Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 28 april 2016, 13:30

Wedman skrev:
Kent skrev:När svenska staten byggde våra kustfyrar så satte man dem cirka 15-17 M i från varandra.

Detta var det avståendet som man bedömde då skulle vara tillräckligt för att kunna se dem även i dåligt väder.

Att sedan en rysk ubåtskapten inte klarar utav detsamma på 4 M anser jag vara lögn.
En fyr som Utklippan bör kunna ses på ungefär 16 M avstånd från en ubåt. Om du då är ute till sjöss 50+ M från land och ser Fl (2) 6s, hur ska du då kunna tro att det är en fyr du ser?
Ser du den från +50 M så är det svårt men båtar har sällan fyrkaraktärer :)

Men visst kan man missta sig på att det är en båt i vågor istället för signalen Fl (2) 6s som man ser.

Men OM jag varit befäl på U137 så hade i alla fall jag försökt att se ALLT jag kunde se och försöka så exakt som möjligt ta reda på vad det var så att jag fick en korrekt position.

Å andra sidan är det ju svårt att vara vilse när man inte vet var man skall.... 8-)

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 28 april 2016, 13:37

Kent skrev:
Magnus L skrev:
Kent skrev:
Man vet ju vart man är så varför fortsätter man på kurs 065, inte kurs 170-180 som hade tagit dem ut till havs??
Sovjeterna har väl aldrig någonsin hävdat att man visste att det var fyren man såg NÄR man såg den, utan att det var så har man ju kommit på i efterhand. Att det inte går att missta sig på fyren är ju den svenska kommissionens påstående.
När svenska staten byggde våra kustfyrar så satte man dem cirka 15-17 M i från varandra.

Detta var det avståendet som man bedömde då skulle vara tillräckligt för att kunna se dem även i dåligt väder.

Att sedan en rysk ubåtskapten inte klarar utav detsamma på 4 M anser jag vara lögn.
Självklart måste de ju fattat att det var fyren de såg och visste sin exakta position :roll: Och sen körde de upp på land efter att just ha snuddat Flakskär 5 minuter innan. Tror du de brakat upp på land om de visste att det var Flakskär de passerat 5 minuter innan? Tror du de inte reagerat på Flakskär om de hade haft någon som helst aning om vart de var? Tror du de passerat Flakskär med vilje på 40 meter om de visste var de var?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 april 2016, 14:13

Rickard Hej JHAN, tack för inlägg och kommentarer. Jag kommer inte svara ordentligt förrän i kväll, men jag tycker du drar alldeles för mycket slutsatser utifrån vad som är känt.
Hej Rickard och tack for ett balanserat svar, mitt inlagg var absolut inte menat som ett pahopp pa person om det uppfattades sa.
Jag gissar att jag bidrog till att arbetsron i traden gick at helskotta, nar jag kom tillbaka fran motet sa var fighten i full gang.

Dock kul att se att diskussionen gar vidare och att det som traden kom fram till igar nu utmanas, som det skall vara :)

Jag vill vara tydlig med att jag fran forsta borjan endast gatt pa dom bevis som finns och att jag varit oppen med att syftet med intrangandet i Gasfjarden ar spekulation fran min sida. Jag har alltsa inte borjat nagon diskussion med att lanka till en bok eller biografi och ta det for sanning. Hela resonemanget ar val underbyggt och jag forsokte lanka mina argument vidare nar det var du och jag sa att inget skulle falla bort. Nar det tog fart i traden havererade det.

Detta vet du ocksa for du laste mina forsta inlagg och att jag byggde pa min teori alteftersom jag laste vidare i det som fanns.
Tex. sa slappte jag Ensmarkena nar jag insag att dom inte syntes i morker, du hade ratt.
Da vet du ocksa att jag accepterar de bevis som finns och inte ar faktaresistet eller agnar mig at historierevisionism (om nagon nu trodde det :D )

Det ar ju inte direkt nagon vansinnig konspirationsteori som jag lagt fram, halva forskarsverige tror val att grundstotningen var avsiktlig och andra halvan att det var felnavigering?

