Rickard skrev:Dock är det också mycket tydligt att farkosten inte på något sätt är "slät" utan har en viss mängd mekaniska detaljer som troligen skulle vara lätt att notera på så pass nära håll som vittnen sett enheten.
JohnT skrev:Om du tittar noga på bilden så ser du att det har funnits en yttre lucka på över den bakre som på den främre luckan.
Man ser tydligt att gångjärn och lås är spegelvända men i övrigt identiska på de två luckorna.
Förstår jag dig rätt att med den bakre skyddsluckan stängd så har Triton-2 inga synliga mekaniska detaljer längre?
- triton2-5.jpg (66.91 KiB) Visad 2438 gånger
Nog återstår en hel del mekaniska kännetecken som skulle gå att observera om man ser denna på 10-30 meters håll i ytläge och som gör beskrivningar som "slät" eller "grynna" ganska långsökta.
JohnT skrev:
Vi har till exempel Belos hydrofon bild från 1984 till höger och en Triton-2 till vänster:
- Triton-2FromBehind_KKn1984.png (100.28 KiB) Visad 2437 gånger
Som man säger, de liknar varandra men överenstämmer ej.
Din upplevelse är att du ser en likhet här? Bildkvaliteten på hydrofonbilden är väl snarare så oerhört låg att man snarast kan ta totalt valfri undervattensenhet och likt ett rorschachtest tänka in den kandidat man hoppas mest på.
Jag känner dock inte till om man från officiellt håll gjort någon koppling till någon ubåtsmodell utifrån denna bild - är det så?
Rickard tor aug 08, 2013 skrev:
Man är helt medveten om att farkosten har funnits, men ändå saknar vi kunskap om en enda incident eller observation där man misstänker att den varit inblandad.
JohnT skrev:Karlskrona 1984.
Har du någon referens till att Försvaret misstänkte att Triton-2 deltog i Karlskrona 1984? För du hänvisar väl inte till dig själv och bilden ovan?
JohnT skrev:Det är intressant hur du försöker vinkla debatten.
Det är intressant hur benägen du är att tillskriva mig en vid det här läget massiv samling negativa egenskaper. Jag noterar nu att du även misstänker att jag försöker "vinkla" debatten.
JohnT skrev:Men du kan driva en retorik som bygger på att så länge ingen går ut och explicit säger att vid denna kränkning var det denna sorts ubåt så leder det med ditt sätt att missbruka både källor och logikens grunder att ingen misstänker att det kunde varit en Triton-2
Att du inte håller med om någon logisk slutsats i ett resonemang är helt i sin ordning, däremot är ditt sätt att hävda att jag missbrukar källor inte det.
Jag tycker som jag skrivit tidigare att det är tråkigt att din ton periodvis är rejält dålig. Anklagelser som "medvetet vilseleda" och "missbruka källor" är nya bottennapp.
Till själva sakfrågan så återstår just det faktumet: kan du visa upp ett enda belägg på att det existerar en enda misstänkt kränkning där en Triton-2 har ansetts som trolig förövare? Det finns ju tusentals misstänkta rapporter under hela 80-talet och endast en känd sovjetisk undervattensfarkost som var operativ då så det borde ju finnas en omfattande mängd kan man tycka?
Rickard skrev:Man är helt medveten om att farkosten har funnits, men ändå saknar vi kunskap om en enda incident eller observation där man misstänker att den varit inblandad.
JohnT skrev:Att både Emil Svensson och Bengt Gustafsson tydligt anger att de misstänker för att inte säga direkt utpekar att sovjetunionen stod bakom kränkningarna och visar bilder på just Triton-2 som exempel på sovjetisk kapacitet hindrar inte dig att hävda att "ingen misstänker".
Men som jag sagt redan tidigare - de visar upp Triton-2 lite i allmänhet och säger sedan absolut ingenting mer om den. Vad jag efterlyste ovan var alltså en misstänkt observation eller en enda textrad om att någon tror att den faktiskt varit i Sverige - inte bara att man visar den på bild och sedan går vidare.
Tror du verkligen att om Triton-2 skulle liknat någon av de farkoster som vid ett stort antal tillfällen uppträdde vid ytan nära åskådare - så är det bara att Bengt Gustafsson och Emil Svensson helt enkelt utelämnar det faktumet? Att de glömmer bort att notera den i så fall ytterst intressanta och vitala detaljen om man faktiskt upprepade gånger skulle ha siktat något som liknade Triton-2 i ytläge i svenska vatten?
Med tanke på det minimala antalet kända sovjetiska undervattensfarkoster vore det ju minst sagt underligt om man inte gjort den jämförelsen om den funnits. Om du inte tycker det är logiskt är det dock självklart fritt att tycka så.
Rickard skrev:
Gällande att det skulle rörts sig om olika typer så är det en spekulation som är förstås möjlig, men som vi inte heller har något belägg för. I analysgruppens text talar man uttryckligen om ett karaktäristiskt utseende som har observerats ett stort antal tillfällen under en längre tidsperiod.
JohnT skrev:Detta är ytterligare ett exempel på hur din argumentationsteknik- "men som vi inte heller har något belägg för"
Detta är naturligtvis ett svepande uttalande där du inte kontrollerat sanningshalten i.
