev:Jag har också sett den, helt ok bortsett från att jag inte gillar filmer med sorgliga slut.
Samma här men trots det franska nederlaget är min målsättning att ge bilden av slaget som en ärorikare fransk insats än vad de flesta trodde innan, åtminstone bland de stridande förbanden (även om jag inte räknar mig som frankofil). :D

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 24 maj 2015, 16:22

Väntan är över…

Den franska underrättelsetjänsten bedömer att ett vietnamesiskt anfall kommer i mitten av mars, och hela idén med att erövra och hålla Dien Bien Phu var ju att vietnameserna ska förblöda i försöken att inta den [Starkt] befästa byn - Nu är det upp till bevis.

Det är början av mars och det pågår hela tiden en lågintensiv beskjutning av främst landningsbanan med 7,5 cm pjäserna, flera flygplan har förstörts och det blir allt äventyrligare för piloterna att landa och starta i den tilltagande eldgivningen. Vietminh genomför även flera framgångsrika anfall mot flygfälten i Hanoi och Hai Pong där man lyckas förstöra många värdefulla flygplan.

Den 11:e mars totalförstörs en C-119 och Giap sätter nu även in 10,5 cm pjäserna i försöken att göra landningsbanan obrukbar, ÖverstePiroths artilleri besvarar elden men eldledarna saknar i stort sett kunskap om de vietnamesiska batteriernas positioner. Den 12:e mars förstörs en Curtiss Commando, två C-47:or och ytterligare ett jaktplan av den välriktade elden.

Samtidigt har fienden grävt sig fram till de franska ställningarna och man har börjat klippa upp hål i taggtrådshindren, både vietnameser och fransmän är segervissa men vissa fransmännen oroas av att fienden verkar så självsäkra, inga försök görs längre för att dölja infiltreringen av stridsställningarna. Samtidigt peppas de nästan femtiotusen Bo-doi –krigarna på plats av sina politiska kommissarier och uppmuntrande ord från både Giap och Ho Chi Minh själv läses upp för att betona stundens allvar.

Nu är vi framme vid lördagen den 13:e mars 1954 och läget hårdnar, till exempel krävs det vid den nordöstra stödjepunkten Béatrice understöd av två stridsvagnar och en skyttebataljon enbart för att hämta vatten nere vid Nam Yumflodens strand.

Några timmar senare är klockan 17:00 när det hörs ett plötsligt och öronbedövande muller från bergen – Slaget har börjat!!! 8O

SLUT DEL 1

Det blir nu en kortare paus innan andra och sista delen som handlar om själva slaget.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 24 maj 2015, 16:55

Hans skrev: En av anledningarna till att dom valde just den platsen för det hela skall ha varit "T'ai Fedreration'. En lokal minoritet som var franskvänliga och gav Giap en en hel del problem. När Nordvietnam invaderade Laos blev de avskurna och för att hjäpa dem så valdes Điện Biên Phủ.

http://www.vietnamgear.com/Indochina1953.aspx

Att hitta mer information om T'ai Fedreration/La Federation T'ai är inte enkelt.
Jag tror att man avser byn Lau Chau som jag skrev om I de första inläggen, dessa Thaifolk var på den tiden dominerande där i bergen men de trängs idag undan av inflyttande vietnameser. Den här byn planerade man att överge redan innan op. Castor, men visst var det viktigt att visa bergsfolken att det fanns en fransk närvaro i området, det kan senare inte ha varit bra för moralen i de franska Thaiförbanden i Dien Bien Phu när man visste att Vietminh kontrollerade byn där ens familj bodde.

Min tolkning är att det fanns en uppfattning i de franska staberna att om man behärskade Dien Bien Phu så skulle man samtidigt skydda Laos från en invasion, detta tänkande stämde inte in här i Fjärran östern utan en vietnamesisk armé skulle bara kringgå DBP i så fall, det europeiska tänket med strategiska punkter var inte lika gångbart här i Asien. På samma sätt som Maginotlinjen inte stoppade tyskarna kunde en fransk fästning i Dien Bien Phu knappast heller ha stoppat kommunisterna från att göra offensiver in i Laos.

