Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 9 oktober 2017, 11:31

Weinberger säger också att det skedde inga konfrontationer vid dessa övningar" :lol:
Bilagor
1.jpg

SimonB
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 8 juni 2015, 14:27
Ort: Sörmland

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av SimonB » 9 oktober 2017, 13:24

JHAN skrev:
SimonB
Det är jättebra att de gör och lägger upp sådana intervjuer, men jag vill ta tillfället i akt att påminna om Ocean X Teams direkt osmakliga beteende i samband med upptäckten av den antika ryska ubåten av Som-klass i Stockholms skärgård för två år sedan. Som du själv skrev: "Stämmer detta är OceanX, Herrarna Braun och Frisk icke trovärdiga". Med det inte sagt att de är lögnare, för så vitt jag minns såg vi de aldrig ljuga i sammanhanget, men de var definitivt villiga att manipulera media och formulera sig så fluffigt som möjligt för att, i min mening, få folk att tro att det var en för de okänd liten (alltså potentiellt mini-) ubåt som lika gärna kunde vara från 2014 som från 1916. När de mycket väl visste vad de hade hittat.
Som sagt, jag kallar de absolut inte lögnare, men ta vad de säger med en nypa salt. Speciellt och framför allt när det gäller sprängstoff. Sedlig källkritik. =)
går ju helt i linje med att vi kallar alla som har någon information, även de som går ut med namn, för icke trovärdiga :D
Du lyckades också förstärka det lite genom att hitta en tidigare kommentar från mig när jag surnade till på dom.

Gör det MIG mer trovärdig?
Jag kallade dom lögnare och tror nu på dom?

Vad tycker du om själva intervjuerna?

Jag tycker dom är rena från ledande frågor och påklistrade slutsatser och gissningar. Personerna får presentera sin roll och sedan berätta fritt ur minnet vad som hände.

Min tanke är att om dom fortsätter så har vi ett bibliotek med information som vi kan börja analysera, vi får en pusselbit här och där som vi kan börja lägga. Polsk ubåt i Töre med ett stort brett torn, fick inga träffar där när jag sökte...

Metallcylinder med kyiliska bokstäver, slamspår som går in i musköbasen veckorna innan horsfjärden spektaklet drar igång osv. osv.

Kan vi fortsätta få dessa bitar information, nog har vi väl tillräckligt med expertis i tråden för att kunna bedöma vad som är sant eller inte?

Det fina med dessa intervjuer är att dom är oredigerade, alla böcker vi jämnt refererar till har ju färdiga serverade slutsatser och förtfattarna har suttit flera år och filat på texterna, dom om något skall vi vara försiktiga med...
Problemet med dessa är att de har en i min mening uppenbar historia av att ha manipulerat media och gjort vilseledande uttalanden för att skapa mer uppmärksamhet och mediahets. Det viktigaste för de den gången var att skapa medial uppmärksamhet. Om det krävde att de vilseledde allmänheten med sina uttalanden (moraliskt ungefär detsamma som att ljuga rätt ut) så var de fullt beredda att göra det. Folk som vi vet har vilselett allmänheten förut måste väl säkerligen ha en generellt svagare tillitsposition än de vi inte vet har gjort detta?

Som sagt, jag påstår inte att dessa intervjuer är varken mer eller mindre trovärdiga. Jag fick bara en sån dålig eftersmak av den där ubåtshistorien 2014 att jag inte kan låta bli att påminna om det varje gång jag ser dessa gubbar diskuteras. De har vilselett förut, och det tycker jag att man måste påminna om. Man måste tyvärr ha det i åtanke när man utövar källkritiken.

