Ubåtsbas med undervattenstunnel

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Urban » 7 januari 2014, 13:19

Verkstadstunnlar på västkusten? Torde vara Skredsvik/Gullmarsbasen/ÖGull du syftar på. Har funnits rykten i vissa kretsar som Flashback om att den hade en undervattenstunnel för att ta in ubåtar som diskuteras i denna tråd, men jag är starkt tvivlande till det...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Markus Holst » 7 januari 2014, 14:18

OT: Efter att ha läst denna tråd roade jag mig med att zooma in Musköbasen på Google Maps. Det står MUCK -09 på taket av en av byggnaderna :)

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 7 januari 2014, 15:41

Bjernevik skrev:
Kent skrev:Så du är säker på att inga byggdes?
Att Sverige inte har byggt ubåtsbaser med undervattensingång för ubåtarna? Ja, det är jag hyfsat säker på att det inte gjordes. Men du kanske vet bättre?
Kent skrev:Givetvis är de Satelliter som redan är uppe banor kända men om man bara skulle bygga efter det som finns vid byggplanen så är man tämligen naiv.
Eftersom vi nu pratade om möjligheten att bunkra från fartyg utan att upptäckas av satellit, så förstår jag inte riktigt vad vilka satelliter som finns vid fartygets konstruktion har med saken att göra. Fartyg är nämligen rörliga och kan därför flytta på sig för att undvika att upptäckas av satelliter. Framförallt kan de flytta på sig även efter att ha upptäckts av satelliter, vilket gör att det blir svårt för en motståndare att bekämpa dem enbart utifrån satellitunderrättelser.
Anledningen var nog inte att dölja dem från bekämpning utan dölja att de existerade på den plats de gjorde.

Det behöver ju inte rört sig om svenska fartyg/ubåtar..
Urban skrev:Verkstadstunnlar på västkusten? Torde vara Skredsvik/Gullmarsbasen/ÖGull du syftar på. Har funnits rykten i vissa kretsar som Flashback om att den hade en undervattenstunnel för att ta in ubåtar som diskuteras i denna tråd, men jag är starkt tvivlande till det...
Det stämmer, det var den ena platsen som projekterades.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bjernevik » 7 januari 2014, 18:41

Kent skrev:Anledningen var nog inte att dölja dem från bekämpning utan dölja att de existerade på den plats de gjorde.
Nu har du nog snurrat bort dig helt. Ifall du inte kommer ihåg så var det detta som satellitdiskussionen gällde:
Bjernevik skrev:
Kent skrev:Om vi utgår från att man räknade med satelliter och spaningsplan så blir det väldigt svårt att bunkra helt dolt från ett trossfartyg.
Nej. Satelliters bana är känd, så att undvika deras passager är inte svårt. För övrigt så är det en sak att upptäckas vid bunkring, en helt annan sak att motståndaren kan göra något åt det i tid.
Fast du kanske bara ignorerar argument som inte stödjer din hypotes?

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 9 januari 2014, 06:33

Bjernevik skrev:
Kent skrev:Anledningen var nog inte att dölja dem från bekämpning utan dölja att de existerade på den plats de gjorde.
Nu har du nog snurrat bort dig helt. Ifall du inte kommer ihåg så var det detta som satellitdiskussionen gällde:
Bjernevik skrev:
Kent skrev:Om vi utgår från att man räknade med satelliter och spaningsplan så blir det väldigt svårt att bunkra helt dolt från ett trossfartyg.
Nej. Satelliters bana är känd, så att undvika deras passager är inte svårt. För övrigt så är det en sak att upptäckas vid bunkring, en helt annan sak att motståndaren kan göra något åt det i tid.
Fast du kanske bara ignorerar argument som inte stödjer din hypotes?
Du har fått svar via PM då jag känner att detta inom ett diskussion område som ännu är hemligt.

Noterar att du inte svar på min fråga,

"Hur många här tror eller känner att de vet att det finns verkstadstunnlar på västkusten?"

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bjernevik » 9 januari 2014, 06:49

Kent skrev:Du har fått svar via PM då jag känner att detta inom ett diskussion område som ännu är hemligt.

Noterar att du inte svar på min fråga,

"Hur många här tror eller känner att de vet att det finns verkstadstunnlar på västkusten?"
Ditt svar via PM var rent snömös. Lägg upp det här så att alla kan läsa.

Din "fråga" kan jag omöjligen svara på, då jag inte vet vad läsarna av denna tråd vet eller känner.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 9 januari 2014, 12:37

Bjernevik skrev: Din "fråga" kan jag omöjligen svara på, då jag inte vet vad läsarna av denna tråd vet eller känner.
Svara på vad du känner till då.

Och nej jag kommer inte lägga upp information på anläggningar som ännu är skyddsobjekt.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bjernevik » 9 januari 2014, 16:22

Kent skrev:Svara på vad du känner till då.

Och nej jag kommer inte lägga upp information på anläggningar som ännu är skyddsobjekt.
Ok, så jag ska skriva vad jag vet, men du ska inte skriva vad du vet? Intressant argumentationsteknik.

För er övriga, Kents meddelande handlade mest om plomberade anläggningar och NATO-spekulationer. Mest snömos.

SPINDELN
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 6 oktober 2012, 16:14
Ort: Den östra utposten!

