Sovjetiska miniubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Psilander » 4 juli 2013, 08:18

Detta får du gärna utveckla då jag inte förstår exakt vad du menar?
Jag, tänkte här främst på Pirhna/ Losos. Du sågar den, men jag är skeptisk, Hävringe incidenten 1987 bedöms ha varit en Losos och med den behandlingen den fick av våra förband så är det ganska rimligt att den gått sönder. Mycket möjligt man använt haverierna som ett sätt att mörka.
Psilander skrev:Teknologiskt så var de väl framme, de hade ju första människa i rymnden och byggde rymdstationer med betydligt längre uthållighet än de ubåtsoperationer som pågick...
Visst var Sovjet teknologiskt framgångsrika inom vissa områden, men som diskuterat tidigare ger en rymdfarkost inte nödvändigtvis förmåga att bygga en fungerande miniubåt. Det är för mig en smula underligt att påstådda "bevis" på de sovjetiska eventuella minifarkosterna inte blir mer konkreta än lösa hänvisningar till att man faktiskt hade rymdstationer (?)[

Studerar man för övrigt bilderna på Triton 2 ovan så slås man inte direkt av intrycket av det verkar vara någon högteknologisk konstruktion byggd med hjälp av allehanda rymdteknik.
Det behöver inte se så "spaceat" ut bara för det är rymdteknologi, ryssarna använde blyerts i rymden medan amerikanerna använde specialutvecklad trycksatt kulspetspenna...;-) Det kan ha varit att specialförbanden haft tillgång till bättre syrgasbehållare, batterier mm som är spinn off från rymdprogrammet men för dyrt för att komma ut på förband i större utsträkning.

Håller inte med dig om den sk "valryggen" det kan mycket väl varit en Triton där man fått fel på avvägningen så den flutit upp och visat "rumpan" medan det lilla tornet tryckts ner i manövern.

Framförallt måste man ju se till motivet. Vi vet ju att NATO var väl insyltat med svenska försvaret, dessutom fick de mycket av vad de ville genom förbindelseofficerare och de politiska konsekvenserna är förhållandevis stora om skulle ertappas.Kan mycket väl vara så att NATO ubåtar kränkt MEN de smet iväg ganska fort när de blev påkomna. De stora ubåtsjakterna med aggresiva motståndare är Warzawapakten.

Notera även Polen hade miniubåt HÄR
Ryska attackdykare har gjort precis det som vi misstänkte (förberedelse till sabotage, infiltration och undinhämtning)- i verkligheten, nu senast mot Georgien 2008 då Georgiska torpedbåtar slogs ut av dykare.....http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_co ... #Equipment

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av tryggve » 4 juli 2013, 14:58

Intressant tråd, som jag hade missat fram tills nu. Tackar för den!

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Rickard » 4 juli 2013, 22:59

Det blir nog ett långt inlägg, men det är mycket olika intressanta och viktiga aspekter du berör.
Psilander skrev:Jag, tänkte här främst på Pirhna/ Losos. Du sågar den, men jag är skeptisk,
Det är alltså inte jag personligen som sågar den, utan se t ex Försvaret och det kalla kriget (FOKK) utgåva 15 där under frågestunden en person från Riksarkivet berättar om sitt arbete att under en period av öppenhet i början av 90-talet gå igenom originaldokumenten i den ryska ubåtskontruktörsfirmans arkiv. Han beskriver de ryska miniubåtsförsöken som en lång serie av misslyckade och där inte minst Piranjan var ett exempel på detta. Problemen var till och med så grava att besättningarna vägrade betjäna farkosten.

Från Emil Svenssons svar är det för övrigt tydligt att han också känt till dessa uppgifter, men valt att inte ta med dem i sina egna rapporter.

Psilander skrev:Hävringe incidenten 1987 bedöms ha varit en Losos och med den behandlingen den fick av våra förband så är det ganska rimligt att den gått sönder.
Vid Hävringe-incidenten (år 1988) kan jag också tänka mig att det handlade om sovjetisk farkost, kanske ett tidigt försök med just den första Piranja/Losos-enheten. Insatsen gjordes för övrigt precis på gränsen till svenskt territorialvatten. Den främsta indikationen på att det här rörde sig om sovjetisk farkost just där var att detta var ett av de få tillfällen som flottan gjorde en aktiv insats att faktiskt sänka en främmande enhet.

Annars sysslade ubåtsjaktsstyrkan mest med att på analysgruppens uppdrag enbart följa kränkande farkoster för att samla in underrättelser. Vapeninsatser kunde skrämma bort inkräktaren och då fick man inte lika mycket data att analysera varför ingripanden enligt IKFN därför helst inte skulle göras.