Det du gjort ett par ganger ar att inte bemota ett par bevis och sedan plotsligt forkasta hela teroin med ett hypotetisk resonemang som inte ar forankrat i bevis annat an att Garningsmannen (Besedin+Sovjet) ifraga havdat sa, och han ar part i malet. Det var det jag reagerade kraftigt pa for det gor att man maste borja om igen.
Min poäng är fortfarande att så länge man inte vet vad målet var så kan man inte veta säkert om navigeringen dit var "perfekt" eller inte.
Jag tycker det blir ett orimligt beviskrav, for att na i mal dar sa maste vi ha deras underskrivna operationsorder och den far vi aldrig :| (Att Besedin bekande till Rolf Lundin att dom hade ett arende i Gasfjarden gissar jag att du inte godtar).

Du valjer ocksa att falla hela beviskedjan, som ar stark, med ett enda antagande utan motbevis.

Vi vet nastan att den var "perfekt" for kurs 30 tog dom till mynningen Gasfjarden och kurs 20 sannolikt vidare inat i Gasfjarden om dom hunnit svanga.

Hade dom grundstott Utklippans fyr sa hade jag haft valdigt svart att fora mitt resonemang vidare det kan vi val vara overrens om :D

Jag vantade igar pa att en spricka i tesen att U137 visste precis var dom var skulle komma fram. I morse nar jag summerade alla kommentarerna sa ansag jag att ingen kunnat motbevisa att navigeringen var avsiktlig och fragade om vi kunde enas om ett par saker.

Jag ser nu att den diskussionen fortsatt och vi far se vart den leder.
Allting tyder på att det är i sig möjligt att manövrera stora fartyg inne i en grund och trång fjärd, men samtidigt militärt vansinnigt på så många olika vis.
Aterigen gor du ett antagande, bevisen som presenterats ar - SOU1995, U137 och den avhemligade rapporten fran Ryska ubatar i Finland under andra varldskriget.
Utan att dra in andra deltagare i var diskussion, FredH tycker vad jag forstar att det inte ar vansinnigt och Kent ar ganska engagerad i diskussionen om navigering?

Eftersom atminstone tva bevis lagts fram, kan jag inte stalla ett krav pa motbevis har?
Plus givetvis att OM man var medveten om att var man befann sig när man passerade Flakskär och alltså visste att man var inne i en grund fjärd med mängder av grund, öar och trånga passager - så lyckas man ändå köra rakt upp grundet till en fullt synlig ö rakt i färdriktningen. Med kärnvapentorpeder i fören.
Nyckeln har ar val om kursandringen till 20 grader var rimlig for att ta dom langre in i Gasfjarden, FredH ansag det, men jag tror den biten behover belysas mer.

Darefter sa bor diskussionen da ga in pa 8knop (som verkar varit den faktiska farten) och om dom skulle hunnit svanga.
I slutandan kan det ju mojligen vara sa att dom faktiskt begatt ett misstag - svangen till 20 grader kom for sent, att dom gick pa grund tyder ju faktiskt pa det :D

Jag borjade faktiskt dagen med att efterlysa detta.
Att frågan fortfarande diskuteras efter 35 år + är ju för att det är obegripligt. Både hur den kunde "navigera fel" så mycket men också i mitt sinne orimliga idéer om att köra in stora ubåtar i ytläge på grunt vatten för att "hämta Spetnaz".
Nu blev det en rejalt underlig slutsats fran dig,

Jag sager det igen alternativen till att "hamta Spetnaz" ar -
- "sjofylla pa 96% sprit"
- "medveten grundstotning"
- "Felnavigering"
- "laddande av batterier"

Hade inte Besedin havdat att dom navigerat fel sa hade den fragan aldrig tagits upp for det rimliga ar val att anta att man ar dar man ar i ett syfte, och Besedin ar part i malet.

Bevisforingen for felnavigering ar svag och de argument som du lagger fram for att hela forloppet ar obegripligt har varit -

- ingen manniska vid sina sinnens fulla bruk skulle fa for sig att kora in i Gasfjarden

- rent teoretiskt skulle dom kunna navigera fel och hamna precis varsomhelst, nu rakade det bli Gasfjarden, alltsa finns det inga bevis for att dom inte navigerat fel - ett rejalt cireklbevis om du fragar mig.

Samtidigt som du avfardar U137 som faktiskt ar ett bevis, rapporten fran Finland WW2, SOU1995 och de sjokunniga deltagarna i forumet som inte haller med dig.

Aterigen, jag vantade hela gardagen pa att bevis for felnavigering skulle komma fram, detta har ju nu synats extremt noggrant av hela forumet tycker jag.