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av SPINDELN » 15 januari 2014, 13:13

Har själv hört ett antal rykten som påstår att marinen skulle ha en hemlig(!) ubåtsbas i/under Hoburgen på S Gotland. Även den med tunnelöppning under vattnet.........
Det enda som stämmer i påståendet är att FM har och har haft vht på platsen.

/Spindeln

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 15 januari 2014, 13:43

SPINDELN skrev:Har själv hört ett antal rykten som påstår att marinen skulle ha en hemlig(!) ubåtsbas i/under Hoburgen på S Gotland. Även den med tunnelöppning under vattnet.........
Det enda som stämmer i påståendet är att FM har och har haft vht på platsen.

/Spindeln
Det bygget förstår jag inte hur det skulle gått till.

Djupet kring Hoburgen är under 20m djupt 1000m från land och på de flesta platser så grunt som under 3m.

Att däremot bygga något under vatten där det är 100m djupt där man bara kan låta sprängstenen falla till botten är teknisk möjligt.

I Gullmarsfjorden kan man t.e.x notera om man jämför gamla sjökort med nya att botten verkar komma uppåt på vissa platser, det har alltså blivit grundare...

SPINDELN
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 6 oktober 2012, 16:14
Ort: Den östra utposten!

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av SPINDELN » 17 januari 2014, 18:56

Det var ju ungefär så jag avfärdade det.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bergman » 4 februari 2014, 02:14

Hej,

Det finns en del skrivet om det här med undervattensbaser i litteraturen. Tommy Lindfors bok från 1996 för fram teorin att det skall finnas en bas under Verkö kajen i Karlskrona. Därav skulle 1984 USS Sam Rayburn ha gått in i Karlskrona basängen för att nå den basen.

Svenska Marinen bombade på ganska ordenligt när de upptäckte Ubåtar i området våren 1984, och vissa tror att USS Sam Rayburn blev skadad då och fick bege sig till Skottland för reparation. Ubåten var enligt uppgift radioaktiv när hon anlände till Skottland. FOA var och mätte strålningen i Karlskrona basängen direkt efter den här incidenten,.. rapporten finns, men resultaten har alltid varit hemliga.

För ca 10 år sedan skrev signaturen "JOOTOO" såhär på ett annat forum:

"FOA tog prover direkt efter incidenten. Rapporten och resultatet hemligstämplades. Till pressen sa man att man inget hittade. Det är mycket möjligt att man inte gjorde men varför är då resultaten hemligstämplade och varför vägrar man släppa på den hemligstämpeln nu när man släpper de andra dokumenten från denna tid? Någon som har några ideér? "

"Jag har försökt få ut dom men dom är för hårt säkerhetsklassade. Har fått ut en hel del sekretessbelaggda handlinga men här är det stopp av någon anledning. Säger inte att det beror på resultatet, det kan bero på någon policy eller något annat."

"Anledningen till att jag har begärt ut handlingarna via Krigsarkivet är att dom sköter arkiveringen av alla äldre militära handlingar. Dom har tidigare hjälpt mig med att få ut uppgifter från Militärtaktiska kommandot i form av krigsdagböcker. Dom har bra kontakter på alla militärens arkiv.
Jag har genom dom bett att få ta del av FOAs resultat av mätningar i Karlskronabassängen men fått ett nej. Dom har alltså inte sagt att det inte finns utan ett avslag. Då jag inte hade de officiella betckningarna på rapporten så skrev jag bara rapporter rörande FOAs mätningar i Karlskronabassängen bland uppgifterna jag bad att få ta del av."

Slut citat.

Om vi nu vill försöka klarlägga vad som fanns under Verkö Kajen och i Karlskrona basängen vore det då inte rimligt att göra ett nytt försök att få fram FOAs mätresultat från Karlskrona basängen från våren 1984? Fanns där radioaktivitet? Naturligtvis skulle det också vara intressant att komma i kontakt med "JOOTOO" för att höra vad han vet och vad han fick fram i sina efterforskningar för 10 år sedan.


Bill.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Martin Lundvall » 4 februari 2014, 10:22

Är det inte rimligt att allt hemligstämplas för att man inte ska veta vad som är intressant och ointressant?
Säg att man skulle göra regelbundna mätningar var tredje månad, under fyra år så noteras ingenting och inget är hemligstämplat. Sedan in på det femte året är plötsligt en rapport hemligstämplad. Helt klart att detta är en signal som visar att här har något hänt.
Jag skulle hellre hemligstämpla lite mer och även oskyldiga saker för att förvirra.

/Martin

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av tryggve » 4 februari 2014, 14:38

Angående USS Sam Rayburn, en snabbkoll på wiki ger vid hand att den typen av SSBN var ca 130 meter lång, med ett djupgående på nästan 10 meter (om jag tolkar det rätt). Skulle en sådan ubåt verkligen kunna uppträda i u-läge i Kalskronabassängen så lätt?

Angående bergrum så har väl fler och fler avhemligats numera, varför man skulle hålla dessa anläggningar hemliga numera om man inte använder dem verkar ju något oklart, men man vet ju inte...

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Urban » 4 februari 2014, 16:13

Tja, rent teoretiskt kanske... men inte sannolikt

Denna bild visar djupgående på en del punkter vid den aktuella platsen.

http://www.fam-rinaldo.se/images/Kajak/Trummenas.JPG

Skriv svar