(Innan jag gjorde mitt inlägg så gjorde jag en sökning på forumet för att se om det var särskilt omdiskuterat här 2014. Jag snubblade över ditt inlägg och tyckte det sade allt. :) )

Gällande deras intervjuer så har jag inte smält de tillräckligt för att kommentera om det specifikt. Så jag väljer för närvarande att kommentera mer generellt. =)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 9 oktober 2017, 14:03

Magnus L skrev:
1. Weinberger var ju väldigt tydlig med att det var företrädare för svenska marinen som hade kontakterna med USAs företrädare (politiska och militära) angående inträngningarna. Om det var förankrat bland svenska politiker hade han ingen aning om men han sa att han förutsatte att svenska marinen förankrat det politiskt därför att svenska marinen av USA sågs som företrädare för sveriges regering. Weinberger vet ju alltså noll om och isåfall vilka svenska politiker som var inblandade för USA hade inte kontakt med våra politiker om det, bara med militären.

Det kan ju inte vara tydligare angående en del av den västliga delen av inblandningen.

Edit : i detta läge kan det ju inte vara så svårt för diverse företrädare för marinen att berätta hur kontakterna såg ut mot USA och mot svenska regeringen. Tycker man.
Om du funderar lite mer på vad och varför så inser du naturligtvis att ingen som VET något om hur dessa kontakter såg ut - och ser ut - skulle yppa ett ord om den saken. Men om du studerar hur Norge agerade efter Tysklands ockupation så får du säkert ledtrådar som i viss mån kan appliceras även på Sverige under denna tid... Holmström har ju sedan utrett en hel del vidare i sin bok "Den dolda alliansen".

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 9 oktober 2017, 19:36

Thule,

Vi råkar inte ha en bild på denna torra Triton2 ?
Förmodligen inte men vilken gamechanger det skulle vara :D

Dom bör ha haft 4-5 stycken av dessa?
Tillhörde Marina spetznaz i baltisjk? Måste väl finnas ett enda foto på dom någonstans...

Lite rörigt med horsfjärden, får gå över ditt inlägg när jag har tid, du råkar inte ha något bevis som stöd för det?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 9 oktober 2017, 20:00

Jag har bearbetat en filur på andra sidan pölen" i några år nu, men det är farligt att prata fortfarande om det här. Men jag jobbar intensivt på det.
//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 10 oktober 2017, 06:42

Angående navigations bojen eller var det nu var man hittade i Töre , så tror jag det är ett "practical joke" .

Angående typ av farkost Jhan, så är det troligtvis i den här gruppen vi skall leta . Men farkosterna var inte registrerade på vanligt vis, utan var direkt underställda försvarsministeriet avdelning djupdyk"

Skall återkomma med lite mer detaljer . //Thule


https://translate.google.se/translate?h ... rev=search

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 10 oktober 2017, 08:31

För att anknyta till 1982 och Hårsfjärden. I september 1982 var en främmande ubåt instängd mellan Singö och Vässarö .
Regeringen gav via telefon order att stänga minlinjen och släppa ut ubåten"


En Väst Tysk källa har berättat att " den svenska och sovjetiska regeringen gemensamt beslöt att släppa ut en ubåt !
3:e Juni 1982 kl.9 40 Säker ubåtsobservation Sandhamn.
1500 samma dag ubåt observeras av 3 personer vid Holmögadd .
27/9 1982 20.38 Sovjetisk ubåtsradar Kalmarsund bäring 124 gr. 2115 samma dag indikerad signalspaning sovjetisk ubåtsradar bäring 216 gr.
Det finns även en snarbild på två miniubåtar från Kungsholms gattet 1982.

Enligt samtal som delar av Fm haft med fd. befattningshavare på den sovjetiska sidan så hade Sovjet 13 brigader för den här typen av operationer.
Vissa Whiskey ubåtar var specialutrustade med plattformar för grodmän. 157.e brigaden i Paldiski var en av det bästa, och U-137 tillhörde den brigaden.
Uppgiften var att med ubåtar leverera undervattens plattformar och annan utrustning. Man skapade baser på naturligt skyddade platser i terrängen.
U-137 hade en understödjande uppgift i en operation som pågick mot Sverige.
Vidare var förbandens uppgifter minutläggning, dold transport av grodmän , och agenter. Utforskning av uv objekt och fartyg.
Förberedelse för sabotage och destruktion av viktiga hamnar och andra anläggningar. Att analysera och kartera uv kablar. Dold inhämtning av andra viktiga förberedelser. Det fanns även personal som hade till uppgift att sammanställa vägsystem, flygplatser, broar, hamnar, farleder kanaler tunnlar
m.m. På vissa platser tog man jordprover och analyserade bärighet, för eventuell framtida transportbehov av tunga fordon , te.x strv.

