Ja det tror jag.Magnus L skrev: Självklart måste de ju fattat att det var fyren de såg och visste sin exakta position Och sen körde de upp på land efter att just ha snuddat Flakskär 5 minuter innan. Tror du de brakat upp på land om de visste att det var Flakskär de passerat 5 minuter innan? Tror du de inte reagerat på Flakskär om de hade haft någon som helst aning om vart de var? Tror du de passerat Flakskär med vilje på 40 meter om de visste var de var?
Hmm fast fungerade inte syftkompass eller vanlig kompass heller menar du?Wedman skrev: Styrman testade DECCA ytterligare ett antal gånger vid kaj i Swinoujscie och jämförde den med PIRS. Systemet fungerade bra, positionen blev exakt. Funktionen övertygade uppenbarligen styrman, fartygschefen och stabschefen om att man kunde använda det som det viktigaste navigationssystemet under andra etappen.
Ubåten hade även radarstation och ekolod. Men på grund av risken för upptäckt var det förbjudet att använda dem vid navigeringen under uppdraget. Att verka i det fördolda var den viktigaste förutsättningen för att en båt ska kunna genomföra ett militärt uppdrag. Därmed blev DECCA det viktigaste och dessutom enda navigationssystemet ombord.
Fanns det inte dessutom en gyrokompass?