Den lilla och starkt insynsskyddade analysgruppen skapade därför först "prognoser" på var och när främmande ubåtar skulle dyka upp, varvid flottans ubåtsjaktsstyrka förlade sina långtidsövningar dit och sedan ofta inom kort upptäckte just främmande undervattensverksamhet i området. Eftersom primärmålet dock var att samla in mer underrättelser åt analysgruppen så skulle de främmande farkosterna bara förföljas och inte bekämpas.

För både kränkaren och ubåtsjaktsstyrkan blev "ubåtjakten" i realiteten misstänkt likt en övning.


År 1987, 1992-1994, 1995 och 2001 blev det på olika sätt dags för analysgruppen att på regeringens uppdrag lägga fram de samlade resultaten av den så högt prioriterade underrättelseinsamlingen. Det visade sig då vara extremt magert och kunde framför allt på intet sätt påvisa de sovjetiska intrång man sagt sig vara säker pågått.

Så samtidigt som man menade sig vara fullkomligt säker på att det handlade om sovjetiska specialförband som utförde krigsförberedelser mot svenska mål så ansåg analysgruppen att det var bättre och viktigare att låta dessa utföra sina operationer i fred för att från svenska sidan samla in kunskap, men att olyckligtvis blev det totala underrättelseresultatet för hela ubåtskränkningsperioden under 80-talet noll.


I efterhand har dock både Storbritanniens f.d. marinminister samt chefen för brittiska underrättelsetjänsten berättat att de utförde ubåtsintrångstester på svenskt vatten i samverkan med svenska försvaret. Man ville också ha uttryckliga garantier för att inte torpeder fick sättas in från svenska sidan. Även USAs tidigare försvarsminister har bekräftat att tester gjordes tillsammans med svenska sidan.

Mathias Mossberg har även beskrivit en träffande episod under ubåtsutredningen 2001. Vid ett besök på Muskö Örlogsbas hittade utredningen ett internt PM som gick mellan vissa höga amiraler om hur de skulle samordna sina kommentarer direkt efter USAs uttalanden.

Flottans representant i utredningen, Göran Wallén, försäkrade direkt de närvarande att en kopia av det dokumentet även fanns på högkvarteret och att inget behov fanns att ta med det nu. Väl tillbaka på högkvarteret fanns dock ingen kopia och vid nästa besök på Muskö var originalet borta.

Psilander skrev:Det behöver inte se så "spaceat" ut bara för det är rymdteknologi, ryssarna använde blyerts i rymden medan amerikanerna använde specialutvecklad trycksatt kulspetspenna...;-) Det kan ha varit att specialförbanden haft tillgång till bättre syrgasbehållare, batterier mm som är spinn off från rymdprogrammet men för dyrt för att komma ut på förband i större utsträkning.
Oavsett typ av pennor i rymdfarkosterna så blir det dock inget mer konkret än att specialförbanden "kan" ha fått hjälp med någon teknik från rymdprogrammen. Vad du tidigare kallade ett "bevis" som bara en "idiotförklarad" kunde missa känns faktiskt enbart som fri spekulation som givetvis kan stämma, men som vi helt saknar belägg för.

Psilander skrev:Håller inte med dig om den sk "valryggen" det kan mycket väl varit en Triton där man fått fel på avvägningen så den flutit upp och visat "rumpan" medan det lilla tornet tryckts ner i manövern.
Det finns ett relativt stort antal skäl till att Triton-2 och "valryggen" / miniubåt typ 1 inte är identiska. För att börja med möjligheten till avvägningsfel som gör att man råkar visa aktern kan man se nedan:
triton-2.PNG
triton-2.PNG (27 KiB) Visad 5975 gånger
Här ligger tornet på en Triton-2 någon decimeter under vattenytan men där vi också ser att diverse utrustning i aktern blir exponerad och som inte finns med t.ex. på bilden från Fjärdsgrunden i Töre. I incidentrapporten från just Töre 1987 berättas för övrigt att "farkosten höll god fart" i vattenlinjen när den observerades och fotograferades. Inte helt enkelt för en Triton-2 att lyckas med detta med propellern delvis ovanför vattenytan.