Vi har gjort en stor insats for att kartlagga farden in mot Gasfjarden, hela forumet har aktiverat sig, och slutsatsen fran den diskussionen kan val inte bli - Obegripligt?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 april 2016, 14:17

Magnus L
Självklart måste de ju fattat att det var fyren de såg och visste sin exakta position :roll: Och sen körde de upp på land efter att just ha snuddat Flakskär 5 minuter innan. Tror du de brakat upp på land om de visste att det var Flakskär de passerat 5 minuter innan? Tror du de inte reagerat på Flakskär om de hade haft någon som helst aning om vart de var? Tror du de passerat Flakskär med vilje på 40 meter om de visste var de var?
Utklippans fyr ar designad sa att den inte skall forvaxlas med andra fyrar och synas pa natten fran stora avstand och U137 hade erfarenhet av omradet. Detta framkommer i SOU1995 och Wedman tror jag det var som postade en lank till sjalva fyren.

Kursandringen till 20 grader gjordes mitt emellan Flakskar och Torhamnskar, alltsa innan dom kunnat se Torhamnskar.
Den kursandringen skulle tagit dom pa en rak kurs vidare in i Gasfjarden (tror jag).

Varfor dom inte lyckades gira till 20 grader innan dom gick pa Torhamnskar vet vi inte riktigt och det vore ju spannande om man kunde lista ut det ocksa :D

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 28 april 2016, 14:36

JHAN skrev:Varfor dom inte lyckades gira till 20 grader innan dom gick pa Torhamnskar vet vi inte riktigt och det vore ju spannande om man kunde lista ut det ocksa :D
I Google Earth-bilden jag la in igår visade jag hur det skulle ha sett ut ifall ubåten först gick 3 minuter i kurs 30 grader och därefter 2 minuter i kurs 20 grader.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 april 2016, 15:00

Wedman
I Google Earth-bilden jag la in igår visade jag hur det skulle ha sett ut ifall ubåten först gick 3 minuter i kurs 30 grader och därefter 2 minuter i kurs 20 grader.
Hah, da missade jag den.

Om jag jamfor med Rickards bild U137 grundstotning med din bild sa ser det ut som kurs 20 grader hade tagit dom forbi Torhamnskar med liten marginal?

Och om dom antingen svangt for sent eller ubaten "slirat" (som nagon skrivit) sa gar den upp pa grundet?
Ett misstag har dom ju iallafall gjort :D


U-137-5.PNG
U-137-5.PNG (272.65 KiB) Visad 201 gånger
KursU137.png
KursU137.png (445.76 KiB) Visad 201 gånger

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 28 april 2016, 15:54

Hej JHAN, i väldigt stor hast, jag har inte möjlighet att svara kanske alls i dag på ditt långa inlägg. Jag anser att du fortfarande drar på tok för mycket slutsatser kring de "bevis" som finns tillgängliga och att det inte är så enkelt som att man antingen ACCEPTERAR eller inte. Jag tycker det finns en mycket stor mängd gråskalor däremellan.
JHAN skrev:Det du gjort ett par ganger ar att inte bemota ett par bevis och sedan plotsligt forkasta hela teroin med ett hypotetisk resonemang som inte ar forankrat i bevis annat an att Garningsmannen (Besedin+Sovjet) ifraga havdat sa, och han ar part i malet. Det var det jag reagerade kraftigt pa for det gor att man maste borja om igen.
Att man tycker olika är själv är också självklart okej, däremot gillar jag inte att bli tillskriven saker jag inte sagt. Jag har aldrig överhuvudtaget hänvisat till vad Besedin eller någon har sagt som någon form av sanning. Det har du nog blandat ihop med vad andra skrivit.

Med det sagt tycker jag att det är en jättebra och viktig diskussion vi har. :)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 28 april 2016, 16:02

Några fler citat från Besedins bok. Först om uppdraget:
Från och med nu inleddes det uppdrag som ubåt U 137 fått från Östersjömarinens stab. Stabschefens order lydde att U 137 hade en uppgift att lösa i Östersjön i området vid Bornholm under perioden från den 16 september till och med den 5 november 1981. Uppdraget innebar avgång till jöss, dykning vid en speciell punkt, sedan gång i uläge till området vid Bornholm och patrullering i området under största möjliga sekretess och ständig beredskap för insats av torpedvapen mot utvalda mål.
I loggboken hade jag gjort en anteckning om ubåt U 137:s ankomst till patrulleringsområdet. Enligt ordern från Östersjömarinens stab skulle vi patrullera områdena P-1 och P-2, ganska nära den stora danska ön Bornholm.
Koordinater för områdena P-1 och P-2 (ur order från Östersjömarinens stab:
Område P-1
55°20' N 55°13' N 54°51' N 54°58'N
16°43' O 16°49' O 15°33' O 15°27' O

