Tjuvholms sundet sommaren 1983

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Tjuvholms sundet sommaren 1983

Inlägg av Thule2 » 28 augusti 2013, 09:09

Sommaren 1983 cyklade jag och min fru ut till Tjuvholmsundet en solig Lördag för att bada och sola. Vi brukar vara där ute ganska ofta för det är långrunt och fin sandstrand . När vi kommer ner till stranden och platsen vi brukar hålla till på så ser vi spår av något som verkar vara bandrivet som kommer upp ur vattnet, och går ner igen i en liten böj vid sidan av den första spåret . Bandplattorna uppskattade jag till mellan 30 och 50 cm långa, inte mer än max 25 till 30 cm breda .Bredden mellan spåren drygt en meter, men antagligen mindre. på höger sida om man tittade ner mot vattnet, alltså på spårens vänstra sida och en bit framför .Där var stora fotavtryck från sulor med diagonala plattor ,tror det var tre st fram och två baktill. Samt stora förskruvningar runt sulan. Fotspåren var riktigt stora. Fanns endast på ena sidan och några framför. Ingen annanstans på stranden. Vi skojade och sade att någon kanske kört skoter eller liknande ,men tyckte ändå det såg konstigt ut. Nåväl, vi glömde det hela och fotsatte med att bada.

Så veckan efter så står det i tidningen att man siktat vad som troddes vara ett ubåtstorn ute vi Rödkallens fyr. Vi pratade ihop oss hemma ,och jag ringde marinens kontor på Sandviksgatan. Berättade vad vi sett och blev upphämtade i bostaden ganska omgående. Det som hämtade oss var en officer från marinen , plus en fotograf från Säpo. Tyvärr så regnade det den dagen och när vi kom ut till platsen fanns inte så mycket av spåren kvar. Man såg endast en liten antydan av dem på strandkanten. Spåren ,den dagen vi såg dem gick tydligt ner på botten och förbi en sten som ligger nära stranden. Solen lyste upp dem och man såg tydliga avtryck på botten .

Vi fick följa med till marinens kontor , och lämna en fullständig redogörelse. Dykbåten går ut nu sade killen från marinen. Säpo killen sade inte ett ord, det gjorde han inte ute vid Tjuvholmen heller .Toga bara några bilder av platsen. Efter att vi lämnat vår historia fick jag även rita en skiss på hur det såg ut med spår och fotsulor. Samt att vi blev ombedda att hålla tyst och inte berätta för någon vad vi sett, eller att vi varit där med dem. På ett sjökort visade marinkillen var vi varit. Platsen vi befunnit oss på var rakt in från den djupa farleden ,och det fanns dessutom militära anläggningar i området. Alldeles till höger ligger F-21 och Kallax flygplats. Jag har under flera år försökt hitta liknande skor ,eller sulor men aldrig lyckats . Vad som varit där har vi inte en susning om ,men det var denna upplevelse som fick mig att intressera mig för det här ämnet .En mycket bizarr händelse .



(Kan tillägga att Rickard här på forumet har lyckat få ut rapporten om denna händelse)/ MVH Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Tjuvholms sundet sommaren 1983

Inlägg av Bergman » 16 oktober 2013, 06:41

Hej Thule,

FYI.

Var inne och kollade lite detaljer på Jallais hemsida när jag fick syn på nedanstående. Jag kom genast att tänka på ditt inlägg från Aug. En bekannt till Jallai hade tydligen berättat följande för honom,..

"XX berättade att han varit Röjdykare i XX. De hade fått ett mycket hemligt uppdrag att kolla upp ett bottenspår någonstans i Hårsfjärden på grunt vatten nära land. De blev omedelbart ålagda tystnadsplikt på studs och blev meddelade att de stod direkt under ÖB vid detta uppdraget. De hade på botten funnit ett färskt bottenspår, som han minns på 23 m. Det hade legat bredvid en stor sten och sett ut som ett ubåtskölsspår med skarpa kanter. De hade försökt filma och fotografera spåret men sikten var dålig. Från kölspåret hade det gått ut två spår av larvfötter mot land. Det hade sett ut som ett spår men kan ha varit två larvfötter som suttit mycket nära varandra. Spåret hade varit ca en meter brett. Han lovade kolla upp om han hade dyket nedskrivet i sin dykloggbok."

Larvfots spåret verkar vara något liknande det spår som du såg sommaren 83.


Bill

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Tjuvholms sundet sommaren 1983

Inlägg av Thule2 » 16 oktober 2013, 08:11

Hej Bill ! Tack för mycket intressant information. Vad som fortfarande kan reta mig, kameran som alltid annars var med, låg tyvärr hemma denna dag. Vi skulle bara bada och ligga i solen ! Tänk om ... MVH/ Thule

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Tjuvholms sundet sommaren 1983

Inlägg av Wedman » 16 oktober 2013, 12:37

Thule2 skrev:Hej Bill ! Tack för mycket intressant information. Vad som fortfarande kan reta mig, kameran som alltid annars var med, låg tyvärr hemma denna dag. Vi skulle bara bada och ligga i solen ! Tänk om ... MVH/ Thule
Ingen anledning att reta dig över det :) Om du haft med dig kameran så skulle du ha lämnat ifrån dig den oframkallade filmen och sedan hade antagligen varken du eller någon annan sett något mer av den.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Tjuvholms sundet sommaren 1983

Inlägg av Thule2 » 16 oktober 2013, 13:28

Ha ha ha, ja det har du nog rätt i Wedman / Den var bra :D Thule

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjuvholms sundet sommaren 1983

Inlägg av MD650 » 18 juni 2014, 20:52

Ett antal inlägg från Thule2 och Kent som en fortsättning från en låst tråd har raderats.
Diskutera sak och inte person.
Om det nödvändigvis måste diskuteras person så görs det inte här på forumet utan på annat medium.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Tjuvholms sundet sommaren 1983

Inlägg av Martin Lundvall » 18 juni 2014, 21:03

Ännu ett inlägg har raderats.
Har ni frågor så kontakta någon av oss i redaktionen, för övrigt gäller MD650:s uppmaning.

/Martin

Skriv svar