Notera också beskrivningen tidigare i tråden från Analysgruppens rapport 1984 gällande miniubåt typ 1:
"Tornkonstruktion i vanlig bemärkelse saknas. Ovandelen kan bäst beskrivas som en valrygg (ca 5 m lång) med en något mera markant böjning av framkanten. Denna speciella form har observerats i svenska vatten sedan 1977 visar en genomgång av äldre rapporter. Enbart under 1983 har ett femtontal observationer gjorts av denna karaktäristiska form."
(min fetstil)

Det är alltså klart att den har visats sig vid ett så stort antal tillfällen att man väl känner dess karaktäristiska form där det bland annat är tydligt att den saknar torn och där möjligen den större böjningen av framkanten kan ge vissa ledtrådar om typ av farkost.

Bara under året 1983 har farkosten med det specifika utseendet observerats hela 15 gånger, vilket gör teorin om det rört sig om en Triton-2 sprattlandes med propellern i luften som mycket osannolik.

I den statliga utredningen SOU 1995:135 (sid 188 och framåt) finns för övrigt ett antal beskrivningar på högt klassade observationer av valryggen. Den beskrivs som mycket lik en grynna eller valrygg. Det mest slående med dessa är det extremt oförsiktiga uppträdandet. Ett annat viktigt faktum är att när valryggsfarkosten / miniubåt typ 1 uppträder vid ytan så visar den enligt beskrivningarna inte några tecken på panikreaktioner, avvägningsfel eller att av misstag flutit till ytan. Istället förefaller den agera på ett kontrollerat och medvetet sätt.

Man kan också notera att den gärna uppträder i omedelbar närhet av åskådare i skärgården. Ofta på 20-30 meters avstånd, men i vissa fall på under tio meters håll från diverse båtar!

Psilander skrev:Framförallt måste man ju se till motivet.


Det håller jag med om också. Det är väl en lite större diskussionspunkt, men vi kan väl bara snabbt dels konstatera att den primärt viktigaste egenskapen för en ubåts överlevnad är att till varje pris hålla sig dold. Är det så att man sysslar med spionage och krigsförberedelser i fredstid bör det även politiskt sett vara av yttersta vikt att utföra detta så diskret som möjligt.

Vad som hände i de svenska skärgårdarna under 80-talet var dock istället att främmande undervattensenheter hundra och åter hundra gånger mycket tydligt och demonstrativt exponerade sig i omedelbar närhet av åskådare. Den självklara skulden gick förstås till Sovjet, men att finna motivet till att så övertydligt exponera sina krigsförberedelser mot ett neutralt grannland är svårt att finna.

Psilander skrev:De stora ubåtsjakterna med aggresiva motståndare är Warzawapakten.
Vilket belägg har du för det? Det framgår mycket väl av alla utredningar och liknande att inte ett enda bevis samlades in under någon jakt som entydigt visar på Warzawapakten. Det innebär förstås inte att det inte kan ha varit WP vid något tillfälle, men det är mycket väl redovisat att det inte finns några tekniska belägg för detta.

Psilander skrev:Notera även Polen hade miniubåt HÄR
Man får notera att man måste skilja på miniubåtar och dykarfarkoster. Den polska enheten ovan är inte någon miniubåt utan en dykarfarkost som kan bära endast en person. Det är en "våt" farkost, dvs vattenfylld, där operatören sitter med påtagen dykarutrustning och andas syrgas inne i farkosten under gång. Uthålligheten blir därför extremt låg, sannolikt enskilda timmar.

Det är ju samma problem som med Triton-1 och Triton-2, det går inte att trovärdigt visa att något med så kort operationstid kan ha deltagit i några större intrång. Jag kan mycket väl tänka mig att dessa varit inne och vänt kring svenska territorialgränsen, det verkar varit något som alla ubåtsflottor sysslade med, men att infiltrera djupa hamnar, vikar och marinbaser med dessa är orimligt.

Psilander skrev:Ryska attackdykare har gjort precis det som vi misstänkte (förberedelse till sabotage, infiltration och undinhämtning) - i verkligheten, nu senast mot Georgien 2008 då Georgiska torpedbåtar slogs ut av dykare.
På vilket sätt menar du att detta skulle påvisa något? Det är ju exakt de uppgifterna som attackdykare från alla länder har haft de senaste 60 åren och skulle snarast vara oerhört märkvärdigt om det var annorlunda för ryska/sovjetiska attackdykare. Däremot ger det naturligtvis ingen indikation på om dessa har uppträtt i svenska vatten på 80-talet eller inte.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Stighult » 5 juli 2013, 08:15

En filmsnutt som de flesta kanske sett, men tycker den passar in här. Inget nytt men trots allt kul.
http://www.youtube.com/watch?v=1uvPZs7i ... e=youtu.be

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Psilander » 5 juli 2013, 09:21

Efter lite googlande för att komma till rätta med miniubåtsproblemet. så hittade jag denna bild. Kom att tänka på "valryggen" valryggen behöver inte vara hela ubåten utan kan vara bara tornkammen, med masterna nere. Detta är tornet på en Kilo. med masterna ute
Bild.