Område P-2
55°21' N 55°14' N 55°22' N 54° 58' N
16°53' O 16°50' O 15°29' O 15°32' O

Inlagda på sjökortet liknade P-1 och P-2 väldigt mycket ett par byxor. Vi brukade skoja om det och områdena fick smeknamnet "byxorna" och genomförandet av det militära uppdraget kallade vi att "gå i byxorna". Nu började ubåt U 137 genomföra sitt patrulluppdrag.
Militär patrullering är en av metoderna att använda ubåtar. Det förutsätter ständig beredskap att kunna slå till mot fienden eller att utföra en torpedattack motförutbestämt mål. Metoden består i att kontinuerligt genomföra ubåtsrörelser i ett fastställt området enligt en given rutt, i en fart som ger minimalt buller och på ett djup som kan ge största möjliga sekretess åt verksamheten, observation av det aktuella läget samt i att vid rätt tidpunkt ta emot information från marinens ledningscentral. Områdena och rutterna för denna patrullering väljer man inom gränserna för räckvidden på fartygets egna vapen för verkan mot de avsedda målen och utanför området för fiendens effektiva ubåtsjakt. (Ur boken Ubåtstaktik).
För att fullgöra uppdraget i P-1 och P-2 valde ubåtens befälhavare den mest ljudlösa och långsamma farten för sin ubåt. Elmotorerna gick i det närmaste på tomgång, vilket tillät båten att röra sig under vattnet i en fart av 2,5 knop.
Ubåtsmän kallar denna hastighet för kattsteg. I denna fart kan ubåten lätt styras med rodren och samtidigt är batteriförbrukningen sprsam.
Här är texten om förbud att använda radar och ekolod:
Nu kunde alltså inte radiopejlen användas eftersom antennen gått sönder. Gusjtjin beslöt att använda navigationssystemet DECCA istället. Styrman hade då och då under första etappen slagit på PIRS-indikatorn för att fastställa var ubåten befann sig. Han ansåg att resultaten från användningen av DECCA-systemet var goda. De fel som observerade var enligt styrman tolerabla. Gusjtjin accepterade den positionsbestämning som gjordes.
Styrman testade DECCA ytterligare ett antal gånger vid kaj i Swinoujscie och jämförde den med PIRS. Systemet fungerade bra, positionen blev exakt. Funktionen övertygade uppenbarligen styrman, fartygschefen och stabschefen om att man kunde använda det som det viktigaste navigationssystemet under andra etappen.
Ubåten hade även radarstation och ekolod. Men på grund av risken för upptäckt var det förbjudet att använda dem vid navigeringen under uppdraget. Att verka i det fördolda var den viktigaste förutsättningen för att en båt ska kunna genomföra ett militärt uppdrag. Därmed blev DECCA det viktigaste och dessutom enda navigationssystemet ombord.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 28 april 2016, 16:51


JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 april 2016, 19:38

RickardHej JHAN, i väldigt stor hast, jag har inte möjlighet att svara kanske alls i dag på ditt långa inlägg. Jag anser att du fortfarande drar på tok för mycket slutsatser kring de "bevis" som finns tillgängliga och att det inte är så enkelt som att man antingen ACCEPTERAR eller inte. Jag tycker det finns en mycket stor mängd gråskalor däremellan.
Hej Rickard,

de "bevis" jag drar på tok för mycket slutsatser kring är,
SOU 1995
U137
Den finska rapporten om ryska ubåtars beteende i skärgården under andra världskriget.

Det som framkommit i tråden är såklart inte "bevis" men ett par medlemmar som verkligen kan sin sak och kommenterar inom sitt område får väl anses som någon form av expertis, inte som när du och jag sitter och gissar :D

Det som du ofta återkommer till är en åsikt och ett teoretiskt resonemang,
- det finns ingen vettig människa som skulle åka in i Gåsfjärden frivilligt
- teoretiskt så skulle man kunna hamna varsomhelst i östersjön vid en fenavigering, även så Gåsfjärden, därför går det absolut inte att utesluta en felnavigering (blev det rätt?)