Det fanns många bergsfolk (Montagnarder) som stödde fransmännen (och senare amerikanerna), thaifolken är många i den här delen av de Annamitiska bergen. De bygger hus på pålar och alkoholkonsumtionen är enorm, kvinnorna kan hälla i sig hur mycket brännvin som helst, det är min erfarenhet i alla fall. :D
Typiskt thaihus.png
Typiskt thaihus.png (111.07 KiB) Visad 2015 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Hans » 24 maj 2015, 21:21

Jag gillar skarpt att du spär på din underbara tråd med egna erfarenheter.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Lasse O » 25 maj 2015, 19:55

Hans skrev:Jag gillar skarpt att du spär på din underbara tråd med egna erfarenheter.
MVH
Hans
Sprit och fruntimmer? 8-)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 27 maj 2015, 20:14

Lasse Odrup skrev:
Hans skrev:Jag gillar skarpt att du spär på din underbara tråd med egna erfarenheter.
MVH
Hans
Sprit och fruntimmer? 8-)
Tackar! Ja alkohol, fruntimmer och historia är ju ens samlade intressen. :D Fast om jag inte ska bli utsparkad får jag nog försöka att huvudsakligen hålla mig till historia i tråden. :wink:

Angående alkohol så finns det mycket gott om sådant i Vietnam, inte viner kanske men ölsorterna är av europeisk klass helt enkelt för att Tuborg, Heiniken och några till byggt upp bryggerierna där. 333 heter den kändaste sorten i södra Vietnam och det uttalas Ba ba ba. Vad gäller mat i landet så äter vietnameserna mest något som heter Pho och är en buljong med nudlar och kyckling eller biff och kryddor. I Dien Bien Phu åt jag groda eller nån sorts padda kanske, det var inte kyckling som jag först trodde. :P

Snart kommer fortsättningen av slaget, ska försöka publicera ett inlägg per dag.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 27 maj 2015, 20:37

Del 2: Slaget vid Dien Bien Phu

Från del 1:
det hörs ett plötsligt och öronbedövande muller från bergen – Slaget har börjat!
Fortsättning - Lördagen den 13:e mars 1954 – Klockan 17:00
Fransk skyttegrav.jpg
Fransk skyttegrav.jpg (47.97 KiB) Visad 1869 gånger
Hela garnisonen har observerat det kraftiga mullret från bergen och innan någon riktigt förstått vad handlar om så slår de första granaterna ned i den nordöstra stödjepunkten Béatrice, det är en fruktansvärd eldstorm från tunga haubitsar och granatkastare som koncentreras på den lilla ytan, värn och löpgravar rasar samman och många infanterister och artillerister stupar direkt i sina öppna värn. Hela stödjepunkten Béatrice skakar i sina grundvalar och sveps in i en dimma av damm och krevader, försvararna dränks i eldstormen och jord och stenar flyger omkring i luften, även sandsäckarna kastas runt i infernot och blandas med avslitna kroppsdelar.

Samtidigt står hela sex vietnamesiska bataljoner beredda i sina grävda utgångslägen intill de franska linjerna, främst står sappörer ihopkrupna och beredda att med sina långa bambustavar försedda med sprängladdningar, slå upp bräscher genom taggtrådshindren.
Anfall.jpg
Anfall.jpg (106.38 KiB) Visad 1869 gånger
Sambandet skärs naturligtvis av direkt och till slut övergår bombardemanget i en stormning, de fientliga trupperna väller fram i vågor och många stupar, de flesta franska officerarna är snart döda men kulsprutenästen, artilleri och granatkastare bekämpar angreppsvågorna.

Läget är kritiskt för fransmännen och fienden anfaller gång på gång men slagfältet lyses upp av fallskärmsfacklor från en C-47:a. Vid 22-tiden inleddes en informell vapenvila för att få bort sårade på båda sidor, vid 23:30-tiden återupptar vietnameserna anfallet med nya friska förstärkningar. Stridsgruppens chef överstelöjtnant Gaucher som befinner sig i en bunker i centralavsnittet Claudine försöker få en bild av det kritiska läget när hans bunker får en direktträff och även han stupar, De Castries ger överstelöjtnant Langlais order att överta befälet, men på väg till sin post genom granatregnet kastas han omkull av en enorm explosion, det är basens förråd av flygbränsle och napalm som fått en direktträff.

Inga motanfall kommer till stånd för att undsätta Béatrice men Piroths artilleri gör sitt yttersta för att bekämpa de anfallande horderna av Bo-dai-krigare, och de franska ställningarna erövras en efter en, på natten klockan 01:15 begär signalisten vid 9:e kompaniet artillerield över ledningsbunkern i Béatrice där han själv befinner sig.