Sätter man samman observationerna/ kontakterna på Hårsfjärden med observationerna på Kanholmsfjärden så stämmer den kränkningen rätt bra med en India ubåt/ Projekt 940 Lenok. Kanholmsfjärden är rätt djup, ut just där man observerat stor ubåt, där grundar det upp. Att det dessutom var två "miniubåtskontakter" stämmer rätt bra med Indias last av miniubåtar, dessutom är det känt att spetznas använde dem.

En notering i sammanhanget är att Lenoks aktiva tid i sovjetmarinen stämmer rätt bra med de ubåtskränkingar som förekom här..

Även en Whiskey S-63, byggdes för att bära "räddningsubåt".

Håller det för rätt sannolikt att NATO också var här, men som ett sätt att testa svenskt ubåtsskydd, med amiralernas goda minne. Dock så är min uppfattning att WP var minst lika goda kålsupare och agerade mer offensivt eftersom de inte fick lika mycket gratis som NATO. Framförallt genom trigga vå¨ra aktiva sensorer så kunde de om inte annat bygga upp bra signalbibliotek. Någon som är känt från tex den flygande signalspaningen, att man försöker få offret röja sig genom att låsa med aktiva sensorer. Kanske eventuellt lade ut sensorer mm på botten. Vissa debattörer (H. von Hofsten tex) var ju rätt inne på linjen att tom hade baser på svenskt territorium.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Rickard » 5 juli 2013, 11:41

Psilander skrev:Efter lite googlande för att komma till rätta med miniubåtsproblemet.
Ja det är ju ett visst "problem" i sammanhanget att ingen på 30 års tid kunnat påvisa ens existensen av lämpliga sovjetiska miniubåtssystem. :)

Psilander skrev:Kom att tänka på "valryggen" valryggen behöver inte vara hela ubåten utan kan vara bara tornkammen, med masterna nere.
Om man läser analysgruppens beskrivning av farkosten framgår alltså att det handlar om en 8-10 meter lång enhet som mycket tydligt saknar torn och har en rundad överdel som liknar en valrygg och där den övre delen av ryggen är fem meter lång.

Man har också sett denna väldigt karaktäristiska farkost i svenska vatten sedan 1977 och fram över hela 80-talet, bland annat med stor sannolikhet en enhet instängd innanför timmerspärrarna i Töre 1987.

(Fotot taget från luften tydligt visandes enheten längst in i Töres hamn försvann dessvärre, annars hade nog saken kunnat klargöras rätt enkelt.)

Den uppträder också ibland på så pass grunt vatten att det är helt uteslutet att det handlar om en större ubåt, t ex den Kilo-klass du visar bild på är ju 74 meter lång.

Här finns för övrigt en längre text med intervjuer med två erfarna fiskare som såg valryggsfarkosten på nära håll på mycket grunt vatten juli 1986.

http://www.jallai.se/2013/01/bevisligen-en-nato-ubat

Det är ingen tvekan om att det rör sig om en liten rundaktig farkost på runt 10 meter och som är helt slät utan torn och andra utmärkande detaljer.

Psilander skrev:Sätter man samman observationerna/ kontakterna på Hårsfjärden med observationerna på Kanholmsfjärden så stämmer den kränkningen rätt bra med en India ubåt/ Projekt 940 Lenok.
Du får gärna beskriva närmare på vilket sätt det skulle stämma bra med India? Det är snarare helt säkert att ingen av de två 106 meter långa India-klasserna någonsin var i Östersjön och de två räddningsfarkoster de kunde bära hade dels väldigt typiska utseenden som inte stämmer alls med vad man sett + att de saknar all form av uthållighet och prestanda för detta.
Psilander skrev:En notering i sammanhanget är att Lenoks aktiva tid i sovjetmarinen stämmer rätt bra med de ubåtskränkingar som förekom här..
Ja, det är väl ungefär så pass mycket som pekar på att den var inblandad, i övrigt stämmer faktiskt ingenting. :)

Psilander skrev:Håller det för rätt sannolikt att NATO också var här, men som ett sätt att testa svenskt ubåtsskydd, med amiralernas goda minne.
Ja, det är klart att det i så fall inte handlade om "riktiga" kränkningar, utan något som troligen var godkänt av åtminstone centrala personer inom marinen och analysgruppen.
Psilander skrev:Dock så är min uppfattning att WP var minst lika goda kålsupare och agerade mer offensivt eftersom de inte fick lika mycket gratis som NATO.
Det är möjligt att det var på det sättet, men igen kan vi bara konstatera att det fullkomligt saknas belägg för det.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av JohnT » 6 juli 2013, 20:36

Rickard skrev:För att göra det lite lättare att resonera om olika misstänkta ubåtstyper kan följande vara av intresse. Eftersom de kränkande ubåtarna så ofta uppträdde i ytläge kunde Försvaret genom vittnesmål skapa sig en god bild över hur de såg ut.

