Kennedymordet -63

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Kennedymordet -63

Inlägg av perfetto » 6 februari 2013, 16:01

Vad har ni för åsikter/teorier om detta?

Ett par detaljer gällande det enda fysiskt riktiga beviset för händelseförloppet då presidenten träffades av kulorna - Zapruders film - tycker jag är intressanta:

a) Filmen motsäger ett stort antal vittnesmål som hävdade att bilen stannade efter första skottet. Bland de vittnesmålen fanns de två personer som stod närmast bilen när skotten avlossades, och de fyra mc-poliserna närmast bilen.

b) En detaljanalys av filmsekvensen visade att bilen uppförde sig oregelbundet/ryckigt, och dessutom förflyttade sig bara 3 meter på 21 bildrutor, där bilen förväntades ha nått ungefär dubbelt så långt på den tiden.

c) Chaufförens (William Greer) huvud vrids i omöjigt hög hastighet mellan bildrutorna Z302-Z304 och Z315-Z317. Man lät utföra tester på människor för att försöka upprepa Greer´s rörelse, men ingen kunde uppbåda sådan hastig vridning.

Misstankar om att bildrutor i filmen tagits bort, och därmed de märkliga rörelsemönstrena.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Kennedymordet -63

Inlägg av Rickard » 6 februari 2013, 18:44

Jag har ingen uppfattning överhuvudtaget om vad som hände eller vem som låg bakom. Någonstans har jag läst att Zapruder-filmen kan vara den mest granskade filmsekvensen någonsin. Det är tveklöst ytterst obehagligt och brutalt när skottet träffar huvudet.

"Ej för känsliga": http://www.youtube.com/watch?v=iU83R7rpXQY

Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 oktober 2003, 16:50
Ort: Stockholm

Re: Kennedymordet -63

Inlägg av Rimbaud65 » 13 september 2013, 18:29

perfetto skrev:Vad har ni för åsikter/teorier om detta?

Ett par detaljer gällande det enda fysiskt riktiga beviset för händelseförloppet då presidenten träffades av kulorna - Zapruders film - tycker jag är intressanta:

a) Filmen motsäger ett stort antal vittnesmål som hävdade att bilen stannade efter första skottet. Bland de vittnesmålen fanns de två personer som stod närmast bilen när skotten avlossades, och de fyra mc-poliserna närmast bilen.

b) En detaljanalys av filmsekvensen visade att bilen uppförde sig oregelbundet/ryckigt, och dessutom förflyttade sig bara 3 meter på 21 bildrutor, där bilen förväntades ha nått ungefär dubbelt så långt på den tiden.

c) Chaufförens (William Greer) huvud vrids i omöjigt hög hastighet mellan bildrutorna Z302-Z304 och Z315-Z317. Man lät utföra tester på människor för att försöka upprepa Greer´s rörelse, men ingen kunde uppbåda sådan hastig vridning.

Misstankar om att bildrutor i filmen tagits bort, och därmed de märkliga rörelsemönstrena.
Det finns inga vittnesmål vad jag vet (och jag har läst vittnesmålen som finns i Warrenkommissionen) som säger att bilen stannade efter första skottet. Det första skottet missade med väldigt hög sannolikhet helt. Studerar man Zapruderfilmen noga ser man att folk längs med vägen reagerade, bland annat flickan som stannar upp helt och ser bort mot skolbokslagret, åt det hållet... Men bilen kör vidare och Kennedy vinkar. Sedan är den där skylten i vägen, och när bilen kommer fram igen så är Kennedy träffad i ryggen, vilket alltså är första skottet som träffar. När jag säger att inga vittnesmål finns som säger att bilen stannade så menar jag det, stannade, men den saknade ner enormt vilken man ser tydligt på andra filmer som finns från Dealey Plaza. William Greer, som körde bilen, gjorde sig säkert skyldig till tjänstefel för han borde naturligtvis ha gasat på omedelbart. Att bilen saktar ner förklarar väl det du är inne på på b), liksom att Clint Hill, som var Jacqueline personlige livvakt, han ikapp bilen och kunde klättra upp på den.

Jag tror inte det finns några bevis eller ens indikationer på att Zapruderfilmen är förfalskad. Det är bara spekulationer.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Kennedymordet -63

Inlägg av erep » 14 september 2013, 21:39

Eftersom jag varit i Dallas och i byggnaden som numera inhyser ett museum, kan jag notera att det ser helt annorlunda ut när man är på plats. Det känns mycket mindre när man är där, våningen som Oswald sköt från känns vara rätt ovanför den sluttande gatan nedanför. Fönstret Oswald sköt från, är bakom glasväggar, men från andra fönster kan man bedöma det.

Från filmer får man inte rätt uppfattning om den rätt begränsade platsen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kennedymordet -63

Inlägg av tryggve » 15 september 2013, 21:15

Det finns ju en rätt lång wikipediartikel om filmen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zapruder_film

Det finns också en gammal tråd här på forumet om mordet.
viewtopic.php?f=22&t=29434

Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 oktober 2003, 16:50
Ort: Stockholm

Re: Kennedymordet -63

Inlägg av Rimbaud65 » 16 september 2013, 00:30

erep skrev:Eftersom jag varit i Dallas och i byggnaden som numera inhyser ett museum, kan jag notera att det ser helt annorlunda ut när man är på plats. Det känns mycket mindre när man är där, våningen som Oswald sköt från känns vara rätt ovanför den sluttande gatan nedanför. Fönstret Oswald sköt från, är bakom glasväggar, men från andra fönster kan man bedöma det.

Från filmer får man inte rätt uppfattning om den rätt begränsade platsen.
Jag skulle gärna komma dit en dag. Du säger något som många, många andra har sagt också om Dealey Plaza, att det är mycket mindre än man tror. Har man kikarsikte som Oswald hade, och har man tränat skytte i militären och skjutit som "sharp shooter" som är bra mycket bättre än civila skyttar i allmänhet, så är det verkligen inget mästerprov som Oswald skall ha lyckats med. Det är i själva verket ganska enkelt. Dessutom missade han ett skott helt, det första, vilket förmodligen berodde på obalans när han fick rikta geväret nästan rakt ner. De andra två skotten var i själva verket enklare för honom. Trots det kan man hävda att även det andra skottet "missade" även om det träffade Kennedy i ryggen, i varje fall om man med fog kan tro att han siktade på huvudet. Det tredje skottet träffade.

Skriv svar