Allt förarbete utgick i från att Östersjö utloppen vid ett eventuellt krig skulle säkras så snabbt och tidigt som möjligt.
Och det säkerhetspolitiska läget i början 1980 talet gjorde att antalet kränkningar eskalerade.

Den sovjetiska underrättelsetjänsten kände till det amerikanska ubåtarna som låg i skjutlägen utanför den svenska västkusten.

//Thule

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 10 oktober 2017, 09:22

Thule mfl, det skulle kanske räcka med ett enda bevis för att regeringen spelat under täcket med främmande makt för att korthuset ska rasa och mycket mer av det hemliga tvingas fram i ljuset. Tills dess framstår teorierna endast som mindre sannolika.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 10 oktober 2017, 09:28

Det kan man ju såklart säga Solkungen eller så kan vi börja nysta lite i detailjerna som thule skriver, det kan ju trots allt vara så att det finns korn av sanning i dessa påståenden?

Thule, kan du bestyrka något vidare?
MANA rapporten kan du såklart hänvisa till, jag tror Solkungen glömt bort den men har du något mer?

Måste fråga - vilka amerikanska ubåtar som låg i skjutläge utanför västkusten? Är det konventionella ubåtar eller deras missilubåtar du pratar om, något som tillför värde till ubåtskränkningarna hos oss?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 10 oktober 2017, 10:15

Personligen så tycker jag uttrycket spela under täcket med. os.v blir en aning missvisande. Jag menar att man gjorde vad man ansåg sig vara tvingad att göra i ett mycket prekärt läge . När Palme 1980 tog initiativet till den. sk oberoende kommissionen, eller Palme kommissionen för gemensam säkerhet och fred, med Sovjetunionen, då målade man in sig i ett hörn " 1982 kom Bodström doktrinen" som egentligen i klartext betyder att ingen kritik fick riktas mot Sovjet. Man fick inte heller yppa ett uns av kritik om de Baltiska staternas situation.
Sten Andersson säger själv vid ett besök i Tallin att " Estland ej var under ockupation. När man skall göra utkast till protestnoten 1983 mot Sovjet, så hasplar Schori ur sig att dessa kränkningar är kanske något en liten stat som är granne med en stormakt får räkna med.

Om man då lägger till att vi hade ett nära och tajt samarbete med andra sidan på många områden , då blir det besvärligt. Och eftersom det har funnits en "vänsterfalang " inom ud som ville gå Sovjet till mötes , mer än lovligt så är det inte osannolikt att man även gjorde det.
Theutenberg säger att när man som jag har hela listan med underrättelse inhämtning av sovjetiska kränkningar, så är det en horribel vändningen har tagit. Ett annat exempel är när Tage G Pettersson skyfflade krut och teknik till Iran via DDR, genom den sk krutkartellen. Det finns alltså så många olika aspekter på vårt agerande under kalla kriget, så man kan inte bara säga att vi spelat under täcket med någon egentligen .

Att man sedan inte kan eller vill redovisa allt, är förståeligt . Jag ser två skäl. Dels så vill man skydda vad man vet och vilken kunskap man har, och dels så vill man skydda vissa individer som suttit på beslutsnivå, eller på annat sätt påverkat händelseutvecklingen.