I en nyligen avhemligad rapport från 1984 presenteras de två typer av oidentifierade miniubåtstyper som uppträdde i svenska vatten, kallad Typ 1 och Typ 2.
Beskrivning_typ1.png
Beskrivning_typ1.png (176.28 KiB) Visad 5868 gånger


En hel del detaljer är fortfarande hemliga och saknas ovan, men det framgår på ett annat ställe i rapporten att "Typ 1" är 8-10 meter lång.

Av särskilt intresse är just att valryggsfarkosten hade ett så pass okonventionellt utseende som samtidigt inte blev specifikt spritt i massmedia och därmed troligen gjorde det lätt att bedöma trovärdigheten när vittnen just sett "valryggen".
Hej Rickard, tack för informationen.

Dock har jag en lite annan tolkning av vad som står i beskrivningen.


”Troligen av en och en halv skrovstyp”

Alltså tryckskrovet täcks inte helt av formskrovet, och om vi betänker att beskrivningen gäller observationer av ubåten i svenska vatten så står den inte på någon piedestal så då bör skiljelinjen ligga över vattenlinjen.

Schematiskt blir då ubåtens skrov:

Skrov.png
Skrov.png (28.67 KiB) Visad 5868 gånger

Vilket stämmer bra med bilderna på Triton-2 du visade i ditt inlägg.


”Tornkonstruktion i vanlig bemärkelse saknas”

Här uppfattar jag det som att i betydelsen vanlig menar en konventionell ubåt som har ett torn som är några meter högt. Samtidigt tolkar jag det så som att man säger att det finns något där men det ser inte ut som ett vanligt ubåtstorn.

Hur man uppfattar tornet på en Triton beror ju också på vilken vinkel betraktaren har, ser man den snett bakifrån så är det inte säkert att tornet sticker ut så tydligt utan smälter samman med från resten av skrovet.

Sedan kan man ju undra hur man skulle vilja avväga ubåten när den går upp till ytan och observerar.
Om jag vore ubåtsförare skulle jag försöka få en trimm så att så lite av båten syns över ytan utöver ventilerna i tornet. Alltså:
Triton_avvägd2.png
Triton_avvägd2.png (36.38 KiB) Visad 5868 gånger
Och om man ska få en lekman att beskriva detta så tycker jag att "en valrygg med något mer markerad böjning på framkanten" en ganska bra beskriving.



Och till sist, den lilla fenan på fören är vitmålat på det foto som finns på deepstorm.ru, att skilja en vit fena från bogvågen är inte helt självklart.


Mvh
/John

Ola Frithiofson
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 28 juni 2013, 10:06

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Ola Frithiofson » 6 juli 2013, 22:21

Förstår inte alls hur John T ser att det som finns ovanför vattenlinjen på den Triton 2 som han visar på bilden kan liknas vid en valrygg. Vad jag ser är en vass trekantig formation sedan vatten och sedan ett runt fönster på en kantig form.

En bofink kan se ut hur som helst för den som inte kan skilja på småfågerlarter, men en rundad valrygg kan väl inte både ha ett fösnter och bestå av två kantiga formationen skilda åt av vatten?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av JohnT » 7 juli 2013, 09:08

Ola Frithiofson skrev:Förstår inte alls hur John T ser att det som finns ovanför vattenlinjen på den Triton 2 som han visar på bilden kan liknas vid en valrygg. Vad jag ser är en vass trekantig formation sedan vatten och sedan ett runt fönster på en kantig form.
I texten står först"Troligen av en och en halv skrovs ubåt" det vill säga att det ser ut som skrovet består av två delar.

Sedan säger texten "ovandelen kan bäst beskrivas som en valrygg"

När texten skriver ovandelen så uppfattar jag det som man menar den delen som sticker upp över formskrovet.
och den lilla fenan längs fram var som sagt vitmålad och kan nog vara svår att skilja från bogvågen.

