Sovjetisk soldat hittad 33 år senare

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Sovjetisk soldat hittad 33 år senare

Inlägg av Marcus » 5 mars 2013, 17:56

A Soviet soldier who went missing in Afghanistan nearly 33 years ago has been found living with Afghans in the western province of Herat.
The soldier is semi-nomadic, has the adopted Afghan name Sheikh Abdullah and practises herbal medicine, Russia's RIA news agency reports.
An ethnic Uzbek, he was found by ex-Soviet veterans of the war.
He was wounded in battle in 1980, only months after the Soviet invasion, and was rescued by local Afghans.
The head of the official veterans' committee, Ruslan Aushev, said Sheikh Abdullah - real name Bakhretdin Khakimov - was tracked down in Shindand district after a year-long search. He had served with a motorised rifle unit.
The committee lists 264 Soviet soldiers as still missing in Afghanistan, half of them Russians. In the first decade after the Soviet withdrawal in 1989 the committee found 29 missing soldiers - and 22 of them decided to return home, while seven opted to stay in Afghanistan, RIA reports.
[...]
The committee's deputy chairman, Alexander Lavrentyev, said Sheikh Abdullah bore the scars of his war wounds - a shaking hand and shoulder and nervous tic. The ex-soldier, from the city of Samarkand, was able to name his former place of residence in Uzbekistan and the names of his relatives, Mr Lavrentyev said.
He understood Russian but spoke it very poorly.
In 2009 the BBC's Lyse Doucet interviewed two ex-soldiers from Ukraine, now Muslims and living with Afghans in northern Afghanistan.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21668541

/Marcus

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Sovjetisk soldat hittad 33 år senare

Inlägg av Stefan » 5 mars 2013, 18:10

Intressant att rätt många av de saknade behöver inte vara stupade nånstans, de levde i själva verket, accepterade i sin nya omgivning.

Sedan, om de hittades just därför att de levde, och var alltså en minoritet av de saknade, eller om saknad var en finkänslig omskrivning för "hoppade av, lever som Afghan", är nästa fråga.

En tredje fråga, att en etnisk uzbek och troligen muslim accepteras, är en sak. Det är troligen likadant med flera av de andra. Har det förekommit att även etniska ryssar har accepterats?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sovjetisk soldat hittad 33 år senare

Inlägg av sonderling » 6 mars 2013, 15:41

Stefan skrev:
En tredje fråga, att en etnisk uzbek och troligen muslim accepteras, är en sak. Det är troligen likadant med flera av de andra. Har det förekommit att även etniska ryssar har accepterats?
Ja jag tänkte samma sak men så läste jag en gång till och:
In 2009 the BBC's Lyse Doucet interviewed two ex-soldiers from Ukraine, now Muslims and living with Afghans in northern Afghanistan
. Måste ju nästan räknas som, hur ska man säga, vita konvertiter som accepterats. (Så nära etniska ryssar man kan komma menar jag.)

(Själv har jag alltid undrat om det springer omkring en amerikan i Indochinas berg men det är en annan historia.)
Intressant historia var det här iallafall.

Sonderling

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Sovjetisk soldat hittad 33 år senare

Inlägg av Per Andersson » 6 mars 2013, 22:00

sonderling skrev: (Själv har jag alltid undrat om det springer omkring en amerikan i Indochinas berg men det är en annan historia.)
Nuförtiden så är det nog 'stapplar' snarare än 'springer'.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sovjetisk soldat hittad 33 år senare

Inlägg av sonderling » 7 mars 2013, 10:00

Per Andersson skrev:
sonderling skrev: (Själv har jag alltid undrat om det springer omkring en amerikan i Indochinas berg men det är en annan historia.)
Nuförtiden så är det nog 'stapplar' snarare än 'springer'.
Ja det har du nog rätt i! :D I framtiden hittar man nån eremit i nån grotta i förd en luggsliten "tiger-stripe" uniform. Han har i decenier behandlats som en gud av Montagnarderna och han heter "Kurtz".

Sonderling

Skriv svar