Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av Dag den vise » 13 maj 2013, 12:01

Få personer i Storbritaniens historia är så omstridda som Magaret Thatcher. En av hennes mest omstridda handlingar är hur hon lyckades med att mer eller mindre krossa det tidigare så mäktiga gruvarbetarfacket under gruvarbetarstrejken 1984-1985. Strejken uppstod på grund av att Thatcher ville lägga ner några statligt ägda kolgruvor, vilket inte gruvarbetarfacket ville gå med på. Vissa ser resultatet av händelserna som en seger över en korrupt och militant fackföreningsrörelse, och pekar på gruvarbetarfackets riggade voteringar och på att deras ledare, Athur Scargill, tog emot bidrag av Sovjet, medans andra ser det som en stor tragedi, och pekar på den stora arbetslöshet som uppstod i de områden där kolgruvorna blev tvugna att lägga ner sin verksamhet. Men nu vill jag att ni andra skalmaniter (som kanske minns händelserna) berättar vad som egentligen hände år 1984 och 1985 i Storbritanien.
Senast redigerad av 1 Dag den vise, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av lampros » 13 maj 2013, 12:23

Det finns inget "egentligen" i historien. Det finns olika tolkningar. Dessa kan man hävda.

Discalimer: jag har ingen tolkning att leverera i detta fall.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av HJ » 13 maj 2013, 12:59

En viktig orsak till att strejken misslyckades var att under tidigare strejker på 1970-talet blev konsekvenserna för samhället stora, då britterna var mycket beroende av kol för uppvärmning, industri och elektricitet (man tvingades ransonera elektricitet). 1984 hade många hem istället olja och naturgas, samt att kolkraftverken hade ordentliga lager, och att det fanns överkott av kol på internationella markanden, och därmed var själva strejkvapnet mycket svagare.

/Håkan

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av Dag den vise » 13 maj 2013, 22:32

HJ skrev:En viktig orsak till att strejken misslyckades var att under tidigare strejker på 1970-talet blev konsekvenserna för samhället stora, då britterna var mycket beroende av kol för uppvärmning, industri och elektricitet (man tvingades ransonera elektricitet). 1984 hade många hem istället olja och naturgas, samt att kolkraftverken hade ordentliga lager, och att det fanns överkott av kol på internationella markanden, och därmed var själva strejkvapnet mycket svagare.

/Håkan
Där skrev du något som jag hade tänkt skriva men som jag på grund av lathet inte skrev. Det hade nämligen varit flera liknande strejker i Storbritanien under sjuttiotalet, men då tvingades regeringarna (både de konservativa- och labourregeringarna)att vika sig för fackens krav. Man kan alltså säga att Thatcher lyckades med det som de föregående regeringarna hade försökt göra men inte lyckats med.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av lampros » 14 maj 2013, 06:34

Dag den vise skrev:
HJ skrev:(...) 1984 hade många hem istället olja och naturgas, samt att kolkraftverken hade ordentliga lager, och att det fanns överkott av kol på internationella markanden, och därmed var själva strejkvapnet mycket svagare.

/Håkan
Där skrev du något som jag hade tänkt skriva men som jag på grund av lathet inte skrev. Det hade nämligen varit flera liknande strejker i Storbritanien under sjuttiotalet, men då tvingades regeringarna (både de konservativa- och labourregeringarna)att vika sig för fackens krav. Man kan alltså säga att Thatcher lyckades med det som de föregående regeringarna hade försökt göra men inte lyckats med.
Thatcher hade sett till att man (= de statliga kolkraftverken) hade ordentliga lager kol innan gruvstrejken. Hon tycks ha anat att gruvstrejken skulle komma. Och som en modern Churchill var hon beredd på strid.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av HJ » 14 maj 2013, 08:38

lampros skrev:Thatcher hade sett till att man (= de statliga kolkraftverken) hade ordentliga lager kol innan gruvstrejken. Hon tycks ha anat att gruvstrejken skulle komma.
Utan att ha varit med på tiden, det var inte bara Thatcher som planerade hur gruvarbetarna skulle "krossas". Det var snarare att regeringarna (i båda lägren) ansåg sig vara i en orimlig utpressningssituation gentemot kolgruvearbetarna, och efter 1974 år strejk utarbetades av konservativa politiker en plan för att ta sig ur denna situation (jag gissar att även en labourregering hade med tiden också slagit ner en sådan strejk).

http://en.wikipedia.org/wiki/Ridley_Plan

Planen gick i huvudsak ut på att se till att man kunde klara kolförsörjningen vid en såpass lång strejk att strejkkassorna sinade. För det behövdes att man kunde importera kol, och att man inte var lika beroende av kol. Tack vare att oljeutvinningen kommit igång i nordsjön minskade behovet av kol, och på grund av liknande utveckling i andra länder fanns det gott om kol på internationella marknader. Sen valde Thatcher tidpunkt för en oundviklig konflikt med gruvarbetarna genom att provocera dem (genom att varsla om stängning av ett antal gruvor) just när hon bedömde att kolförsöjningen var någorlunda tryggad.

Sedan: Hur man i längden kan tro att man kan strejka sig till att ägaren INTE skall stänga en anläggning på grund av olönsamhet övergår mitt förstånd.

/Håkan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av millgard » 14 maj 2013, 08:51

Hela den brittiska industrins verksamhet under perioden 1966-1984 övergår mitt förstånd.
Man tillverkade undermåliga produkter som ingen ville ha, till en kostnad som översteg utpriset. Teorin att strejka sig till vinst torde brittiska fackföreningar vara ensamma om att förfäkta. Det stålbad som blev resultatet under senare delen av 1980-talet var nödvändigt för strukturomvandlingen.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av Marcus » 14 maj 2013, 10:34

I förebyggande syfte: undvika politiska kommentarer, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av mrsund » 14 maj 2013, 10:49

Har ett minne att min far som var engagerad sosse, tog emot familjer som fick lite semester här i Sverige, var det vanligt?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Gruvarbetarstrejken i Storbritanien 1984-1985

Inlägg av Dag den vise » 22 maj 2013, 09:44

Stämmer det förresten att det nästan pågick en strejk varje dag någonstans i Storbritainen under hela sjuttiotalet? Enligt ett radioprogram från SR (tyvärr kan jag inte hitta det igen på SRs hemsida) var det nämligen så.

Skriv svar