Vilka av dina bevis har jag glömt?

fram till dom gör kursändringen till 20 grader så har jag inte dragit en enda slutsats, bevisen ovan pekar mot att det inte var felnavigering. Därefter har jag spekulerat i om dom kanske skulle kunna plocka upp en spetznaz grupp, dne slutsatsen är spekulation, singularis, och jag har varit öppen med det.

De andra alternativen är - 96% sjöfylla, medveten grundstötning, felnavigering och ladda batterier så om du tycker min teori är långsökt, vad är alternativen?

Du har gjort ett rejält försök att bevisa att navigationen in från Utklippan pekar på felnavigering - när jag skriver detta så anser inte de deltagare i tråden som verkligen verkar kunna sin navigering att något pekar mot felnavigering när dom gått igenom informationen från navigationsjournalen som vi postat här i ett par omgångar (det där uttalandet får jag nog snart äta upp :D )

Jag tycker inte det finns några direkta gråskalor, antingen så kränkte U137 medvetet eller så var det felnavigering?
Att man tycker olika är själv är också självklart okej, däremot gillar jag inte att bli tillskriven saker jag inte sagt. Jag har aldrig överhuvudtaget hänvisat till vad Besedin eller någon har sagt som någon form av sanning. Det har du nog blandat ihop med vad andra skrivit.
Tyckte vi alla lika skulle forumet ha rullat över och dött :)

Det är inte klart för mig vad jag har tillskrivit dig?
Jag trodde du jobbade med tesen att U137 navigerade fel och den uppstår ju hos Besedin?

Var den kopplingen fel ber jag såklart om ursäkt, att tillskriva någon åsikter är rejält fult och inget jag praktiserar medvetet.

(kan jag tolka detta som att du inte tror på felnavigering?)
Med det sagt tycker jag att det är en jättebra och viktig diskussion vi har. :)
Kanske den viktigaste forumet haft :D

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 28 april 2016, 19:49

Den finska rapporten om ryska ubåtars beteende i skärgården under andra världskriget?

"Det förtjänas särskilt att framhållas, hur oförväget de ryska ubåtarna uppträda i ofria farvatten, och att de vid olika tillfällen i undervattensläge inträngt till fjärdar, som kringgärdas av grundfyllda skärgårdsområden. De lära därvid framgå med synnerligen låg fart och liksom knuffa sig fram mellan stenar och grund."
Är väl inte samma sak som att dundra fram i 8 knop i ytläge i en trång skärgård och gå på grund.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 april 2016, 19:51

Solkungen
Jag är oskyldig. Jag hade inte ens hört talas om dem för tio minuter sedan
Tråden borde vara bättre än så, så där skulle man aldrig behöva skriva :|

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 april 2016, 19:54

StighultDen finska rapporten om ryska ubåtars beteende i skärgården under andra världskriget?
"Det förtjänas särskilt att framhållas, hur oförväget de ryska ubåtarna uppträda i ofria farvatten, och att de vid olika tillfällen i undervattensläge inträngt till fjärdar, som kringgärdas av grundfyllda skärgårdsområden. De lära därvid framgå med synnerligen låg fart och liksom knuffa sig fram mellan stenar och grund."
Är väl inte samma sak som att dundra fram i 8 knop i ytläge i en trång skärgård och gå på grund.
Ja det stämmer.

Rapporten postade jag som ett motbevis mot påståendet - ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle väl gå in med en så pass stor farkost i Gåsfjärden.

Om du nu läst hela texten, är det inte ett ganska bra karaktärsvittne :D

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 april 2016, 19:57

Wedman
Det är exempelvis ingen som för fram konspirationsteorier om att ubåten manipulerades att navigera fel genom falska radiosändningar
+1
:thumbsup:

Användarvisningsbild
Metaren
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 20 mars 2016, 19:56
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Metaren » 28 april 2016, 20:06

Jag vet inte om jag förstår det hela rätt men alternativen är väl inte begränsade till 1) Man var på rätt ställe, dvs man skulle in i Gåsefjärden eller 2) Man navigerade fel, man visste inte att man var på svenskt vatten. Som jag ser det skulle det mycket väl kunna vara så att man navigerade fel och skulle in i någon annan fjärd på Blekingekusten eller man navigerade fel och skulle passera svenskt vatten på väg O om Blekinge.
Cum Deo et Victricibus Armis

Skriv svar