Ola Frithiofson skrev: En bofink kan se ut hur som helst för den som inte kan skilja på småfågerlarter, men en rundad valrygg kan väl inte både ha ett fösnter och bestå av två kantiga formationen skilda åt av vatten?
De personer som har sett ubåten i svenskt vatten har sett den i vatten, och antagligen ville ubåten inte visa sig i onödan.
Den stod inte på en pediestal och var fotograferad snett underifrån.
Vi vet inte under vilka ljusförhållanden och på vilket avstånd som observationerna hade gjorts.

I vilka vinklar skiljer du på de två kantiga formationerna?
Hur långt bort ser du att det finns ventiler(fönster) på den främre delen ?

mvh
/John

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Thule2 » 7 juli 2013, 09:30

Hade inte tanke på att säga det här .Men det här spekulationerna gör mig tvungen.Flygbilderna som tog i Töre visar något som ser ut som en lite utdragen droppe"uppifrån.Eller ett grodyngel.Brett i bogen och kort och spolformat./Lennart

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Rickard » 7 juli 2013, 10:19

JohnT skrev:Hej Rickard, tack för informationen.
Hej John - roligt att du är tillbaka och tack för intressant inlägg.

JohnT skrev:”Troligen av en och en halv skrovstyp”

Alltså tryckskrovet täcks inte helt av formskrovet, och om vi betänker att beskrivningen gäller observationer av ubåten i svenska vatten så står den inte på någon piedestal så då bör skiljelinjen ligga över vattenlinjen.
Jag har också funderat över vad en och en halv skrovstyp betyder. Det är möjligt att det skall tolkas så som på din bild, om det är någon annan på forumet som kan sprida kunskap om kring hur den termen skall tolkas vore det mycket bra!
JohnT skrev:”Tornkonstruktion i vanlig bemärkelse saknas”

Här uppfattar jag det som att i betydelsen vanlig menar en konventionell ubåt som har ett torn som är några meter högt. Samtidigt tolkar jag det så som att man säger att det finns något där men det ser inte ut som ett vanligt ubåtstorn.
Nja, det tycker jag är att dra tolkningen en smula långt. Det står att den "bästa beskrivningen" är en fem meter lång valrygg, med en något mer markant böjning av framkanten. Skulle det faktiskt finnas någon form av torn vore det en given detalj att få med.
riktig-rygg-på-val.jpg
riktig-rygg-på-val.jpg (62.44 KiB) Visad 5806 gånger
Ovan ser vi ett exempel just på en riktig val, vilket kan vara bra att ha i åtanke när man skall bedöma ett tänkt utseende på de olika rapportörerna sett.
Töre-87.png
Töre-87.png (23.76 KiB) Visad 5806 gånger
Om vi sedan jämför med Försvarets tecknade uppförstoring av farkosten som fotograferades innanför timmerspärrarna i Töre 1987 så kan vi se att de dels är ganska lika, det vill säga släta, avlånga och lätt rundade, men framför allt helt avsaknad av just torn. Varken något tradionellt fyrkantigt torn eller bulligt Triton-2-torn.


Studerar man SOU 1995:135 sid 188-190 finns ett antal beskrivningar på incidenter med valryggen. I själva inledningen finns följande:

"Många observatörer har berättat att de har sett avlånga föremål som inte har torn och som ofta är helt släta. Föremålen har brukat liknas vid valryggar, bränningar eller grynnor. I en del fall har föremålet legat stilla eller rört sig endast långsamt. I andra fall har föremålet rört sig med större fart. Iakttagelser av vågrörelser kring föremålet är vanliga i båda typerna av fall."

Ett antal av beskrivningar följer sedan på hur valryggen / miniubåt typ 1 i vissa fall uppträtt mycket nära åskådare. Ett flertal observationer är på under 30 meters avstånd och åtminstone två på under 10 meter(!).

Som vi också såg tidigare har den under bara året 1983 visat sig vid femton tillfällen med sitt "karaktäristiska utseende". Det finns vad jag kan se inte särskilt mycket utrymme för att det dels vid så många tillfällen skulle missats noterats att det fanns ett bulligt litet torn med tydlig markerad lucka på taket och utkiksfönster för operatören.

JohnT skrev:Hur man uppfattar tornet på en Triton beror ju också på vilken vinkel betraktaren har, ser man den snett bakifrån så är det inte säkert att tornet sticker ut så tydligt utan smälter samman med från resten av skrovet.
Det är ju inte omöjligt att en Triton-2 i viss vinkel på tillräckligt långt avstånd skulle kunna ge det intrycket. Eftersom den dock iaktatagits på så många gånger under hela 80-talet (och dessutom ibland mycket nära) är det osannolikt att den varje gång skulle lyckats visa sig på just det sättet att man inte kan särskilja skrov från torn.

