Hemlig armé i efterkrigstyskland

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av Battler » 17 maj 2014, 18:09

Tusentals före detta tyska officerare inom Wehrmacht och Waffen-SS försökte skapa en illegal armé åren efter andra världskriget. Det hemliga nätverket skapades någon gång 1949, det vill säga samma år som Västtyskland bildades. Syftet var att skydda sig mot en sovjetisk invasion. Utöver officerarna, hävdas det, fanns ytterligare 40 000 soldater som hade kunnat rekryteras i händelse av ett anfall.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/undan ... 570308.svd
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av sveahk » 17 maj 2014, 19:23

Intressanta dokument, som visar att den som gräver djupt i de enorma mängderna av tyska krigs- och efterkrigsdokumenten (minus allt som förstörts under åren...) fortfarande kan göra häpnadsväckande upptäckter.

Agilof Kesselring, Generalfeldmarschall Albert Kesselrings barnbarn, kan ta åt sig äran att ha luskat fram denna historia ur dokumenten från de tidigare BND-åren (Bundesnachrichtendienst) - som först nu, 60 år senare, har frigetts. En monografi över chefpiloten Albert "Schnepfe" Schnez kommer nästa år.

SvD-artikeln är i stort sett ingen dålig sammanfattning av SPIEGEL-artikeln, men ett par gånger tycker jag att artikelskrivaren snubblat...

Att det var en hel del "alt"-nazister som säkert var inräknade och tänktes skulle delta i sammanslutningen efter kriget gör det inte till "en hemlig nazistarmé" - enligt min mening.

Inte heller är det korrekt att kalla både "Wehrmacht och Waffen-SS...två nazistiska organisationer" - det räcker nog med Waffen-SS.

Däremot är satsen "Att engagera sig i en militär organisation var belagt med dödsstraff" icke korrekt. Det räckte med livstid...

Hans K

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av Battler » 17 maj 2014, 19:39

Det är en TT artikel, och för att sälja, strössla de med säljande ord som; nazist, hemlig nazistarmé mm mm. När man är insatt i ett ämne, ser man hur ofullständig svensk media är, men det kanske är så i andra länder också.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av sveahk » 17 maj 2014, 23:26

Battler skrev:Det är en TT artikel, och för att sälja, strössla de med säljande ord som; nazist, hemlig nazistarmé mm mm. När man är insatt i ett ämne, ser man hur ofullständig svensk media är, men det kanske är så i andra länder också.
Att sitta i utlandet och följa nyhetsutbud och språkutveckling i svenska media är ibland påfrestande. Jag kan inte påstå att nedgången inte finns också i engelska och tyska media (de som jag följer i Schweiz) - men det är tråkigt att se hur den svenska dagspressen nuförtiden förlorar greppet mer och mer om ämne, innehåll och språk. Svenska Dagbladet, även Dagens Nyheter var tidningar - när det bara fanns "pappers"-nyheter - som man kunde respektera, ja, nästan tro att det var sant 8-) . På ett språk som varken var upphöjt eller nerhyvlat - bra skrivet helt enkelt...

Den ursprungliga artikeln i DER SPIEGEL använder naturligtvis också orden nazism och nazister, men inte i de ovan citerade sammanhangen - det är respektlöst att tro att man måste "fräscha" upp innehållet i en text med slagträord på den låga nivån...nåja, i alla fall min mening...

...och det där med dödsstraffet är ett slarvigt och onödigt översättningsfel - jag tror inte man behöver vara tyskexpert för att förstå att döden inte förekommer i denna meningen: "Militärische oder "militärähnliche" Organisationen waren verboten;wer zuwiderhandelte, riskierte eine lebenslange Freiheitsstrafe."

Det var det - men temat för den här tråden är naturligtvis spännande, vi får se om ytterligare fakta dyker upp!

Hans K

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av B Hellqvist » 18 maj 2014, 12:01

Man ska ju komma ihåg att "armén" bildades när det inte fanns något tyskt försvar under Kalla krigets första år. Behovet av den upphörde när Bundeswehr bildades. Att den skulle bestå av något annat än 2VK-veteraner så snart efter krigsslutet var i princip omöjligt; en påtaglig del av de inblandade kan säkert ha varit nazi-anstuckna, men "nazistarmé"? TT sänker nivån - igen.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av Battler » 18 maj 2014, 13:03

Armén bildades i skuggan av Berlinblockaden som var Sovjetunionens försök 24 juni 1948–12 maj 1949 att tvinga västmakterna att lämna Västberlin. Det var en rörelse som ämnade att kontra Sovjet-kommunistiska aggressioner.
Märkligast i historien är att den dåvarande förbundskanslern Konrad Adenauer informerades om den hemliga verksamheten redan två år efter att den bildats, men att han ändå beslöt att inte ingripa. Spiegel konstaterar att det nybildade Nato och den hemliga högerorganisationen hade samma mål – att skydda Västeuropa från en kommunistisk invasion.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av sveahk » 18 maj 2014, 13:32

Jag tänker inte lusmarkera alla (översättnings)fel som TT gjort, men den här missen har dock en viss betydelse...
Märkligast i historien är att den dåvarande förbundskanslern Konrad Adenauer informerades om den hemliga verksamheten redan två år efter att den bildats, men att han ändå beslöt att inte ingripa...
[/quote]

På tyska står det inte "schon", som betyder "redan", utan "erst" som här kan översättas med "först" - meningen får med det ordet (enligt min mening) en något annorlunda riktning...

Så, nu är jag snart färdig med kritiken...nu är jag färdig 8-) !

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av sveahk » 22 maj 2014, 13:27

Kortare och bättre, ja, se där, i DN...
http://www.dn.se/nyheter/varlden/efter- ... mlig-arme/

Hans K

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av B Hellqvist » 22 maj 2014, 18:44

Sedan kan man ju tycka att en källkritisk journalist skulle ha kollat upp t.ex. den utpekade Hans Speidel, och sett att han var djupt inblandad i 20:e juli-komplotten. Märkligt om han skulle anslutit sig till en "nazistarmé" några år senare...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av tyskaorden » 22 maj 2014, 18:58

Jag tycker det mer verkar som man kan se det som ett embryo till Bundeswehr. General Speidel var ju för övrig involverad i uppsättandet av Amt Blank (även kallat Dienststelle Blank) som var föregångare till Förbundsförsvarsministeriet. Även två andra f.d. Wehrmachtgeneraler Adolf Heusinger och Heinz Trettner medverkade vid bildandet av Amt Blank. Heusinger blev 1957-61 Bundeswehrs förste generalinspektör, även Trettner blev generalinspektör åren 1964-66. Speidel kom att hålla viktiga uppdrag i NATO.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hemlig armé i efterkrigstyskland

Inlägg av sveahk » 23 maj 2014, 00:19

B Hellqvist skrev:Sedan kan man ju tycka att en källkritisk journalist skulle ha kollat upp t.ex. den utpekade Hans Speidel, och sett att han var djupt inblandad i 20:e juli-komplotten. Märkligt om han skulle anslutit sig till en "nazistarmé" några år senare...
Det vore en skön dröm att få uppleva en sådan djupkritisk behandling av ett historiskt ämne - någonstans i presslandskapet.

Men källkritik och svensk dagspress (och ännu mindre svensk kvällspress) verkar, för en lite utomstående, vara två begrepp som inte alltför ofta hör ihop i samma mening. Tyvärr. Vi får nog nöja oss med artiklar, som inte förhunsar det som ska beskrivas alltför mycket - eller som i Spiegel-artikeln, att den åtminstone blir korrekt översatt...

Hans K

Skriv svar