Var black-power rörelsen kommunistisk?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Var black-power rörelsen kommunistisk?

Inlägg av Dag den vise » 4 april 2013, 11:09

Nu tänker jag gå vidare med trådens ämne och granska påståendet om att Nation of Islam skulle vara kommunister. Två faktum som talar emot detta påstående är att de bevisligen tror på Gud(Allah)och att de har klart rasistiska uppfattningar om vita (som ses som en ras av djävlar(källa http://www.britannica.com/EBchecked/top ... n-of-Islam). Kommunismen är ju en ateistisk ideologi, så därför kan Nation om Islam inte vara kommunister.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Var black-power rörelsen kommunistisk?

Inlägg av sonderling » 4 april 2013, 12:37

Vem säger att Nation of Islam är kommunister?

Sonderling

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Var black-power rörelsen kommunistisk?

Inlägg av Dag den vise » 4 april 2013, 13:55

sonderling skrev:Vem säger att Nation of Islam är kommunister?

Sonderling
Nu när jag tänker efter så har jag aldrig heller hört någon påstå det, men jag gissar att påståendet uppstod i mitt huvud efter att jag hade blandat ihop dem med svarta pantrarna(och då menar jag den ursprungliga organisationen, och inte de nya svarta pantrarna, som är en utbrytargrupp ur Nation of Islam). Samtidigt har jag även hört att svarta pantrarna och Nation of Islam skulle ha haft kopplingar med varandra, men det har jag inga källor på.Men detta skulle kanske inte säga så mycket om Nation of Islams ideologi. Det ända jag på rak arm kan säga om Nation of Islams ideologi nu när jag tänker efter är att de vill ha en självständigt stat på amerikansk mark där bara afroamerikaner ska få bo.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Var black-power rörelsen kommunistisk?

Inlägg av Dag den vise » 4 juli 2013, 10:02

En lustig grej som jag har fått reda på om Nation of Islam är att de trots sitt namn inte är muslimer i vanlig mening, utan Nation of Islam är snarare är en slags konstig blandning av kristen kiliaism, en massa separatistiska idéer och lite islam (främst shiaislam). Dessutom har Nation of Islam många idéer som en riktig muslim skulle tycka var väldigt kätterska. Ett exempel på en sådan idé är idén om att rörelsens grundare Wallace Fard Mohammad bokstavligen var Allah i människokropp.

Skriv svar