Senare under natten har 1:a fallskärmsbataljonen och 8:e stormbataljonen med stridsvagnsunderstöd, formerat sig för ett undsättningsanfall mot stödjepunkten, men man möts endast av en sårad fransk soldat som medför ett erbjudande om en fyratimmars vapenvila från och med klockan 08:00 den 14:e mars, för att döda och sårade från båda sidor ska kunna evakueras.
Beatrice blir vietnamesiskt.jpg
Beatrice blir vietnamesiskt.jpg (35.27 KiB) Visad 1869 gånger
Béatrice förlorades i en kort strid och då är det en liten tröst att även kanske upp till tusen vietnameser blev hängande i taggtråden. Främlingslegionens stolta 13:e halvbrigad som stoppat Rommel vid Bir Hakeim har nu krossats och endast 192 man tar sig levande från striden,så det är inte undra på att stämningen i garnisonen var dämpad denna morgon.
Franska stupade.jpg
Franska stupade.jpg (54.89 KiB) Visad 1869 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Lasse O » 27 maj 2015, 23:27

Amund, du berättar om tragedin på ett mycket medryckande sätt även om vi vet hur det slutar.
Hyvens.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av varjag » 28 maj 2015, 02:22

det hörs ett plötsligt och öronbedövande muller från bergen – Slaget har börjat!
Härlig storybyggnad Amund! Grattis till en helt underbar tråd, Varjag

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av frodeh » 28 maj 2015, 15:16

13. halvbrigade av Fremmedlegionen vekker minner. På nøyaktig dagens dato i 1940, altså 75 år i dag, krysset den da nyopprettede 13. DBE Rombaksfjorden i gjenerobringen av Narvik. I 1990 var mitt kompani i Brig N med på 50-årsdagens offisielle "reenactment" av hendelsen med kryssing av fjorden i stormbåter under "tysk" ildgivning. I dag rapporterer mine framskutte lytteposter der oppe stor ståhei og flere franskmenn i tilsvarende markeringer. Memories..
Takk for veldig interessante innlegg Amund!

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Lasse O » 28 maj 2015, 18:36

Stellan Bojerud skrev:Jag letade på standardverket "La Bataille de Dien Bien Phu" av Jules Roy, Paris 1963. Översatt till svenska av Claës Gripenberg "Det gröna helvetet". Har även den boken, men har inte hittat den. Troligen i källaren.
Även jag har dammat av boken (min upplaga heter Det Gröna Infernot) och den kan verkligen rekommenderas för den som har det minsta intresse för militärhistoria.
Angående motståndarens artilleri (ett tidigare inlägg) ansåg de franska artilleristerna (inte bara de Castries) att fienden på grund av höjderna inte kunde beskjuta fransmännen med sina 7,5 cm kanoner från baksluttningarna utan måste föra fram dem till framsluttningarna och där de skulle bli ett lätt byte för fransk artilleribekämpning.
Att Vietminh även kunde föra fram 10,5 cm haubitsar fanns tydligen inte på kartan.

Åsikterna är inte mina utan hämtade från boken ovan. Den finns säkert i ett någorlunda välsorterat antikvariat.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 28 maj 2015, 20:20

Jag tackar alla ödmjukt för all beröm och uppmuntran, särskilt från Varjag eftersom det betyder särskilt mycket när det kommer från en mästare i att bygga upp en spännande berättelse, en mästare som jag försökt lära en del från. :)

Hittar ni några tokigheter, motsägelser eller andra funderingar så ”Do not hesitate to ask”, så ska jag försöka reda ut det hela om jag kan.

Tack Frodeh för den historien! :) Jag har för mig att jag läst att det fanns en del tyskar i legionen även på den tiden, kanske lite knepigt för dem att kriga mot landsmän?
Lasse Odrup skrev:
Stellan Bojerud skrev:Jag letade på standardverket "La Bataille de Dien Bien Phu" av Jules Roy, Paris 1963. Översatt till svenska av Claës Gripenberg "Det gröna helvetet". Har även den boken, men har inte hittat den. Troligen i källaren.
Även jag har dammat av boken (min upplaga heter Det Gröna Infernot) och den kan verkligen rekommenderas för den som har det minsta intresse för militärhistoria.
Angående motståndarens artilleri (ett tidigare inlägg) ansåg de franska artilleristerna (inte bara de Castries) att fienden på grund av höjderna inte kunde beskjuta fransmännen med sina 7,5 cm kanoner från baksluttningarna utan måste föra fram dem till framsluttningarna och där de skulle bli ett lätt byte för fransk artilleribekämpning.
Att Vietminh även kunde föra fram 10,5 cm haubitsar fanns tydligen inte på kartan.