Jag trodde förra året att den arbetsgrupp som finns , och har tillskrivit regeringen att offentliggöra det material som fortfarande är hemligstämplat
skulle nå sitt mål. " Inom arbets gruppen vet vi vad dessa handlingar innehåller, men kan ej använda dem" vilket är problematiskt i debatten"
Man vill alltså från Fm sida offentliggöra vad som idag är hemligt, men stöter på motstånd från regerings håll. Det om något borde ifrågasättas av journalister, forskare , m.fl

Jag har lagt ner ett enormt stort arbete med att kontakta så många personer som det bara varit möjligt att få tag på, från alla läger"
och jag har skrivit tidigare att den som är intresserad , : Ta kontakt, ställ frågor, bygg en bild av vad ni får veta, och dra slutsatser utifrån dem.
Dykaren Hans Kalla är bara ett exempel av många. Tunander skriver att han konstaterade att det fanns hål i näten då han dök vid Alvsta Långholmar, när jag pratade med honom så säger han " jag var aldrig delaktig i Hårsfjärden" var inte där , så jag kan inte uttala mig. Hade helt andra uppgifter under den tiden.

Och det är likadant med Porpoise och annat, kolla upp vad som ÄR fakta, gå inte på media drevet som skapat konspirationer till höger och vänster.
Det är nys och rent svammel.

Vad gäller konkreta bevis så bygger allt jag skriver och berättar på uppgifter från ovanstående människor, det var med det var på plats, och det jobbar för att få sekretessen hävd. Förhoppningsvis så kommer den dagen, men det kanske dröjer till att vissa personer ligger 6 fot under marken, det blir kanske lättare då.

//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 10 oktober 2017, 10:19

Glömde ubåtarna Jhan, det gäller det stor robotubåtarna. Man har nget behov av att gå in i Östersjön, men når sina mål ändå, Ligger även utanför Norska kusten och lyssnar på varenda ryss, som lämnar. Det enda som kunnat ha behov av att basera i Östersjön är Tyskar, och eventuellt Danska ubåtar , eventuellt också på våra vatten. //Thule


Ett boktips inför hösten American covert operations" av J. Ransom Clark

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 10 oktober 2017, 12:24

Så till sist, för nu skall jagut och resa lite.

Är det inte konstigt att i alla böcker som skrivits kring dolda operationer av Usa , finns inte ett enda stycke där man berättar om att Usa skulle genomfört covert operations mot oss ! Alla utländska författare som är initierade på området har inte skrivit en enda rad om dem, men om väldigt mycket annat som varit dolt och hemligt . Och en annan sak, varför nämner inte Reagan Herr Lehman med en enda rad i sina memoarer ?

Men mannen som uppfann trollburken" han har fått höra av hemliga vittnen hur sälarna fullkomligt sopade mattan med oss, och kröp in och ut i vikarna"
medans Stefensson m.fl gnuggade händerna och såg försvars budgeten stiga, och ryss skräcken lägga sig som en våt filt över Svedala.

Mors, vi hör säkert //Thule

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 11 oktober 2017, 18:40

Thule3 skrev:Weinberger säger också att det skedde inga konfrontationer vid dessa övningar" :lol:
Nej, inte vad han säger sig känna till... Och han säger som sagt att inga svenska politiker haft kontakt med amerikanska militärer eller politiker angående dessa inträngningsövningar.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 oktober 2017, 06:46

Så du menar att Usa:s försvarsminister skulle inte känna till om en amerikansk ubåt skadats eller sänkts på svenskt vatten ? Eller att amerikanska enheter utsatts för bekämpning med sjunkbomber vid förbeställda övningar? han säger att inga intrång gjordes utan medgivande av vår regering.


Så till den sk. Splt.
Den vi kallat 1015 , hade egentligen beteckningen 1017 . Intressant är att man på svenskt vatten vid flera till fällen observerat ett lågt svart torn, som liknats vid en kulle eller knöl. AS 600 har ett lågt torn den också. Samtliga 16 meter långa.Dessa tre versioner visar hur fel påståendet har varit, att Sovjet inte hade några miniubåtar med lågt torn. Det var dessutom direkt underställda GRU . //Thule
Bilagor
03.jpg
02.jpg
02.jpg (45.46 KiB) Visad 776 gånger
01.jpg

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 oktober 2017, 08:26

En modell av 1015 //Thule
Bilagor
01.jpg

Skriv svar