Som ett exempel följer här ett kort utdrag från en incidentrapport där valryggen syntes i närheten av Rödkallen i Luleås skärgård 1983. Två personer med 30 års yrkeserfarenhet av just dessa vatten såg något som de uppfattade som en undervattensfarkost:
Luleå-830620-1.jpg
Luleå-830620-1.jpg (97.49 KiB) Visad 5806 gånger
Föremålet beskrivs alltså som långsmalt, fem meter långt och en halv meter högt och observerades under dessutom mycket goda sjöförhållanden.

Bild

Här har observatören själv ritat hur han uppfattade farkosten. Vi kan även här notera frånvaron av torn eller andra upphöjdheter. Hela rapporten är för övrigt märkt "Valrygg".

JohnT skrev:Och om man ska få en lekman att beskriva detta så tycker jag att "en valrygg med något mer markerad böjning på framkanten" en ganska bra beskriving.
Här är ytterligare två beskrivningar från några som inte kan betraktas som lekmän på havet. Två fiskare som 1986 observerade valryggen på mycket nära håll i Bråviken. Citaten från Anders Jallai: (http://www.jallai.se/2013/01/bevisligen-en-nato-ubat)

Fiskare 1:

"Han och en vän var ute och la ett fiskeredskap (fyrkant) på ca 6 meters djup utanför Ramsholmarnas nordöstra spets, ca 80 m från land då han på mycket nära håll såg en undervattensfarkost. Objektet låg först stilla en meter under ytan. Det var 8-10 m långt och ca 2 m brett. Såg inte hela längden. Mycket slät yta. Ganska raka sluttande sidor men rund ovanpå. Den var mörkt gulgrön och smalnade av i båda ändar. Inget torn eller annat som stack upp. Lite ljusare än militärgrön. Såg ut som en undervattenssten först, ett grund, men när den började röra på sig och försvann någon meter under ytan, förstod de att det var en undervattensfarkost av något slag."


Fiskare 2:

"Han menar att föremålet var ca 8-10 m långt. ”Så blankt det är” hade Rutger sagt. När de sedan gick mot land på Ramsholmarna för att hämta ankare till redskapet i sin andra båt, såg de hur föremålet började röra på sig och körde åt nordväst mot farleden i ca 1-2 knop. ”Den grumlade upp botten”. Undervattensfarkosten var spolformad som en ubåt. Smalare i för och akter. Inget som stack upp som ex ett torn. ”Slät yta”. Föremålet var större än deras egen båt som är 7 m lång. Hellberg såg sedan ubåten när den rörde sig bortåt som en skugga under ytan. Han bedömde skuggan som ca 10 meter lång. Hela förloppet från att de först såg föremålet till att det åkte iväg var ca 5-10 min."

JohnT skrev:Och till sist, den lilla fenan på fören är vitmålat på det foto som finns på deepstorm.ru, att skilja en vit fena från bogvågen är inte helt självklart.
Det är en bra poäng, men som noteras i SOU 1995:135 så har farkosten även observerats stillaliggande och i bland på mycket nära håll. Det gör att det kantiga föremålet framför tornet på en Triton-2 mycket sannolikt skulle upptäckts under årens gång även om det var vitmålat.


Totalt sett kan jag inte se något utrymme för att få Triton-2:s speciella bulliga torn och kantiga framdel att passa med den i svenska vatten så ofta siktade främmande Miniubåt Typ 1 / a.k.a. "Valryggen".

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Thule2 » 7 juli 2013, 16:41

Personligen så tippar jag på en SDV 2, eller liknande . Lennart
Bilagor
SEALwetDeliveryVehicleloading.jpg

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av kblomster » 9 juli 2013, 05:48

Även SDV 2 är en "våt" farkost med ytterst begränsad uthållighet.

Jallai verkar mena att det kan ha varit DSRV-1 Mystic eller DSRV-2 Avalon, alternativt en italiensk sak kallad 3GST9. Det är ju dock mest spekulationer.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Rickard » 9 juli 2013, 19:56

JohnT skrev: Hur man uppfattar tornet på en Triton beror ju också på vilken vinkel betraktaren har, ser man den snett bakifrån så är det inte säkert att tornet sticker ut så tydligt utan smälter samman med från resten av skrovet.
triton2-4.jpg
triton2-4.jpg (80.39 KiB) Visad 5589 gånger
Bara för att komma så långt det går med Triton-2: här ovan kan man se att det i vinkel ganska rakt bakifrån skulle gå att precis som du säger uppleva att tornet smälter ihop med skrovet. Dock är det också mycket tydligt att farkosten inte på något sätt är "slät" utan har en viss mängd mekaniska detaljer som troligen skulle vara lätt att notera på så pass nära håll som vittnen sett enheten.