Jag kan ju endast på nytt konstatera att det på ett flertal ställen står beskrivet att till exempel miniubåt typ 1 har ett "karaktäristiskt" utseende. Om jag förstår dig rätt nedan så vill du kunna istället kombinera olika egenskaper från en viss mängd olika sovjetiska farkoster för att kunna "täcka" beskrivningen, men igen: analysgruppen själva talar om det som en viss specifik typ med karaktäristiskt utseende. Att det skulle vara "svepande" att hänvisa till det är oklart för mig?
regeringens analysgrupp skrev:
Det konstaterades att iakttagelserna påvisade att ett flertal olika typer av undervattensfarkoster varit i bruk vilket kunde indikera att dessa hade olika ursprung.
Vad är det som du upplever vara märkligt med detta? Att det kan ha handlat om ett flertal olika typer av farkoster känns inte orimligt. Uppenbart sticker vissa av dem ut så pass mycket och återkommer så ofta att de fått egna beteckningar i form av typ 1 och 2. Att det kan ha funnits ännu fler ser jag ingen motsättning i.
JohnT skrev:Så hela ditt resonemang om att ubåten i singularis måste uppfylla alla krav från alla rapporter annars är det inte rimligt att tro att de förevisade sovjetiska miniubåtarna kan ha kommit på fråga är ett rent retoriskt trick från din sida.
Ett "retoriskt trick" från min sida menar du och hävdar i samma mening att jag sagt att en enskild ubåtstyp måste uppfylla "alla krav" från "alla rapporter". Jag skall inte ens be dig visa var jag sagt det eftersom det är något du hittat på.
Förstår jag dig att du nu är tillbaka igen på att några av de tidigare diskuterade räddnings- eller djuphavsfarkosterna skulle kunna vara aktuella ändå?
JohnT skrev:Så det talar emot en Projekt- 908 för de har inte griparmar, men har dykare som kan simma ut ur farkosten.
Det talar emot en projekt 1839 att den inte har dyksluss, men den har griparmar.
...
Det är talar emot att det skulle vara en Projekt- 908 eftersom den saknar periskop,
Men det talar för att det är onämnda västerländska ubåtar som kränkte svenskt vatten eftersom ubåtarna har visat uppstickande delar av ubåten.
Ja, det är väl bland mycket annat detta som talar emot Triton-2. Analysgruppen själv skriver att Typ 1 har visst utseende och vissa egenskaper, om de har rätt vet vi inte, men det är den information vi har.
Att det skall gå att kombinera ihop lite valfria egenskaper från olika undervattensfarkoster tills det stämmer med beskrivningen av det som analysgruppen kallar för en viss specifik typ med karaktäristiskt utseende förefaller vara långsökt.
JohnT skrev:Jag har nu kontrollerat termen en och en halvskrovstyp men en mariningenjör i svenska flottans reserv och hans definition var just att formskrovet inte täcker hela tryckskrovet, och som exempel angav han en gammal tysk ubåt.
Det är intressant information, bra att få den termen klarlagd.
JohnT skrev:Sedan är det faktiskt så att du framförde beskrivningen av en typ-1 som ett argument mot att det kunde vara en Triton-2
Rickard tis jul 02, 2013 6:01 am skrev:
Typ 1-farkosten beskrivs, både i texten ovan analysgruppen själva och i SOU 1995:135, som helt slät och mycket lik en grynna eller just ryggen på en val. Utseendet beskrivs som karaktäristiskt.
JohnT skrev:Och eftersom du ansåg att texten ovan skulle stödja din argumentation om "helt slät" så motsäger en och en halvskrovstyp det uttalandet.
Beskrivningarna om helt slät, grynna eller valrygg som kommer från ögonvittnen gäller med all sannolikhet den del som oftast observerats, dvs den fem meter långa ryggen. Oavsett om Typ 1 hade ett och ett halvt skrovtypsform eller inte (analysgruppen ansåg "troligen"), så behöver man antagligen gå upp ganska långt i ytläge för att notera det.
När vi diskuterat slätheten så har det varit i förhållande till Triton-2 som med tydlighet inte är slät, utan har ett mindre torn, tydliga luckor, spakar, spännen med mera. Hur farkosten såg ut på sidorna förändrar inte det faktumet.
Det stämmer som vanligt inte.
JohnT skrev:Ett uttalande som inte stöds av någon fakta utan bara är allmänt nervärderande.
Men du har ju själv citerat själva anledningen eller stödet av "fakta" om du så vill. Det gällde att du felaktigt påstod att jag hade "bortsett" från något du skrivit och jag svarade att det inte stämde och visade att jag svarat på det och efterlyst ett förtydligande.
För övrigt, om du bekymrar dig över "nedvärderande" uttalanden så finns det säkert exempel att hitta i dessa trådar om du letar.
Jag skrev att det är möjligt att din idé stämmer och ställde en fråga till forumet om någon kan ge mer upplysningar om hur uttrycket skall tolkas.
JohnT skrev:Så när jag presenterar fakta så kallar du det "en idé"
Du presenterade det som att du hade en "tolkning" på något som analysgruppen noterade som att farkosten "troligen" var av en och en halv skrovtyp. Att det inte omedelbart blir fakta må vara hänt.
JohnT skrev:Men för mig är detta ett exempel på hur mycket bättre du är på retorik än kontrollera att dina källor stödjer det du hävdar.
Vilka källor är det som du tänker på nu?
Och vad är det som gör att du hela tiden måste återkomma till min "retorik" - skall det tjäna som en varning för övriga forumläsare att det endast är just dina kritiska ögon som genomskådar alla av dig upplevda "retoriska trick"?