Erik Ljungberg skrev:Att bygga en öppningsbar dörr/port , med dimensionen på kanske 20*20 meter som skall vara rejält stötsvågsäker och inte ta allt för mycket plats är inte helt enkelt. Bara dörren, som om den är av stål och behöver vara 1 dm tjock, kommer väga kring 200 ton.
Tvivlar på att man verkligen byggde en sådan port på 60-talet man räknade nog med skydd nog genom anläggningens position och beskaffenhet .
3 ubåtsbaser planerades i Sverige på 50-60-talet, Aspö i Karlskrona, Torslanda i Göteborg samt i Gullmarsfjorden
Kolla på sidan 68.
(BBF)
http://www.caad.lth.se/fileadmin/projek ... bvuths.pdf
Bjernevik skrev:
Men om man nu hade gjort sig det omaket så ser jag inget skäl till att man inte skulle ge den basen bästa tänkbara skydd. Det finns ingenting som en "helt dold anläggning", att spränga ut stora mängder berg och sedan bygga något där är inte en trivial uppgift att dölja. Särskilt inte i satelliternas tidevarv.
Det fanns ingen satelliter när den "teoretiska" anläggningen byggdes och hur många anläggningar finns det inte i landet som är så väl skyddade att inte ens lokalbefolkningne vet om dem?
Byggen har dolts genom att bygga samtidigt som något annat och ingen tänker på om det åker 600 lastbilar eller 1000 lastbilar förbi. I detta fallet skulle det inte behövs några lastbilar alls då man helt enkelt dumpar stenen i havet en bit bort.
varjag skrev:Kent skrev:I många trådar på diverse forum så har det diskuterats om det har funnits/finns ubåtsbaser där ubåtar kan gå in i uläge ungefär som när en bäver simmar in i en bäverhydda.
http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/v ... rhydda.gif
Hur skulle man rent tekniskt kunna lösa detta under 60-talet och vilka tekniska problem skulle man varit tvingade att lösa?
Jag tycker hela frågan är rena nippran! Alltså undervattensgång - in - i en undervsattenshåla, vars yta ligger över vattenytan....
Ingången till hålan, måste ju vara MINST ubåtens höjd från köl - till ''seglets'' topp - PLUS MINST en 4-meters marginal i vertikalen. (2 meter under/2 meter ovan) Då ubåtens djupmätningsapparatur inte är exakt - utan har deviationer.
I sidled - krävs också MINST 4 meter - två på var sida. Och även med dessa - måste nog båten ''lotsas in'' med hjälp av grodmän, som kan signalera till killar inni tuben, hur det ser ut utanpå.
Nästa - och viktigaste fråga. Var - finns i den svenska skärgården, tillräckligt sjödjup - vid en sprängvärdig berghäll, för att skapa en sån anläggning?????
My tuppence, Varjag
Ingången kan vara 40 x 40 m om bara djupet är tillräckligt och bergets bredd är nog så det är inget problem.
Sådana platser finns i Sverige...
Grip skrev:Ska iväg till jobbet men några saker jag undrar över är!
Hur många skulle känna till anläggningen.(Politiker, försvarsmakten, flottan, byggjobbare, vänner å familj)
Hur många skulle veta var den låg.(Bas personal, besättningen, omkringboende)
Hur mycket skulle den kosta att bygga.(Hur mycket kostade andra stora försvars projekt Muskö tunnlarna osv.)
Hur skyddar man den utan att väcka uppmärksamhet.(Om ubåtsjakten far runt i ett område lite för ofta när man inte är där och spionerar kan de ju tänkas man blir lite nyfiken.)
Hadde de fungerat i krigstider eller bara varit bortkastade pengar.
Ytterst få känner nog till hela anläggningen (om den finns) då troligen delar utav den är helt känd för alla medan andra delar vore ytterst hemliga. Kringboende vet väl rykten som vanligt men även de vet ju inte vad som finns inne i ett bergrum och byggjobbare kan ofta hålla tyst bättre än man tror, speciellt de som byggde på 60-talet.
Ubåtsjakt i området som jag tänker på vore nog inte så svårt men det vore svårt för fienden att anfalla.
Kostnaden behöver nog inte bli så extrem om man byggde den så som jag beskrev tidigare och bygget bör ha kunnat skötas nästan 100% dolt för alls ögon.
Om en eller flera sådana anläggningar byggdes så är den/de troligen i någon form utav malpåse men reda att användas med ganska ska kort varsel så betänk att den/de i så fall fortfarande är
Skyddsobjekt och det finns troligen bevakning i närheten dygnet runt.