Åsikterna är inte mina utan hämtade från boken ovan. Den finns säkert i ett någorlunda välsorterat antikvariat.
Absolut är det så. Haubitsarna i öster borde normalt sett ha placerats bakom bergen just eftersom Piroth, de Castries och alla andra [visste] hur dumt det skulle vara att placera dem öppet på bergens framsida där de skulle vara utsatta för både observatörer, artillerield och flyganfall. Nu gjorde Vietminh det i alla fall men de drogs in i tunnlar i bergen, tunnlar som maskerades, men man byggde som sagt även attrapper och använde sig av falska mynningsflammor. Placeringen medgav även möjlighet till direktriktad eld.

Kanske inte heller att sambandet mellan de franska observatörerna och flyget var det bästa? (Min fundering).

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dien Bien Phu - Ett franskt Poltava

Inlägg av Amund » 28 maj 2015, 21:02

Fortsättning:

Söndag den 14:e mars - Ångvälten rullar på

Den tillfälliga vapenvilan under söndagsförmiddagen tar slut och det faller ett lätt regn över dalen. De vietnamesiska batterierna återupptar beskjutningen av landningsbanan och det råder en spänd förväntan, 5:e fallskärmsbataljonen ”Bawouan” (vietnameser) luftlandsätts under eftermiddagen med vissa förluster.

I den nordligaste ställningen Gabrielle har man bevittnat det snabba förloppet när Béatrice föll och man anar att man står näst på tur, stödjepunkten försvaras av 5:e bataljonen ur 7:e algeriska tiraljörregementet och observatörer kan konstatera hur flera av fiendens regementen gör sig anfallsberedda.

Det framgår också att flygfältet snart har gjort sitt och de tre återstående F-8 Bearcat görs klara under eftermiddagen och lyckas lyfta genom eldstormen och återvända till Hanoi.
F-8 Bearcat.jpg
Samtidigt som de sista flygplansvärnen skjuts sönder nedanför dem.
I luften.jpg
I luften.jpg (14.76 KiB) Visad 1758 gånger
Vid sextiden på kvällen börjar vietnamesernas förbekämpning av Gabrielle och krevaderna slår ut det mesta i sin väg, ganska snart därefter strömmar vietminhsoldaterna mot kullen och det verkar inte spela någon roll hur många som stupar, strömmen av Bo-dai når fram till taggtråden och väller in i ställningarna, ändå lyckas man bromsa den första vågen men fienden biter sig fast. Det övergår i hårda närstrider med handgranater och eldkastare, och minst 1200 man ur den 308:e vietnamesiska divisionen ligger stupade när anfallet mattas av senare på natten.

Bara några timmar senare börjar en ny artilleristorm som är mycket värre än den första och nu är det ett regemente ur den 312:e divisionen som slår ut ett anfall som även det slås tillbaka med stora förluster.
Vietnamesiska stallningar.jpg
Vietnamesiska stallningar.jpg (29.68 KiB) Visad 1758 gånger
Samtidigt förbereds ett undsättningsanfall mot Gabrielle som ska ske med den nyanlända Bawouan-bataljonen förstärkta med två kompanier ur 1:a fallskärmsbataljonen ur främlingslegionen som understöd och vägvisare, men när Bawouan-bataljonen anlände till utgångspunkten för anfallet hade de otåliga främlingslegionärerna redan gett sig av och lyckades med hjälp av två stridsvagnar på egen hand tränga fram till Gabrielle med kännbara förluster.
Fransk motattack Gabrielle.jpg
Fransk motattack Gabrielle.jpg (32.11 KiB) Visad 1758 gånger
Väl där bevittnar man hur de sista överlevande algerierna lämnar sina ställningar och det är bara att med dessa dra sig ur tillbaka igen, Bawouan-bataljonen fastnar i strid efter vägen och det är en sargad trupp man så småningom möter som återvänder från det nu förlorade Gabrielle.

Något dygn senare ber artillerichefen Piroth med tårar i ögonen några överlevande från Gabrielle om ursäkt att han inte lyckades skydda dem, därefter drar den olycklige och enarmade översten ut sprinten ur en handgranat med tänderna och trycker den mot sitt bröst, hela garnisonen visste hur han dog oavsett den officiella förklaringen.
Den armlose overste Piroth.jpg
Den armlose overste Piroth.jpg (29.37 KiB) Visad 1758 gånger

Skriv svar