Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Inlägg av LasseMaja » 19 januari 2014, 18:43

Är inte detta bara den så kallade "andraslagsförmågan"? Bägge sidor skaffade sig förmåga att om man blev utsatt för ett överraskande fullskaligt angrepp ifrån motståndaren så skulle man ha nog med kraft kvar för att ändå förgöra motståndaren. vad jag har förstått så fanns det sådana här planer långt innan detta "Perimeter".

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Inlägg av tryggve » 20 januari 2014, 12:19

Martin Lundvall skrev:Fanns något liknande i väst?

/Martin
Britterna har ju sina "letters of last resort" med instruktioner till befälhavarna på de brittiska SSBN:s vad de ska göra i händelse av att den brittiska ledningen förstörs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Letters_of_last_resort

EDIT: det hade redan nämnts ser jag, pucktvåa.


Just de kärnvapenbärande ubåtarna är väl det som faktiskt säkrar en andraslagsförmåga. Väst har väl (som nämnts) inte automatiskt system som ger order av avfyring, däremot så har väl ubåtarna instruktioner om vad de ska göra.

Vid en kris så börjar väl USA igen med det man gjorde under "operation looking glass", d v s ha flygburna kommandocentraler där en är i luften konstant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Looking_Glass

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Inlägg av Magnus L » 20 januari 2014, 13:05

Exakt hur fungerade detta system och vilka typer kärnvapen avsågs? Ingen kan ju få mig att tro att detta system själv tankar robotar, lägger U-båtar i skjutläga och avfyrar så hur fungerade det?

Vad man hittills kan se av informationen här är ju syftet att säkra andraslagsförmågan vid ett överraskande angrepp från väst, alltså ingen onormalt alls i sammanhanget. Att Sovjet hade andraslagsförmåga är väl välkänt och exakt hur det fungerade och ska styras finns det väl ingen anledning att gå ut med?

Från Battlers första inlägg, citerandes Vera Efron:
"Systemet skulle garantera ett automatiskt motanfall i ett kärnvapenkrig - även om Sovjetunionens alla civila och militära ledare var döda och alla kommunikations- och signalsystem, antingen de fanns i luften, nedgrävda i jorden eller utlagda på havets bottnar, var utslagna. Systemet skulle ändå sätta igång helt automatiskt."

Så ja, andraslagsförmågan skulle säkras om detta nu stämmer. Resten av citatet från Efron är ju bara tyckande och egna värderingar om hur hemsk andraslagsförmåga är, speciellt om Sovjetunionen besitter den.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Inlägg av tryggve » 20 januari 2014, 13:25

Läser man artikeln så verkar det ju dock vara lågt ifrån fastställt att det rör sig om ett automatiskt system för vedergällning. Det verkar som sagt vara utformat för att säkra att order om vedergällning kan sändas ut, men det finns rätt motsägelsefulla uppgifter om huruvida det är automatiskt eller ej.

Jag föreställer mig att om någon skulle lyckas med ett "decapitation strike" mot USA så skulle ändå vedergällning ske enligt de planer som finns.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Inlägg av Urban » 20 januari 2014, 13:41

Den amerikanska versionen av Dead Hand var Emergency Rocket Communications System (ERCS), men byggde inte på automatisk avfyrning av kärnvapenbärande robotar utan var en alternativ metod för att nå de styrkor som kunde tänkas finnas kvar för att avfyra robotar etc. Detta system skrotades 1991.

ERCS var en del av systemet för att kunna leda styrkor efter en attack kallat för Post Attack Command and Control System (PACCS).

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_ ... ons_System

http://en.wikipedia.org/wiki/Post_Attac ... rol_System

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Inlägg av Der Löwe » 20 januari 2014, 22:12

Var inte Darpa net, senare internet tänkt att överleva ett kärnvapen slag?

mumma
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 januari 2014, 02:02

Re: Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Inlägg av mumma » 22 januari 2014, 02:26

Amerikanarna funderade mycket på ett automatiskt system, men insåg att det var förstora risker med ett helautomatiskt. Sen hade befälhavare och högre generaler i Sovjet en större frihet att använda kärnvapen, men de i USA endast kunde endast använda dem på Presidentens ordet. (Command and Control Eric Schlosser). Jag kommer jämföra mycket med amerikanarna då det finns väldigt mycket publicerat om SAC, NORAD, etc men nästan inget om Sovjets system.

Jag tror att Sovjet/Ryssarna har dels något som motsvarar National Strategic Response Plan (det som är fd SIOP), där man kan bestämma om man skall attackera ett enskilt land, stad, eller olika typer av vedergällning. Men Perimetr tror jag liknar USAs plan för ett helautomatiskt system, ett system i flera delar:

1. Ett landsomfattande radarsystem som förvarnar när det upptäcker missiler, i samband med Satelliter i Molniya banor (för att kunna bevaka en yta under en längre tid än en vanlig cirkulär omloppsbana). (sökord US-K satelliter, Vela satelliter, BMEWS, OTH-radar). Sedan ett även omfattande nätverk med sensorer som mäter stötvåg, ljusblixt och strålning likande amerikanarnas system (minns ej namnet).

2. Men här kommer skillnaden. Ifall missiler detekteras och bekräftas från flera källor (var ju tack vare Stanislav Petrov bara fick bekräftelse från Satelliter men ej från radar b.l.a att det inte blev någon nukleär utväxling). Så i fredstid så importerar förmodligen en befälhavare vid Rymdtrupperna missilkommandot att de skall öka beredskap för att eventuellt återgälda ifall presidenten beordrar det. Och samtidigt informerar president + försvarsministern ifall en attack är på G. Men i krigstid så kommer datorerna gå på automatik, så fort de detekterar missiler, att ett anfall är på G, så kommer de omedelbart skicka vedergällning, eller ett befäl bestämma vedergällninstyp mot landet som det är risk med krig emot.

3. Kommunikationen kommer ske via fiber, mikrovågor, satellitsystem, men har läst (tror det var i just Dead Hand), att ryssarna hade något som motsvarade Emergency Rocket Communications System. Dvs en speciell raket/er som skickades upp med en satellit som sänder till missilkomplexen att missilerna skall avfyras. Detta är en väldigt redundant lösning ifall de fasta komplexen med VLF radio och likande skulle hinnas slå ut av kryssningsmissiler. Då de raketerna med nödkommunikations satellit är mycket mindre, så är de enklare att förflytta och därmed enklare att skydda än övriga kommunikations sätt. De är främst mindre att de behöver inte ha en omloppsbana, bara komma till en tillräcklig höjd så de kan nå med radiovågor över större delen över ryssland.

4. Missilerna avfyras, antingen automatiskt via Dead Hand systemet (finns ett likande override system i USA då man upptäckte att en missilbesättning på två pers kunde faktiskt avfyra en hel gruppering med missiler, så på 90talet när sovjet hade fallit så byggde man in nödlösningar att man kan fjärrstyra eller blockera systemet ifall besättningen dör, eller gör myteri) eller traditionellt av en besättning.

Jag ber om ursäkt om jag har några felaktigheter, men detta är mitt första inlägg.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Vapensystemet Perimetr eller Död mans hand

Inlägg av Battler » 25 januari 2014, 14:51

Tack mumma för ett informativt inlägg.

:welcome:
__________________________________
MVH

Skriv svar