Hetaste sociala mediet 1982

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Hans » 16 september 2012, 15:35

DN skrev:Sociala medier är ett relativt nytt fenomen, men redan för 30 år sedan kunde uppfinningsrika ungdomar prata i grupp utan att lämna hemmet. På måndag uppmärksammar Tekniska museet trettioårsjubileet av ”Heta linjen” – föregångaren till såväl 071-numren som Facebook.

Sommaren 1982 uppstod ett tekniskt fel i Televerkets telefonväxel till stor glädje för många svenska ungdomar.

Genom att ringa ett nummer som saknade abonnent – men där det fortfarande fanns hänvisningston och ett automatiskt röstmeddelande – kunde flera personer kopplas samman i stora gruppsamtal. ”Heta linjen” – som de abonnentslösa linjerna kom att kallas – blev ett populärt tillhåll för tusentals kontaktsökande ungdomar.
...
http://www.dn.se/ekonomi/hetaste-sociala-mediet-1982

Såsom Ansiktsböcker inte min grej, har aldrig provat, jag var väl redan då för stockkonservativ.

Vill minnas att det nämns något om det i Två nötcreme och en moviebox , jepp: http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=1698

Någon som har egna erfarenheter?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Nimrod-S » 16 september 2012, 18:39

Ja, jag höll på och ringde lite på "heta linjen" 1982.
Man träffade väl nån brud på det sättet. :wink:
Konstigt fenomen egentligen, så här efteråt.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Fredrik Andersson » 30 september 2012, 09:29

Minns hur det ganska snabbt blev en samlingsplats inte bara för ungdomar utan också för "fula gubbar"...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av NIL » 30 september 2012, 17:38

Hans skrev:
DN skrev:Sociala medier är ett relativt nytt fenomen, men redan för 30 år sedan kunde uppfinningsrika ungdomar prata i grupp utan att lämna hemmet. På måndag uppmärksammar Tekniska museet trettioårsjubileet av ”Heta linjen” – föregångaren till såväl 071-numren som Facebook.

Sommaren 1982 uppstod ett tekniskt fel i Televerkets telefonväxel till stor glädje för många svenska ungdomar.

Genom att ringa ett nummer som saknade abonnent – men där det fortfarande fanns hänvisningston och ett automatiskt röstmeddelande – kunde flera personer kopplas samman i stora gruppsamtal. ”Heta linjen” – som de abonnentslösa linjerna kom att kallas – blev ett populärt tillhåll för tusentals kontaktsökande ungdomar.
...
http://www.dn.se/ekonomi/hetaste-sociala-mediet-1982

Såsom Ansiktsböcker inte min grej, har aldrig provat, jag var väl redan då för stockkonservativ.

Vill minnas att det nämns något om det i Två nötcreme och en moviebox , jepp: http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=1698

Någon som har egna erfarenheter?

MVH

Hans

Jäpp
Hamnade i delo med några Rånebor och vi enades om tid och plats för en mer handgriplig diskussion.

Dom dök dock aldrig upp så vi fick lifta oss hem igen.
Äh, det löser sig.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Der Löwe » 1 oktober 2012, 08:51

Jag vill minnas att det fanns väldigt många som bara var tysta och lyssnade, så kallade "ubåtar". Jag kommer inte ihåg hur numren spreds, det fanns ju inget bra forum som idag, kommer någon ihåg hur ni fick tag på numren till heta linjen?

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Nimrod-S » 1 oktober 2012, 09:44

Der Löwe skrev:Jag vill minnas att det fanns väldigt många som bara var tysta och lyssnade, så kallade "ubåtar". Jag kommer inte ihåg hur numren spreds, det fanns ju inget bra forum som idag, kommer någon ihåg hur ni fick tag på numren till heta linjen?
Det var en bra fråga, hur gick det till?
När man pratade med andra fick man väl tips på nya nummer, men hur fick man det första?
Jag minns inte riktigt.
Kanske Gula tidningen var inblandad? Där skrevs rätt mycket under nån övrig rubrik.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av sonderling » 1 oktober 2012, 12:32

Jag tyckte heta linjen var läskig så jag nöjde mig med att sitta bredvid när kompisar ringde. :D

Sonderling

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Stefan » 27 oktober 2012, 09:19

Det där med felkoppling är antingen en myt, eller möjligen var det så enbart i början.
Linjerna var offentliga och öppna.

Däremot senare när Heta linjen började tryckas ner, uppstod kommersiella tjänster, av typ, tjejer ringer gratis ett visst nummer, killar ringer betalsamtal ett annat nummer, och så kopplas de samman i gemensam linje.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Nimrod-S » 27 oktober 2012, 11:14

Stefan skrev:Det där med felkoppling är antingen en myt, eller möjligen var det så enbart i början.
Linjerna var offentliga och öppna.

Däremot senare när Heta linjen började tryckas ner, uppstod kommersiella tjänster, av typ, tjejer ringer gratis ett visst nummer, killar ringer betalsamtal ett annat nummer, och så kopplas de samman i gemensam linje.
Från början ringde man nummer där det fanns hänvisningston, och ibland en röst som sa att det inte fanns något abonnemang på numret. Det kunde vara lite irriterande att höra detta i bakgrunden men jag har för mig att ju fler som var inne ju mer trycktes det tillbaka.
"Kopplingsfelet" var att flera kunde ringa till samma nummer samtidigt utan att få upptaget ton.
Så inte var det offentligt och öppet medvetet inte.

Senare skapade Televerket offentliga "heta linjen" nummer och fick då in pengar genom att samtalen då kostade normal samtalstaxa, vilket dom inte gjorde på hänvisningssnumren. Det var därför man kunde sitta och prata i flera timmar.

Kommersiella tjänster med 071-nummer kom först tio år senare, 1992.

Här kan man läsa lite mer:
http://blogg.tekniskamuseet.se/heta-lin ... -pa-lange/

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av LasseMaja » 20 augusti 2013, 21:15

Tog bort ett par inlägg som avvek från ämnet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Hans » 20 augusti 2013, 21:56

LasseMaja skrev:Tog bort ett par inlägg som avvek från ämnet.
Vilka då och varför i min tråd ett år senare?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Hetaste sociala mediet 1982

Inlägg av Marcus » 20 augusti 2013, 21:58

Hans skrev:
LasseMaja skrev:Tog bort ett par inlägg som avvek från ämnet.
Vilka då och varför i min tråd ett år senare?
Det var inga inlägg som hade med trådens ämnet att göra och det senaste av de som togs bort var från idag.

/Marcus

Skriv svar