Det finns heller inget som tyder på att den alltid skulle visat sig just bakifrån, utan verkar tvärtom (obekymrat) gått till ytan i alla tänkbara vinklar från åskådare.
triton2-5.jpg
triton2-5.jpg (66.91 KiB) Visad 5589 gånger
Och på avstånd som 30 meter eller mindre är det högst troligt att specifika detaljer som denna tornlucka skulle upptäckts och givit goda ledtrådar för identifikation. Att tankarna skulle gå mot "val" när man skall beskriva denna är relativt långsökt.

Om vi för tillfället också bortser från att Triton-2 enligt känd kunskap var en våt dykarfarkost med endast ca 12 timmars uthållighet, och därmed inte tillämpbar i många av de längre incidenterna, så kan man som lite indirekt bevisföring notera att den aldrig av t.ex. Emil Svensson försökts kopplas ihop med Miniubåt Typ 1, eller ens antyda att den faktiskt setts av vittnen på svenskt vatten.

Då kan man minnas att Triton-2 som farkost har i sig av just Emil Svensson (tidigare chef Marina Analysgruppen) i största allmänhet framfört som kandidat till kränkare, se till exempel Försvaret och det kalla kriget 15, utgiven 2008, där den tillsammans med Piranja-ubåten är den samlade presenterade kunskapen om sovjetiska militära undervattensenheter. Vid presentationen av Triton-2 skulle det förstås lämpat sig mycket väl att nämna att det ofta observerats farkoster liknande denna om de faktiskt legat till på det sättet, men som det inte förefaller ha varit.

svd-2007-10-02.PNG
svd-2007-10-02.PNG (381.15 KiB) Visad 5513 gånger
Ett tillägg: noterbart är för övrigt att när några av de tyngsta namnen inom marinen (Per Rudberg, Bror Stefenson, Emil Svensson och Göran Wallén) i debattartikel i Svenska Dagbladet år 2007 argumenterar för att det är deras starka övertygelse att miniubåtarna kom från Sovjet så visar de för första gången bilden på Triton-2.

Bildtext: "En aldrig tidigare publicerad bild på miniubåtssystemet Triton 2, som började tillverkas på tidigt 70-tal."

För dessa centrala personer inom ubåtsjakten är alltså Triton 2 en viktig farkost.

(De poserande operatörerna har för övrigt fullt påtagen dykarutrustning som man behövt i den vattenfyllda dykarfarkosten.)

En trolig slutsats tycker jag är att dels Triton-2 av allt att döma inte är identisk med den 10 meter långa valryggsliknande och släta "Miniubåt Typ 1", samt att man från marinens sida inte känner till någon annan och bättre sovjetisk 10-meterskandidat än just Triton-2.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av Rickard » 10 juli 2013, 15:52

Thule2 skrev:Hade inte tanke på att säga det här. Men det här spekulationerna gör mig tvungen. Flygbilderna som tog i Töre visar något som ser ut som en lite utdragen "droppe" uppifrån. Eller ett grodyngel. Brett i bogen och kort och spolformat. /Lennart
Det är en oerhört intressant sak du känner till kring Töre. Om du vill kan du väldigt gärna berätta så mycket det går kring detta i själva Töre-tråden så kan vi diskutera detta. Det finns mycket likheter med vad Lars Lindberg, chefredaktören NSD, såg.

viewtopic.php?f=22&t=41030


kblomster skrev:Även SDV 2 är en "våt" farkost med ytterst begränsad uthållighet.

Jallai verkar mena att det kan ha varit DSRV-1 Mystic eller DSRV-2 Avalon, alternativt en italiensk sak kallad 3GST9. Det är ju dock mest spekulationer.
Jag uppfattar inte att Jallai menar att någon av de amerikanska DSRV-enheterna är troliga och de två fiskare som såg valryggsubåten tyckte inte heller dessa var lika.

Också med tanke på att det endast fanns två styck av dessa DSRV-enheter (Deep Submergence Rescue Vehicle) är det även mycket osannolikt att de skulle kunnat uppehålla sig så ofta i svenska vatten som Typ 1 gjorde.

Fiskaren som intervjuades av Jallai noterade för övrigt också att DSRV hade för mycket detaljer på sig såsom nitar m.m. och den som de sett var helt slät.

Gällande SDV-2 så håller jag med om att den med stor sannolikhet inte var den, då den dels som sagt var en "våt" farkost och inte heller visuellt liknar den runda ryggform som Typ 1 hade.

Skriv svar